En waar haal je deze wijsheid vandaan? Vind 12,5 wel aan de krappe kant namelijk...tutuur schreef:ideale afr is 14,7 alleen is dit voor een geblazen motor weer te arm ivm de warmte, denk dat je bij vollast ong rond de 12,5 moet zitten
Jackson's GTT
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
als je olie en waterkoeling prima werkt zou 1:12,5 volgens mij voldoende moeten zijn, aangezien de extra benzine alleen de bovenkant van de zuiger en de kleppen iets meer koelt....
volgens mij heb ik hier ook wel eens gelezen dat er iemand rond rijd met 1:12,5 op vollast, toen gingen er ook al vragen rond maar heb nooit gelezen dat diegene problemen heeft gehad.....
volgens mij heb ik hier ook wel eens gelezen dat er iemand rond rijd met 1:12,5 op vollast, toen gingen er ook al vragen rond maar heb nooit gelezen dat diegene problemen heeft gehad.....
Morgen ga ik de FMIC is monteren. Eerst even naar de sloop voor wat alu buizen en koppelstukken te zoeken. Er staat me iets van bij dat bij saab van die mooie alu buizen gebruikt worden want heb deze wel eens gevonden op rutte. Dan fabriceer ik zelf wel iets 


Weet jij wat de AFR wel zou moeten zijn man? Dan zal ik van de week eens kijkenMartijnG schreef:En waar haal je deze wijsheid vandaan? Vind 12,5 wel aan de krappe kant namelijk...tutuur schreef:ideale afr is 14,7 alleen is dit voor een geblazen motor weer te arm ivm de warmte, denk dat je bij vollast ong rond de 12,5 moet zitten

"Le creature de vette shit"
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Een verbruik van 1:12,5? Een AFR waarde geef je niet aan als 1 op nogwat. Is gewoon 12,5. Atmosferische motoren lopen vaak al rond de 13 bij vollast. Turbomotoren vaak tussen de 10 en 11. 12,5 zou misschien ook best goed kunnen gaan hoor, maar liever teveel benzine dan nét iets te weinig. Mijne staat nu op ongeveer 10,5 bij vollast (@0,9 bar ONDER de gasklep). Deellast zo'n 11,5-12,0 en bij constant toerental zo'n 14,0.tutuur schreef:als je olie en waterkoeling prima werkt zou 1:12,5 volgens mij voldoende moeten zijn, aangezien de extra benzine alleen de bovenkant van de zuiger en de kleppen iets meer koelt....
volgens mij heb ik hier ook wel eens gelezen dat er iemand rond rijd met 1:12,5 op vollast, toen gingen er ook al vragen rond maar heb nooit gelezen dat diegene problemen heeft gehad.....
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Volgens mij zit je fout Martijn. Je geeft het wel degelijk aan als ** op 1. Lees onderstaande maar eens 

Deze quote komt van TurboByGarrett dot com.A 'Stoichiometric' AFR has the correct amount of air and fuel to produce a chemically complete combustion event. For gasoline engines, the stoichiometric , A/F ratio is 14.7:1, which means 14.7 parts of air to one part of fuel. The stoichiometric AFR depends on fuel type-- for alcohol it is 6.4:1 and 14.5:1 for diesel.
"Le creature de vette shit"
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Nouja vooruit, dan gebruiken ze dat wel eens anders. Maar normaal wordt er gewoon gesproken over een getal. Maakt ook verder niet zo heel veel uit natuurlijk
Als iedereen het maar begrijpt...

'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Klopt martijn. Mja zo heel veel valt er denk k ook niet af te stellen met een carb. motor. CO kan je stellen maar niet per toerental.
"Le creature de vette shit"
denk dat jij het op dit moment anders ziet, een lambda word met 1 getal aangegeven, hoe wil je anders een vergelijking maken als: zoveel delen lucht op zoveel delen benzine...?MartijnG schreef:Nouja vooruit, dan gebruiken ze dat wel eens anders. Maar normaal wordt er gewoon gesproken over een getal. Maakt ook verder niet zo heel veel uit natuurlijkAls iedereen het maar begrijpt...
Achja, ik denk dat het nu wel duidelijk is. We kunnen hier eindeloos over door discuseren maar dat schiet niet op 

"Le creature de vette shit"
Lamda waarde is gewoon de Air Fuel Ratio / 14,7 (1:14,7 = lambda=1)
dus 12,5 : 1 = lambda 12,5 /14,7 = 0,85
Komt beide op hetzelfde neer.
dus 12,5 : 1 = lambda 12,5 /14,7 = 0,85
Komt beide op hetzelfde neer.
mijn GTT draait rond de 12 tot 5000rpm
hoger in de toeren wordt ie armer dit is niet scht goed en ik kan het ook merken doordat dan mijn uitlaatgastemp nogal stijgt.
advies is dus gewoon naar Goes gaan en goed laten afstellen zo rond de
11,5 lijkt me goed.
hoger in de toeren wordt ie armer dit is niet scht goed en ik kan het ook merken doordat dan mijn uitlaatgastemp nogal stijgt.
advies is dus gewoon naar Goes gaan en goed laten afstellen zo rond de
11,5 lijkt me goed.
Hmm ok. Mja ik ga het voor de gein is meter van de week
Eerst maandag avond als het goed is maar eens de rest van mn uitlaat aflaasen. Heb er nu al bijna 250km op zitten met alleen mn downpipe. Het is erg vet (vooral door de tunnel en drukke winkel straten) maar je krijgt er wel flinke pijn in je harses van
Ben nog niet aangehouden haha (ik klop het ff af).
Mja Goes.. Das is voor mij een dikke 2u rijden. Maar dan word hij wel goed afgesteld. Hoe werkt dat daar dan? Gaat mn 5 dan op de rollerbank. En krijg ik ook zo een mooie uitdraai ofzo? En dan stellen ze hem optimaal af? Dat klinkt als een niet al te nutteloos ritje


Mja Goes.. Das is voor mij een dikke 2u rijden. Maar dan word hij wel goed afgesteld. Hoe werkt dat daar dan? Gaat mn 5 dan op de rollerbank. En krijg ik ook zo een mooie uitdraai ofzo? En dan stellen ze hem optimaal af? Dat klinkt als een niet al te nutteloos ritje

"Le creature de vette shit"
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
In goes kunnen ze hem compleet afstellen. maar alles naar gelang jouw wensen natuurlijk.Jackson schreef: Mja Goes.. Das is voor mij een dikke 2u rijden. Maar dan word hij wel goed afgesteld. Hoe werkt dat daar dan? Gaat mn 5 dan op de rollerbank. En krijg ik ook zo een mooie uitdraai ofzo? En dan stellen ze hem optimaal af? Dat klinkt als een niet al te nutteloos ritje
Mocht ik zo ver komen zou ik iig waarschijnlijk wel die kant op gaan daarvoor.
Kijk b.v. naar die rooie van PAZ die is ook in goes op de bank geweest om afgesteld te worden.
GR.Gerald
Project: GTT Blue Sport
Ok gekkehuis 
Dan moet ik dat ook maar eens doen dan.
Zal ze eens bellen maandag voor en eventuele afspraak te maken.
Eerst die auspuff afmaken en de intercoolert derop. Dan zien we wel ff verder
Vandaag btw op de sloop geweest en kijken of ik wat intercooler buizen/pijpen kon vinden. Helaas was hier weinig van te vinden.
Maar ik zag wel een luxe 5 staan daarso, geen turbo. Kende hem nog niet dus gelijk ff lekker struinen natuurlijk. Toen zag ik centrale deurvergrendeling en elek. ramen. Het motortje van de bestuurders kant was bij mij stuk en deze is dus nu weer gemaakt
Ook heb ik de centrale deurvergrendeling meegenomen. Helaas was de afstandsbediening en ontvangertje al weg. Maar ik dacht met alleen de motortjes in de deuren, gaan mn deuren ook tegelijk open en dicht. En dan werkt ook mn knopje in mn tussenconsole.
Helaas werkte dit niet, maar nu blijkt er een relais tussen te moeten en die had ik niet meegenomen van de sloop. Dus die ga ik maandag ff halen en dan hoop ik dat het werkt

Dan moet ik dat ook maar eens doen dan.
Zal ze eens bellen maandag voor en eventuele afspraak te maken.
Eerst die auspuff afmaken en de intercoolert derop. Dan zien we wel ff verder

Vandaag btw op de sloop geweest en kijken of ik wat intercooler buizen/pijpen kon vinden. Helaas was hier weinig van te vinden.
Maar ik zag wel een luxe 5 staan daarso, geen turbo. Kende hem nog niet dus gelijk ff lekker struinen natuurlijk. Toen zag ik centrale deurvergrendeling en elek. ramen. Het motortje van de bestuurders kant was bij mij stuk en deze is dus nu weer gemaakt

Helaas werkte dit niet, maar nu blijkt er een relais tussen te moeten en die had ik niet meegenomen van de sloop. Dus die ga ik maandag ff halen en dan hoop ik dat het werkt

"Le creature de vette shit"
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: di 11 mar 2008 20:09
- Locatie: Venlo
- Contacteer:
Ik heb mijn slangen en buizen voor de ic hier vandaan. http://stores.shop.ebay.nl/Nice-New-Car ... QQ_armrsZ1
Niet duur en goed spul.
Niet duur en goed spul.
Goes is voor mij 3 uur rijden maar zeer zeker de moeite waard.
afbouwen dus en Jo vragen of je nog kan banken op zijn eerstvolgende
bankmeeting.
afbouwen dus en Jo vragen of je nog kan banken op zijn eerstvolgende
bankmeeting.
Hmm ok, wat kost zoiets daar?
Maar banken? Als in een rollerbank voor de auto? Dat doen ze in Goes toch ook wel?
Maar banken? Als in een rollerbank voor de auto? Dat doen ze in Goes toch ook wel?
"Le creature de vette shit"
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
En stel hem eerst af voordat je gas gaat geven, want geloof het loopt echt naar de kloten ................als het niet goed afgesteld staat ...........
ja al binnen een paar kilometer.......
Vandaag nog beleeft
ja al binnen een paar kilometer.......
Vandaag nog beleeft

In HHW heb je nog ringsleutel, al en ik persoonlijk meer fan van Goes.
Verder kun je het op zich wel aardig afstellen hoor, tis ook weer geen scootertje waar de sproeiertjes enorm nauw luisteren. Met 'gevoel' kom je ook een heel eind, als ie nu goed en netjes loopt de bougies normale kleuren hebben kun je rustig de boel monteren en op niet al te hoge druk eens proberen.
Ik lees trouwens over afstellen met een CO meter, dat doe je zeker in z'n vrij onbelast Martijn? Of laat je em ook weldegelijk ergens op rollen of staat die CO meter in je achterbak? Zoiets in onbelast natuurlijk niets, komt niet eens fatsoenlijke turbodruk op.
Verder moet je AFR wel met een wideband meten, die simpele metertjes heb je bar weinig aan.
Verder kun je het op zich wel aardig afstellen hoor, tis ook weer geen scootertje waar de sproeiertjes enorm nauw luisteren. Met 'gevoel' kom je ook een heel eind, als ie nu goed en netjes loopt de bougies normale kleuren hebben kun je rustig de boel monteren en op niet al te hoge druk eens proberen.
Ik lees trouwens over afstellen met een CO meter, dat doe je zeker in z'n vrij onbelast Martijn? Of laat je em ook weldegelijk ergens op rollen of staat die CO meter in je achterbak? Zoiets in onbelast natuurlijk niets, komt niet eens fatsoenlijke turbodruk op.
Verder moet je AFR wel met een wideband meten, die simpele metertjes heb je bar weinig aan.
-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
en dat was een mooie tochtSteven schreef:Tuurlijk gaat mijn ervaring wel verder, ik heb daar jaren terug nog eens een hoërtocht georganiseerd. Maar toen was jij ws. nog bezig je brommertje af te stellen

-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
WIdeband sensor in een pijp die achter in de uitlaat hangt. En dan gewoon op straat afgesteld. Onbelast werkt het natuurlijk niet nee.Steven schreef: Ik lees trouwens over afstellen met een CO meter, dat doe je zeker in z'n vrij onbelast Martijn? Of laat je em ook weldegelijk ergens op rollen of staat die CO meter in je achterbak? Zoiets in onbelast natuurlijk niets, komt niet eens fatsoenlijke turbodruk op.
Verder moet je AFR wel met een wideband meten, die simpele metertjes heb je bar weinig aan.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
ziet er niet slecht uit qua prijs, alleen zo ruk dat het allemaal door elkaar staat en je 88 pagina's moet doorworstelen voor het juiste bochtjeGé GTX/GTT schreef:Ik heb mijn slangen en buizen voor de ic hier vandaan. http://stores.shop.ebay.nl/Nice-New-Car ... QQ_armrsZ1
Niet duur en goed spul.

Ik ga wel eens een keertje naar Goes toe.
Ik keek net ff op die site.
80eu voor een diag run en 275 voor het hele afstel werk enz. Weet niet of dat het waard is?
Betreft mn centrale deurvergrendeling. Ik heb het helaas nog niet werkend. Nu vraag ik me af of die remote sensor ook aangesloten dient te worden voordat het hele systeem werkt. Het relais heb k ook niet op de sloop kunnen vinden. Deze was er al uit denk k.
Iemand hiervaring met de CV?
Ik keek net ff op die site.
80eu voor een diag run en 275 voor het hele afstel werk enz. Weet niet of dat het waard is?
Betreft mn centrale deurvergrendeling. Ik heb het helaas nog niet werkend. Nu vraag ik me af of die remote sensor ook aangesloten dient te worden voordat het hele systeem werkt. Het relais heb k ook niet op de sloop kunnen vinden. Deze was er al uit denk k.
Iemand hiervaring met de CV?
"Le creature de vette shit"
Ja mja, ik weet niet hun andere dingen doen qua afstellen. Iets wat wij zelf lastig kunnen doen. Die AFR meter heeft een vriend van me en kan ik gebruiken om hem af te stellen eventueel.
"Le creature de vette shit"