5 TR-T [400K!!!]

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

spir@l schreef: weer een "probleem" uit de wereld.
Op naar de volgende... :smile:
5 GT Turbo '88 GT5
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

ik heb een losse deur liggen die tzt op de auto moet komen, daar zijn ook de scharnierpunten van de auto afgeslepen. nou heb ik de pen er uit weten te tikken, maar de scharnieren willen met geen mogelijkheid loslaten... zit daar nog een 2e "iets" in ofzo?
5GTT & clio II 1.6 16v
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

nee als het goed is niet, misschien een opvul busje vanwege speling? ff goed in het gaatje loeren :)
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Roy schreef:
spir@l schreef: weer een "probleem" uit de wereld.
Op naar de volgende... :smile:

jazeker.
we zijn er nog lang niet....... :D
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Vandaag was het dan eindelijk zo ver...
Na een kleine 8 jaar is mijn eerste autootje niet meer in mijn bezit.
Toch een beetje een wrang moment. :-(
Ook al was het al een tijdje einde verhaal voor het gebakkie.
Maar zn hart en ziel zullen voortleven! :D

sorry van de verschrikkelijk slechte foto's/filmpjes maar mn camera leek ook wel van slag te zijn ofzo. Is er letterlijk kapot van...

Hier staat-ie dan... klaar voor zn allerlaatste ritje....
[img]https://lh3.googleusercontent.com/-nGX5 ... G_1828.jpg[/img]



Loop ik naar huis...
Komt-ie tOch nog even voor de laatste keer afscheid nemen!
Triomfantelijk wordt-ie de hele stad doorgereden.
Mooi ererondje...
:smile:

Laatst gewijzigd door spir@l op ma 20 apr 2015 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ik weet, het is een beetje rustig hier maar ik ben nogsteeds bezig.
Ben rustig aan de TR aan het demonteren en de GTT-onderdelen aan het monteren.

Geen nieuws is meestal goed nieuws bij mij.... :D

Motor/subframe net uit de TR gehaald.
Blijkt dat het subframe van de TR met kleinere bouten vastzit dan die van de GTT...
Het gaat dan om de achterste 2 bouten (de grote).
Deze zijn op de GTT maatje 21 en op de TR (slechts) 18.
Gaat dit wat uitmaken??
Lastige is namelijk dat de moeren in de kas zelf zitten (van die "rare zelfklemmende dingen". Geen idee hoe ze eruit zien want ik kan ze alleen maar voelen...)
Lijkt mij eerlijk gezegd niet dat de motor van een GTT zo veel zwaarder is dan die van een TR dattie dikkere bouten nodig heeft om niet uit elkaar te donderen. Maar misschien dat het icm het grotere vermogen wel weer uitmaakt???

Wil het daarom toch effe checken hier.

Kan het kwaad om de kleinere TR-bouten te gebruiken om het subframe van de GTT te monteren?
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

waarom heb je de voorschermen niet gedemonteerd?
zou evt. ooit nog van pas kunnen komen.... voorfront als die nog recht en heel is kan ook nog wel eens van pas komen |:
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

tutuur schreef:waarom heb je de voorschermen niet gedemonteerd?
zou evt. ooit nog van pas kunnen komen.... voorfront als die nog recht en heel is kan ook nog wel eens van pas komen |:
ja he, voorscherm nieuw is 7tientjes, ga jij daar maar de roest voor uitslijpen en nieuwe stukken inlassen |: Voorfront zal wel lekker croky zijn, beter weg met die meuk :) weet niet of je de foto's hebt gezien an hoe deze er aan toe was? :P
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

nee niet gezien, zal daar het probleem wel liggen :lol:
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

ik wilde net zeggen....
kijk eens even een paar pagina's terug...
Denk dat je vraag dan wel beantwoord is... :D

Recht was het allemaal nog wel, maar ik denk niet dat het spul me ooit nog "van pas was gekomen".
Ben juist blij er vanaf te zijn.


Annyhoo......

iemand een mening over het bouten-vraagstuk???
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

gewoon vastzetteb met die orginele boutjes.. er gebeurt heus niets mee
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

cool, thanx Abel!
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

gewoon voorzichtig gas geven, je wil naturlijk niet dat je subframe onder je auto wegscheurt. :lol:

nee gein, maar ik zal als ik jou was wel nieuwe harde boutjes ophalen. 10.8 is hard genoeg
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

sleutel 18 en sleutel 21 zeg je... Dat kan inderdaad kloppen maar volgens mij is de draad maat gewoon gelijk: M12, en maakt het dus niet uit of je er M12 bouten met 18mm kop of m12 bouten met 21mm zeskantkop in draait.
Houdt die bouten eens naast elkaar...

Anders kun je altijd de kooimoeren overzetten. Bestel die even nieuw bij de dealer (net als bouten), oude zijn vaak roestig, als ze al los komen..
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

heb ze natuurlijk ook meteen naast elkaar gehouden.
Leken toch echt een stukkie dunner dan de GTT bouten.
Maar goed, dat kan ook optisch bedrog zijn geweest...
Ik zal ze es opmeten. (je weet, ik ga altijd eerst blèren en dan pas meten... :D )

heten die dingen kooimoeren?
en die zouden dus los moeten kunnen?
Hmmm.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Ik zal eens zoeken of ik het hele setje niet nog heb liggen voor je. :wink: bouten en kooimoeren nieuw in de verpakking. :D

Edit: Gevonden, incl bouten en beugels voor de achterbrug.

PM maar als je intresse hebt. 8)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Dr zit inderdaad een verschil tussen de achterste bevestigingsbouten van de TR en de GTT. Het schroefdraad is ook anders, die van de GTT zijn inderdaad dikker. De gaten in je subframe zijn ook groter.

Je hebt zeker niet de kooimoeren uit je GTT gehaald? Ik heb toen ook nieuw besteld, maar die kreeg ik niet passend(?) Ik weet alleen ff niet meer wat het probleem was. Ik heb de kooimoeren van de GTT overgezet, daarvoor heb ik de gaten waar de kooimoeren in zitten uitgeboord om de dikkere bouten kwijt te kunnen.

Als je het subframe onder de TR vandaan hebt, moet je maar eens gaan vergelijken met je GTT subframe en de gaten van de kooimoeren, kom je er vanzelf achter :smile:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

ben er effe niet aan toe gekomen om allemaal te checken maar weet inderdaad bijna zeker dat die van de gtt dikker zijn. (wat martijn ook zegt...)

Heb effe geprobeerd om de GTT-kooimoer (zat er nog maar 1 in op de andere zat een gewone moer wat weer lekker kut was aangezien je die dan ook vast moet houden....) eruit te krijgen maar kreeg dat niet voor elkaar.
Die haal ik sowieso wel nieuw. (gerald! (Y) )

effe hoor, martijn...
want ik begrijp m nog niet helemaal.
heb je nou uiteindelijk je GTT kooimoeren op zn plek gekregen in de TR of niet?
Wat heb je precies uitgeboord dan?
Puur het plekkie waar je kooimoer in zit?


pffffff....beetje jammer weer dit.
Dacht al...gaat allemaal weer veeeels te soepeltjes.
:D
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

effe nog een snel vraagje...

Zit er iets van loctite of een dergelijk spulletje op die bouten???
Leek bij de TR-bouten iets gekleurds te zien zitten....
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

De kooimoeren zijn uit zichzelf al borgend dus loctite is niet nodig (heb ik niet iig).

Kooimoeren kun je er toch gewoon uitwippen? Zit een lipje aan waarmee die eruit kan. Goed kijken dan snap je het vanzelf :smile:

(Ik moet zelf ook ff goed nadenken over hoe ik het nu gedaan heb hoor. Ik weet dat ik nieuwe kooimoeren en bouten had besteld, maar die gingen niet passen om één of andere reden. Volgens mij omdat het 'dunnere' bouten waren terwijl het gat in het subframe van de GTT groter is. Vandaar dat ik het GTT spul heb overgezet. Het gat waar de kooimoer zit en waar dus de bout doorheen gaat in je carrosserie heb ik daarvoor uitgeboord, dat weet ik wel. Zoals gezegd, ff goed naar kijken en alles naast elkaar leggen, dan kom je er vast zelf achter...)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

En anders gewoon een revet/ring en moer van de juiste maat van de metaalwarenzaak halen, en die gebruiken. Bij het vast draaien gewoon even tegenhouden, goed te doen als de motor er nog niet inhangt, en subframe hoeft in principe toch haast nooit los.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ik bekijk het binnenkort effe goed als ik wat meer tijd heb.
Nieuwe GTT kooimoeren komen er iig aan.

Zou het gat in de kas (waar de kooimoer boven zit zeg maar) dan misschien ook smaller zijn vanwege de smallere bouten?
Ik ga wel even passen, meten, rommelen en vergelijken...
Meld het wel weer als ik meer info heb.

Zonder blok is er idd goed bij te komen, maar aangezien ik het blok/subframe niet van elkaar los haal maakt dat het in dit geval wat lastiger.
Echt een rottig hoekje om bij te komen.
Maar goed, zoals gezegd komen er gewoon GTT kooimoeren dus dit is niet van toepassing.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Nou we zijn weer wat wijzer... (ietsjes...)

1) achterste subframebouten van een GTT zijn dus dikker dan die van een TR.

2) Gaten in de TR kas zijn dus ook te smal om de GTT bouten doorheen te krijgen. (uitboren dus...)

3) De bouten van een TR zijn dus ook te smal voor het GTTsubframe. (je hebt dan behoorlijk wat speling. Lijkt me niet de bedoeling)

De gaten in de TR kas moeten dus ietsjes uitgeboord worden. Dan kunnen de GTT-bouten er gewoon doorheen. Nieuwe GTT kooimoeren (+ plaatjes/klemmetjes) heb ik ondertussen binnen dus daar kan het zooitje dan weer vast mee worden gezet (thanx Gerald).
Tot zover het subframe verhaal.

Vandaag verder bezig geweest de paar roestige plekjes te behandelen.
Eens kijken of dat Fertan überhaupt iets doet.
Wordt niet echt vrolijk van dit werk.
Zie dan toch weer ineens een hoop (zeer kleine weliswaar) roestige plekjes overal.
:gun:
God wat heb ik toch een hekel aan roest!
Goed, morgen alle plekken in de epoxy en dan maar hopen dat het voorlopig effe binnen de perken blijft met die bruine bende.
Heb geen zin om dit projectje over een paar jaar weer opnieuw te moeten doen........
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

nou zo erg als je gt was was ook wel uitzonderlijk hoor!

gewoon bijwerken. schoonkrabben en fertan en dan zinkspray en afschermen met ml en smeer tectiel. gebeurt de eerste 10 jaar niets meer mee.. (voor niet zichtbare plekken)
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ok ok, deze is ook 100x beter als mn gtt.
Ben daar ook al erg blij mee.
Maar zat vanmiddag toch wel weer even heel erg te denken aan een volledige (grondige) respray....

Maar daar moet ik gewoon nu even niet aan denken.
Dit project ging niet om een auto te krijgen die helemaal af is en 100% tip top.
Het gaat er om zo goedkoop mogelijk weer gtt te rijden.

dus...
effe nog een paar plekjes behandelen en dan weer snel verder met het opbouwen van dat ding.
Nog plenty to do...
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

(Y) thats the spirit (F)
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

:gun: DASHBOARDS |:


Ik hoop echt dat dit de allerlaatste keer in mn leven was dat ik zo'n takkeding eruit moet trekken.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Eruit ..eitje
Netjes terug ........iets lastiger :smile:
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

gewoon rustig kijken, paar keer tot 100duizend tellen en klaar is kees :P
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

terug erin is dus nog erger?............

:(

Lig echt helemaal open van die ko lere randjes.
Een paar stukkies (overbodig) plastic heeft het ook weer moeten ontgelden. :~

Dacht dat het de 2e keer wel makkelijker zou gaan...
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

iemand nog een handige tip om kooimoeren in hun desbetreffende plaatje/klemmetje te krijgen?

Iemand die dit al eens heeft gedaan?...
Krijg die dingen er erg slecht in.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

spir@l schreef:terug erin is dus nog erger?............

:(

Lig echt helemaal open van die ko lere randjes.
Een paar stukkies (overbodig) plastic heeft het ook weer moeten ontgelden. :~

Dacht dat het de 2e keer wel makkelijker zou gaan...
Dit moet je gewoon nooit in je eentje doen!! Is onbegonnen werk...
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

eg nie, lukt best in je eentje. ik had 'm er in een avondje weer in (al was ik toen wel iets soepeler dan nu :wink: ) veel geduld houden en gewoon BLIJVEN proberen (Y)
5GTT & clio II 1.6 16v
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

So far alles in mn eentje gedaan.
En daar betaal ik (en sommige stukjes plastic) soms de prijs voor...
Maar het overgrote deel van de tijd geniet ik ervan.
Lijkt soms bijna alsof ik weet waar ik mee bezig ben.
:D

Nog iemand ervaring met kooimoeren en bijbehorende plaatjes/klemmetjes?
Heb er eentje opzitten maar het heeft me fukking veel moeite gekost.
Vraag me daarom sterk af of ik iets verkeerd doe....
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

wat anders.

In de TR heb ik laatst een computer gevonden. (denk iig dat t een computer is...)

[img]http://lh4.ggpht.com/_wu3jJCVLrTM/SxWZn ... G_1911.jpg[/img]

Wist ik veel.
Nu vind ik dat ding niet zo'n probleem, maar de kabel van dat ding gaat door het schutbord de motorruimte in.

[img]http://lh4.ggpht.com/_wu3jJCVLrTM/SxWZk ... G_1910.jpg[/img]


En nu heb ik dus nèt geen duidelijk foto genomen van dat stukje op de gtt.
Kan iemand mij vertellen hoe ze dat gat hebben gedicht op een gtt?
Rubbertje? Plaatje? whatever.
Plaats reactie