Vorige week heb ik een goede turbo aan iemand verkocht, maar die belde twee dagen later weer dat de as van de turbo doormidden gebroken was .
De turbo was gewoon nog goed, want heb hem zelf ook op een auto gehad en gewoon lopend eraf gehaald. Nu is mijn vraag hoe die as in godsnaam kan breken? Ik dacht zelf dat hij er iets tussen heeft gehad maar kon er weinig aan zien. Oliedruk was ook goed "zei die".
Renault 5 GTT Fase I,Renault 5 GTT Fase II,Renault 5 GTT Blue Sport
Welke druk heeft ie gereden?
Welke oliedruk had ie?
Welke olie zat erin?
Heeft ie een dumpvalve of niet?
Te hoge druk = overspeed
Geen dumpvalve = torsie op de as door surge (maar dan zijn het meestal de schoepen die het begeven)
Verkeerde olie(druk) = te heet geworden door gebrek aan smering
Gebeurd echt niet vaak een gebroken as...dan moet er echt iets goed lomp fout gegaan zijn.
oliedruk had ie getest zei die en hij reed op 1,2 bar. Was trouwens niet van een renault maar van een subaru, dus ik moet volgens jullie maar even een belletje gaan plegen dat het niet zomaar stuk kan gaan!?
Sorry maar... Had je dat niet bedacht voor je een ander gaf..
Mits het een impreza gtt is lijkt het mij wel logisch dat ie met 1,2 bar over ze nek gaat
ff het slangentje op de verkeerde kant van de wastegate gehad zodat de turbo druk ff niet geregeld werd door de actuator met als gevolg een maximale druk ....
is de turbo wel goed gesmeerd geweest? weet je zeker dat de turbo smereing heeft gekregen, als die turbo druk heeft betekend nog niet dat de turbo gesmeerd word. daarbij had die misschien vervuilde olie? had de turbo al speling (naast de fabrieks speling ) voordat je hem weg gaf?
Alles van dat was gecontroleerd (druk speling smering). Maar ja denk nu zelf ook dat hij mij een oor heeft aangenaaid.. Hopelijk rijdt ie ze impreza snel kort.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert" Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc" 5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit" Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire" Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise" Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"