ACT: 5 GT Turbo

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Abel
Über-Spammer

Martijn Kool schreef:
Abel schreef:nee niet doen!

met thermostaat.

warmte wissellaar warmt eerst de olie op en koelt daarna als de olie heter is als het water!.

als je geen thermostaat hebt, duurt het mega lang voor dat je olie op temperatuur is. (lees meer als 20km) echt een afrader omdat bij rustig rijden de olie te koud blijft. dus echt met monteren!
en karton voor de koeler tenzij ik iets ga doen cq ring of circuit?
denk je dat dat een goed oplossing is? ik denk niet dat dat een "betrouwbare" oplossing is. eerder een beun oplossing. je hebt in een gt geen olie temp meter. er is geen regeling die de temperatuur goed stuurt.

ga nu niet op die laatste 10tjes bezuinigen.
Bart GTT

En het zijn de kosten nou ook niet echt...: http://www.dutchpowertrading.nl/index.p ... =m2&mid=16

Bij 80 graden begint ie open te gaan en bij 90 is ie helemaal open.
Tom
Moderator
Car: MB

en eerlijk gezegd vind ik een (extra) oliekoeler op een daily nog steeds overkill als je er niet veel mee op het circuit/ring komt.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Martijn Kool

Tom schreef:en eerlijk gezegd vind ik een (extra) oliekoeler op een daily nog steeds overkill als je er niet veel mee op het circuit/ring komt.
prima met een willi of 16v ja, maar met een 5ie staat de watertemp meter verticaal na een half uurtje circuit, gewoon gas houden uiteraard ;p. Er moet er dus echt 1 op komen.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Dat zegt Tom... Als je geen/heel weinig circuit doet, is een extra oliekoeler echt niet nodig. Maar dan moet je koelsysteem wel in orde zijn. Anders is het gewoon een lapmiddel...

Mijn auto heeft alles nieuw qua koeling (slangen, blok is intern gereinigd, koel- en kachelradiateur, etc) en ik kom echt no way in de buurt van het 3e streepje. En in combinatie met die warmtewisselaar wordt de olie dus ook niet zo heet.

Voor circuitwerk zou ik er wel 1 opzetten, maar zeker niet zonder thermostaat. Te koude olie bij normaal gebruik is echt slecht voor je blok.
Abel
Über-Spammer

+1 dus :)
Martijn Kool

Merijn schreef:Dat zegt Tom... Als je geen/heel weinig circuit doet, is een extra oliekoeler echt niet nodig. Maar dan moet je koelsysteem wel in orde zijn. Anders is het gewoon een lapmiddel...

Mijn auto heeft alles nieuw qua koeling (slangen, blok is intern gereinigd, koel- en kachelradiateur, etc) en ik kom echt no way in de buurt van het 3e streepje. En in combinatie met die warmtewisselaar wordt de olie dus ook niet zo heet.

Voor circuitwerk zou ik er wel 1 opzetten, maar zeker niet zonder thermostaat. Te koude olie bij normaal gebruik is echt slecht voor je blok.
alsof mijn auto warm loopt op de openbare weg. absoluut niet. stijf net iets boven het eerste streepje. Ik geloof niet dat jij een gt ooit op het circuit hebt gelegd, doe maar is, dan schrik je van je temp.

al 180 constant gereden @ duitsland? dan stijgt ie ook wel.

ach ja, zie wel ff wat ik doe.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Allartino

Babylonische... :wink:
5GTT & clio II 1.6 16v
Martijn Kool

nouja, die oliekoeler komt er zobiezo, met of zonder thermostaat.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Willeon de Zoete

Deffo

:wink: :lol:
Florus

Martijn Kool schreef: prima met een willi of 16v ja, maar met een 5ie staat de watertemp meter verticaal na een half uurtje circuit

Dus omdat jou Gt daar last van heeft, zouden alle Gt's daar dan last van moeten hebben?? :lol:

Misschien staat je turbo druk wel gewoon te hoog, of is je mengsel gewoonweg niet goed in orde,....wedden dat ie warm wordt..... :p
-jo-

heeft iemand het ooit voorgehad dat de bout van de achterste schokbreker afbrak ??? Ik heb het over de onderste (die op de arm van de achteras zit).

Moet wel zeggen dat dit ding abnormaal laag ligt, torsie icm koni geel. Serieuse stress op het geheel...
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Merijn
Über-Spammer

Koni geel is toch ook geen ingekorte veerpoot? Dat zal aardig onder spanning staan bij forse verlaging, lijkt me. Meer dan 30mm verlaging raadt Koni ook af, geloof ik.
-jo-

Ik heb het nog nooit meegemaakt maar het dit is gebeurd bij 200 km/u. Gasten zaten met 3 in de auto en mogen van geluk spreken dat ze het nog kunnen navertellen. Ik neem morgen even een paar fotos.
Merijn
Über-Spammer

Brrr... Dat wil je inderdaad echt niet meemaken!!

Ik heb het overigens wel eens eerder gehoord, geloof ik. (U)
Riël
Über-Spammer

Wie was dat hier waar het achterwiel van de GTT afbrak?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Merijn
Über-Spammer

Ja, hoe heet die gast ook alweer? Zwarte GTT, gebeurde bij Zaltbommel op de snelweg een paar jaar geleden, geloof ik.
Riël
Über-Spammer

Rick uit Bergschenhoek
Merijn
Über-Spammer

Die ja... :)
Riël
Über-Spammer

Later bij canonballman blijkbaar de remschijven van de 19 16v afgebroken als slechte kwaliteit schijf bij hoge belasting.
Eerst linkerwiel toen rechterwiel :)
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Andrews (supercinq)

Florus schreef:
Martijn Kool schreef: prima met een willi of 16v ja, maar met een 5ie staat de watertemp meter verticaal na een half uurtje circuit

Dus omdat jou Gt daar last van heeft, zouden alle Gt's daar dan last van moeten hebben?? :lol:

Misschien staat je turbo druk wel gewoon te hoog, of is je mengsel gewoonweg niet goed in orde,....wedden dat ie warm wordt..... :p
bij mij gaat op zandvoort de kachel max open.
de ramen op een kiertje,en no way dat de temp meter over de helft komt hoor..
en ja het gas gaat er gewoon op (F)
tevens heb ik zowel floor als kevin ook nog nooit gehoord over
koelingsproblemen met hun gt's tijdens circuitgebruik..
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Riël schreef:Rick uit Bergschenhoek
Dat was bergschenhoek, is tegenwoordig maarsen. Auto is een jaar of 2 geleden compleet gesloopt. :)
Karp

Iemand tips voor het vervangen van de startmotor van een GTT?
Mrtn
Car: R5GTT

vaak tot 10 tellen :lol:
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Karp schreef:Iemand tips voor het vervangen van de startmotor van een GTT?
Met zn 2en doen. van onder op de plek houden, van boven bouten er in/aan draaien. ringratel 16 wil ook nog wel eens helpen.

Fijn he zo'n GTT :D
Karp

Moeten er nog bepaalde delen weggehaald worden? Ik hoorde dat de aandrijfas rechts weg moest etc?
Willeon de Zoete

Volgens mij niet Nathaniel.
Bij die blauwe van mij is het gewoon ghetto-style gebeurd in een half uurtje. Wel door een ervaren monteur.
Ik had al moeite om daarna de sturende pluskabel weer te monteren op de startmotor.... :)
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Karp schreef:Moeten er nog bepaalde delen weggehaald worden? Ik hoorde dat de aandrijfas rechts weg moest etc?
Kan wel, hoeft niet. Als je hem weg haalt heb je wat meer ruimte, maar het is niet perse nodig. Wat ik wel los zou halen is je uitlaat/downpipe incl. steunen, die zitten wel in de weg. Net als het originele luchtfilter.

Startmotor zit vast met 3 bouten en mogelijk een steun+hitteschild. Deze moet je eerst verwijderen. bouten zitten vanaf de bestuurderskant door het bak huis. vooral de onderste is wat lastig te bereiken (makkelijkste vanaf de onderkant los te halen met een ringratel 16).

dan met montage van de nieuwe startmotor moet je in de gaten houden dat er een afstandbusje tussen de bak en startmotor moet. doe je dit niet werkt het niet.

rest van montage in omgekeerde volgorde van demontage. :wink:
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Willeon de Zoete schreef:Volgens mij niet Nathaniel.
Bij die blauwe van mij is het gewoon ghetto-style gebeurd in een half uurtje. Wel door een ervaren monteur.
Ik had al moeite om daarna de sturende pluskabel weer te monteren op de startmotor.... :)
Denk dat als ik het nu moet doen dat het niet veel langer duurt idd. :wink:
Willeon de Zoete

Gerald schreef:
Willeon de Zoete schreef:Volgens mij niet Nathaniel.
Denk dat als ik het nu moet doen dat het niet veel langer duurt idd. :wink:
Ervaring telt zeker! (Y)
Karp

Heb een jaar lang in de garage gewerkt van vw audi.. dus heb gelukkig wel wat ervaring. Tis alleen een beetje weggezakt..
-jo-

Mrtn schreef:vaak tot 10 tellen :lol:
en de hamer ver uit de buurt leggen

:lol:
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Karp schreef:Heb een jaar lang in de garage gewerkt van vw audi.. dus heb gelukkig wel wat ervaring. Tis alleen een beetje weggezakt..
Mocht je het niet aan durven alleen, wil ik je er wel mee helpen. Moet je alleen wel deze kant op komen :wink:
oldskool

klopt het dat de normale gtt thermostaat 83 graden is ?
is dan die 75 graden waar half nederland mee rydt niet wat aan de lage kant ,of heb ik het nu weer verkeerd.
blyft dan het blokje niet te koud ??
Plaats reactie