Vraagje.....Turbo gat of niet!?

Post hier al je vragen over de Renault Mégane
Plaats reactie
RS Passie
Car: Meg 3RS 310 wiel pk

Hey allemaal :)

Ik heb heb vraagje over mijn Megane RS (gemapped) met name over het toerental!

Het is mij nooit eerder opgevallen dat : Als ik bij lage toeren rond de 3000rpm in bv z'n 4 of 5 vol op het gas ga, mijn toerenteller heel erg snel op loopt naar de 35000rpm dan weer iets terug zakt en dan de turbo wel normaal mooi op pakt!!! dit alles binnen 1 sec ongv
Bij wat hogere toeren heb ik er geen last van!
Het is het gevoel dat iedereen wel kent als je auto slipt!!! dan loopt het toeren tal ook snel op!!!(in z'n 4 of 5 bij 3000rpm gaat mij nooit lukken om de auto te laten slippen)

Is dit het turbo gat of niet!? bij mijn weten is het turbo gat ,dat de auto ff niks doet en dan zijn vermogen in een keer vrij komt!

Let me know :)
tutuur
Clubsponsor

slippende koppeling misschien :-(
RS Passie

tutuur schreef:slippende koppeling misschien :-(
linker voetje licht te rusten! ik koppel niet en rij gewoon in z'n 4 of 5 lijkt mij dus niet (maar ben geen monteur :( dus wie weet )
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Dat jij de koppeling niet bedient, wil niet zeggen dat de koppeling niet slipt ;) Zou indd best kunnen zijn dat je koppeling al aan het verslijten is...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
RS Passie

MartijnG schreef:Dat jij de koppeling niet bedient, wil niet zeggen dat de koppeling niet slipt ;) Zou indd best kunnen zijn dat je koppeling al aan het verslijten is...
Oke :( Dan zou ik er bij hogere toeren toch ook last van moeten hebben maar dan doet hij het gewoon zonder terug te vallen in toeren.
tutuur
Clubsponsor

het kan zijn dat je op de 3000 toeren meer koppel hebt waardoor hij daar wel licht doorslipt :wink:
Tom
Moderator
Car: MB

Doet hij het ook in lagere versnellingen?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
RS Passie

Tom schreef:Doet hij het ook in lagere versnellingen?
bij lage versnelling is er niks aan de hand vloeiende opbouw van vermogen!!!
alleen bij hoge versnellingen en laag toeren tal doet hij het.
tutuur
Clubsponsor

probeer is in zijn 5 op 2000 toeren te gaan rijden en trap dan het gas in, dan kan je zien wat er gebeurd :wink:
antoine
Car: Renault Clio III RS

Ik denk dat er dan dit gebeurd:
toerenteller heel erg snel op loopt naar de 35000rpm dan weer iets terug zakt en dan de turbo wel normaal mooi op pakt!!! dit alles binnen 1 sec ongv
tutuur
Clubsponsor

dit was het geval vanaf 3000 toeren, als hij op 2000 nog niet zijn volledige koppel heeft kun je wel zien wanneer het dan gebeurd, maar ik verdenk toch de koppeling :-(
antoine
Car: Renault Clio III RS

:) Ik zit net zijn reaktie nogmaals te lezen... leuk toerental. :wink:
tutuur
Clubsponsor

haha was me eerder al opgevallen ja :lol:
Sander2

Ik heb dit ook met de standaard koppeling gehad. Bij mij schoot hij nog wel hoger in de toeren om vervolgens terug te vallen. Denk toch slippende koppeling. Nadat ik er een sachs koppeling in is gekomen nooit meer gehad.
RS Passie

antoine schreef::) Ik zit net zijn reaktie nogmaals te lezen... leuk toerental. :wink:
hahahah raar hé dat ie raar doet met dat toerental!!!!! :(

Het is mooi weer en ben het gelijk ff gaan proberen!!! 2000 toeren 5de versnelling 75km/u vol op het gas NERGENS last van mooie opbouw!
3000 toeren 5de versnelling op lopend naar 3300! zakte iets naar 3200 maar pakte bij 3200 gelijk mooi op en goede opbouw!

Nu heb ik nergens last van? turbo druk is afgesteld op 1,2bar normaal 0.89
Ligt het aan het weer misschien!? omdat het warmer is (turbootje hebben daar een hekel aan hé) :grin:
Riël
Über-Spammer

Nee, ligt gewoon aan een onderbemeten koppeling. Blijkbaar niet bestand tegen het hogere vermogen. En dat terugzakken is echt niet goed, helemaal niet. Probeer het te voorkomen, dure reparatie anders. En moet je toch repareren, monteer een betere.

Nog een andere test methode:
Als je in de 5e gang stil staat, je geeft vol gas met de koppeling in en laat dan de koppeling los, moet de auto afslaan. Doet ie dat?

Maargoed, eigenlijk is je omschrijving duidelijk genoeg om te concluderen dat de koppeling slecht is óf je rijdt met een voet op de koppeling.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Car: M536

Dat afslaan in 5 doet ie heus wel, die testmethode geldt alleen als het overduidelijk is dat de koppeling weg is.
RS Passie

Riël Notermans schreef:Nee, ligt gewoon aan een onderbemeten koppeling. Blijkbaar niet bestand tegen het hogere vermogen. En dat terugzakken is echt niet goed, helemaal niet. Probeer het te voorkomen, dure reparatie anders. En moet je toch repareren, monteer een betere.

Nog een andere test methode:
Als je in de 5e gang stil staat, je geeft vol gas met de koppeling in en laat dan de koppeling los, moet de auto afslaan. Doet ie dat?

Maargoed, eigenlijk is je omschrijving duidelijk genoeg om te concluderen dat de koppeling slecht is óf je rijdt met een voet op de koppeling.
Nope geen voet op de koppeling :smoke: Duidelijk verhaal!!!!Ik laat de koppeling zeer zeker naar kijken (Y) Maar zoals ik al zei hierboven... ik heb er geen last meer van nu????!!!! Het was ook niet heel erg voelbaar en het gebeurde allemaal binnen een fractie van 1 sec... zouden het de koppelingsplaten zijn, zou ik er constant last van hebben lijkt mij? Kan het weer er mee te maken hebben en de druk opbouw van de turbo?! nu heb ik nl nergens meer last van in alle toeren en versnellingen!!!
Het lijkt nl heel erg op een turbo gat!!!
Riël
Über-Spammer

3000 toeren 5de versnelling op lopend naar 3300! zakte iets naar 3200 maar pakte bij 3200 gelijk mooi op en goede opbouw!

Lijkt me dat je er dus wel nog last van hebt :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
RS Passie

Riël Notermans schreef:

Lijkt me dat je er dus wel nog last van hebt :)

HMMMM (Y)

Sherp :p Zal er in iedergeval na laten kijken! heb in een sub gereden die had een behoorlijk turbo gat! de toeren teller flipperde een beetje en bij 4000 toeren kwam hij goed in z'n vermogen!!! is dit dan ook zijn koppeling of is dat nou het turbo gat?
Mijn probleem is vergelijkbaar maar mijn toeren teller is veel constanter dan die sub! Ik weet dus schijnbaar niet het verschil tussen een kapotte koppeling (plaat) en een turbo gat :-(
Sander2

RS Passie schreef: Het lijkt nl heel erg op een turbo gat!!!
Waarom lijkt het op een turbo gat dan? Je schiet qua toeren even omhoog en weer terug, is toch geen turbo gat? Wat is jouw definitie van een turbo gat?

Turbogat is de naam voor de periode die ligt tussen het moment van gasgeven en het effectief inkomen van de turbocompressor
Sander2

RS Passie schreef: Sherp :p Zal er in iedergeval na laten kijken! heb in een sub gereden die had een behoorlijk turbo gat! de toeren teller flipperde een beetje en bij 4000 toeren kwam hij goed in z'n vermogen!!! is dit dan ook zijn koppeling of is dat nou het turbo gat?
Mijn probleem is vergelijkbaar maar mijn toeren teller is veel constanter dan die sub! Ik weet dus schijnbaar niet het verschil tussen een kapotte koppeling (plaat) en een turbo gat :-(
Welk jaar was je sub? Zat er een td05 of td04 op? Ik heb nog een standaard td04 (MY00) op de mijne zitten en die komt rond de 3000 toeren tot zijn recht. Misschien zelfs nog een beetje eerder.
RS Passie

Sander2 schreef:
RS Passie schreef: Sherp :p Zal er in iedergeval na laten kijken! heb in een sub gereden die had een behoorlijk turbo gat! de toeren teller flipperde een beetje en bij 4000 toeren kwam hij goed in z'n vermogen!!! is dit dan ook zijn koppeling of is dat nou het turbo gat?
Welk jaar was je sub? Zat er een td05 of td04 op? Ik heb nog een standaard td04 (MY00) op de mijne zitten en die komt rond de 3000 toeren tot zijn recht. Misschien zelfs nog een beetje eerder.
Was een WRX volgens mij 2003 met standaard td04, chip en open uitlaatsysteem! niet van mij maar van een collega... Het viel mij op dat de turbo pas echt bij 4000rpm er in schoot! en er een puist vermogen uit kwam in een keer ( dat zie ik als een turbo gat ) Mijn RS doet het wat beschaafder en de turbo begint voor mijn gevoel zeker al goed mee te doen bij 3000rpm! en bouwd het veel beter op!
Sander2

RS Passie schreef:
Sander2 schreef:
Was een WRX volgens mij 2003 met standaard td04, chip en open uitlaatsysteem! niet van mij maar van een collega... Het viel mij op dat de turbo pas echt bij 4000rpm er in schoot! en er een puist vermogen uit kwam in een keer ( dat zie ik als een turbo gat ) Mijn RS doet het wat beshaafder en de turbo begint voor mijn gevoel zeker al goed mee te doen bij 3000rpm! en bouwd het veel beter op!
4000 toeren met een relatief kleine turbo als een td04 is wel laat hoor.
lesmoutas
Contacteer:

Een vreemd verhaal over het inkomen van de turbo bij een Sub. bij 4000 toeren. Beetje laat. Ik heb twee Subs gehad met daarop verschillende turbo's gemonteerd, de Standaard TD 04, een TD 05, een VF 30 en een VF 34. Bij al die turbo's kwam het vermogen rond de 3000 toeren/min in. Variërend van + of - 200 toeren rond de 3000.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

wat jij voelt is door meerdere mensen al gezegt
slippende koppeling

doordat de drukvingers bij het hoge koppel bij die toeren de plaat niet volledig aan kunnen drukken gaat hij slippen

dit is op te lossen door een verzwaarde drukgroep te monteren

omdat je bij wegrijden en op andere toerentallen een minder koppel hebt slipt hij dan niet door
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Plaats reactie