Jackson's GTT

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

tutuur schreef:ideale afr is 14,7 alleen is dit voor een geblazen motor weer te arm ivm de warmte, denk dat je bij vollast ong rond de 12,5 moet zitten :wink:
En waar haal je deze wijsheid vandaan? Vind 12,5 wel aan de krappe kant namelijk...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
tutuur
Clubsponsor

als je olie en waterkoeling prima werkt zou 1:12,5 volgens mij voldoende moeten zijn, aangezien de extra benzine alleen de bovenkant van de zuiger en de kleppen iets meer koelt....

volgens mij heb ik hier ook wel eens gelezen dat er iemand rond rijd met 1:12,5 op vollast, toen gingen er ook al vragen rond maar heb nooit gelezen dat diegene problemen heeft gehad.....
Jackson
Contacteer:

Morgen ga ik de FMIC is monteren. Eerst even naar de sloop voor wat alu buizen en koppelstukken te zoeken. Er staat me iets van bij dat bij saab van die mooie alu buizen gebruikt worden want heb deze wel eens gevonden op rutte. Dan fabriceer ik zelf wel iets :D
MartijnG schreef:
tutuur schreef:ideale afr is 14,7 alleen is dit voor een geblazen motor weer te arm ivm de warmte, denk dat je bij vollast ong rond de 12,5 moet zitten :wink:
En waar haal je deze wijsheid vandaan? Vind 12,5 wel aan de krappe kant namelijk...
Weet jij wat de AFR wel zou moeten zijn man? Dan zal ik van de week eens kijken :)
"Le creature de vette shit"
MartijnG
Über-Spammer

tutuur schreef:als je olie en waterkoeling prima werkt zou 1:12,5 volgens mij voldoende moeten zijn, aangezien de extra benzine alleen de bovenkant van de zuiger en de kleppen iets meer koelt....

volgens mij heb ik hier ook wel eens gelezen dat er iemand rond rijd met 1:12,5 op vollast, toen gingen er ook al vragen rond maar heb nooit gelezen dat diegene problemen heeft gehad.....
Een verbruik van 1:12,5? Een AFR waarde geef je niet aan als 1 op nogwat. Is gewoon 12,5. Atmosferische motoren lopen vaak al rond de 13 bij vollast. Turbomotoren vaak tussen de 10 en 11. 12,5 zou misschien ook best goed kunnen gaan hoor, maar liever teveel benzine dan nét iets te weinig. Mijne staat nu op ongeveer 10,5 bij vollast (@0,9 bar ONDER de gasklep). Deellast zo'n 11,5-12,0 en bij constant toerental zo'n 14,0.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Jackson
Contacteer:

Volgens mij zit je fout Martijn. Je geeft het wel degelijk aan als ** op 1. Lees onderstaande maar eens :)
A 'Stoichiometric' AFR has the correct amount of air and fuel to produce a chemically complete combustion event. For gasoline engines, the stoichiometric , A/F ratio is 14.7:1, which means 14.7 parts of air to one part of fuel. The stoichiometric AFR depends on fuel type-- for alcohol it is 6.4:1 and 14.5:1 for diesel.
Deze quote komt van TurboByGarrett dot com.
MartijnG
Über-Spammer

Nouja vooruit, dan gebruiken ze dat wel eens anders. Maar normaal wordt er gewoon gesproken over een getal. Maakt ook verder niet zo heel veel uit natuurlijk :smile: Als iedereen het maar begrijpt...
Jackson
Contacteer:

Klopt martijn. Mja zo heel veel valt er denk k ook niet af te stellen met een carb. motor. CO kan je stellen maar niet per toerental.
tutuur
Clubsponsor

MartijnG schreef:Nouja vooruit, dan gebruiken ze dat wel eens anders. Maar normaal wordt er gewoon gesproken over een getal. Maakt ook verder niet zo heel veel uit natuurlijk :smile: Als iedereen het maar begrijpt...
denk dat jij het op dit moment anders ziet, een lambda word met 1 getal aangegeven, hoe wil je anders een vergelijking maken als: zoveel delen lucht op zoveel delen benzine...?
Jackson
Contacteer:

Achja, ik denk dat het nu wel duidelijk is. We kunnen hier eindeloos over door discuseren maar dat schiet niet op :)
tutuur
Clubsponsor

is toch geen discussie, ik probeer em wat bij te brengen, maar oke zal je topic niet verder vervuilen :beer:
Riël
Über-Spammer

Lamda waarde is gewoon de Air Fuel Ratio / 14,7 (1:14,7 = lambda=1)

dus 12,5 : 1 = lambda 12,5 /14,7 = 0,85

Komt beide op hetzelfde neer.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
tutuur
Clubsponsor

oke duidelijk, maar wat is nu de ideale air to fuel ratio voor een 5gtt op vollast?

geloof dat jackson dat wilde weten en ik ben ook wel benieuwd :)
mark 5t
Contacteer:

mijn GTT draait rond de 12 tot 5000rpm

hoger in de toeren wordt ie armer dit is niet scht goed en ik kan het ook merken doordat dan mijn uitlaatgastemp nogal stijgt.

advies is dus gewoon naar Goes gaan en goed laten afstellen zo rond de
11,5 lijkt me goed.
Jackson
Contacteer:

Hmm ok. Mja ik ga het voor de gein is meter van de week :) Eerst maandag avond als het goed is maar eens de rest van mn uitlaat aflaasen. Heb er nu al bijna 250km op zitten met alleen mn downpipe. Het is erg vet (vooral door de tunnel en drukke winkel straten) maar je krijgt er wel flinke pijn in je harses van :p Ben nog niet aangehouden haha (ik klop het ff af).

Mja Goes.. Das is voor mij een dikke 2u rijden. Maar dan word hij wel goed afgesteld. Hoe werkt dat daar dan? Gaat mn 5 dan op de rollerbank. En krijg ik ook zo een mooie uitdraai ofzo? En dan stellen ze hem optimaal af? Dat klinkt als een niet al te nutteloos ritje :)
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Jackson schreef: Mja Goes.. Das is voor mij een dikke 2u rijden. Maar dan word hij wel goed afgesteld. Hoe werkt dat daar dan? Gaat mn 5 dan op de rollerbank. En krijg ik ook zo een mooie uitdraai ofzo? En dan stellen ze hem optimaal af? Dat klinkt als een niet al te nutteloos ritje :)
In goes kunnen ze hem compleet afstellen. maar alles naar gelang jouw wensen natuurlijk.
Mocht ik zo ver komen zou ik iig waarschijnlijk wel die kant op gaan daarvoor.
Kijk b.v. naar die rooie van PAZ die is ook in goes op de bank geweest om afgesteld te worden.

GR.Gerald
Jackson
Contacteer:

Ok gekkehuis :)
Dan moet ik dat ook maar eens doen dan.
Zal ze eens bellen maandag voor en eventuele afspraak te maken.
Eerst die auspuff afmaken en de intercoolert derop. Dan zien we wel ff verder :D

Vandaag btw op de sloop geweest en kijken of ik wat intercooler buizen/pijpen kon vinden. Helaas was hier weinig van te vinden.

Maar ik zag wel een luxe 5 staan daarso, geen turbo. Kende hem nog niet dus gelijk ff lekker struinen natuurlijk. Toen zag ik centrale deurvergrendeling en elek. ramen. Het motortje van de bestuurders kant was bij mij stuk en deze is dus nu weer gemaakt :) Ook heb ik de centrale deurvergrendeling meegenomen. Helaas was de afstandsbediening en ontvangertje al weg. Maar ik dacht met alleen de motortjes in de deuren, gaan mn deuren ook tegelijk open en dicht. En dan werkt ook mn knopje in mn tussenconsole.

Helaas werkte dit niet, maar nu blijkt er een relais tussen te moeten en die had ik niet meegenomen van de sloop. Dus die ga ik maandag ff halen en dan hoop ik dat het werkt :)
Gé GTX/GTT
Contacteer:

Ik heb mijn slangen en buizen voor de ic hier vandaan. http://stores.shop.ebay.nl/Nice-New-Car ... QQ_armrsZ1

Niet duur en goed spul.
mark 5t
Contacteer:

Goes is voor mij 3 uur rijden maar zeer zeker de moeite waard.

afbouwen dus en Jo vragen of je nog kan banken op zijn eerstvolgende
bankmeeting.
Jackson
Contacteer:

Hmm ok, wat kost zoiets daar?

Maar banken? Als in een rollerbank voor de auto? Dat doen ze in Goes toch ook wel?
tutuur
Clubsponsor

klopt wat je zegt, rollenbank voor auto's :wink:

prijs weet ik niet....

er zijn ook genoeg anderen... in enkhuizen zit rica, ik heb alleen zelf geen ervaringen met ze maar van horen zeggen zijn ze ook goed!
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

En stel hem eerst af voordat je gas gaat geven, want geloof het loopt echt naar de kloten ................als het niet goed afgesteld staat ...........
ja al binnen een paar kilometer.......

Vandaag nog beleeft :-(
Steven
Car: M536

In HHW heb je nog ringsleutel, al en ik persoonlijk meer fan van Goes.

Verder kun je het op zich wel aardig afstellen hoor, tis ook weer geen scootertje waar de sproeiertjes enorm nauw luisteren. Met 'gevoel' kom je ook een heel eind, als ie nu goed en netjes loopt de bougies normale kleuren hebben kun je rustig de boel monteren en op niet al te hoge druk eens proberen.

Ik lees trouwens over afstellen met een CO meter, dat doe je zeker in z'n vrij onbelast Martijn? Of laat je em ook weldegelijk ergens op rollen of staat die CO meter in je achterbak? Zoiets in onbelast natuurlijk niets, komt niet eens fatsoenlijke turbodruk op.

Verder moet je AFR wel met een wideband meten, die simpele metertjes heb je bar weinig aan.
tutuur
Clubsponsor

ringsleutel zit toch in hoogkarspel? :(
Steven

Boven Alkmaar houd de beschaving op, dan veranderd de A9 ook in een landweggetje, dus het zal me een bos wortelen zijn :D
tutuur
Clubsponsor

verder gaat jou kennis niet :lol:

je zit wel in de buurt, meneer mosterd(eigenaar ringsleutel) werkt bij horizon HHW als praktijk leraar :wink:
Steven

Tuurlijk gaat mijn ervaring wel verder, ik heb daar jaren terug nog eens een hoërtocht georganiseerd. Maar toen was jij ws. nog bezig je brommertje af te stellen :D
tutuur
Clubsponsor

dat zou best kunnen ja :lol:
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

Steven schreef:Tuurlijk gaat mijn ervaring wel verder, ik heb daar jaren terug nog eens een hoërtocht georganiseerd. Maar toen was jij ws. nog bezig je brommertje af te stellen :D
en dat was een mooie tocht (Y)
MartijnG
Über-Spammer

Steven schreef: Ik lees trouwens over afstellen met een CO meter, dat doe je zeker in z'n vrij onbelast Martijn? Of laat je em ook weldegelijk ergens op rollen of staat die CO meter in je achterbak? Zoiets in onbelast natuurlijk niets, komt niet eens fatsoenlijke turbodruk op.

Verder moet je AFR wel met een wideband meten, die simpele metertjes heb je bar weinig aan.
WIdeband sensor in een pijp die achter in de uitlaat hangt. En dan gewoon op straat afgesteld. Onbelast werkt het natuurlijk niet nee.
Mrtn
Car: R5GTT

Gé GTX/GTT schreef:Ik heb mijn slangen en buizen voor de ic hier vandaan. http://stores.shop.ebay.nl/Nice-New-Car ... QQ_armrsZ1

Niet duur en goed spul.
ziet er niet slecht uit qua prijs, alleen zo ruk dat het allemaal door elkaar staat en je 88 pagina's moet doorworstelen voor het juiste bochtje (N)
Jackson
Contacteer:

Ik ga wel eens een keertje naar Goes toe.
Ik keek net ff op die site.
80eu voor een diag run en 275 voor het hele afstel werk enz. Weet niet of dat het waard is?

Betreft mn centrale deurvergrendeling. Ik heb het helaas nog niet werkend. Nu vraag ik me af of die remote sensor ook aangesloten dient te worden voordat het hele systeem werkt. Het relais heb k ook niet op de sloop kunnen vinden. Deze was er al uit denk k.

Iemand hiervaring met de CV?
tutuur
Clubsponsor

voor dat geld heb je ruimschoot zelf een wideband af meter en kan je het dus ook zelf afstellen gewoon door te rijden....
Jackson
Contacteer:

Ja mja, ik weet niet hun andere dingen doen qua afstellen. Iets wat wij zelf lastig kunnen doen. Die AFR meter heeft een vriend van me en kan ik gebruiken om hem af te stellen eventueel.
tutuur
Clubsponsor

het verschil is dat je niet precies het vermogen weet, denk dat je met een carburateur toch beperkt bent dus zou je het met een af meter wel netjes kunnen doen, met injectie word het een ander verhaal...
Daniël W.
Car: 5TL-T

Wideband + EGT inbouwen, rollen en afstellen. Met een beetje beleid kun je het spul nog eens heel houden...blijft goedkoper dan een motor in de puin draaien :beer:
Plaats reactie