ACT: 5 GT Turbo

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
-jacco-
Über-Spammer

Allartino schreef:De versnellingsbak kan geloof ik niet uit de auto zonder de hele motor er weer uit te halen toch?
Subframe los aan de bakkant lukt ook :)
Heb wel de beschikking over een brug, dat scheelt ;)

Bak hoeft er overigens niet helemaal uit om de koppeling te vervangen/om te draaien, maar ook dan wel het subframe lossen zodat de bak onder de chassisbalk "geschoven" kan worden, lukt net (Y)
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
Allartino

ik verwacht nu eigenlijk dat er toch iets met die bak niet goed is, dus dan zal die er helaas toch uit moeten...

Als de koppeling verkeerd om zou zitten, ontkoppelt ie dan "'n beetje" of helemaal niet? voordat ik het pedaal wisselde, heb ik er nog wel mee kunnen rijden namelijk
5GTT & clio II 1.6 16v
-jacco-
Über-Spammer

Ik kan je er niet mee helpen, nooit meegemaakt :)

Chris, nog een onbekende GT?
BZ-54-R?
Riël
Über-Spammer

Loopt je kabel goed door het nieuwe pedaal? Heeft het gerateld? Komt je pedaal wel helemaal naar boven? Beweegt de hendel als je het pedaal intrapt?

Voglesn mij is de installatie van de pedaal het probleem. De bak sowieso niet. Zeker niet als het 'na het vervangen van het pedaal' is!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Om het maar even een beetje simpel te houden..

Als de motor niet loopt, kun je dan wel schakelen ? zoja, dan is die versnellingsbak wel goed maar dan komt je koppeling gewoon niet vrij.

Als ie dat niet doet dan zal het de versnellingsbak wel zijn maar dat lijkt me een beetje sterk, net als wat Riël zegt.. helemaal na het vervangen van je koppelingspedaal.

Hoe voelt je koppelingspedaal aan ? moet je 'm echt doortrappen naar de vloer en moeite doen om 'm daar te houden ? of moet je een beetje doortrappen, gaat ie dan wat zwaarder en vliegt ie dan probleemloos door en blijft ie wat makkelijker op de vloer ?

Je moet in ieder geval even zeker weten dat die koppelingshevel goed aangetrokken wordt op de bak, normaal gesproken kun je met het pedaal iets verder dan de helft ingetrapt al wel aardig schakelen namelijk. als het het stelmechanisme is dan moet het pedaalgevoel ook wel aardig ruk zijn namelijk. :)
Allartino

Riël schreef:Loopt je kabel goed door het nieuwe pedaal? Heeft het gerateld? Komt je pedaal wel helemaal naar boven? Beweegt de hendel als je het pedaal intrapt?

Voglesn mij is de installatie van de pedaal het probleem. De bak sowieso niet. Zeker niet als het 'na het vervangen van het pedaal' is!
pedaal functioneert goed, maar er zit achter het nieuwe pedaal een kunststof deel wat op het oude pedaal niet zat. dit kunststof deel zorgt ervoor dat ik het pedaal niet zover in kan trappen als de oude. wellicht dat ik daardoor het "ontkoppelingspunt" niet meer haal
5GTT & clio II 1.6 16v
Martijn Kool

ik wil er een krat bier op zetten dat dit echt neits met je bak te maken heeft.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Allartino

Ronald1916V schreef:Om het maar even een beetje simpel te houden..

Als de motor niet loopt, kun je dan wel schakelen ? zoja, dan is die versnellingsbak wel goed maar dan komt je koppeling gewoon niet vrij.
-Als motor niet draait, kan ik gewoon schakelen

Als ie dat niet doet dan zal het de versnellingsbak wel zijn maar dat lijkt me een beetje sterk, net als wat Riël zegt.. helemaal na het vervangen van je koppelingspedaal.

Hoe voelt je koppelingspedaal aan ? moet je 'm echt doortrappen naar de vloer en moeite doen om 'm daar te houden ? of moet je een beetje doortrappen, gaat ie dan wat zwaarder en vliegt ie dan probleemloos door en blijft ie wat makkelijker op de vloer ?
-Pedaal voelt gewoon zwaar aan, blijft niet makkelijk op de vloer

Je moet in ieder geval even zeker weten dat die koppelingshevel goed aangetrokken wordt op de bak, normaal gesproken kun je met het pedaal iets verder dan de helft ingetrapt al wel aardig schakelen namelijk. als het het stelmechanisme is dan moet het pedaalgevoel ook wel aardig ruk zijn namelijk. :)
-er zit vrij veel speling op die koppelingshevel op de bak, ik kan de kabel er ook makkelijk inhaken. wellicht dat er bij die hevel toch iets niet goed zit...
Laatst gewijzigd door Allartino op wo 21 apr 2010 6:04, 1 keer totaal gewijzigd.
5GTT & clio II 1.6 16v
Martijn Kool

Allartino schreef:
Riël schreef:Loopt je kabel goed door het nieuwe pedaal? Heeft het gerateld? Komt je pedaal wel helemaal naar boven? Beweegt de hendel als je het pedaal intrapt?

pedaal functioneert goed, maar er zit achter het nieuwe pedaal een kunststof deel wat op het oude pedaal niet zat. dit kunststof deel zorgt ervoor dat ik het pedaal niet zover in kan trappen als de oude. wellicht dat ik daardoor het "ontkoppelingspunt" niet meer haal
ah klinkt bekend heb ik ook gehad

1 van de 2 eraf slopen! aan de auto trek je er zo af volgens mij uit mn hoofd

wedden dat het gewoon je pedaal is? heb exact hetzelfde gehad!
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Allartino

als ik dat kunststof deel eraf sloop, dan kan ik wel ontkoppelen, maar pas als pedaal tegen schutbord aan zit (en dan is ie eigenlijk nog niet helemaal ontkoppeld). Heb inmiddels al een gat in het tapijt zitten van de slijt, dat kan toch ook niet de bedoeling zijn :p
5GTT & clio II 1.6 16v
Allartino

Martijn Kool schreef:ik wil er een krat bier op zetten dat dit echt neits met je bak te maken heeft.
Als je het op kan lossen door iets aan het pedaal te stellen, dan is me dat zeker 'n kratje waard (Y) wanneer kom je langs? :beer: krijg je nog een broodje kroket ook
5GTT & clio II 1.6 16v
Chris
Erelid - Moderator - RvT

-jacco- schreef:Ik kan je er niet mee helpen, nooit meegemaakt :)

BZ-54-R?
BZ-54-RY. (Y)
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Martijn Kool

Allartino schreef:
Martijn Kool schreef:ik wil er een krat bier op zetten dat dit echt neits met je bak te maken heeft.
Als je het op kan lossen door iets aan het pedaal te stellen, dan is me dat zeker 'n kratje waard (Y) wanneer kom je langs? :beer: krijg je nog een broodje kroket ook
ghehe dat gaat m ff niet worden. mn 5 moet nog klaar voor het ringweekend en de 5 van mn zwager moet ook mee en is vandaag voor de apk...
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Riël
Über-Spammer

Maak eens een hi-res foto van het pedaal en kabel, als dat lukt
-jacco-
Über-Spammer

Chris schreef:
-jacco- schreef:Ik kan je er niet mee helpen, nooit meegemaakt :)

BZ-54-R?
BZ-54-RY. (Y)
(Y)

Hoop dat je achteraan het alfabet bent begonnen? :grin:
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Ik had gister eerst de advertentie even moeten lezen... "... heeft geen kenteken meer ..." :gun:
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
-jacco-
Über-Spammer

:lol:

RDW gebruikt? Via VWE kun je hem nog wel vinden, ook al heb jij nog meer mogelijkheden :wink:
Allartino

zoals te zien op de foto zit 't stelmechanisme niet op de uiterste stand.
Als ik 'm wel op de uiterste stand zet en ik trap het pedaal en laat het weer opkomen, dan ratelt ie weer 'n paar tandjes terug

Afbeelding

nu zit er tussen pedaal en de steun waar ook de remlichtschakelaar in zit ook een wit kunststof blokje. Als ik dat blokje weghaal, dan komt het pedaal verder omhoog, en blijft het stelmechanisme wel in de uiterste stand staan

Afbeelding

Als ik nu het pedaal intrap, dan gaat dat net zo zwaar als voorheen, maar onderin gaat ie 'n stuk makkelijker. Hij ontkoppelt nu wel helemaal :ja: , maar 't pedaal voelt op deze manier vreemd aan, hoort dat zo?
Laatst gewijzigd door Allartino op wo 21 apr 2010 8:37, 1 keer totaal gewijzigd.
5GTT & clio II 1.6 16v
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Het pedaal en het stelmechanisme is nieuw, he?

Hmm... Ik zal Bart GTT eens oproepen. Die weet wel hoe het allemaal moet, nadat ie een gros kabels versleten had. ;)
Allartino

is nieuw ja, maar ik was mijn vorige post nog aan het editten toen jij postte :wink:
5GTT & clio II 1.6 16v
Allartino

Ronald1916V schreef: Hoe voelt je koppelingspedaal aan ?
1.
moet je 'm echt doortrappen naar de vloer en moeite doen om 'm daar te houden ?

of 2.
moet je een beetje doortrappen, gaat ie dan wat zwaarder en vliegt ie dan probleemloos door en blijft ie wat makkelijker op de vloer ?
mijn pedaal voelt nu dus aan zoals in situatie 2 beschreven, hoort dat?
5GTT & clio II 1.6 16v
Allartino

net even 'n stukkie gereden, en hij ontkoppelt eindelijk goed :pompom:
't pedaal voelt wel vreemd aan, maar da's denk ik gewoon wennen, want hij heeft 't nooit goed gedaan :~

ik heb dus zo'n wit kunststof stootblokje ertussenuit gehaald, waardoor het stelmechanisme op de juiste stand blijft staan, maar nu zit het koppelingspedaal wel erg hoog. ik vermoed dat er dus wel zo'n blokje tussen hoort, maar dan een minder dikke ofzo.

heeft iemand een tekening of foto van hoe het complete pedaal er uit hoort te zien?
5GTT & clio II 1.6 16v
Martijn Kool

als de carterontluchting op de cup manier aangesloten is, en hij gooit er aardig wat olie uit, betekend dit altijd hoge carterdruk of? Hij lijkt ook koelvloeistof te verbruiken, kan namelijk geen lekkage sporen vinden.

rotzooi zat overal bij de witte van mn zwager. heenweg zat de carterontluchtingslang in de afwatering van de parafaanbak gedrukt, sinds aankoop was dit al zo en had er niet bij stil gestaan dat dit gevolgen kon hebben, na de tocht richting ring zat de complete zijkant onder de oliedrek :(. Vervolgens in een blikje laten lozen maar die ging vrij snel vol zitten en dan zat het overal, ik denk dat als we hem op de inlaat zetten dat ie lekker gaat roken.

Hoge carterdruk kan ik me indenken maar waar de koelvloeistof icm die hoge carterdruk blijft is me een raadsel, kan dit met de koppakking te maken hebben?
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Riël
Über-Spammer

Nou allereerst de ontluchting zelf aan alle kanten :)

Koppakking kan maar onwaarschijnlijker, die perst m eerder in het koelsysteem. In het oliekanaal kan maar dat zijn kleine kanaaltjes. Zuigerveren natuurlijk ook (rookt ie op hoge belasting/toeren niet?)

Bij mij waren ooit de ringen onder de cilinderbussen weg waardoor er daar koelvloeistof verdween, die vind je niet terug.

Overigens is een setje bussen + zuigers best goedkoop en op een halve dag gefixt :) (Even niet zeggende dat je die nodig hebt).
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Riël schreef:Nou allereerst de ontluchting zelf aan alle kanten :)

Koppakking kan maar onwaarschijnlijker, die perst m eerder in het koelsysteem. In het oliekanaal kan maar dat zijn kleine kanaaltjes. Zuigerveren natuurlijk ook (rookt ie op hoge belasting/toeren niet?)

Bij mij waren ooit de ringen onder de cilinderbussen weg waardoor er daar koelvloeistof verdween, die vind je niet terug.

Overigens is een setje bussen + zuigers best goedkoop en op een halve dag gefixt :) (Even niet zeggende dat je die nodig hebt).
Ik heb er heel even achter gereden op de Ring maar dat ding geeft echt geen pluimpje rook, enkel bij het overschakelen een keer maar da's meer zwart..
Martijn Kool

hij gaat wel roken denk ik als we de carterontluchting weer op de inlaat zetten zoals het hoort.

Hij rookt nu onder de motorkap namelijk en gooit er wel een 0,33L uit op 500km denk ik.

hij rookt idd niet bij hoge toeren, alhoewel hij niet ver door heeft getrokken volgens mij, op de ring pakte hij ook hoogstens 4500 toeren mee, hij doet een beetje rustig aan met het ding..

wel vreemd, vraag me af of jacco dat ding nooit onder de olie heeft gehad gezien de slang gewoon in de afvoer gepropt zat..
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Riël
Über-Spammer

is hij niet gewoon echt verstopt? Komt er ook uit de peilstok geblazen?
Martijn Kool

Riël schreef:is hij niet gewoon echt verstopt? Komt er ook uit de peilstok geblazen?
verstopt? als er rotzooi uit komt lijkt hij me niet verstopt, waar kan ie verstopt zitten dan?
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Riël
Über-Spammer

Onderaan het blok bij de krukaspoeli? Waar die pot op zit? Als je die ervanaf trekt?

Komt het ook uit de peilstok?

Anders meet eens compressie met warme motor.
Gooi je er dan een klein scheutje olie in het bougiegat en meet je weer.

Als het de zuigerveren zijn dan zie je een groot verschil tussen die twee metingen, dan fungeert de olie even als 'zuigerveer'.
Martijn Kool

Riël schreef:Onderaan het blok bij de krukaspoeli? Waar die pot op zit? Als je die ervanaf trekt?

Komt het ook uit de peilstok?

Anders meet eens compressie met warme motor.
Gooi je er dan een klein scheutje olie in het bougiegat en meet je weer.

Als het de zuigerveren zijn dan zie je een groot verschil tussen die twee metingen, dan fungeert de olie even als 'zuigerveer'.
zal eerst is naar dat eerste kijken. compressiemeetding heb ik niet liggen, maar eens aanschaffen dan.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
mark 5t
Contacteer:

lijkt me niet abnormaals hoor.
hoeveel druk blaas je?

hang de carterontluchtingsslang eens los in een groot blik of een 1,5 liter fles en probeer dan eens weer.

als je een compressie probleem hebt dan trekt ie ook slecht.
compressie meten is natuurlijk wel een goed ding.

wat wel kan is dat je koppakking het begeven heeft.
Martijn Kool

mark 5t schreef:lijkt me niet abnormaals hoor.
hoeveel druk blaas je?

hang de carterontluchtingsslang eens los in een groot blik of een 1,5 liter fles en probeer dan eens weer.

als je een compressie probleem hebt dan trekt ie ook slecht.
compressie meten is natuurlijk wel een goed ding.

wat wel kan is dat je koppakking het begeven heeft.
hing in een groot blik redbull, nu in een literfles incl ontluchtingsgaatjes. maar is ff aanzien dan. hij verliest wel water dus het blijft vreemd, geen witte aanslag overigens in de deksel ofzo..

vd week maar is weer kijken
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Riël
Über-Spammer

Koelvloeistof:
Ook geen druppend kacheltje ? Met mate droogt die vloer weer bij voordat je r erg in hebt.

denk dat het twee verschillende dingetjes zijn :)
Martijn Kool

naja, niet echt goed bekeken, we zijn heen en weer gekomen en hij is zelfs 3x over de ring geweest. dat 2 dagen na een verse apk en een hele tijd stil staan :)

vd week maar is het een en ander nalopen.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
volvodspec

Hallo,

heeft er iemand ervaring met de cylinderkoppen zoals CGB ze aanbied?
http://www.cgbmotorsport.net/cylinder-h ... -939-p.asp

alsin; is het werk netjes/correct uitgevoerd, kwaliteit onderdelen, kwaliteit van cylinderkop etc.

zijn er bijv stalen koppakkingen leverbaar voor de C1J blokken?
zijn er versterkte spruitstukpakkingen leverbaar (heb ergens hier op het forum een keer een koperen pakking voorbij zien komen...)

plans: spaghettispruitstuk, GT2560R turbo, 270 nokkenas (moet stationair het liefste nog wel een beetje net blijven lopen..) stage 3 koppeling; licht vliegwiel en GRP-A carb (incl AFR en EGT monitoring) OF zelfbouw injectiesysteem, begin ondanks mijn enorm grote liefde voor carbs toch steeds meer naar het laatste te neigen...
(maar dan wel een systeem met o.a. 4 injectoren en 4 bobine's!!)
Plaats reactie