[Haas' 1916V Chamade] Verkocht!
eine neue Pfeiffe 

Immer wieder die verdammte Holländer
-
- Car: R19.R
sport aus puff 

updateje:
19 doet het echt nog steeds prima, nog geen enkel probleem mee gehad, ding loopt toch ow zo fijn!
Vanaf het begin af aan was de bougiekabel voor cil 3 wat slecht en die heb ik dus een jaar geleden oid kapot getrokken (onderste isolatiedop eraf). Was op zich nog redelijk te gebruiken en door gemakzucht dus niet meer naar gekeken. woensdag zonder na te denken dat ding eruit getrokken en dus echt in 2 delen.. Gelukkig donderdag nieuwe besteld en vrijdag lag dit op de deurmat:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009402.jpg[/img]
en dat zit zo op de auto:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009412.jpg[/img]
Wat kwam eraf:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009411.jpg[/img]
De bougies waren overigens ook uit het jaar nul zeg. Die dingen heb ik echt nog nooooit gezien. Btw ook het ongeveer het enigste wat ik niet heb vervangen
Het duurde al met al ongeveer een uur of 2 voor ze erop zaten. De kapotte bougiekabel bleef dus deels steken. Dat losse eind verpulverde helemaal, dus 7 losse stukjes eruit moeten vissen met twee lange schroevendraaiers. Uiteindelijk bracht remreiniger en een luchtslang wat uitkomst en is alles eruit gekomen.. gelukkig
Ook nog ff nieuwe olie + filtertje erop gedaan, alles heeft zich gister in duitsland erg goed gehouden (ong 800 km).
Wat is het toch een heerlijk karretje

19 doet het echt nog steeds prima, nog geen enkel probleem mee gehad, ding loopt toch ow zo fijn!
Vanaf het begin af aan was de bougiekabel voor cil 3 wat slecht en die heb ik dus een jaar geleden oid kapot getrokken (onderste isolatiedop eraf). Was op zich nog redelijk te gebruiken en door gemakzucht dus niet meer naar gekeken. woensdag zonder na te denken dat ding eruit getrokken en dus echt in 2 delen.. Gelukkig donderdag nieuwe besteld en vrijdag lag dit op de deurmat:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009402.jpg[/img]
en dat zit zo op de auto:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009412.jpg[/img]
Wat kwam eraf:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009411.jpg[/img]
De bougies waren overigens ook uit het jaar nul zeg. Die dingen heb ik echt nog nooooit gezien. Btw ook het ongeveer het enigste wat ik niet heb vervangen

Het duurde al met al ongeveer een uur of 2 voor ze erop zaten. De kapotte bougiekabel bleef dus deels steken. Dat losse eind verpulverde helemaal, dus 7 losse stukjes eruit moeten vissen met twee lange schroevendraaiers. Uiteindelijk bracht remreiniger en een luchtslang wat uitkomst en is alles eruit gekomen.. gelukkig

Ook nog ff nieuwe olie + filtertje erop gedaan, alles heeft zich gister in duitsland erg goed gehouden (ong 800 km).
Wat is het toch een heerlijk karretje

inderdaad.. hij is nogal 'tailhappy' en daar houd ik niet zo van... 

dat hok is echt geniaal, niet wegdoen!

Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
Toyo T1SSteven schreef:Ah man, zo'n lange slee als een 19 is erg makkelijk te houden, heb je soms de fameuze Flamingos achterop ofzo?

hij staat achter op orig hoogte en voor op -40mm en hij is nogal 'leeg' vanachter, dus hij gooit nogal met zijn kont bij het betere roswerk. Das nog niet zo erg, maar als je echt goed in de ankers gaat bij rechtuit, gaat de kont al om. Laat staan als je de bocht wat 'in' wilt remmen...

ja, dat dacht ik ook, maar heb op 3 banken de remmen getest en er zit minder dan 5% verschil in LV en RV.
Zou hij achter te weinig remmen?
Het is niet het verschil L-R maar V-A en je hebt kans dat die begrenzer blijft hangen waardoor je teveel remdruk hebt?Haas schreef:ja, dat dacht ik ook, maar heb op 3 banken de remmen getest en er zit minder dan 5% verschil in LV en RV.
zal er eens onderduiken 
heb er nog 1 liggen namelijk.
Zou hij dan teveel of te weinig remmen? Banden achter zien er niet happerig uit, dus ik gok daarom op te weinig?

heb er nog 1 liggen namelijk.
Zou hij dan teveel of te weinig remmen? Banden achter zien er niet happerig uit, dus ik gok daarom op te weinig?
-
- Car: Renault 19 2.0 16V
Heb dat ook nog steeds een beetje, dat ie achter wat begint te schuiven bij stevig aanremmen, nu met die RS remmen met Mintex blokken helemaal. moet toch eens aan een fatsoenlijke remdrukverdeler denk ik.
Dat ie achter nogal licht wordt is nu nog erger geworden inderdaad, helemaal omdat ie verder leeg is (isolatie er uit e.d. en kooi er in)
Dat een 19 de kont omgooit is opzich niet zo'n ramp, de grens ligt vrij ver weg en daarom is ie wat listig, bij een Clio voel je het netjes aan komen en is het te doseren, bij een R19 16V heeft ie behoorlijk wat grip en smijt ie uiteindelijk de kont onherstelbaar om..
Achterbanden 0,2 bar zachter dan de voorbanden is bij mij de oplossing, dan is ie wat meer te doseren met het gas tussen onder en overstuur. en tja... voorkomen dat je hoog in toeren van het gas gaat in de bocht (komt bij beginners nog wel eens voor op de Ring omdat ze het overzicht kwijt zijn)
Setje stuggere schokbrekers achter er onder doet ook heel veel, hoe stugger hoe beter heb ik ervaren (Koni geel op standje HARD) alleen rijd dat op straat eigenlijk voor geen zak meer maargoed, daar heb ik 'm ook niet voor
Heb je niet zien rijden trouwens, 1 rondje gedaan ?
Dat ie achter nogal licht wordt is nu nog erger geworden inderdaad, helemaal omdat ie verder leeg is (isolatie er uit e.d. en kooi er in)
Dat een 19 de kont omgooit is opzich niet zo'n ramp, de grens ligt vrij ver weg en daarom is ie wat listig, bij een Clio voel je het netjes aan komen en is het te doseren, bij een R19 16V heeft ie behoorlijk wat grip en smijt ie uiteindelijk de kont onherstelbaar om..
Achterbanden 0,2 bar zachter dan de voorbanden is bij mij de oplossing, dan is ie wat meer te doseren met het gas tussen onder en overstuur. en tja... voorkomen dat je hoog in toeren van het gas gaat in de bocht (komt bij beginners nog wel eens voor op de Ring omdat ze het overzicht kwijt zijn)
Setje stuggere schokbrekers achter er onder doet ook heel veel, hoe stugger hoe beter heb ik ervaren (Koni geel op standje HARD) alleen rijd dat op straat eigenlijk voor geen zak meer maargoed, daar heb ik 'm ook niet voor

Heb je niet zien rijden trouwens, 1 rondje gedaan ?
nee, 2
Wilde voor de 3e gaan, alleen is toen de baan dichtgegaan.
Wat voor bandendruk rijd je dan?
Dat van die schokkers kan wel kloppen, hij leunt veel te veel in de bochten...

Wat voor bandendruk rijd je dan?
Dat van die schokkers kan wel kloppen, hij leunt veel te veel in de bochten...
-
Dat zou je normaal wel zeggen omdat ie mischen dan gaat stuiteren, maar een R19 16V gaat bijna met de kofferklepspoiler over de grond met originele schokbrekers, zo ver hangt zo'n ding over in de bocht... en dan gooit ie een keer de kont bij en is er niets meer aan te houden.Steven schreef:Dat van die schokbrekers klopt niet, hoe stugger, hoe kwispelstaartiger ie wordt.
Banden druk is overigens 2.3 voor en 2.1 achter op 17", op 15" wat lager, meestal 2.0 voor en 1.8 achter wat wel hoger wordt naarmate de banden warm worden.
-
- Contacteer:
Begin druk ik inderdaad altijd hoger. Heeft iets met warmte ontwikkeling te maken ofzo
. En als een 19 RWD is, heb ik net wat moois weg gegooit.
En dat een 19 tailhappy kan zijn klopt wel een beetje, en hij 'snapt' ook behoorlijk, maar onhoudbaar? Dan ben ik blijkbaar Schumacher, en er zijn meer dan 1 reden om die stelling te verwerpen.....
En gas los in een bocht is zo goed als altijd een slecht plan. Volgens 'een of andere oude schot' in Top Gear: "Never go on the gas, untill you know you'll never have to take your foot off" (gaat alleen op tot aan de volgende bocht uiteraard....)

En dat een 19 tailhappy kan zijn klopt wel een beetje, en hij 'snapt' ook behoorlijk, maar onhoudbaar? Dan ben ik blijkbaar Schumacher, en er zijn meer dan 1 reden om die stelling te verwerpen.....
En gas los in een bocht is zo goed als altijd een slecht plan. Volgens 'een of andere oude schot' in Top Gear: "Never go on the gas, untill you know you'll never have to take your foot off" (gaat alleen op tot aan de volgende bocht uiteraard....)
-
- Car: R19.R
Allemaal leuk en aardig, maar bij een 19 is er echt wel een bepaald wanneer je daar overheen gaat hij plots de hele achterkant omgooit, en dan kun je hem echt niet meer houden. Ook niet als je schumacher heet. punt 
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Die Toyo's zijn ook wat wiebelig, heb ik op de 5 ook last van. Michelins op de 21 doen het een stuk stabieler. Plus dat de lengte van een 21 heerlijk stabiel werkt idd.Haas schreef:Toyo T1SSteven schreef:Ah man, zo'n lange slee als een 19 is erg makkelijk te houden, heb je soms de fameuze Flamingos achterop ofzo?
hij staat achter op orig hoogte en voor op -40mm en hij is nogal 'leeg' vanachter, dus hij gooit nogal met zijn kont bij het betere roswerk. Das nog niet zo erg, maar als je echt goed in de ankers gaat bij rechtuit, gaat de kont al om. Laat staan als je de bocht wat 'in' wilt remmen...
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
-
- Contacteer:
Dat is de grootste onzin, heb al vaak zat die kont van de 19 dwars gehad en is prima te houden. Zowel op lage snelheid (Audi-S in) als hoge snelheid (Scheivlak in en halverwege Pouhon). Je moet alleen snel zijn, dus niet als een of andere halve gare met 1 hand aan je stuur hangen. Gewoon met 2 handjes je stuur vasthouden, niet overpakken en dicht genoeg op je stuur zitten (iig met je armen).
vind je het heel erg als ik niet meteen bij de 3e ronde ring dwars wil gaan? Het was maar een vraag, geen discussie 

-
- Contacteer:
Ach heb je dat ook eens meegemaakt joh
.

-
Net zoals ik aangaf, in het begin is die wel te houden maar als die onverwachts uitbreekt is er niet veel meer aan te redden.. helemaal niet in vergelijking met een Clio, die zijn daar veel speelser mee..TEAM009 Gert schreef:Dat is de grootste onzin, heb al vaak zat die kont van de 19 dwars gehad en is prima te houden. Zowel op lage snelheid (Audi-S in) als hoge snelheid (Scheivlak in en halverwege Pouhon). Je moet alleen snel zijn, dus niet als een of andere halve gare met 1 hand aan je stuur hangen. Gewoon met 2 handjes je stuur vasthouden, niet overpakken en dicht genoeg op je stuur zitten (iig met je armen).
En wat betreft de bandenspanning, ik heb veel op dat vlak geprobeerd maar deze verhouding spreekt mij gewoon het meeste aan.
En wat de rest hiermee wil bereiken weet ik niet.. Haas had enkel een vraag waarop ik een antwoord wou geven met enige beredenering, want dat ontbreekt hier nog wel eens...
En nog wat.. ik zie je wel een keer verschijnen bij de Ring.. da's hele andere koek dan dat Biljartlaken van Zandvoort of Zolder..

-
- Contacteer:
Dat we wat ver van Haas zijn vraag zijn afgedwaald is een feit. Maar zelf kritiek gaan leveren dat er hier dingen worden beweerd zonder begeleidende redenatie en vervolgens stellen dat de snap-oversteer van een 19 in geen geval op te vangen is verdient ook niet echt een schoonheidsprijs.
Zoals wellicht bekend is reed ik behoorlijk regelmatig met een 19 op het circuit en heb ik daar meer dan eens een plotseling omspringende kont gehad. De eerste paar keer gaat dat uiteraard niet goed, maar op een gegeven moment ben je alert en getraind genoeg om te weten waar de auto dat zou kunnen doen en daar tijdig op te reageren. Je moet retesnel tegenstuur geven (als je hem iets verder laat gaan ben je hem inderdaad wel kwijt) en op tijd je stuur weer goed hebben staan.
En over de ring: Daar ga ik graag een keer rijden, maar daar heb ik simpelweg (nog) geen auto voor. En ik weet echt wel dat dat wat anders is.
Zoals wellicht bekend is reed ik behoorlijk regelmatig met een 19 op het circuit en heb ik daar meer dan eens een plotseling omspringende kont gehad. De eerste paar keer gaat dat uiteraard niet goed, maar op een gegeven moment ben je alert en getraind genoeg om te weten waar de auto dat zou kunnen doen en daar tijdig op te reageren. Je moet retesnel tegenstuur geven (als je hem iets verder laat gaan ben je hem inderdaad wel kwijt) en op tijd je stuur weer goed hebben staan.
En over de ring: Daar ga ik graag een keer rijden, maar daar heb ik simpelweg (nog) geen auto voor. En ik weet echt wel dat dat wat anders is.
-
Naja.. je zult 't wel beter weten dan.. heb helaas ook nog maar 5 jaar ervaring met een R19 16V en nog maar een jaar of 3 ervaring op het circuit er mee..
-
- Contacteer:
Ja, en ik heb natuurlijk krap 2 rondjes over Zandvoort gecruised en weet dan alles beter. Ik trek jouw ervaring ook niet in twijfel, ik zeg alleen dat het niet zo is dat de auto totaal niet meer te houden is, dat is mijn ervaring.Ronald1916V schreef:Naja.. je zult 't wel beter weten dan.. heb helaas ook nog maar 5 jaar ervaring met een R19 16V en nog maar een jaar of 3 ervaring op het circuit er mee..
Laten we Haas z'n topic niet verder verkloten, we weten hoe we er over denken en zijn allebei stronteigenwijs. HOERA

-
- Contacteer:
Edit: laat maar hangen ook, beetje eigenwijs is goed maar naar mensen luisteren met meer ervaring is wel handig.
Nu genoeg er over...
Nu genoeg er over...
Ik heb toentertijd van Herman Minderhoud begrepen dat je niet veel remvermogen achter moet hebben. De kont breekt snel uit. Ik kan me ook herinneren dat Bart Vos zei, dat een instelbare remdrukbegrenzer (bv. Tilton) een must is voor circuit gebruik en dat de standaard Renault remdrukregelaar altijd minimaal 30% van de druk op de achterremmen zet en dat is voor circuit gebruik iets te veel. De dollar staat laag, dus ik zou zeggen " Koop een Tilton of Wilwood o.i.d."
Volgens mij kun je ze gewoon bij Goodridge in Delft ophalen.
Volgens mij kun je ze gewoon bij Goodridge in Delft ophalen.
geeft de remverdeler met een verlaagde achterass geen verkeerde balans. want hij hangt laag alsof er 200 kilo achterin ligt (bij ronald). niet gewoon een kwestie van verdeler instellen?
-
Die stond wel te strak na verlaging maar die heb ik bijgesteld, heb 'm op de remmentestbank gehad en hij remt netjes 70/30%Geert schreef:geeft de remverdeler met een verlaagde achterass geen verkeerde balans. want hij hangt laag alsof er 200 kilo achterin ligt (bij ronald). niet gewoon een kwestie van verdeler instellen?
zou ik toch de veer wel enigzinds vast maken, als er dan een paar man achterin gaat heeft de regelaar nog nut 
edit: het kan ook zijn dat ie juist iets meer moet hebben, als je puur en alleen op voor remt gooi je de achterkant ook om

edit: het kan ook zijn dat ie juist iets meer moet hebben, als je puur en alleen op voor remt gooi je de achterkant ook om