ACT: 5 GT Turbo

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Klopt... Veel mensen monteren die dingen om een (te) warme motor tegen te gaan, maar het is gewoon een lapmiddel wat eigenlijk niet eens werkt. Je moet koelproblemen aanpakken bij de oorzaak. :)
Riël
Über-Spammer

oldskool schreef:klopt het dat de normale gtt thermostaat 83 graden is ?
is dan die 75 graden waar half nederland mee rydt niet wat aan de lage kant ,of heb ik het nu weer verkeerd.
blyft dan het blokje niet te koud ??
YEAH! Merijn, Oldskool, jullie zijn die filosofie gelukkig aan het veranderen. 75 graden thermostaat is wat voor je waterkruik.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Maarten-Jan
Car: R19.R

Inderdaad flauwekul, het duurt mischien een paar minuten langer maar uiteindelijk bereikt je koelwater gewoon dezelfde temp.
oldskool

Riël schreef:
oldskool schreef:klopt het dat de normale gtt thermostaat 83 graden is ?
is dan die 75 graden waar half nederland mee rydt niet wat aan de lage kant ,of heb ik het nu weer verkeerd.
blyft dan het blokje niet te koud ??
YEAH! Merijn, Oldskool, jullie zijn die filosofie gelukkig aan het veranderen. 75 graden thermostaat is wat voor je waterkruik.
maar wat is nu dan WEL de juiste gebruiks temperatuur .????????????????
of te wel welke thermo kun je nu het beste monteren .
je hebt 75/78/83/en meen zelfs 87 graden en hoger . .???
dit ivm met de grote koelsysteem vervanging .
van o.a. de rad wordt een alu , nieuwew kachel rad enz .
ben dan toch bezig kan ik het meteen in 1 x goed doen lykt me .
vandaar deze (intresante ) vraag.
als er nu eens goed onderbouwde antwoorde volgen over welke nu wel te gebruiken zou helemaal top zyn .
Maarten-Jan

Bij zon rond de 83 graden heb je het juiste compromis tussen verbranding en slijtage.
Lagere temperatuur verloopt de verbranding minder goed, bij een hogere temperatuur neemt de slijtage toe.
Karp

Na een eind rijden begon het dashboard er mee te stoppen, eerst gaf het dashboard aan dat ik 60 reed terwijl ik 100 reed etc. Na verloop van tijd deed het dashboard niets meer. Ook alle lampen/ruitewissers etc deden het niet meer (ruitewissers gingen steeds langzamer en stopte uiteindelijk), kan dit komen door een loszitend kabeltje bovenop de dynamo (schuif kabeltje). Dat ik door het rijden met lampen aan etc de accu leeggetrokken heb en dat deze niet meer bij is gaan laden?

Nieuw kabeltje aangesloten en het dashboard gaf weer normaal de snelheid etc. aan. Of is het iets anders?
Willeon de Zoete

Heel raar Nataniel, ik heb dat precies hetzelfde gehad. Waarna we dus een andere dynamo hebben gemonteerd. Daarna nog steeds last van leegtrekken accu, dus zou het aan de accu moeten liggen. Bijlaadstroom stond op 14,21 V, dus voldoende. Zal dan toch iets met een loszittend kabeltje te maken hebben of onvoldoende massa?
Karp

Ik had woensdag dus dat ik stil kwam te staan, en uiteindelijk bij een garage kwam te staan. Daar zag ik dat er een kabeltje los zat op de dynamo.. (ding opgestart met powerbooster en gooide de kap dicht en motor viel uit). Later keek ik nog of het kabeltje nog goed vast zat, toen brak het schuifje af (was dus flink bros) dus nieuw schuifje erop en toen leek het verholpen.

Heb er woensdag trouwens gelijk een nieuwe accu in gezet. Na woensdag niet meer gereden ivm startmotor die nu helemaal niets meer doet.
oldskool

massa kabel al gecontroleerd op los zitten heb dat laatst gehad .
wel starte na 3 dagen stil staan .
2 x ergens neer zettenm accu leeg .
de andere x niks aan de hand en gewoon over al heen kunnen gaan .
andere dynamo enz vervangen probleem bleef .
was een los zittende massa kabel .
Willeon de Zoete

Karp schreef:Ik had woensdag dus dat ik stil kwam te staan, en uiteindelijk bij een garage kwam te staan. Daar zag ik dat er een kabeltje los zat op de dynamo.. (ding opgestart met powerbooster en gooide de kap dicht en motor viel uit). Later keek ik nog of het kabeltje nog goed vast zat, toen brak het schuifje af (was dus flink bros) dus nieuw schuifje erop en toen leek het verholpen.

Heb er woensdag trouwens gelijk een nieuwe accu in gezet. Na woensdag niet meer gereden ivm startmotor die nu helemaal niets meer doet.
Dus in eerste instantie het schuifje van de massadraad van de dynamo kapot?
En de startmotor heeft nu de geest gegeven? Hij kon zeker niet tegen een nieuwe sterke accu? De startmotor joelde soms wel door bij het starten, maar dat moet kunnen. Bij die rode 5 van mij moet ik al 2 jaar 3 tot 4 keer het contact omdraaien voordat 'ie start. Dan klikt de startmotor alleen maar.
Maar vandaar dus jouw vraag over de startmotor vervangen. Ik meende dat je het preventief wilde doen.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

Maarten-Jan schreef:Bij zon rond de 83 graden heb je het juiste compromis tussen verbranding en slijtage.
Lagere temperatuur verloopt de verbranding minder goed, bij een hogere temperatuur neemt de slijtage toe.
Volgens mij is dat ook per merk en type verschillend hoor (Y)
die paar graden maakt echt niet uit, olietemp is veel belangrijker, en de juiste olie.
Als je met 10w60 rijdt en watertemp goed maar olie maar 80 graden slijt het harder dan met bv hogere watertemp maar bv 5 w 50 op 90 graden
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Karp

Willeon de Zoete schreef:
Dus in eerste instantie het schuifje van de massadraad van de dynamo kapot?
En de startmotor heeft nu de geest gegeven? Hij kon zeker niet tegen een nieuwe sterke accu? De startmotor joelde soms wel door bij het starten, maar dat moet kunnen. Bij die rode 5 van mij moet ik al 2 jaar 3 tot 4 keer het contact omdraaien voordat 'ie start. Dan klikt de startmotor alleen maar.
Maar vandaar dus jouw vraag over de startmotor vervangen. Ik meende dat je het preventief wilde doen.
Ja omdat die doorjoelde dacht ik die maar zoizo te vervangen. Maar op de ene vandere manier doet hij nu niets meer. Voor de nieuwe accu starte hij ook al moeilijk. Kan aan de booster liggen aangezien hij met een andere wel snel starte. Ik heb net nog even gekeken, nu zegt hij ook geen klik. Alle andere elektra doet het wel..
Massakabel op startmotor zou volgens ronnie ook wel wat kunnen zijn. Maar die kan ik zo van bovenaf niet zien.

Watvoor olie kan ik er het beste in werpen? 10W40 ELF ? Vol of halfsyn?
oldskool

er is een mooi topic over div soorten olie moet je maar eens doorlezen .
ik heb nu weer gewoon 10 w 40 maar ga weer terug naar 5w 50 .
10 w 60 is niet beter luco zie olie verhaal .
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

oldskool schreef:er is een mooi topic over div soorten olie moet je maar eens doorlezen .
ik heb nu weer gewoon 10 w 40 maar ga weer terug naar 5w 50 .
10 w 60 is niet beter luco zie olie verhaal .
Dat zeg ik toch :lol: :lol:
Karp

Dus 10w40 van ELF erin. Die olie gooit renault er toch std in? (Vanuit de bulk)?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Ik rij met 5w50
Er staat hier ergens een heel onderzoek over olieen.
Met name in turbomotoren.
Daaruit blijkt dat 5w50 eigenlijk de beste keuze is, maar dat is mijn mening.
Karp

Oke, die is sneller warm en kan tegen hogere temperaturen?

Is dat vol of half syntetisch?
oldskool

Karp schreef:Dus 10w40 van ELF erin. Die olie gooit renault er toch std in? (Vanuit de bulk)?
ja dat klopt is da standaard olie voor deze auto .
zyn we het toch weer eens Luco ,zo als gewoonlyk. :grin:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Karp schreef:Oke, die is sneller warm en kan tegen hogere temperaturen?

Is dat vol of half syntetisch?
is volsyntheet, rij er al jaren mee in alle auto's behalve de gte en de cabrio.
Maarten-Jan

Luco/Alpine-racer schreef:
Maarten-Jan schreef:Bij zon rond de 83 graden heb je het juiste compromis tussen verbranding en slijtage.
Volgens mij is dat ook per merk en type verschillend hoor (Y)
die paar graden maakt echt niet uit, olietemp is veel belangrijker, en de juiste olie.
Als je met 10w60 rijdt en watertemp goed maar olie maar 80 graden slijt het harder dan met bv hogere watertemp maar bv 5 w 50 op 90 graden
Ben ik helemaal met je eens, het zal ook ongetwijfeld wat verschillen per auto (alu kop, wel/geen coating op de cilinderwanden, etc.).
Mrtn
Car: R5GTT

Weet iemand of het reservepompje van de brandstoftank hetzelfde is als die van de ruitensproeiers? Zien er identiek uit namelijk en mijn reservepompje doet nix meer :)
Wouter
Über-Spammer
Contacteer:

neej laatst nog naar gekeken.

Ik neem aan dat je deze bedoelt?
[img]http://i142.photobucket.com/albums/r81/ ... Medium.jpg[/img]
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Mrtn

dat is 'm jah :) ziet er toch hetzelfde uit als die van de ruitensproeiers...

morgen maar 1tje bestellen dan bij de dealer :)

thanx!
Merijn
Über-Spammer

Kost zo'n 30 euro, geloof ik. Heb laatst een nieuwe gehaald voor de ruitensproeier.
Mrtn

Kost net iets over de 50e, ex BTW, zonder korting...

Heeft iemand nog zo'n pompje liggen?
Merijn
Über-Spammer

Het ruitensproeierpompje, bedoel je? Dat kan ik me niet voorstellen... Ik zal het vanavond eens nakijken. Staat me iets van bij dat ie 30 euro bruto ex. was of zo.
Mrtn

Ik bedoel het reserve-benzinepompje.... net boven de 50e :)

heeft iemand nog zo'n reserve-benzinepompje op stock? :D
Merijn
Über-Spammer

Ik denk het niet. DennisT is er ook al een hele tijd naar op zoek geweest, maar zonder succes.
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Ruitensproeierpompje heb ik nog wel liggen denk ik. :D
Mrtn

die had ik ook nog, dus die heb ik er even tussengeknoopt :)

handmatig met dit pompje de grote tank gevuld (vanaf reserve), maar nog steeds geen sap richting blok :(

bij het filter is ie los om te kunnen kijken of ie gaat lopen, maar d'r gebeurd bar weinig...

de brandstofpomp onder de auto is een zgn 'opvoerpomp', trekt ie de benzine uit de tank (vanaf je vlotterelement) of zit er in het vlotterelement een pompje die de zgn' opvoerpomp' voorziet, die richting blok enkel de druk opvoert???
-jo-

pomp van een gt zit extern dus kan me niet voorstellen dat er nog iets van pomp in de tank zit.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
GerryTT

Er zit geen andere pomp in de tank. Je kunt onder het dashboard het benzinepomprelais er uit halen en daar even doorverbinden dan zou je de pomp moten horen pompen. Als je dan ook de slang van je carb afhaalt zou daar benzine uit moeten komen. Heb je iig dat traject uitgesloten (Y)
Mrtn

relais gebruik ik al niet meer, nooit gedaan ivm met andere motor erin en conflict met het toerentalsignaal op dat relais...

grote pomp even los gehaald want die ging ook steeds rottiger klinken (wss omdat ie droog draait?) maar die lijkt nu ook half dood, draait wel maar met rammelgeluiden (N)

beide tanken nog los gehaald, maar alles zat goed aangesloten.

Nu maar hopen dat de pomp stuk is, toen ik aansloot op 12V (in mn hand) voelde ik 'm helemaal niet blazen of zuigen, zelfs niet met mn vinger tegen de ingang of uitgang, lijkt me toch wel de bedoeling??

morgen deze maar ophalen;
http://link.marktplaats.nl/294118823
-jo-

Mrtn,

ik wil niet lullig doen maar die omschrijving klopt voor geen meter. Volgens meneer is die pomp een directe vervanger voor zowel de gt als de 21 turbo. Ik kan je nu vertellen dat een gt pomp 130 l per uur levert (zo effe uit men hoofd?) en een 21 turbopomp 180 liter per uur, beiden bij 3 bar.

Iets zegt me dat die advertentie lichtelijk krom is.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Mrtn

Ik zie je punt, maar hij zegt diverse pompen voor diverse modellen te hebben, dus niet 1 pomp voor alle modellen :)

Ik zal vragen wat voor opbrengst die pompen hebben, GT rond de 130L/m?
Plaats reactie