5 TR-T [400K!!!]

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Abel
Über-Spammer

tja, ik heb er een, en ik gebruik hem echt zelden. an met jouw project houd ik ook aan vast is vast..

ik weet niet, als je zo'n ding zou gebruiken ben je op eens 2 minuten bezit met ieder moertje.

ik zeg, geef maar cash die 100 euro ;)
Andrews (supercinq)

ik heb er ook 1 van facom.
gebruik m ook sporadisch.(voornamelijk werkzaamheden aan motorblokken)

maar ik ben van mening alles wat je hebt,hoef je niet te lenen.
dus ben je niet afhankelijk van een ander
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
jacques

spir@l schreef:effe weer wat vragen. (doe ik namelijk te weinig.... :wink: )

Mn pa wil me als een soort van laat kerstkado een momentsleutel geven voor de verdere opbouw van de 5.
Nu heb ik altijd al graag zo'n ding willen hebben (gewoon mooi stukkie gereedschap :) ), maar ik vraag me af of het echt noodzakelijk/aan te raden is om rond de 100E uit te gaan geven aan een stuk gereedschap als ik het weinig ga gebruiken (of onzin is om te gebruiken).
Ik bedoel ik ben geen motorblokken uit elkaar aan het trekken.
En volgens mij luisteren de meeste onderdelen die ik nu aan het monteren ben niet verschrikkelijk nauw. (en hou ik gewoon het "vast=vast-principe" aan)

Nogmaals, helemaal niet erg om zo'n ding te hebben/krijgen. Maar als t onzin is voor mij (hobby-bob-monteurtje) dan heb ik liever wat anders voor dat geld.

what say you's?
Ik heb al 30 jaar een goede momentsleutel 20-110 Nm en ook voor montage van fusees, LM velgen (80Nm) heb je hem nodig en zeker voor koppakkingen. Ik zou het geschenk van je vader zeker aannemen.
Allartino

ik ben geen regelmatige auto klusser, maar de momentsleutel heb ik veel plezier van . Doordat ie namelijk langer is dan een gewone ratel, is ie ook verrekte handig om vastzittende bouten los te krijgen :)
en bij je wielen is het ook wel prettig om te weten dat ze vast genoeg zitten, maar niet zo moervast dat je ze bij een bandenwissel onderweg nooit meer loskrijgt.
En het is inderdaad een leuk stukkie gereedschap
5GTT & clio II 1.6 16v
Andrews (supercinq)

bouten losdraaien met een momentsleutel :~
daar is het niet voor gemaakt denk ik..

pak dan een grotere ratel.
of een stuk pijp als verlengstuk.
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Bouten losdraaien met een momentsleutel is echt het slechtste wat je kunt doen met zo'n ding, daar krijg je binnen no-time een ontregelde momentsleutel van met alle gevolgen van dien.

Daarbij vind ik een momentsleutel wel beter voor meer dan alleen motoren opbouwen. De term vast-is-vast wisselt nogal per persoon en bij sommige delen (zoals remmen) is het wel prettig dat iets op het juiste moment vast zit.
spir@l
Car: 5 GT Turbo
Contacteer:

lastig lastig...

Ik bedoel het is een mooi kadootje. Zeker omdat het niet iets is waar ik zelf snel dat geld aan uit zou geven.
Maar ik ben bang dat ik er uiteindelijk te weinig gebruik van ga maken.

Voor 100E heb je ook allerlei andere mooie spulletjes.... :~

Om vastzittende bouten los te krijgen moet je volgens mij geen momentsleutel gebruiken.
Volgens mij (kan me vergissen) is zo'n ding puur om bouten vast te draaien (met het juiste moment dus).
Denk dat het zonde is van zo'n dure sleutel om hem voor "ragwerk" te gebruiken.
Daar heb ik een grote oude ratel en een stofzuigerbuis (of surfplankmast :D ) voor!

Ik ga es effe zoeken naar een mooie sleutel.
Vind het namelijk ook gewoon mooi om zo'n degelijk stukje materiaal te bezitten :) .
En dan gebruik ik m gewoon veel. Ook al slaat het nergens op :lol:

Bekende merken die ik ken zijn:
Facom
Hazet
Gedore

nog tips?
Neem aan dat 100Nm max voldoende is?
Maarten-Jan
Car: R19.R

Mijn moment sleutel kun je gewoon omdraaien om bouten los te draaien, dus daar kun je ze ook voor gebruiken, werkt prima :)
cinqidriver

Maarten-Jan schreef:Mijn moment sleutel kun je gewoon omdraaien om bouten los te draaien, dus daar kun je ze ook voor gebruiken, werkt prima :)
heb je wel eens van links draad gehoord?? daarom kunnen die dingen 2 kanten op draaien.

momentsleutel is alleen geschikt voor het vast zetten op moment en niet om los te draaien.
Maarten-Jan
Car: R19.R

Tuurlijk heb ik daar van gehoord :smile: maar daarom werkt het nog wel :lol:
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Maarten-Jan schreef:Tuurlijk heb ik daar van gehoord :smile: maar daarom werkt het nog wel :lol:
Totdat je straks je wielbouten met 60nm vastzet ipv de ingestelde 100nm en je ineens een wiel verliest.. :~

Ik heb een Hazet momentsleutel van 200 pleuro en die gebruik ik enkel waar ie voor gemaakt is.

Ik heb nog wel een oude momentsleutel die niet meer klikt op het moment dus die gebruik ik wel eens om wat los te draaien. dus wat stuk is kan vast nog wel verder stuk :p

Owja, tot 100nm heb je niet zo heel erg veel aan maar tot 200Nm heb je meer dan zat. Ik heb een paar jaar terug wel een kleine momentsleutel gekocht die van 20 tot 60nm gaat en die gebruik ik wel veel met het opbouwen van motoren (drijfstanglagerkapbouten bijvoorbeeld) en ook nog wel eens met andere kleine boutjes zoals de bevestiging van de linker aandrijfashoes met die 3 boutjes die op 20nm vast moeten en je binnen no-time de draad uit de bak er uit draait (0)
Tom
Moderator
Car: MB

200 a 220 nm is idd gebruikelijker voor een standaard momentsleutel. Kijk eens bij tengtools of kraftwerk ofzo. Met name de garantie van tengtools ben ik erg over te spreken en ze zijn niet te duur.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
tutuur
Clubsponsor

jacques schreef: Ik heb al 30 jaar een goede momentsleutel 20-110 Nm en ook voor montage van fusees, LM velgen (80Nm) heb je hem nodig en zeker voor koppakkingen. Ik zou het geschenk van je vader zeker aannemen.
en jij vertrouwd hem nog na 30 jaar?

Dat het slecht is voor een moment sleutel om bouten los te draaien ben ik het niet mee eens, de sleutel is gewoon gemaakt voor een radiale belasting dus die voelt geen verschil of je nou een bout los of vast draaid....
spir@l
Contacteer:

welke bouten draai je dan met meer dan 100Nm aan?!
Dingen als de achteras of het subframe ofzo.
En als het toch al zo vast moet, dan kan je het volgens mij net zo goed zonder momentsleutel vastzetten. (oftewel: vast = vast)

Lijkt mij juist vooral belangrijk bij de wat lagere aandraaimomenten aangezien je de zaken dan (veel) niet te strak wil hebben.

Maar ik hoor het graag als dit niet juist gedacht is.
jacques

tutuur schreef:
jacques schreef: Ik heb al 30 jaar een goede momentsleutel 20-110 Nm en ook voor montage van fusees, LM velgen (80Nm) heb je hem nodig en zeker voor koppakkingen. Ik zou het geschenk van je vader zeker aannemen.
en jij vertrouwd hem nog na 30 jaar?

Dat het slecht is voor een moment sleutel om bouten los te draaien ben ik het niet mee eens, de sleutel is gewoon gemaakt voor een radiale belasting dus die voelt geen verschil of je nou een bout los of vast draaid....
Ja, Ik ontspan altijd de veer na gebruik. Hij kan eventueel ge-hercalibreerd worden. Het is een professionele sleutel Britool.
Professioneel gereedschap kan makkelijk 30 jaar mee bij hobby gebruik. Ik ken de gevolgen van een verkeerd aanwijzende momentsleutel. Een vriend van mij trok de cilinderkoppen na met 40 Nm en de boel draaide in de prak (zuiger klemde). Later bleek dat hij was nagetrokken met 55 Nm en de cilinderbus zodanig was vervorm dat er niet genoeg zuigerspeling meer was.
tutuur
Clubsponsor

Als de sleutel regelmatig gecalibreerd wordt is hij wel te vertrouwen inderdaad (Y)

enige waar ik een moment sleutel voor heb gebruikt zijn de kopbouten(verder niks aan het torretje gedaan), wielen en remmerij...

De rest gewoon vast=vast...

Ik kan je wel aanraden om het Aan te nemen, is nooit weg om er 1 te hebben en geeft je bij aantal dingen wel een gevoel van zekerheid, wielbouten bv.

Jaques: wielbouten maar op 80nm? Ik zet alle LM velgen altijd op 100-120.....
Steven
Car: M536

Hehe dan heb je ook wel een motor van snijkoek uit het jaar kruik ws. ;)

Op zitten er ook wel wat marges in die aandraaimomenten, +/- 10% verschil heb je snel en is op zich geen ramp.

Persoonlijk gebruik ik de momentsleutel zo min mogelijk, alleen interne motordelen die echt voorgeschreven zijn (koppakkingen, lagerkappen etc.)
Kan me nog eens iemand herinneren hier, misschien leest ie nog wel mee ook, die vroeg naar het aandraaimomenten van de waterpomp boutjes van een GT :D
spir@l
Contacteer:

Maar dat ga je/jullie dan ook wel krijgen als ik dat ding eenmaal heb.
Dan wil ik ook echt elk moertje en boutje op het juiste moment vastzetten...
tot de torx in het dashboard aan toe!

:smile:

ik ga dr maar gewoon eentje bestellen.
Kan idd nooit kwaad om zo'n ding in huis te hebben.
Wie weet wat ik later misschien nog allemaal ga doen aan mn auto.
[Die oliekoeler moet nog maar even wachten... :-( ]

Neem er denk toch eentje tot +-100Nm max. (anders worden ze meteen ook weer een slag duurder...)
Aangezien dat voor mn wielen ook de max is.
Alles wat vaster dan dat moet doe ik op de alom gebruikte en vertrouwde vast=vast manier.

Bedankt voor het delen van de ervaringen/meningen.
Laatst gewijzigd door spir@l op vr 8 jan 2010 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
~thijs~
Contacteer:

Bij Karwei heb je een redelijke tot 210Nm voor ik dacht 80,-
Steven
Car: M536

Marktplaats/Ebay, kun je echt niet tegenop met de bouwmarkt om de hoek.

En je kan lekker lui op je stoel wachten tot ie morgen binnenkomt 8)
Tom
Moderator

neem nou niet die van 100. Dan kun je niet eens met goed fatsoen een wiel vast zetten. Centrale wielmoeren bijv. schrijven ze ook vaak veel hoger voor. bijv 200nm plus 180graden. Nou wil ik niet zeggen dat je dat ding veel gebruikt (idd graag zo min mogelijk) maar die van 100 zou ik echt niet nemen.
spir@l
Contacteer:

ok, ik ga es zoeken of ik iets in mn pricerange kan vinden die wat meer aankan.
Tom
Moderator

tengtools sleutel heb je voor een tientje of 6-7. Wellicht lul je daar nog wat af bij de plaatselijke automat. zaak. Ik gebruik er zo eentje al een paar jaar naar tevredenheid. Iets kapot bij tengtools is oude inleveren en direct weer nieuw meenemen.

http://www.vynckier.biz/nl/tools/moment ... 3492AG.php

en de catalogus voor andere of ander gereedschap:
http://www.vynckier.biz/nl/onze-product ... online.php
spir@l
Contacteer:

iemand ervaring met Mannesmann?

klik

Die Tengtool dingen zien er ook goed uit. [kwa kleur dan :smile: ]
Zwart/rood gereedschap voor een (hopelijk snel weer) zwart/rode auto.
Tom
Moderator

Mannesmann is ook wel ok volgens mij. Zie je vaak in die koffers op beurzen ed. Stahlwille bijv is ook goed spul.
spir@l
Contacteer:

ja, dat zie je dan ook wel weer aan de prijs.

Lijkt me niet logisch om een peperdure te kopen aangezien ik hem als hobbyist ga gebruiken. Vind ik gewoon zonde om uit te geven aan iets dat de meeste tijd ongebruikt zal liggen.
spir@l
Contacteer:

Tengtools it is, dan maar.

Nog geen 75E voor een 40- 210Nm sleutel.
Ziet er ok uit en de "internet-mening" is positief.

[img]http://www.proximedia.com/catalogue/photos/192481_a.jpg[/img]

sleuteltje
PaulM

~thijs~ schreef:Bij Karwei heb je een redelijke tot 210Nm voor ik dacht 80,-
http://www.formidotros.nl/formido/produ ... 7%7D2.html

is een skandia heb ik laatst ook gehaald bij karwei (met 20% korting gelukkig :D )

heb alleen nog geen gebruikservaring.
spir@l
Contacteer:

die skandia is alleen weer tot 80 of 110 (is me niet helemaal duidelijk... :( )
~thijs~
Contacteer:

tis een 30-210 Nm
PaulM

weet alleen nog niet precies hoe die ingesteld moet worden (zit wel gebruiksaanwijzing bij). Je kan aanhandvat draaien waarbij in het schermpje de NM kan instellen en je kan ook nog apart een bereik van 1 - 2 -4 -8 ofzo instellen bij het handvat.
Ferdy
Über-Spammer

ik moet er eigenlijk ook nog eentje hebben voor mn Mini blok
Tom
Moderator

voor een mini blok zou ik en kleintje nemen (0)

Tentools ga je geen spijt van krijgen. Al zijn er best meerdere merken die voor ongeveer hetzelfde geld ook een goede sleutel leveren. Ik heb zelf ook nog een kraftwerk sleutel en die werkt ook prima. Een ding moet je iig ALTIJD doen bij de sleutels met een veer. En dat is ONTSPANNEN weg leggen . Dan gaan ze jaaaren mee.
spir@l
Contacteer:

dat van dat ontspannen opbergen had ik gehoord.
Gaan we zeker doen.

Ga binnenkort zo'n Tengtools sleuteltje bestellen.
Lees er alleen maar positieve dingen over op internet.
Boskje
Contacteer:

Ik heb die van mannesmann en die voldoet prima, ik heb ook nog een van 15 tot 60 nm. ik ben ook zo dat ik de boutjes van de waterpomp op moment zet :smile:
Plaats reactie