ACT: Algemeen Chat Topic deel 2

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Gesloten
Ferdy
Über-Spammer

Merijn schreef:Typisch Rusland... :D
been there, done that ? :D
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

hehe... :) Precies. En heb het er ook compleet mee gehad! :(
Ferdy
Über-Spammer

Merijn schreef:hehe... :) Precies. En heb het er ook compleet mee gehad! :(
kick it to the curb !!!

ooit nog wat van gehoord ?
Merijn
Über-Spammer

Dat bespreken we wel een keer op MSN of IRL... :)
Ferdy
Über-Spammer

Merijn schreef:Dat bespreken we wel een keer op MSN of IRL... :)
(Y)

pils ?
Merijn
Über-Spammer

Lekker... :)
Ferdy
Über-Spammer

Merijn schreef:Lekker... :)
copy that :)
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

Steven schreef: En ik moet zeggen, soms ziet het er nog best aardig uit, als alles netjes wordt doorgelast kan het in principe net zo stevig zijn als orgineeel.

Maargoed, liever niet... :grin:
Daar zou ik (met moderne auto's met hun nieuwe, hss staalsoorten toch niet vanuit gaan..doorlassen brengt veel teveel warmte in,en dus ben je met de sterkte van het staal aan het kloten. Hardsolderen kan in veel gevallen nog,maar heb nog nooit zo'n beun zich aan snijlijnen ofzo zien houden :D
Heb gevallen gezien van dat soort bakpraktijken en dan een flinke aanrijding..daar wil je echt niet in zitten..
Steven
Car: M536

Lassen die alles verneuken is ook een beetje uit het jaar kruik hoor Paulus, met voorgloeien en nagloeien en de huidige technieken is er veel mogelijk.

Al wordt dat niet zo snel toegepast op dit soort beunzooi nee :P
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Is het niet zo dat bij hss staalsoorten niet gelast mag worden ivm breuken?
Steven
Car: M536

HSS staal is slecht lasbaar idd, daarom wordt het ook weer niet zoveel gebruikt.
Lijkt me ook sterk dat de autoindustrie daar veel mee werkt, supercars misschien daargelaten.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Als je kijkt naar de duurdere auto's zie je het best veel hss staal. Schijnt zo te zijn dat bij schadeherstel ook zeer precieze plekken worden aangegeven waar een onderdeel gesoldeerd moeten worden. Toch eens ff vragen aan zo'n lasser hiero :)
Riël
Über-Spammer

paulvanrooij schreef:
Steven schreef: En ik moet zeggen, soms ziet het er nog best aardig uit, als alles netjes wordt doorgelast kan het in principe net zo stevig zijn als orgineeel.

Daar zou ik (met moderne auto's met hun nieuwe, hss staalsoorten toch niet vanuit gaan..doorlassen brengt veel teveel warmte in,en dus ben je met de sterkte van het staal aan het kloten. Hardsolderen kan in veel gevallen nog,maar heb nog nooit zo'n beun zich aan snijlijnen ofzo zien houden :D
Heb gevallen gezien van dat soort bakpraktijken en dan een flinke aanrijding..daar wil je echt niet in zitten..
Veel meer het gebruik van verschillende sterktes door bijvoorbeeld Volvo om het kreukelproces zo nauwkeurig mogelijk te maken. Daar kun je niet zomaar wat dan ook weer tussen lassen.

maar daar zijn wel weer duidelijke aanwijzigingen voor te krijgen hoor.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Haas
Car: Megane RS

Ferdy schreef:
Merijn schreef:Lekker... :)
copy that :)
hoor ik daar bier? :P
GJ
Car: Megane 4 RS

Bier is goooood :D :biertjuh:
paulvanrooij
Contacteer:

Riël Notermans schreef:
paulvanrooij schreef:

Veel meer het gebruik van verschillende sterktes door bijvoorbeeld Volvo om het kreukelproces zo nauwkeurig mogelijk te maken. Daar kun je niet zomaar wat dan ook weer tussen lassen.

maar daar zijn wel weer duidelijke aanwijzigingen voor te krijgen hoor.
Tailor blanking..mooi proces,leuk bedacht maar kut voor de hersteller.. Natuurlijk zijn daar duidelijke aanwijzingen voor,hoe deelreparaties uit te voeren,als het al mag.eventuele verstevigingen aanbrengen enz. Maar het ging hier om het 'betere' bak en braad werk,dan kijken ze echt niet waar ze de 2 auto's aan elkaar lassen hoor,of dat wel kan en mag..

Om nog maar niet te beginnen over de geweldige combi's van alu en staal bij bijvoorbeeld bmw.. :lol:
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Die combi van BMW is niks mis mee hoor, ze gebruiken lijm om de voor-achterkant aanelkaar te maken, waardoor je dus ook geen contacterosie krijgt :) .
Tim
Car: E36 M3

Ah dan heb ik sinds gisteren ook nog een leuk project waar ze op kunnen oefenen :( (N)
paulvanrooij
Contacteer:

Jean-Paul-S schreef:Die combi van BMW is niks mis mee hoor, ze gebruiken lijm om de voor-achterkant aanelkaar te maken, waardoor je dus ook geen contacterosie krijgt :) .
Daar is ook zeker niets mis mee,al zou ik dan eerder,net als audi of jaguar,voor een compleet alu gaan, maar het maakt het voor de schadehersteller niet makkelijker. Even uitdeuken is er steeds vaker niet meer bij, vervangen,vervangen,vervangen..en dat zal het alleen maar meer worden..
Tom
Moderator
Car: MB

Tim_Coupe schreef:Ah dan heb ik sinds gisteren ook nog een leuk project waar ze op kunnen oefenen :( (N)
is in de prak gereden?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Tim

Ja behoorlijk, gelukkig niet met de Clio of een 5 ofzo want dan had ik het vermoedelijk niet meer naverteld... Nu zelf gelukkig niets!
Johan Hogervorst
Contacteer:

Van ronald foto's gezien, dat je daar leven bent uitgekomen man. o|O

Dat moet ene stevige klap zijn geweest met een stevige snelheid denk ik ook, maar goed balen van de peug!
Tim

Moah, hij kan het blijkbaar hebben. Heb erg veel geluk gehad, een engeltje op m'n schouder :)
Snelheid viel wel mee, het is alleen op een wat rotte manier gegaan maargoed, een ongelukje zit in een klein hoekje. Dat is wel weer gebleken...

Maar eens afwachten wat ze zeggen, neem aan wel een gevalletje total loss dus maar eens op zoek naar wat anders :) Momenteel rijd ik in een vrij nieuwe Opel Corsa, wat een dramahokken (N)
Riël
Über-Spammer

paulvanrooij schreef:
Jean-Paul-S schreef:Die combi van BMW is niks mis mee hoor, ze gebruiken lijm om de voor-achterkant aanelkaar te maken, waardoor je dus ook geen contacterosie krijgt :) .
Daar is ook zeker niets mis mee,al zou ik dan eerder,net als audi of jaguar,voor een compleet alu gaan, maar het maakt het voor de schadehersteller niet makkelijker. Even uitdeuken is er steeds vaker niet meer bij, vervangen,vervangen,vervangen..en dat zal het alleen maar meer worden..

Dan moeten de schadeherstellers maar beter worden ;)
Alles is te fixen. Een beetje schadehersteller gaat met de tijd mee en past zich ook aan op deze nieuwe normen en materialen, toch?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Andrews (supercinq)

ik schrik hier niet zo van hoor...

sta er enkel van te kijken dat ze maar een a3tje hebben gebruikt..

hier in nl zijn het meestal auto's waar je het niet zo 1 2 3 van verwacht..

mercedes,porsche,bmw

schadeauto kopen waar de neus van plat is.
zorgen dat er een identiek dezelfde bijkomt.

en las en schroef de zooi over.
of het nou veilig is of niet ze doen het toch wel...
het gaat in dat wereldje enkel om de centen

en niet om jou veiligheid..
hier in de buurt zitten enkele bedrijven waar ik GEEN auto zou kopen
van mijn zuurverdiende centjes (N)
aangezien ik wel weet wat daar staat
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
paulvanrooij
Contacteer:

Riël Notermans schreef:
paulvanrooij schreef:

Alles is te fixen. Een beetje schadehersteller gaat met de tijd mee en past zich ook aan op deze nieuwe normen en materialen, toch?
Zeker,maar voor kleine bedrijven gaan de ontwikkelingen te hard soms vind ik..als je kijkt wat dat nieuwe materiaal (laatste inverter puntlas-apparatuur bijvoorbeeld)kost..dan nog dat steeds meer fabrikanten eisen dat je cursussen/certificaten haalt met bijhorende kosten..
Jean-Paul-S
Über-Spammer

paulvanrooij schreef:
Riël Notermans schreef:
paulvanrooij schreef:

Zeker,maar voor kleine bedrijven gaan de ontwikkelingen te hard soms vind ik..als je kijkt wat dat nieuwe materiaal (laatste inverter puntlas-apparatuur bijvoorbeeld)kost..dan nog dat steeds meer fabrikanten eisen dat je cursussen/certificaten haalt met bijhorende kosten..
Wat je zo inderdaad meer en meer krijgt is dat alle plaatwerkers met de laptop op de werkbank een nieuw paneel moeten solderen/puntlassen.

Uitdeuken van alu mag, maar moet je wel vantevoren verwarmd hebben. Relatief eenvoudig met een infrarood lamp, en dan deuken maar. Zo zie je trouwens ook bij veel merken dat de daken van alu zijn, bij de Outlander worden die op een speciale manier geklonken/verlijmd.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

Dan was de alpine zijn tijd dus ver vooruit, die gebruikten in 84 al ruimtevaartlijm bij de 501 :D :grin:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Tom
Moderator
Car: MB

Tim_Coupe schreef:Moah, hij kan het blijkbaar hebben. Heb erg veel geluk gehad, een engeltje op m'n schouder :)
Snelheid viel wel mee, het is alleen op een wat rotte manier gegaan maargoed, een ongelukje zit in een klein hoekje. Dat is wel weer gebleken...

Maar eens afwachten wat ze zeggen, neem aan wel een gevalletje total loss dus maar eens op zoek naar wat anders :) Momenteel rijd ik in een vrij nieuwe Opel Corsa, wat een dramahokken (N)
Wat is er precies gebeurd dan? Of liever niet op het forum?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Luco/Alpine-racer schreef:Dan was de alpine zijn tijd dus ver vooruit, die gebruikten in 84 al ruimtevaartlijm bij de 501 :D :grin:
Waar zat dat dan?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Jean-Paul-S schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:Dan was de alpine zijn tijd dus ver vooruit, die gebruikten in 84 al ruimtevaartlijm bij de 501 :D :grin:
Waar zat dat dan?
Het chassis is verlijmd in de carroserie, daar haalt de 501 ook zijn extra stijfheid vandaan tov de 310.
Bijna overal tussen de panelen en chassis zit speciale ruimtevaartlijm
info van renault zelf, verbaas me dat juist jij dat niet weet :grin:
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Schaam schaam, al ben ik nooit echt actief geweest met de v6gt/turbo. Heb een keer zo'n ding bekeken en bijna gekocht, maar uiteindelijk toch maar af gebleven :~

Die carros is toch niet van alu, anders kon ik me daar wel wat bij voorstellen. Toch maar even wat plaatjes uit de doos gaan toveren :p
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Jean-Paul-S schreef:Schaam schaam, al ben ik nooit echt actief geweest met de v6gt/turbo. Heb een keer zo'n ding bekeken en bijna gekocht, maar uiteindelijk toch maar af gebleven :~

Die carros is toch niet van alu, anders kon ik me daar wel wat bij voorstellen. Toch maar even wat plaatjes uit de doos gaan toveren :p
Nee is van tupperware, maar dat kan je ook lijmen :D
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Luco/Alpine-racer schreef:
Jean-Paul-S schreef:Schaam schaam, al ben ik nooit echt actief geweest met de v6gt/turbo. Heb een keer zo'n ding bekeken en bijna gekocht, maar uiteindelijk toch maar af gebleven :~

Nee is van tupperware, maar dat kan je ook lijmen :D

Als je kijkt naar een a110 body heeft lijmen niet veel invloed op de stijfheid, dat is maar een flubberding. Die worden ook vaak gebout bij restauratie ipv verlijmen. Hierbij knoeiden ze destijds gewoon poly bovenop en onder een plaat waar wat gaten inzaten, en dat hield de zaak bijelkaar. Hoe staat het met die 501's van jou dan? Misschien nog een erbij kopen, zijn lekker aant dalen qua prijs, alleen de 610 en le-mans niet :p
paulvanrooij
Contacteer:

Jean-Paul-S schreef:
paulvanrooij schreef:
Riël Notermans schreef:
paulvanrooij schreef:

Wat je zo inderdaad meer en meer krijgt is dat alle plaatwerkers met de laptop op de werkbank een nieuw paneel moeten solderen/puntlassen.

Uitdeuken van alu mag, maar moet je wel vantevoren verwarmd hebben. Relatief eenvoudig met een infrarood lamp, en dan deuken maar. Zo zie je trouwens ook bij veel merken dat de daken van alu zijn, bij de Outlander worden die op een speciale manier geklonken/verlijmd.
Je hoeft mij niet te vertellen over alu uitdeuken en klinken/verlijmen.. ;) werk bijna dagelijks met jaguars en aston martins,daar is zo ongeveer niets meer aan gelast..
Theorie van alu uitdeuken is heel leuk.maar blijft lastig materiaal om te verwerken..laat staan als er gericht moet worden..
Motorkappen zijn ook steeds vaker alu trouwens..

Leuk om die ontwikkeling te zien en te volgen,maar kan goed begrijpen dat het voor een aantal bedrijven allemaal te snel gaat en de investering niet gedaan kan worden.. Al teken je dan wel je eigen ondergang..
Gesloten