BovagKrant schreef:AutoRAI gooit roer voor editie 2009 om
09-12-2008 13:00
Auto’s worden niet meer gesorteerd op merk, maar op categorie. Er is ruimte voor tweewielers en de toegangsprijzen gaan omlaag. Kortom: AutoRAI 2009 wordt totaal anders dan alle eerdere edities van de Amsterdamse beurs.
De merkbeleving zal tijdens AutoRAI 2009 – de beurs is van 1 tot en met 11 april – minder zijn dan tijdens voorgaande jaren. Niet langer hebben automerken hun eigen stand in één van de hallen van het Amsterdamse beurscomplex; auto’s zijn nu onderverdeeld in de categorieën sports cars, family & travel, city & compact, en het luxe segment. ‘De bezoekers komt terecht in diverse werelden met verschillende soorten auto’s’, lichtte beursmanager Fernand Molenschot toe tijdens een persconferentie, die vanmorgen in de RAI plaatsvond.
De organisatie van de tweejaarlijkse autoshow stelt dat het, gezien de huidige financiële situatie, niet goed zou zijn geweest om van de beurs een poenerig feestje te maken. Er werd juist gekeken vanuit het oogpunt van de consument. Die staat tijdens de revolutionaire AutoRAI 2009 dan ook centraal. ‘Dit nieuwe beursconcept zou wel eens een trendsetter voor de hele wereld van autoshows kunnen zijn’, vertelde voorzitter Peter Janssen van RAI Vereniging. In de revolutionaire ‘autowerelden’ staan geen modellen van Fiat, Daihatsu, Subaru en Peugeot. Die merken doen niet mee met AutoRAI 2009. Renault en Citroën bungelen nog.
Automerken krijgen van de beursorganisatie een lounge, waarin ze klanten kunnen ontvangen. Naar verwachting is 70 procent van het marktvolume van de partij in Amsterdam.
Wie met een gezin de autoshow – waar tijdens de komende editie ook een hal is ingericht met tweewielers – wil bezoeken, is zo’n 20 procent goedkoper uit dan in 2007.
BovagKrant schreef:
Ook Nissan en Honda laten AutoRAI schieten
09-12-2008 15:46
In navolging van de automerken Renault en Dacia hebben vandaag ook Nissan en Honda laten weten niet van de partij te zijn bij AutoRAI 2009.
Dat maakten de automerken zojuist bekend. Het is al de tweede autoshow in korte tijd waarvan duidelijk wordt dat Nissan hem laat schieten. Ook de Amerikaanse Detroit Motor Show (januari 2009) zal Nissan-loos zijn.
Het Europese hoofdkantoor van Nissan heeft aan importeur Nissan Nederland laten weten deelname aan AutoRAI in Amsterdam – van 1 tot en met 11 april 2009 – niet te ondersteunen. ‘Deze beslissing hangt samen met budgettaire keuzes die nu eenmaal gemaakt moeten worden’, zegt Bart van Thienen, Communications Director bij Nissan Nederland. ‘We geloven sterk in de nieuwe opzet van de AutoRAI en vinden dat de organisator een goede weg is ingeslagen. Maar in 2009 zullen wij daar niet bij zijn.’
De afwezigheid van Honda heeft te maken met het vernieuwde concept, dat vandaag door organisator Amsterdam RAI werd gepresenteerd. Bij AutoRAI 2009 zijn de stands niet ingedeeld op merk, maar op voertuigtype. ‘En daar zien wij het niet in zitten’, zegt Leo Jegen, Hoofd Communicatie van Honda. ‘Vandaar dat wij hebben besloten niet aanwezig te zijn.’
Eerder werd al duidelijk dat AutoRAI 2009 het moest stellen zonder de aanwezigheid van Fiat, Daihatsu, Subaru, en Peugeot.
Logisch. Als auto-importeur wil ik toch graag mijn eigen auto's neerzetten zoals ik het wil waarbij ik het merk welke vertegenwoordig zoveel mogelijk "smoel" wil geven.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert" Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc" 5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit" Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire" Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise" Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Ik vind het ook een erg rare beslissing van de AutoRai om het zo in te delen. Wie wil nu nog geld steken in de AutoRai als je niet eens een eigen stand krijgt?
Tja ik ga echnie naar de IAA, das alleen nieuwe zooi die ik voorlopig tochnie zal rijden, dus dat boeit weinig.
Essen is lekker vanalles wat, halletje nieuwe zooi, halletje dikke tuning, halletje huis- tuin en keukentuners, halletje klassiekers en wat foute verkoophallen waar je alles voor je Opel of VW kunt kopen.
Gewoon een leuk dagje uit, al waren we er dit jaar snel doorheen.
Riël Notermans schreef:Lijkt mij wel aardig, die nieuwe opzet.
Meteen vergelijk, in plaats van die opgeschmuckte stands.
Voor mij toch véél leuker?
ja maar t is voor fabrikanten totaal niet interessant..die hebben veel liever een stand waar ze hun merk kunnen profileren, dikke aankleding, eigen uitstraling en hun complete gamma overzichtelijk bij elkaar. is anders toch ook geen doen? dan moet je in elke hal een type auto neerzetten, daar verkopers,pitspoezen, folders enz bij neerzetten.
klinkt mij allemaal als een soort van noodgreep vanuit de organisatie om de autorai levend te kunnen houden?
Riël Notermans schreef:Lijkt mij wel aardig, die nieuwe opzet.
Meteen vergelijk, in plaats van die opgeschmuckte stands.
Voor mij toch véél leuker?
ja maar t is voor fabrikanten totaal niet interessant..die hebben veel liever een stand waar ze hun merk kunnen profileren, dikke aankleding, eigen uitstraling en hun complete gamma overzichtelijk bij elkaar. is anders toch ook geen doen? dan moet je in elke hal een type auto neerzetten, daar verkopers,pitspoezen, folders enz bij neerzetten.
klinkt mij allemaal als een soort van noodgreep vanuit de organisatie om de autorai levend te kunnen houden?
Ja en nee.
Noodgreep niet, en er zijn veel fabrikanten die de vergelijking aandurven. TOont ook wel zelfvertrouwen toch? Er zijn er minder dan de helft tegen ...