Martijns gtt-tje | hmm

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nee, je moet dan een spacer tussen de fuseekogel doen, dat op of onder de draagarm monteren maakt niets uit, de fuseekogel is het scharnierpunt en dat moet omlaag.

Je kan een stuk vierkant nemen van heel hoogwaardig asmateriaal. 42CrMoV-4 bij voorkeur, onderin boor je een gat voor de kogel, aan de zijkant een gat om de kogel te borgen, net zoals in je fusee. En dan aan de bovenkant laat je ook zo'n pikkie draaien net als op de fuseekogel, maar met een flinke afrondingsradius.

Zomaar de draagarmgaten verhogen kun je ooknie ongestraft doen, stel je zet er ogen in die 3cm hoog zitten, dan wordt dat enorm slap, paar keer goed remmen en die draagarm buigt naar achteren over die hoge oren.
Nu kun je daar wel wat schotjes tegenaan zetten, maar het blijft net als bovenstaande spacer een beetje tricky. Als het breekt op snelheid.....
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Steven schreef:Nee, je moet dan een spacer tussen de fuseekogel doen, dat op of onder de draagarm monteren maakt niets uit, de fuseekogel is het scharnierpunt en dat moet omlaag.

Je kan een stuk vierkant nemen van heel hoogwaardig asmateriaal. 42CrMoV-4 bij voorkeur, onderin boor je een gat voor de kogel, aan de zijkant een gat om de kogel te borgen, net zoals in je fusee. En dan aan de bovenkant laat je ook zo'n pikkie draaien net als op de fuseekogel, maar met een flinke afrondingsradius.

Zomaar de draagarmgaten verhogen kun je ooknie ongestraft doen, stel je zet er ogen in die 3cm hoog zitten, dan wordt dat enorm slap, paar keer goed remmen en die draagarm buigt naar achteren over die hoge oren.
Nu kun je daar wel wat schotjes tegenaan zetten, maar het blijft net als bovenstaande spacer een beetje tricky. Als het breekt op snelheid.....
Ik heb ooit een foto gezien van een maxi subframe hier op het forum, maar die kan ik ff niet weer vinden. Zoals dat gedaan is, dat durf ik best aan. ik was echt wel van plan om er een degelijke constructie van te maken wat op het origineel lijkt, dus ik weet niet wat jij bedoelt met ogen?

opvulblokjes, had bart v. dat ook niet ooit gemaakt?
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Steven schreef:Nee, je moet dan een spacer tussen de fuseekogel doen, dat op of onder de draagarm monteren maakt niets uit, de fuseekogel is het scharnierpunt en dat moet omlaag.
:hammer: :bonk:

Draaipunt naar beneden ja... zat het net nog na te lezen en toen viel het kwartje al. Mooi dat er nog iemand oplet ;)
GOEDEMORGEN ! :gaap:


Heeft Luco niet ooit een keer een foot gepost van een verlengde fuseekogel? Die heb ik ook in gedachten :)
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Haas schreef:
Steven schreef:Nee, je moet dan een spacer tussen de fuseekogel doen, dat op of onder de draagarm monteren maakt niets uit, de fuseekogel is het scharnierpunt en dat moet omlaag.
:hammer: :bonk:

Draaipunt naar beneden ja... zat het net nog na te lezen en toen viel het kwartje al. Mooi dat er nog iemand oplet ;)
GOEDEMORGEN ! :gaap:


Heeft Luco niet ooit een keer een foot gepost van een verlengde fuseekogel? Die heb ik ook in gedachten :)
staat mij ook iets van bij..
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Dat is een gewone megane cup draagarm als ik me niet vergis. eigenlijk een std 19 16v arm met daaronder een blok met inwendige draad, waar je vervolgens een Uniball indraait. Je hebt dan wel weer een andere extender en fusee nodig.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

wat is precies het nut van die draagarm meer omlaag laten hangen?
zrgen dat je bij inveren niet een minder negatief camber krijg ofzo?
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Steven schreef:Nee, je moet dan een spacer tussen de fuseekogel doen, dat op of onder de draagarm monteren maakt niets uit, de fuseekogel is het scharnierpunt en dat moet omlaag.

Je kan een stuk vierkant nemen van heel hoogwaardig asmateriaal. 42CrMoV-4 bij voorkeur, onderin boor je een gat voor de kogel, aan de zijkant een gat om de kogel te borgen, net zoals in je fusee. En dan aan de bovenkant laat je ook zo'n pikkie draaien net als op de fuseekogel, maar met een flinke afrondingsradius.

Zomaar de draagarmgaten verhogen kun je ooknie ongestraft doen, stel je zet er ogen in die 3cm hoog zitten, dan wordt dat enorm slap, paar keer goed remmen en die draagarm buigt naar achteren over die hoge oren.
Nu kun je daar wel wat schotjes tegenaan zetten, maar het blijft net als bovenstaande spacer een beetje tricky. Als het breekt op snelheid.....
Ja, goeiemorgen (0) |:
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

tutuur schreef:wat is precies het nut van die draagarm meer omlaag laten hangen?
zrgen dat je bij inveren niet een minder negatief camber krijg ofzo?
nee, minder bumpsteer
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Jean-Paul-S schreef:Dat is een gewone megane cup draagarm als ik me niet vergis. eigenlijk een std 19 16v arm met daaronder een blok met inwendige draad, waar je vervolgens een Uniball indraait. Je hebt dan wel weer een andere extender en fusee nodig.
hmm wordt lastig dus :)
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

aha, niet zo interessant voor een straatauto dus?
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Martijn Kool schreef:
Jean-Paul-S schreef:Dat is een gewone megane cup draagarm als ik me niet vergis. eigenlijk een std 19 16v arm met daaronder een blok met inwendige draad, waar je vervolgens een Uniball indraait. Je hebt dan wel weer een andere extender en fusee nodig.
hmm wordt lastig dus :)
Kan wel, maargoed kost wel weer best wat ping ping.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

dan zie ik meer in dat opvulblok of mijn subframe aanpassen(laatste is voor mij het makkelijkst)
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Martijn Kool schreef:
tutuur schreef:wat is precies het nut van die draagarm meer omlaag laten hangen?
zrgen dat je bij inveren niet een minder negatief camber krijg ofzo?
nee, minder bumpsteer
Hij wil de draagarm en de spoorstang dichter bij elkaar brengen / beter parallel. Neem ik aan althans.

Doordat je inveert trekt/duwt je spoorstang aan je fusee.

Kun je het stuurhuis niet anders hangen dan?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

ik heb er ook altijd al aan gedacht waarom ze dat bij de contructie niet hetzelfde schanierpunt geven??....

edit: als je in of uitstuurt veranderd de lengte natuurlijk en dan zal dat het gevolg zijn.....
en omdat wij de auto's verlagen is het balans wat ze ingecalculeerd hebben naar de klote? denk dat ik het nu door heb :p
Laatst gewijzigd door tutuur op di 24 aug 2010 11:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

lijkt me niet de oplossing riel. volgens mij gebeurt dat doordat de draagarm omhoog wijst.

en daarbij, veel ruimte om iets met je stuurhuis te doen heb je niet..
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nee Riël, jij moet toch wel weten wat bumpsteer is, als je instuurt, duikt de auto verder in omdat de draagarm al lichtjes omhoog wijst. Hij veert dus makkelijker in.

Dat stuurhuis onder een hoek heeft er vrij weinig mee te maken :p
Martijn Kool schreef:dan zie ik meer in dat opvulblok of mijn subframe aanpassen(laatste is voor mij het makkelijkst)
Ik ben zeer benieuwd hoe die subframe aanpassing eruit ziet, het klinkt wel iets veiliger als die spacer ja, zeker als ze het op een maxi ook hebben gedaan. Maakt in principe niet heel veel uit hoe je het doet.

Dus wie komt er op met die foto :)
Laatst gewijzigd door Steven op di 24 aug 2010 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

stond in het topic van jps dacht ik? geert had het gepost?
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Hmm iets te laat met editten :D

Het maakt in principe weinig uit of je de fuseekant lager brengt of de subframe kant hoger, zolang die hoek maar weer terug naar horizontaal of liever nog iets naar beneden.

Voor mensen die bumpsteer niet snappen, duik daar eerst eens even in met google voor je loze ideeen spuit graag :p
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... rAmaxi.jpg[/img]

zo plaatje erbij , jo kon aan het ding komen:P
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Juist zoiets dacht ik al, al zou ik toch echt wel wat schuine afsteuningen naar het subframe gemaakt hebben in de rijrichting.

Hoeveel hoger zouden deze gaten zitten? Is ook maar 2 cm of toch al 3?
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

dit is wel een clio subframe...
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ja dus? Een GT is nagenoeg hetzelfde (S)
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

tutuur schreef:dit is wel een clio subframe...
ja boeiend het gaat toch om het idee??

edit-
ah was al iemand voor me
Laatst gewijzigd door Martijn Kool op di 24 aug 2010 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Steven schreef:Juist zoiets dacht ik al, al zou ik toch echt wel wat schuine afsteuningen naar het subframe gemaakt hebben in de rijrichting.

Hoeveel hoger zouden deze gaten zitten? Is ook maar 2 cm of toch al 3?
moeilijk in te schatten, ik was van plan om een cm of 5 te pakken.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

boeit ook niet zo..... zei het maar hoor, weet al's :lol:
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

al rekening gehouden met het extra negatieve camber wat je krijgt? Als je draagarmen straks weer horizontaal staan zullen de wielen iets verder naar buiten komen. Aangezien je al vrij veel camber hebt 8)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik denk dat je 4cm wel genoeg hebt, je moet ook een beetje ruimte houden tov de aandrijfas. Zeker als ie uitveert.
Gelukkig is er weinig uitgaande slag met die cupdempers, dus dat zal nog wel gaan, maar een cm of 2 speling volledig uitgeveerd wil je wel hebben.

Aan de andere kant, die draagarmen zijn vrij open in het midden, dus dat zal nog wel gaan.

Ik zou zeggen go for it Martijn :)
Maar ik adviseer wel die schotjes (zal ze even inkleuren)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Steven schreef:Nee Riël, jij moet toch wel weten wat bumpsteer is, als je instuurt, duikt de auto verder in omdat de draagarm al lichtjes omhoog wijst. Hij veert dus makkelijker in.

Dat stuurhuis onder een hoek heeft er vrij weinig mee te maken :p
Volgens mij is bumpsteer in essentie het trekken van de stuurstang hoor Steven. Waarom zou een wiel sturen bij inveren? Dat je camber verandered begrijp ik.

Jouw uitleg snap ik helaas helemaal niet :)

Als je iets anders bedoelt, wat ik wel geloof, heet het in ieder geval niet Bump Steer.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Geert schreef:al rekening gehouden met het extra negatieve camber wat je krijgt? Als je draagarmen straks weer horizontaal staan zullen de wielen iets verder naar buiten komen. Aangezien je al vrij veel camber hebt 8)
Ja dat is nagenoeg niets, als je die hoek terugrekend over die lengte van de draagarm zul je zien dat je over enkele mm's praat, niet wereldschokkend. Sterker nog als je de draagarm zelfs naar beneden kan laten wijzen wijzig je in principe niets. Maargoed dat is wel meer dan 5cm vrees ik :D
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

als je ingestuurd hebt is het schanierpunt van de stuurstang helemaal veranderd tov van die van de draagarm, daardoor zal er dus meer een stuuruitslag ontstaan bij inveren....
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Bump steer
From Wikipedia, the free encyclopediaJump to: navigation, search
Bump steer is the term for the tendency of a wheel to steer as it moves upwards into jounce. It is typically measured in degrees per metre or degrees per foot.

On modern cars the front of the tire moves outwards, as the suspension is raised, a process known as the front wheels "toeing out". This gives roll understeer. The rear suspension is usually set up to minimise bump steer, where possible.

A typical value is two degrees per metre, or perhaps more, for the front wheels.

Excessive bump steer increases tire wear and makes the vehicle more difficult to handle on rough roads.

Solid axles generally have zero bump steer, but still have roll steer, in most cases. That is, if the wheels move upwards by the same amount, they tend not to steer.

Roll steer is an important part of the budget used to define a vehicle's understeer, known as a Bundorf analysis.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Riël schreef:Volgens mij is bumpsteer in essentie het trekken van de stuurstang hoor Steven. Waarom zou een wiel sturen bij inveren? Dat je camber verandered begrijp ik.

Jouw uitleg snap ik helaas helemaal niet :)

Als je iets anders bedoelt, wat ik wel geloof, heet het in ieder geval niet Bump Steer.
Ja ok dat is ook zo, maar het komt hoofdzakelijk door de hoek van de draagarm en niet de plaats van het stuurhuis.
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Hier een foto van een maxi subframe. nu valt me pas op dat er twee montage plekken zijn. waarschijnlijk voor asfalt en gravel setup.

[img]http://i36.photobucket.com/albums/e15/1 ... ulaire.jpg[/img]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ja waarbij asfalt de bovenste zal zijn, omdat de auto dan lager zal staan.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Steven schreef:
Riël schreef:Volgens mij is bumpsteer in essentie het trekken van de stuurstang hoor Steven. Waarom zou een wiel sturen bij inveren? Dat je camber verandered begrijp ik.

Jouw uitleg snap ik helaas helemaal niet :)

Als je iets anders bedoelt, wat ik wel geloof, heet het in ieder geval niet Bump Steer.
Ja ok dat is ook zo, maar het komt hoofdzakelijk door de hoek van de draagarm en niet de plaats van het stuurhuis.
Het gaat om het parallel lopen van die asjes, die een van de twee oorzaken kan hebben.

Haas: ik vind dat wiki artikel erg onvolledig.

Hier ter illustratie nog es:





Al is heir de oplossing wel gegeven dus de discussie heeft vrij weinig zin, excuus :)
Laatst gewijzigd door Riël op di 24 aug 2010 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie