ACT: 5 GT Turbo
YEAH! Merijn, Oldskool, jullie zijn die filosofie gelukkig aan het veranderen. 75 graden thermostaat is wat voor je waterkruik.oldskool schreef:klopt het dat de normale gtt thermostaat 83 graden is ?
is dan die 75 graden waar half nederland mee rydt niet wat aan de lage kant ,of heb ik het nu weer verkeerd.
blyft dan het blokje niet te koud ??
-
- Car: R19.R
Inderdaad flauwekul, het duurt mischien een paar minuten langer maar uiteindelijk bereikt je koelwater gewoon dezelfde temp.
maar wat is nu dan WEL de juiste gebruiks temperatuur .????????????????Riël schreef:YEAH! Merijn, Oldskool, jullie zijn die filosofie gelukkig aan het veranderen. 75 graden thermostaat is wat voor je waterkruik.oldskool schreef:klopt het dat de normale gtt thermostaat 83 graden is ?
is dan die 75 graden waar half nederland mee rydt niet wat aan de lage kant ,of heb ik het nu weer verkeerd.
blyft dan het blokje niet te koud ??
of te wel welke thermo kun je nu het beste monteren .
je hebt 75/78/83/en meen zelfs 87 graden en hoger . .???
dit ivm met de grote koelsysteem vervanging .
van o.a. de rad wordt een alu , nieuwew kachel rad enz .
ben dan toch bezig kan ik het meteen in 1 x goed doen lykt me .
vandaar deze (intresante ) vraag.
als er nu eens goed onderbouwde antwoorde volgen over welke nu wel te gebruiken zou helemaal top zyn .
-
Bij zon rond de 83 graden heb je het juiste compromis tussen verbranding en slijtage.
Lagere temperatuur verloopt de verbranding minder goed, bij een hogere temperatuur neemt de slijtage toe.
Lagere temperatuur verloopt de verbranding minder goed, bij een hogere temperatuur neemt de slijtage toe.
Na een eind rijden begon het dashboard er mee te stoppen, eerst gaf het dashboard aan dat ik 60 reed terwijl ik 100 reed etc. Na verloop van tijd deed het dashboard niets meer. Ook alle lampen/ruitewissers etc deden het niet meer (ruitewissers gingen steeds langzamer en stopte uiteindelijk), kan dit komen door een loszitend kabeltje bovenop de dynamo (schuif kabeltje). Dat ik door het rijden met lampen aan etc de accu leeggetrokken heb en dat deze niet meer bij is gaan laden?
Nieuw kabeltje aangesloten en het dashboard gaf weer normaal de snelheid etc. aan. Of is het iets anders?
Nieuw kabeltje aangesloten en het dashboard gaf weer normaal de snelheid etc. aan. Of is het iets anders?
-
Heel raar Nataniel, ik heb dat precies hetzelfde gehad. Waarna we dus een andere dynamo hebben gemonteerd. Daarna nog steeds last van leegtrekken accu, dus zou het aan de accu moeten liggen. Bijlaadstroom stond op 14,21 V, dus voldoende. Zal dan toch iets met een loszittend kabeltje te maken hebben of onvoldoende massa?
Ik had woensdag dus dat ik stil kwam te staan, en uiteindelijk bij een garage kwam te staan. Daar zag ik dat er een kabeltje los zat op de dynamo.. (ding opgestart met powerbooster en gooide de kap dicht en motor viel uit). Later keek ik nog of het kabeltje nog goed vast zat, toen brak het schuifje af (was dus flink bros) dus nieuw schuifje erop en toen leek het verholpen.
Heb er woensdag trouwens gelijk een nieuwe accu in gezet. Na woensdag niet meer gereden ivm startmotor die nu helemaal niets meer doet.
Heb er woensdag trouwens gelijk een nieuwe accu in gezet. Na woensdag niet meer gereden ivm startmotor die nu helemaal niets meer doet.
massa kabel al gecontroleerd op los zitten heb dat laatst gehad .
wel starte na 3 dagen stil staan .
2 x ergens neer zettenm accu leeg .
de andere x niks aan de hand en gewoon over al heen kunnen gaan .
andere dynamo enz vervangen probleem bleef .
was een los zittende massa kabel .
wel starte na 3 dagen stil staan .
2 x ergens neer zettenm accu leeg .
de andere x niks aan de hand en gewoon over al heen kunnen gaan .
andere dynamo enz vervangen probleem bleef .
was een los zittende massa kabel .
-
Dus in eerste instantie het schuifje van de massadraad van de dynamo kapot?Karp schreef:Ik had woensdag dus dat ik stil kwam te staan, en uiteindelijk bij een garage kwam te staan. Daar zag ik dat er een kabeltje los zat op de dynamo.. (ding opgestart met powerbooster en gooide de kap dicht en motor viel uit). Later keek ik nog of het kabeltje nog goed vast zat, toen brak het schuifje af (was dus flink bros) dus nieuw schuifje erop en toen leek het verholpen.
En de startmotor heeft nu de geest gegeven? Hij kon zeker niet tegen een nieuwe sterke accu? De startmotor joelde soms wel door bij het starten, maar dat moet kunnen. Bij die rode 5 van mij moet ik al 2 jaar 3 tot 4 keer het contact omdraaien voordat 'ie start. Dan klikt de startmotor alleen maar.
Maar vandaar dus jouw vraag over de startmotor vervangen. Ik meende dat je het preventief wilde doen.
-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
Volgens mij is dat ook per merk en type verschillend hoorMaarten-Jan schreef:Bij zon rond de 83 graden heb je het juiste compromis tussen verbranding en slijtage.

die paar graden maakt echt niet uit, olietemp is veel belangrijker, en de juiste olie.
Als je met 10w60 rijdt en watertemp goed maar olie maar 80 graden slijt het harder dan met bv hogere watertemp maar bv 5 w 50 op 90 graden
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Ja omdat die doorjoelde dacht ik die maar zoizo te vervangen. Maar op de ene vandere manier doet hij nu niets meer. Voor de nieuwe accu starte hij ook al moeilijk. Kan aan de booster liggen aangezien hij met een andere wel snel starte. Ik heb net nog even gekeken, nu zegt hij ook geen klik. Alle andere elektra doet het wel..Willeon de Zoete schreef:
Dus in eerste instantie het schuifje van de massadraad van de dynamo kapot?
En de startmotor heeft nu de geest gegeven? Hij kon zeker niet tegen een nieuwe sterke accu? De startmotor joelde soms wel door bij het starten, maar dat moet kunnen. Bij die rode 5 van mij moet ik al 2 jaar 3 tot 4 keer het contact omdraaien voordat 'ie start. Dan klikt de startmotor alleen maar.
Maar vandaar dus jouw vraag over de startmotor vervangen. Ik meende dat je het preventief wilde doen.
Massakabel op startmotor zou volgens ronnie ook wel wat kunnen zijn. Maar die kan ik zo van bovenaf niet zien.
Watvoor olie kan ik er het beste in werpen? 10W40 ELF ? Vol of halfsyn?
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Dat zeg ik tocholdskool schreef:er is een mooi topic over div soorten olie moet je maar eens doorlezen .
ik heb nu weer gewoon 10 w 40 maar ga weer terug naar 5w 50 .
10 w 60 is niet beter luco zie olie verhaal .

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Ik rij met 5w50
Er staat hier ergens een heel onderzoek over olieen.
Met name in turbomotoren.
Daaruit blijkt dat 5w50 eigenlijk de beste keuze is, maar dat is mijn mening.
Er staat hier ergens een heel onderzoek over olieen.
Met name in turbomotoren.
Daaruit blijkt dat 5w50 eigenlijk de beste keuze is, maar dat is mijn mening.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
is volsyntheet, rij er al jaren mee in alle auto's behalve de gte en de cabrio.Karp schreef:Oke, die is sneller warm en kan tegen hogere temperaturen?
Is dat vol of half syntetisch?
-
Ben ik helemaal met je eens, het zal ook ongetwijfeld wat verschillen per auto (alu kop, wel/geen coating op de cilinderwanden, etc.).Luco/Alpine-racer schreef:Volgens mij is dat ook per merk en type verschillend hoorMaarten-Jan schreef:Bij zon rond de 83 graden heb je het juiste compromis tussen verbranding en slijtage.
Lagere temperatuur verloopt de verbranding minder goed, bij een hogere temperatuur neemt de slijtage toe.![]()
die paar graden maakt echt niet uit, olietemp is veel belangrijker, en de juiste olie.
Als je met 10w60 rijdt en watertemp goed maar olie maar 80 graden slijt het harder dan met bv hogere watertemp maar bv 5 w 50 op 90 graden
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
neej laatst nog naar gekeken.
Ik neem aan dat je deze bedoelt?
[img]http://i142.photobucket.com/albums/r81/ ... Medium.jpg[/img]
Ik neem aan dat je deze bedoelt?
[img]http://i142.photobucket.com/albums/r81/ ... Medium.jpg[/img]
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Ruitensproeierpompje heb ik nog wel liggen denk ik. 

Project: GTT Blue Sport
die had ik ook nog, dus die heb ik er even tussengeknoopt
handmatig met dit pompje de grote tank gevuld (vanaf reserve), maar nog steeds geen sap richting blok
bij het filter is ie los om te kunnen kijken of ie gaat lopen, maar d'r gebeurd bar weinig...
de brandstofpomp onder de auto is een zgn 'opvoerpomp', trekt ie de benzine uit de tank (vanaf je vlotterelement) of zit er in het vlotterelement een pompje die de zgn' opvoerpomp' voorziet, die richting blok enkel de druk opvoert???

handmatig met dit pompje de grote tank gevuld (vanaf reserve), maar nog steeds geen sap richting blok

bij het filter is ie los om te kunnen kijken of ie gaat lopen, maar d'r gebeurd bar weinig...
de brandstofpomp onder de auto is een zgn 'opvoerpomp', trekt ie de benzine uit de tank (vanaf je vlotterelement) of zit er in het vlotterelement een pompje die de zgn' opvoerpomp' voorziet, die richting blok enkel de druk opvoert???
Er zit geen andere pomp in de tank. Je kunt onder het dashboard het benzinepomprelais er uit halen en daar even doorverbinden dan zou je de pomp moten horen pompen. Als je dan ook de slang van je carb afhaalt zou daar benzine uit moeten komen. Heb je iig dat traject uitgesloten 

relais gebruik ik al niet meer, nooit gedaan ivm met andere motor erin en conflict met het toerentalsignaal op dat relais...
grote pomp even los gehaald want die ging ook steeds rottiger klinken (wss omdat ie droog draait?) maar die lijkt nu ook half dood, draait wel maar met rammelgeluiden
beide tanken nog los gehaald, maar alles zat goed aangesloten.
Nu maar hopen dat de pomp stuk is, toen ik aansloot op 12V (in mn hand) voelde ik 'm helemaal niet blazen of zuigen, zelfs niet met mn vinger tegen de ingang of uitgang, lijkt me toch wel de bedoeling??
morgen deze maar ophalen;
http://link.marktplaats.nl/294118823
grote pomp even los gehaald want die ging ook steeds rottiger klinken (wss omdat ie droog draait?) maar die lijkt nu ook half dood, draait wel maar met rammelgeluiden

beide tanken nog los gehaald, maar alles zat goed aangesloten.
Nu maar hopen dat de pomp stuk is, toen ik aansloot op 12V (in mn hand) voelde ik 'm helemaal niet blazen of zuigen, zelfs niet met mn vinger tegen de ingang of uitgang, lijkt me toch wel de bedoeling??
morgen deze maar ophalen;
http://link.marktplaats.nl/294118823
Mrtn,
ik wil niet lullig doen maar die omschrijving klopt voor geen meter. Volgens meneer is die pomp een directe vervanger voor zowel de gt als de 21 turbo. Ik kan je nu vertellen dat een gt pomp 130 l per uur levert (zo effe uit men hoofd?) en een 21 turbopomp 180 liter per uur, beiden bij 3 bar.
Iets zegt me dat die advertentie lichtelijk krom is.
ik wil niet lullig doen maar die omschrijving klopt voor geen meter. Volgens meneer is die pomp een directe vervanger voor zowel de gt als de 21 turbo. Ik kan je nu vertellen dat een gt pomp 130 l per uur levert (zo effe uit men hoofd?) en een 21 turbopomp 180 liter per uur, beiden bij 3 bar.
Iets zegt me dat die advertentie lichtelijk krom is.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !