bij mij zat er dus een losse beugel bij de set waar ik het oog van de gordel dan in draaideArjen schreef:Zit er bij jou dan gewoon een oog aan de slede of zit er echt een speciale beugel?leeroy schreef:ik kreeg het erbij geleverd van sparco en is allemaal gekeurd spul dus ik denk het wel
ACT: Clio16V
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
Je moet die inderdaad bij een revisiebedrijf bestellen om dat probleem te voorkomenmark 5t schreef:wie heeft er ervaring met het bestellen van drijfstang lagers voor een 16 klappert?
ik meen wel eens gehoord te hebben dat als je ze bij de dealer besteld dat je dan lagers krijgt zonder de inkeping er in klopt dit?
of was dit nu zo bij 5 gt turbo lagers?

in mijn geval kan het wel eens heel erg goed uitkomen dat die inkepingen er niet inzitten.
mijn drijfstangen (en die van heine dus ook) hebben de inkepingen aan de verkeerde kant zitten namelijk.
mijn drijfstangen (en die van heine dus ook) hebben de inkepingen aan de verkeerde kant zitten namelijk.
H-profiel drijfstangen.
merk weet ik zo 123 even niet meer dat weet heine wel komen van zon autocross site af.
lagers heb ik nog niet vandaar mijn vraag of die van de dealer
geen lipjes hebben.
dan kan ik ze misschien zelf er in maken.
of zou gewoon zonder die lipjes ook goed gaan?
ik ben zelf een beetje bang dat ze kunnen gaan meedraaien in de drijfstang.
merk weet ik zo 123 even niet meer dat weet heine wel komen van zon autocross site af.
lagers heb ik nog niet vandaar mijn vraag of die van de dealer
geen lipjes hebben.
dan kan ik ze misschien zelf er in maken.
of zou gewoon zonder die lipjes ook goed gaan?
ik ben zelf een beetje bang dat ze kunnen gaan meedraaien in de drijfstang.
Zonder lipjes gaat niet goed. Ik ken iemand die dat geprobeerd heeft, en dat liep niet goed af. Ze hebben inderdaad meegedraaid.
Dealer levert inderdaad lagers zonder lipjes. Zelf eraan maken lijkt me vrij tricky eigenlijk. Ik denk niet dat dit lukt zonder dat je de coating beschadigd. Beter dan even uitzoeken waar die stangen vandaan komen, en waar je de lagers kan vinden die erin passen. Het is zo zonde als je de motor sloopt door zoiets lulligs.
Dealer levert inderdaad lagers zonder lipjes. Zelf eraan maken lijkt me vrij tricky eigenlijk. Ik denk niet dat dit lukt zonder dat je de coating beschadigd. Beter dan even uitzoeken waar die stangen vandaan komen, en waar je de lagers kan vinden die erin passen. Het is zo zonde als je de motor sloopt door zoiets lulligs.
ok dan gaan we dus geen gladde lagers monteren.
bedankt voor de tip bart.
er zijn trouwens ook race lagers te koop op een website die iets meer speling hebben heb je hier ervaring mee?
bedankt voor de tip bart.

er zijn trouwens ook race lagers te koop op een website die iets meer speling hebben heb je hier ervaring mee?
Nee. Ik monteer altijd oem lagers, en die vervang ik afhankelijk van hoeveel ik gereden heb 1x per jaar preventief. Je kan dan goed zien dat die lagers flink op hun donder krijgen.
Wellicht dat lagers met meer speling wel wat minder slijtage zouden vertonen, maar die lagers wisselen is eigenlijk ook de moeite niet als de motor er toch naast staat.
Wat kosten die "race" lagers?
Wellicht dat lagers met meer speling wel wat minder slijtage zouden vertonen, maar die lagers wisselen is eigenlijk ook de moeite niet als de motor er toch naast staat.
Wat kosten die "race" lagers?
geen idee is deze site in elk geval.
http://www.aclperformance.com.au/RenaultEngineIndex.htm
drijfstangen geloof ik van flatlander.nl
merk K1 ??
http://www.aclperformance.com.au/RenaultEngineIndex.htm
drijfstangen geloof ik van flatlander.nl
merk K1 ??
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Iemand op nurburgring.nl had zn kruktappen een heel klein beetje dunner laten slijpen, omdat dat minder weerstand zou opleveren (dus ook iets meer lagerspeling). Resultaat was dat na enkele honderden kilometers alles in de soep liep.
Niet doen dus.
Je kunt de originele lagers monteren met een goede, supersterke loctite, maar ik zou persoonlijk ook gewoon voor FM spul gaan.
Een inkeping in de drijfstang en lagerkap aan de andere kant zal niet moeilijk te maken zijn misschien?
Niet doen dus.
Je kunt de originele lagers monteren met een goede, supersterke loctite, maar ik zou persoonlijk ook gewoon voor FM spul gaan.
Een inkeping in de drijfstang en lagerkap aan de andere kant zal niet moeilijk te maken zijn misschien?
ik wil ook niet mijn krukas kleiner maken maar de gasten van deze site hebben die dingen toch niet voor niets in de handel?
http://www.aclperformance.com.au/RenaultEngineIndex.htm
http://www.aclperformance.com.au/RenaultEngineIndex.htm
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
zoals ik al zei: komt op hetzelfde neer: je vergroot de lagerspeling.
Die lagers van die link zijn maar een duizendste milimeter groter als standaard. Of je dat zult merken, behalve in je wallet: ik geloof er niks van. Of jij dat kunt meten: geloof ik ook niet
Ik zou ze lekker links laten liggen. Als je blok goed in orde is, lopen de aftermarket federal mogul lagers echt niet kapot.
Tiijdig een keer vervangen is natuurlijk wijs, zoals bart al aangaf
Die lagers van die link zijn maar een duizendste milimeter groter als standaard. Of je dat zult merken, behalve in je wallet: ik geloof er niks van. Of jij dat kunt meten: geloof ik ook niet
Ik zou ze lekker links laten liggen. Als je blok goed in orde is, lopen de aftermarket federal mogul lagers echt niet kapot.
Tiijdig een keer vervangen is natuurlijk wijs, zoals bart al aangaf
-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
- Locatie: Utrecht
Ik heb hier ook die drijfstangen liggen met de inkeping aan de verkeerde kant. Bij een revisiebedrijf heb ik nieuwe inkepingen laten maken aan de goede kant. Dat is volgens mij de beste oplossing. Overigens komen er bij mij ook die ACL racelagers in. Ik geloof dat ze 80 euro gekost hebben (en drie maanden levertijd omdat ze uit australie moesten komen).
waar heb jij die stangen gekocht?
-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
heb laatst bij Zomer (in Holten) mn lagers besteld aangezien renault zonder lipjes leverde.
daar bestellen ze gewoon op typenr en eventueel maat.
daar bestellen ze gewoon op typenr en eventueel maat.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
-
- Berichten: 1530
- Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
- Locatie: r`dam
Ik wil een losse oliedruk meter en olietemp meter plaatsen.
Zijn er metertjes die met de standaard renault clio 16v sensoren werken ?
Zijn er metertjes die met de standaard renault clio 16v sensoren werken ?
morgen even kijken voor een clio 16V er bij
weet nog niet wat ik er mee moet: onderdelen, schorsen, uitvoeren, of slopen.


weet nog niet wat ik er mee moet: onderdelen, schorsen, uitvoeren, of slopen.

ja hoor, kost je wel iets van 65 euro
en gekocht.
is evt te koop voor onderdelen
cas is slecht de rest is goed.
reacties via PM graag
is evt te koop voor onderdelen
cas is slecht de rest is goed.
reacties via PM graag
Waar ken ik deze ook alweer van?! Alles van een Williams ofzo?! Het is in ieder geval iets aparts voor wenagh...
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
iemand bied er wel 85.000 euro voor, ik heb er ook een te koop!!! 80000 mag je hem hebben 

Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
Wat heb jij ervanafgesloopt omdat je hem al te koop aanbied? Williams wielen ofzomark 5t schreef:en gekocht.
is evt te koop voor onderdelen
cas is slecht de rest is goed.
reacties via PM graag

er zitten idd geen mooie wielen meer onder 

Sow, stond vorige maand nog voor 4000,- te koop op MP...Chris schreef:Waar ken ik deze ook alweer van?! Alles van een Williams ofzo?! Het is in ieder geval iets aparts voor wenagh...
TV-XR-89 & RR-JL-96 & JX-JZ-22
Hallo heren,
Ik heb een vraagje met betrekking tot de remschijven (achter) vervangen. Ik krijg namelijk de schijven niet van de naaf af. Hoe zitten deze vast?
Er zit namelijk wel een insparing aan de binnenkant van de schijf met daarin een soort borgring (zit ook vet achter). Zit hierachter het wielager dat de schijf klemt op de naaf? Of moet de schijf er zo afgetimmerd kunnen worden? Wil namelijk niet iets kapot maken
.
ps. Er is trouwens ook een van de twee bouten kapot van de linker (achter) remklauw. Waarschijnlijk was deze doorgeroest of te strak aangedraaid. Kan ik hier nog mee rijden om een nieuwe te laten tappen of is dat sterk af te raden?
Ik heb een vraagje met betrekking tot de remschijven (achter) vervangen. Ik krijg namelijk de schijven niet van de naaf af. Hoe zitten deze vast?
Er zit namelijk wel een insparing aan de binnenkant van de schijf met daarin een soort borgring (zit ook vet achter). Zit hierachter het wielager dat de schijf klemt op de naaf? Of moet de schijf er zo afgetimmerd kunnen worden? Wil namelijk niet iets kapot maken

ps. Er is trouwens ook een van de twee bouten kapot van de linker (achter) remklauw. Waarschijnlijk was deze doorgeroest of te strak aangedraaid. Kan ik hier nog mee rijden om een nieuwe te laten tappen of is dat sterk af te raden?
achter heb je geen naaf!
Het wiellager zit direct in de remschijf geperst en zit vast achter die deksel in het midden met een centrale moer. Schijven vervangen is dus in de regel lagers vervangen!
Bouten van klauwen zou ik nooit risico mee nemen. Maar is het een bout die in de klauw zit of die de klauw aan je as verbind? Dan zou er een andere as onder moeten namelijk... Niet dat zoveel problemen geeft, maar sommige mensen schrikken ervan
Het wiellager zit direct in de remschijf geperst en zit vast achter die deksel in het midden met een centrale moer. Schijven vervangen is dus in de regel lagers vervangen!
Bouten van klauwen zou ik nooit risico mee nemen. Maar is het een bout die in de klauw zit of die de klauw aan je as verbind? Dan zou er een andere as onder moeten namelijk... Niet dat zoveel problemen geeft, maar sommige mensen schrikken ervan

-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Als je die grote moer 30 eraf hebt gedraaid, en de remklauw eraf hebt gepakt, moet de schijf (met wiellager en al) er zo af komen. Misschien met behulp van een motivator (hamer).
Ik heb het echter ook een keer meegemaakt dat ik de volledige schijf zelfs niet met een speciale trekker eraf kreeg, en een hamer boodt ook geen uitkomst. Uiteindelijk heb ik met een slijptol alles eraf geslepen
Ik heb het echter ook een keer meegemaakt dat ik de volledige schijf zelfs niet met een speciale trekker eraf kreeg, en een hamer boodt ook geen uitkomst. Uiteindelijk heb ik met een slijptol alles eraf geslepen
