[Olie] en andere smeermiddelenTalk
-
- Contacteer:
Het is een gewone benzine additief voor alle benzine motoren voor met of zonder katalysator.
Deze houdt de carburateurkleppen en de verbrandingsruimte schoon. Benzinetank, leidingen en carburateur worden vrij van corrosie gehouden.
Moet inhoud van het busje toevoegen in de tank.
Deze houdt de carburateurkleppen en de verbrandingsruimte schoon. Benzinetank, leidingen en carburateur worden vrij van corrosie gehouden.
Moet inhoud van het busje toevoegen in de tank.
Kan geen kwaad
.
En forté werkt dan beter dan een of ander tweederangs merk.

En forté werkt dan beter dan een of ander tweederangs merk.
-
- Contacteer:
Heb Wurth
Ik heb zojuist 80W90 in mn bak gedaan van mn F7P, alleen word hier gesproken over 75w80.. Geen werelds probleem lijkt me?
-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Beste mensen,
Vandaag de Oldskool-5 ff een grote beurt gegeven aangezien de laatste onderhoudsbeurt volgens mij is gedaan tijdens de aflevering in 1985
Nu het volgende;
Tijdens het olie/stroop verversen keek ik eens even door het gat van de olievuldop in het kleppendeksel. Maar daarin zit echt zwaar aangekoekte zwarte meuk...heb ook last van nadieselen en denk dat het ook met die vervuiling te maken heeft aangezien na het nadieselen er een niet te houden ranzige oliegeur rond de auto hangt
Nu mijn vraag, heeft iemand ervaring met schoonmaakspullies of iets dergelijks om deze vervuiling wat los te weken of iets dergelijks? Andere suggesties om de motor weer wat schoner te krijgen van binnen? Toevoegingen voor in de tank of in de olie?
Vandaag de Oldskool-5 ff een grote beurt gegeven aangezien de laatste onderhoudsbeurt volgens mij is gedaan tijdens de aflevering in 1985

Nu het volgende;
Tijdens het olie/stroop verversen keek ik eens even door het gat van de olievuldop in het kleppendeksel. Maar daarin zit echt zwaar aangekoekte zwarte meuk...heb ook last van nadieselen en denk dat het ook met die vervuiling te maken heeft aangezien na het nadieselen er een niet te houden ranzige oliegeur rond de auto hangt

Nu mijn vraag, heeft iemand ervaring met schoonmaakspullies of iets dergelijks om deze vervuiling wat los te weken of iets dergelijks? Andere suggesties om de motor weer wat schoner te krijgen van binnen? Toevoegingen voor in de tank of in de olie?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
ja hoor mijn ervaring is goed hiermee gewoon doen met een flusch middel en cheapie olie en daarna je olie en filter wisselen voor goeie olie.
even een vraag heb je een ouderwetse carb?
zo ja werkt je magneet klepje op de carb nog wel goed?
als die bij contact af niet dicht gaat dan dieselt ie ook na.
verder kan je ontsteking natuurlijk ook nog verkeerd staan afgesteld.
suc6
even een vraag heb je een ouderwetse carb?
zo ja werkt je magneet klepje op de carb nog wel goed?
als die bij contact af niet dicht gaat dan dieselt ie ook na.
verder kan je ontsteking natuurlijk ook nog verkeerd staan afgesteld.
suc6
Pas op met die flushrommel, voor je het weet lekt en rookt het blok aan alle kanten. 
Neem liever de wat goedkopere van Wynns of ververs de olie wat regelmatiger, dat helpt ook al.
Tip: bij de action kun je techno olie kopen, das toch nog klasse 3 (zoals bijna elke olie) en kost echt geen drol! Nog goedkoper dan de Valvoline gamma olie die slechts klasse 2 is
Flessies van 4 liter voor €8

Neem liever de wat goedkopere van Wynns of ververs de olie wat regelmatiger, dat helpt ook al.
Tip: bij de action kun je techno olie kopen, das toch nog klasse 3 (zoals bijna elke olie) en kost echt geen drol! Nog goedkoper dan de Valvoline gamma olie die slechts klasse 2 is

Flessies van 4 liter voor €8
-
- Über-Spammer
Die flush had ik dus indd er in moeten donderen VOOR het olie verversen
Nou goed, hier zit nu olie van de Gamma in (17,95 voor 4 liter) dus dan ververs ik het over een tijdje gewoon nog een keer 

'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
gewoon nu nog doen en alles nog 1 keertje wisselen.
Idd, trouwens gammaolie voor 18 scheuro? Dan kun je beter een huismerk olie halen van de automatzaak, das vaak zelfde klasse hoger voor hetzelfde geld met een beetje korting.
Of gewoon die Action olie, dies echnie gek
Of gewoon die Action olie, dies echnie gek

-
- Über-Spammer
Had snel ff olie nodig en Gamma was het dichts in de buurt
Bij de automaterialen hierzo hadden ze alleen Kroon en Castrol.
Zal de volgende keer bij de Action eens ff een vat meenemen

Zal de volgende keer bij de Action eens ff een vat meenemen

Kan er misschien in de openingspost een samenvatting komen van de type olien in de type motor bij welke weersomstandigheid aangeraden word? Want ik zie hier door de bomen het bos niet meer! 
Iets in de zin van
F7P:

Iets in de zin van
F7P:
- Zomer normaal rijden: xxWxx
Zomer vlammen: xxWxx
Winter normaal: xxWxx
Winter vlammen: xxWxx etc..
10W60 is veel beter ik heb het in verpakking van 5 liter voor maar 40 euries.
heb het zelf in de race clio en de race 5gtt
kan mee naar afsluitmeeting.
heb het zelf in de race clio en de race 5gtt
kan mee naar afsluitmeeting.
Nee, niet voor de doorsnee forumrijder
Voor jou als Ring&Circuitrijder wel
En voor mensen die autos hebben die serieus vermogen persen.
Je moet em wel fatsoenlijk op temp kunnen krijgen wil het zin hebben.
Voor jou als Ring&Circuitrijder wel

En voor mensen die autos hebben die serieus vermogen persen.
Je moet em wel fatsoenlijk op temp kunnen krijgen wil het zin hebben.
Nou dan is de samenvatting dus
F7P/F7R:
Normaal gebruik: 10W40
Zeer intensief gebruik: 10W60?
F7P/F7R:
Normaal gebruik: 10W40
Zeer intensief gebruik: 10W60?
Juistem.
Je moet denken, 60 smeert pas goed als ie goed heet is.
Je moet denken, 60 smeert pas goed als ie goed heet is.
voor gewoon straat gebruik voldoet 10W60 ook prima hoor.
olie heeft gewoon veel meer over (kan beter tegen hoge temperatuur) als je eens een keertje gaat knallen.
gaat dus ook prima in een GTT
olie heeft gewoon veel meer over (kan beter tegen hoge temperatuur) als je eens een keertje gaat knallen.
ZOek mij eens op wat de viscositeit van 10W40 is bij straatgebruik en dan de viscositeit van 10W60 bij straatgebruik 

Heb gister laten verversen met Valvoline MaxLife 10w40
[img]http://www.valvoline.nl/img/corporate%2 ... toroil.jpg[/img]
Blok klinkt gelijk een stuk rustiger ipv met die pik zwarte appelstroop waar hij gister nog mee reedt...
[img]http://www.valvoline.nl/img/corporate%2 ... toroil.jpg[/img]
Blok klinkt gelijk een stuk rustiger ipv met die pik zwarte appelstroop waar hij gister nog mee reedt...
-
- Moderator
- Car: MB
Ben er al een tijdje niet meer geweest maar de prijs is ook wel het nodige omhoog gegaan daar. Nog steeds lang niet zo duur als bij de pomp natuurlijk maar geen 18E voor 5 liter meer. Bel ze effe op en je weet het meteen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
ruim goedkoper dan bij de dealer wat ik begrijp
onze afleverchauffeurs zitten toch door heel nederland, dus er komt er volgende week wel 1 in de buurt
edit: en de Kroon olie was 55 per can bij de Brezan, incl korting, dus dat scheelt ook genoeg

onze afleverchauffeurs zitten toch door heel nederland, dus er komt er volgende week wel 1 in de buurt
edit: en de Kroon olie was 55 per can bij de Brezan, incl korting, dus dat scheelt ook genoeg
5GTT & clio II 1.6 16v
-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
bij mij 

Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
NOTmark 5t schreef:voor gewoon straat gebruik voldoet 10W60 ook prima hoor.
10w60 geeft bij koude en een normale temperatuur veel meer slijtage dan een 10w40.
Staat een heel onderzoek over (heb ik al eens ergens gepost)
5 w 50 is voor beiden het meest geschikt.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Allartino schreef:€30 ex btw per 5 liter

ik heb nog een vat staan voor de oude prijs

-
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Contacteer:
Luco/Alpine-racer schreef:NOTmark 5t schreef:voor gewoon straat gebruik voldoet 10W60 ook prima hoor.
10w60 geeft bij koude en een normale temperatuur veel meer slijtage dan een 10w40.
Staat een heel onderzoek over (heb ik al eens ergens gepost)
5 w 50 is voor beiden het meest geschikt.
Wou net vragen of een 10W60 voor een LPG-motor nog voordelen zou kunnen bieden.. maar ik blijf dus maar gewoon op 10W40 denk ik...
Ik heb nog 7 liter 5W40 liggen van TotalAdrian schreef:Waar kun je ELF 0w40 of 5w/40 halen? Ik zie die Elf olieen nergens te koop.