[Merijn's ex-21Turbo] *snif*
-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
goede klei. neemt zelfs sideskirts mee, net iets te goed dus
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
Klei is gewoon een polijstmiddel opgelost in een gummi-omgeving om zo een perfect contactvlak te hebben.
"Automotive clay is a pliable, petroleum resin product (polybutene), containing mild abrasives. These abrasives are extremely small and mixed in with a powdered synthetic detergent. To this mixture abrasives are also added, such as, silica sand, calcium carbonate, alumina, ceramics and also Green Carborundum.
Many claim that clay bars are not abrasive but that is incorrect. They are all abrasive to a degree, some add more abrasives than others and these are usually identified as being “hot” bars. I actually removed the clear from a cars lower panel once using a “hot” bar, so be cautious!
Does the clay bar actually remove contaminates or does it just shave off the top, making the specks flush with the paint? The answer is yes and no. It depends on the contaminate. The clay bar may not totally remove rail dust, but it will shave off the protruding particles. It will, however, easily remove tree sap or paint over spray."
Daarom, klei is ook een vorm van polijsten (omdat er abrasives inzitten, ongeveer formaatje 3M polish) met het opbrenggemak van een zich altijd aan de omgeving aanpassende klei.
Het is gewoon een fabeltje dat het 'vervuiling uit de lak zuigt'. Denk nou na, dat slaat toch nergens op?
Het neemt alleen alle viezigheid mee!
"Automotive clay is a pliable, petroleum resin product (polybutene), containing mild abrasives. These abrasives are extremely small and mixed in with a powdered synthetic detergent. To this mixture abrasives are also added, such as, silica sand, calcium carbonate, alumina, ceramics and also Green Carborundum.
Many claim that clay bars are not abrasive but that is incorrect. They are all abrasive to a degree, some add more abrasives than others and these are usually identified as being “hot” bars. I actually removed the clear from a cars lower panel once using a “hot” bar, so be cautious!
Does the clay bar actually remove contaminates or does it just shave off the top, making the specks flush with the paint? The answer is yes and no. It depends on the contaminate. The clay bar may not totally remove rail dust, but it will shave off the protruding particles. It will, however, easily remove tree sap or paint over spray."
Daarom, klei is ook een vorm van polijsten (omdat er abrasives inzitten, ongeveer formaatje 3M polish) met het opbrenggemak van een zich altijd aan de omgeving aanpassende klei.
Het is gewoon een fabeltje dat het 'vervuiling uit de lak zuigt'. Denk nou na, dat slaat toch nergens op?

Het neemt inderdaad alleen het vuil op. maar polijsten kan je het ook niet noemen. Je poets geen laagje van je blanke lak eraf zoals bij polijsten.
Het is gewoon puur om vuil te verwijderen dat er met normale shampoo niet af wil. Of zonder extreem hard te poetsen en dus swirl te veroorzaken.
Het is gewoon puur om vuil te verwijderen dat er met normale shampoo niet af wil. Of zonder extreem hard te poetsen en dus swirl te veroorzaken.
-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
en met klei haal je er geen sierstrips af zoals in een wasstraat, toch geert?Geert schreef:Het neemt inderdaad alleen het vuil op. maar polijsten kan je het ook niet noemen. Je poets geen laagje van je blanke lak eraf zoals bij polijsten.
Het is gewoon puur om vuil te verwijderen dat er met normale shampoo niet af wil. Of zonder extreem hard te poetsen en dus swirl te veroorzaken.

Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
Dat probeer ik jullie net te vertellen: Dat doe je dus welGeert schreef:Het neemt inderdaad alleen het vuil op. maar polijsten kan je het ook niet noemen. Je poets geen laagje van je blanke lak eraf zoals bij polijsten.
Het is gewoon puur om vuil te verwijderen dat er met normale shampoo niet af wil. Of zonder extreem hard te poetsen en dus swirl te veroorzaken.

De 'juice' wat je ertussen spuit moet een groot deel voorkomen zodat het soepel glijdt, en hiervoor kun je net zo goed water en zeep gebruiken trouwens.
riel, volgens mij heeft jo in zijn naam staan: wat je ook zegt, ben toch schijt eigenwijs...
zou jij dat niet ook in je undermessage zetten?
als ik het hier zo lees hebben 5 personen het over 1 ding en jij over wat anders.... de klei haalt gewoon vuildeeltjes wat te vast op de lak zit (lichtelijk in de lak evt.) om er af te wassen weg....
zou jij dat niet ook in je undermessage zetten?
als ik het hier zo lees hebben 5 personen het over 1 ding en jij over wat anders.... de klei haalt gewoon vuildeeltjes wat te vast op de lak zit (lichtelijk in de lak evt.) om er af te wassen weg....
@tutuur, ik verkondig hier geen mening maar feiten. En ja ik ben eigenwijs, gezellig toch? 
Ik wil gewoon zeggen: klei is een mix van polijstmiddel én de eigenschap om vuil vast te houden.
Dus ja, als jij flink wrijft gaat je blanke lak ook weg inderdaad, afhankelijk van de hoeveelheid polijstmiddel wat in de klei verwerkt is
Dus tutuur, hij 'haal geen vuildeeltejs die vastzitten weg' maar polijst ze gewoon eraf en gooit het residu heel fijn in de klei !
Hier nog een stukje van detailcity.org:

Ik wil gewoon zeggen: klei is een mix van polijstmiddel én de eigenschap om vuil vast te houden.
Dus ja, als jij flink wrijft gaat je blanke lak ook weg inderdaad, afhankelijk van de hoeveelheid polijstmiddel wat in de klei verwerkt is

Dus tutuur, hij 'haal geen vuildeeltejs die vastzitten weg' maar polijst ze gewoon eraf en gooit het residu heel fijn in de klei !
Hier nog een stukje van detailcity.org:
Code: Selecteer alles
Automotive clay is not a replacement for polish or a compound; it is a pliable, petroleum resin product, Polybutene PB-1 (Polyisobutylene) containing a mild abrasive(s) i.e. kaolin, silica sand, calcium carbonate, alumina, ceramics quartz and also silicon carbide that polishes and exfoliates bonded surface contaminants by shearing, which is then encapsulated by the clay resin. These abrasives are extremely small with an average particle size of 1- µ (micron) dependant on the aggressiveness required, mixed in with a powdered synthetic detergent.
The clay bar may not totally remove rail dust, but it will exfoliate the protruding particles. It will, however, easily remove surface contaminants i.e. tree sap or paint over-spray. Usually only the horizontal paint surfaces require detailer’s clay treatment, as it is these surfaces that contaminants tend to land on and adhere too, you should evaluate any vertical surfaces and if need be, clay them. It can be argued that a polish or compound will do the same thing; problem is that they not necessarily remove surface contaminates but just ‘round-off’ the edges, whereas clay will remove the surface contaminants and a percentage of the applied wax /polymer.
Note: you may have to remove minor surface marring caused by the clay
This thin film of lubrication (see Detailer’s Clay Lubrication) provides a safety barrier that enables the clay to hydroplane across the surface. In other words, the clay is riding on a micro-thin film of lubrication between it and the paint surface removing the (protruding) surface contaminants by abrasion and encapsulation by the malleable clay. Without lubrication the clay will abrade the paint surface much like a wet-sanding block and will produce significant fine surface marring
Haha vind ik wel gezellig hoor 
laten we het er op houden dat het meer weg krijgt dan wassen en poetsen

laten we het er op houden dat het meer weg krijgt dan wassen en poetsen

ik heb bij kleien toch echt altijd een ander idee
Immer wieder die verdammte Holländer
Zo... Ik dacht dat ik puberaal was. 
Nog maar wat foto's dan maar?
Voor:
[img]http://img42.imageshack.us/img42/4525/img0877medium.jpg[/img]
Na:
[img]http://img42.imageshack.us/img42/8758/img0924medium.jpg[/img]
Doffe plekken op de achterklep. Rechts is al een deel gepolijst:
[img]http://img42.imageshack.us/img42/8742/img0903medium.jpg[/img]
Spiegel:
[img]http://img35.imageshack.us/img35/1623/img0918medium.jpg[/img]
En dit vind ik gewoon een vette foto...
[img]http://img256.imageshack.us/img256/3671 ... medium.jpg[/img]

Nog maar wat foto's dan maar?
Voor:
[img]http://img42.imageshack.us/img42/4525/img0877medium.jpg[/img]
Na:
[img]http://img42.imageshack.us/img42/8758/img0924medium.jpg[/img]
Doffe plekken op de achterklep. Rechts is al een deel gepolijst:
[img]http://img42.imageshack.us/img42/8742/img0903medium.jpg[/img]
Spiegel:
[img]http://img35.imageshack.us/img35/1623/img0918medium.jpg[/img]
En dit vind ik gewoon een vette foto...

[img]http://img256.imageshack.us/img256/3671 ... medium.jpg[/img]
-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
sideskirts
grapje
mooi ding. ik bied 550


grapje
mooi ding. ik bied 550

Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
ik wil wel hoger gaan hoor 2000
knapt goed op

knapt goed op

-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Ik zie geen verschil?


'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
doen ze bij de Hacos ook poetsen joh? 
nee glimt goed pik

nee glimt goed pik

Het ziet er wél retestrak uit 

-
- Über-Spammer
- Berichten: 18301
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
Poetsert.
Moet toegeven... knapt er echt van op.

Moet toegeven... knapt er echt van op.

5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
2225
.... ik voel hier een deal aankomen..... 

Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
hahha... Nee, daarvoor gaat ie echt niet weg. Zeker niet als je weet wat er aan onderdelen bij zit. Ding is roestvrij, 120K gelopen, heel veel vernieuwde onderdelen. Sorry, Haas...
Bieden mag altijd, maar doe dat effe via PM.
