[Haas' Clio II]Engineprobs?

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Dat moderne koelmiddel (R134a) is niet zo'n luchtonvriendelijk toch? Bij engelse 21T-club zweren ze bij propaangas als toevoeging. :lol:
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Martijn schreef:Dat moderne koelmiddel (R134a) is niet zo'n luchtonvriendelijk toch? Bij engelse 21T-club zweren ze bij propaangas als toevoeging. :lol:
Iets minder luchtonvriendelijk inderdaad.. het blijft nog kant en klare zooi wat je echt niet binnen moet krijgen :p, de oude variant (R12) was helemaal zooi.. dat is niet voor niets aangepast
Dnns
Berichten: 1855
Lid geworden op: ma 20 aug 2007 20:14
Locatie: Arnhem.

Lekker bezig Haas! (Y)
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Goed bezig daar in Leerdam.

@haas, als je een motortakel moet hebben voor volgend weekend moet je even een gil geven. :D
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Martijn schreef:Lekker tempo Haas. De staat van de Clio verbaast me wel wat, koppeling nu al gaar. :s Verder een nette kar, daar kan je even mee vooruit. (Y)
nouja, als een koppeling 240k meegaat, vind ik dat niet verkeerd.. :)
Gerald schreef:@haas, als je een motortakel moet hebben voor volgend weekend moet je even een gil geven. :D
GIL! :D
bel je vanavond wel ff :)
Ronald1916V schreef:
Martijn schreef:Dat moderne koelmiddel (R134a) is niet zo'n luchtonvriendelijk toch? Bij engelse 21T-club zweren ze bij propaangas als toevoeging. :lol:
Iets minder luchtonvriendelijk inderdaad.. het blijft nog kant en klare zooi wat je echt niet binnen moet krijgen :p, de oude variant (R12) was helemaal zooi.. dat is niet voor niets aangepast
Geen idee, het rook niet heel apart, maar misschien is het daarom juist wel zo slecht... :~ ?


Wat betreft verdere staat van de auto, als ik het zo zie, heeft ze al wat meegemaakt, maar geen spectaculaire, onveroverkomelijke dingen, dus dat komt allemaal wel goed. Ook precies de reden waarom ik m nu even goed lostrek en alles in orde wil hebben.
Miekje16V
Berichten: 2790
Lid geworden op: do 12 jan 2006 22:02
Locatie: Zevenaar

Hey Haas... doe je netjes. Leuke Clio! Succes met de reparaties (Y)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

zo, sta op het punt om in de auto te springen, weer een lekker dagje sleutelen!
Gister van iemand bij Renault de handleiding motorenrevisie K9K gekregen via de mail. Deze geopend en eigenlijk zonder verder te kijken op print gedrukt. 5 minuten later denk ik, wat is die printer toch lang bezig... ? :S Zijn het 232 pagina's oid! De baas ook weer blij :D ;)

nou, eens kijken hoe ver we komen, de 19 staat in ieder geval fully loaded te wachten :)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Tot zo Haassie ;)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

gezellig :) :beer:
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Haas schreef: nou, eens kijken hoe ver we komen, de 19 staat in ieder geval fully loaded te wachten :)
Jouw 19 fully loaded, dat stond ie donderdagavond al. :D
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

nou, net weer terug van mijn Clio. Zo lekker als het vorige week ging, zo matig ging het nu. Het was niet slecht, maar helaas niet kunnen doen wat ik had gewild. Dit vanwege een nogal rare distributieconstructie en een bout die de versnellingsbak niet wilde verlaten en dus met de slijptol vriendelijk is verzocht op te tiefen (vergezeld met een vocabulair scheldwoorden :D )

foto's voor geinteresseerden:

[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009374.jpg[/img]
Het devies voor de Clio II is hetzelfde als een Clio I, de dynamo eerst omhoog trekken! :)

[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009378.jpg[/img]
de krukaspully van de distributie heeft geen spie, wtf?! :S
Op de krukas zit netje een uitsparing voor de spie... Eens even uitzoeken hoe dat dient te zitten :)

[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009377.jpg[/img]
Volgens mij heeft de nokkenas een nieuwe keerring nodig..

Bout aan de onderzijde van de bak heeft een of andere pooier een keer verrot gedraaid en gedacht, ach, is leuk voor de volgende keer. Nou, daar kwam vriend s.Tol aan de beurt. Bak is eraf, koppeling is inderdaad einde latijn. Ook de turbo is nogal vettig en heeft wat axiale speling, ik gok 0.5mm? Vangt de oliedruk dat op of dat een revisietje waard?

Al met al niet zover gekomen als ik had gehoopt, maar goed, we zijn weer een stapje verder. Op naar volgende week :)
Niels V Dijk
Berichten: 1298
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
Car: Clio III RS Lux 2008
Locatie: Berghem

Nou nou lekker aan het klussen! :p
Boven door de nokkenaspoelie in de kop moet een blokkeerstift in en een stift in het onderblok. Dan moet hij goed staan. Alleen is dat nu te laat denk ik :p
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

nee, die had ik er wel instaan voor ik de boel los heb gehaald. Daar let ik altijd wel op! :)
maar vind het gewoon zo raar dat er geen spie zit. Ik vind het maar een frotsysteem zo.
Bij de dealer die blokkeerstiften maar eens lenen bij monteren, want nu zat er toch net wat speling op. Lijkt me niet de bedoeling bij het monteren :P
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Heb je de pouly wel gemerkt op de as? (of evt. onderblok).
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

nee....

daar kun je ook met geen mogelijkheid bij, want de multiriempully is ongeveer 18cm in diameter. Verder zat er niets tussen. Gelukkig had ik de handel al geblokkeerd toen ik de multiriempully los wilde draaien, anders had ik mooi staan kijken. Ach, dan nog, de boel gaat toch allemaal los, dus kan dadelijk ook mooi inwendig kijken hoe het allemaal zit.
heb komt wel goed weer in mekaar, maar ik vond het zo vaag. Kijk, op een F7 blokkie zit ook gewoon een spie EN een blokkeermogelijkheid bij je vliegwiel..
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

nu ik er over nadenk, heb je daar ook geen reet aan als je niet constant je krukas blijft blokkeren...

zie hier de pully (wat een modderfokker!)
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009375.jpg[/img]
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Dat is idd een flinke. Eentje met rubber? tegen het trillen toevallig. Merkteken had je evt. nog wel aan de vliegwielzijde kunnen zetten (al maakt dat voor de verbinding pouly>kukas niet uit).

En bij sommige motoren moet je de krukaspouly (rek)bout ook vervangen. Effe opletten of anders gewoon bestellen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

ja, gewoon even in verdiepen, dan komt het best goed.
De D-riem loopt ook vanaf de pully ongeveer evenwijdig omhoog naar de spanner en de waterpomp, geeft ook weinig ruimte.

Is geen pully met rubber, in de dynamopully zit een vulkanisch geval wat de schokken op moet nemen bij in/uitschakelen van airco. Althans, heb ik me laten vertellen door de dealer. Daar was een terugroep actie op geweest dacht hij..
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Ja, die nieuwere motoren kun je wat moeilijker op tijd zetten als beun de haas...
kötsysteem als je t mij vraagt.

Op 1 van die fotos lijkt op de achtergrond een koets van een vijfje te staan (rechtop)?? Is die te koop misschien?

Turboaxiale speling zou ik wel iets aan doen. maar weet je zeker dat ie axiaal is?
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

* graaft diep in zijn geheugen... *

hmz, wat is ook weer radiaal en axiaal?... hmz, te laat op dit uur. Je kunt het asje van links naar recht duwen, axiaal dus?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Axiaal is altijd in de lengte van de as, de as zijdelings opzij duwen is radiaal.

Radiale speling mag wel een beetje zijn, maar er moet nog wel wat marge zijn dat de schoepen het slakkenhuis niet kunnen raken.
-jacco-
Über-Spammer
Berichten: 13268
Lid geworden op: za 8 nov 2003 1:59
Locatie: Heukelum-City

Lekker bezig geweest Konijn :D
Die scheldkanonade viel best mee ;)
FF een bakkie leut en met frisse moed weer verder (Y)
canonballman schreef:Op 1 van die fotos lijkt op de achtergrond een koets van een vijfje te staan (rechtop)?? Is die te koop misschien?
Wil je hem weer terug? :wink: :beer:
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Steven schreef: Radiale speling mag wel een beetje zijn, maar er moet nog wel wat marge zijn dat de schoepen het slakkenhuis niet kunnen raken.
En daar komt ook nog een oliefilm tussen bij het lopen van de motor!
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

moet speling hebben, die turbo anders kan die olie film niet er tussen. voel maar weer met lopende motor. dan is die as vast.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Haas schreef:nee, die had ik er wel instaan voor ik de boel los heb gehaald. Daar let ik altijd wel op! :)
maar vind het gewoon zo raar dat er geen spie zit. Ik vind het maar een frotsysteem zo.
Bij de dealer die blokkeerstiften maar eens lenen bij monteren, want nu zat er toch net wat speling op. Lijkt me niet de bedoeling bij het monteren :P

Is ook echt een kut systeem zo zonder een spie. Maar ik zou ook idd even het origenele blokkeer gereedschap regelen als je die mogelijkheid hebt. Dan speel je zeker op safe (Y)
R5GTT. Drive it like you stole it
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

-PAZ- schreef: Is ook echt een %@# systeem zo zonder een spie. Maar ik zou ook idd even het origenele blokkeer gereedschap regelen als je die mogelijkheid hebt. Dan speel je zeker op safe (Y)
Dat was mijn plan al ;)
Net al een belletje gepleegd en het is waarschijnlijk geen probleem :)

@Abel, ja, das nu een beetje moeilijk voelen bij warme motor ;)
Hij rookt niet overdreven, maar aan de vettigheid te zien, zal hij toch wel wat olie lekken daar.. Misschien maar ff langs de specialist brengen voor wat zekerheid.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

olie van uit het carther he. die turbo dieseltjes die blazen echt veel damp uit de motor. als je tubine huis droog en schoon is dan is er echt niet veel aan de hand hoor..
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

hmz, daaar had ik nog niet aan gedacht (Y)
Turbinehuis is kurkdroog! Compressor huis is vettig aan buitenzijde.
Hessel
Über-Spammer
Berichten: 12383
Lid geworden op: do 29 jul 2004 13:52
Car: renault 5gt turbo
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

canonballman schreef:
Op 1 van die fotos lijkt op de achtergrond een koets van een vijfje te staan (rechtop)?? Is die te koop misschien?
nee helaas :)
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

gister nog een dag driftig bezig geweest... en het zat echt tegen :~

Koppeling wilde er niet af, 1 bitje afgebroken en 1 kromgedraaid op die hoerende torx boutjes. Waarom kan dat nou niet gewoon met een zeskant, kutstokbroodvreters :@ Gelukkig na wat ram en beuk werk en een bak WD40 samen met Jacco toch geslaagd. Koppeling was nog de originele en echt einde latijn, er zat amper nog een groef op de plaat. Drukgroep lagen ook alle veren los in, dus een nieuwe is geen overbodige luxe.
Wilde de kop er nog af halen, maar na 4 pogingen maar gestaakt. Ik krijg m gewoon niet los :S Durf er ook niet zo veel kracht meer op te zetten, aangezien het allemal uitwendig torx is. Heb er toch met een halve meter arm aan staan te trekken, maar het wilde niet. Mooi laten zitten (B)
De aanzuigbuis was ongeveer de helft in diameter geworden (en dus ongeveer 1/3 in doorgang! :S ) door alle roet en olie (leuk man, EGR :gun: ) dus die helemaal schoongemaakt met de flosmethode. Das wel aardig gelukt, denk alleen wel dat ik de EGR eraf haal. Iemand een idee van de consequenties behalve het lampje?
Turbo nog eens goed schoongemaakt en bekeken, maar vond m er nog aardig goed uitzien. Blijft dus mooi zitten :)
Volgende week de nieuwe onderdelen er maar eens opflatsen en beginnen met inbouwen. Ding moet toch een keer gaan lopen he ;)

Sja, het zit qua gevoel nog niet echt lekker, maar goed, wat niet kapot is, hoeft niet vervangen te worden toch? :)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Lekker bezig, Haasje! :D Effe doorwerken, dan krijgen we die Clio ook nog wel op de weg voor de zomer zijn intrede doet. ;)
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

zomer 2010
Immer wieder die verdammte Holländer
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Egr afdoppen alleen vanwege minder roet zou ik denk ik niet doen. Dingetje heeft er toch altijd prima mee gelopen???
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

volgens mij win je ook nog wel iets mee als je die afdopt, je krijgt immers alleen verse lucht in je inlaat :beer:
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

valt reuze mee hoor. EGR werkt alleen in deellast. Onder vollast krijg je gewoon 100% verse lucht.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Plaats reactie