Mégane RS motor in Clio RS ph1

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
koentje85

zoals de topictitel al aangeeft: is het mogelijk om de 2.0 16v turbo van een Mégane RS in een Clio II ph 1 RS te lepelen.

Ja, alles kan :wink: dat weet ik.

Maar dat je er met een motorswap niet bent, dat snap ik ook. Ik ben een leek op dit gebied, maar laat me bijstaan door iemand die wel enige ervaring heeft. Dus ik wil me vantevoren even goed oriënteren over alle in en outs... Dus wat komt er nog meer bij kijken?

Past de originele Clio RS-versnellingsbak erachter? Of moet deze ook van de Mégane rs zijn? En hoe zit het met de kabelboom ensow, valt dat allemaal aan te sluiten. En de ecu / computer?

Post ff svp alleen wanneer je ook (vrijwel) zeker van je zaak bent, thnx :worship:
Robke
Car: Lexus IS250

Het is voordeliger en veel makkelijker om gewoon een turbokit op je RS motor te hangen.
Je zit sowieso met het motormanagement met de startblokkering erin die weer omzeild moet worden.
Je kunt het op zich wel werkend krijgen, maar dan met een standalone ECU. Dat is dus een veel te dure grap.

Gewoon MB even een mailtje sturen voor informatie over een turbokit voor je RS. :)
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

+1 :)

Komen heel veel dingen bij kijken en dus ook €
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
koentje85

MartijnG schreef:+1 :)

Komen heel veel dingen bij kijken en dus ook €
ja voor 1250,- heb ik het Mégane blok, dus ik had op zo'n 2500,-
totaal geteld, aangezien het werk aan de inbouw niet veel zal kosten.
Met verkoop van mijn eigen Clio RS blok was het dus totaal nog wel
goed te doen, qua prijs.

Weet alleen niet of dit een realistisch schatting is.

Turbo kitje bij MB kost zo'n 3700,- ofsow?! Dat werd me net te prijzig af.
Robke
Car: Lexus IS250

Voor €2500,- heb je al een turbokit hoor, moet je hem wel zelf monteren.....
Steven
Car: M536

Voor €1250 heb je volgens mij geen compleet blok met alle randorganen+electronica?
MartijnG
Über-Spammer

Want voor €1250 de motor van een Megane, maar heb je dan ook de kabelboom, bak, computers etc? En ik denk dat je daar echt een bonk werk mee op de hals haalt om uit te vogelen hoe alles aangesloten moet worden :)

Wil je niet demotiveren, maar denk dat het gewoon erg veel werk en geld gaat kosten terwijl een turbokitje misschien makkelijker is :wink:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
koentje85

Steven schreef:Voor €1250 heb je volgens mij geen compleet blok met alle randorganen+electronica?
Ja, daar had ik op gehoopt. Vraag is wat er dan bij komt kijken.

Dan heb je een 225pk basismotor. Zo fabriekaf gebouwd. Een motor
met nog potentie. Turbo op je eigen Clio RS-blok loop je naar de 220pk
toe en dan zit je al aan je max. (zo goed als).

1250,- voor het blok, met de overige kosten die ik nu dus probeer te
achterhalen. Minus de opbrengt van mijn rs-blok is het van alle kanten
(vooral financieel) interessanter....
canonballman

Als je simpel rekent wel, maar zodra je gaat swappen met een motor die er niet inpast, gaat de euroteller lopen. Hard.
Durf dus ook te stellen dat de Megane swap duurder wordt in the end.

Als je er aan wil beginnen, moet je 1 ding doen, en dat is zorgen dat je een complete schade Megane RS hebt staan, anders moet je voor elk dingetje wat je in the beginning niet hebt, naar de sloop, en die rekenen voor dat soort onderdelen de hoofdprijs (er staat immers RS op).

Hoe erg kan het worden? Je wil de RS motor, maar daar past waarsch alleen de Nissan bak op, dus die moet je kopen. Op de bak passen weer alleen de Megane assen (kopen). Vervolgens blijken die te lang, en moet je custom assen laten maken. tjing tjing.

Om nog niet te spreken van de electronica, waar je bij aanschaf van een kale motor niks van hebt (kabelboom, contactslot, ecu, etc)

De tijd die je vriend er mee bezig zal zijn... ojee...hoop dat ie geen vriendin heeft :wink:

Als je leek bent, en geen eindeloos budget hebt, moet je er gewoon niet aan beginnen.
Als het zo makkelijk/goedkoop was, deed iedereen het (ik ook), en kon je een 'handleiding' downloaden van het internet.
Arno17
Car: Captur EDC130 Intens

Aan het einde van de rit zou het dus zomaar kunnen dat je net zo goed een Megane RS had kunnen kopen.

En ik vraag me af of een Clio heel blijft met deze motor in het vooronder....
Tom
Moderator
Car: MB

Die clio zal best heel blijven, daar zou ik me niet zo druk om maken. Denk alleen dat Reinier wel gelijk heeft en dat het idd een zeer dure grap kan worden. Enkel met zeer veeel research (en onderdelen) zal het lukken denk ik.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Sander2

koentje85 schreef:
Steven schreef:Voor €1250 heb je volgens mij geen compleet blok met alle randorganen+electronica?
Ja, daar had ik op gehoopt. Vraag is wat er dan bij komt kijken.

Dan heb je een 225pk basismotor. Zo fabriekaf gebouwd. Een motor
met nog potentie. Turbo op je eigen Clio RS-blok loop je naar de 220pk
toe en dan zit je al aan je max. (zo goed als).

1250,- voor het blok, met de overige kosten die ik nu dus probeer te
achterhalen. Minus de opbrengt van mijn rs-blok is het van alle kanten
(vooral financieel) interessanter....
Dan zit je niet op je max hoor, het is alleen wel veiliger om de standaard onderdelen zoals bak en koppeling heel te houden.
Sanderrs
Contacteer:

Ze hebben bij Veban een megane rs motor en een turbo in een clio rs gekregen. De clio heeft nu 300 pk op de wielen! :bang:

Anders ga je daar ff langs...

Zat er ook al aan te denken mja zal wel erg prijzig zijn.
Sander2

Cli0 Styl3 schreef:Ze hebben bij Veban een megane rs motor en een turbo in een clio rs gekregen. De clio heeft nu 300 pk op de wielen! :bang:

Nou, geloof mij, ze hebben geloof ik delen van de megane RS motor gebruikt, maar het heeft heeeel erg lang geduurd. Auto moet nog verder in elkaar gezet worden. Kan beter bij MB even informeren voor een turbo ombouw van de bestaande motor. :wink:
Steven
Car: M536

Tis meer een clioblok dan een meganeblok iig, dat topic zwerft hier nog wel ergens rond.
Sanderrs
Contacteer:

Hmm ok ja heb het ook maar gehoord :P
Sanderrs
Contacteer:

Sander2 schreef:
Cli0 Styl3 schreef:Ze hebben bij Veban een megane rs motor en een turbo in een clio rs gekregen. De clio heeft nu 300 pk op de wielen! :bang:

Nou, geloof mij, ze hebben geloof ik delen van de megane RS motor gebruikt, maar het heeft heeeel erg lang geduurd. Auto moet nog verder in elkaar gezet worden. Kan beter bij MB even informeren voor een turbo ombouw van de bestaande motor. :wink:
Hey trouwens ik zie jouw nooit meer rijden in de buurt ;) Nu wil ik wel een sprintje met je aan gaan hoor ;)
Sander2

Cli0 Styl3 schreef:
Sander2 schreef:

Hey trouwens ik zie jouw nooit meer rijden in de buurt ;) Nu wil ik wel een sprintje met je aan gaan hoor ;)
Nee dat klopt, ik woon niet meer in Rijswijk..
Dat red je toch niet :wink:
Sanderrs
Contacteer:

Lol je clio is standaard toch?
Arno17
Car: Captur EDC130 Intens

Cli0 Styl3 schreef:Lol je clio is standaard toch?
Lees maar eens wat reply van hem.

MB en Turbo zijn de sleutelwoorden, dus in vergelijk met je eigen RS zo'n 50 pktjes :D
Sander2

Niet helemaal meer....maar al zou die standaard zijn, weet ik niet of je het dan nog ging redden, ik merkte op het circuit dat de phase 1 toch net ff iets minder snel waren dan mijn ph3. (vanaf zo'n 40 t/m. 150). :)
-jo-

ik zou niet eens aan de electronica beginnen van zo een F4R700-en nog wat.

als je voor 1250 een compleet blok kan kopen, dat betekent mét randapparatuur, moet je zoals Renier zegt nog een bak aanschaffen. Kabelboom zou ik zeker niet kopen, teveel gezeik met de electronische gasklep, startonderbreking, code, ect.

Clio RS ph1 mechanische gasklep erop en verders een degelijk standalone managment. Der zitten hier wel een paar kerels die van aanpakken weten met die spullen. Effe de search gebruiken en je komt wel wat tegen.

Wederom heeft Renier gelijk, ga niet denken omdat je blok "maar" 1250 kost dat je daarmee klaar bent.
Sanderrs
Contacteer:

Sander2 schreef:
Niet helemaal meer....maar al zou die standaard zijn, weet ik niet of je het dan nog ging redden, ik merkte op het circuit dat de phase 1 toch net ff iets minder snel waren dan mijn ph3. (vanaf zo'n 40 t/m. 150). :)
Ok cool dus je heb een turbo :D. 220 pk nu? trouwens de mijne is niet meer standaard he ;)
MartijnG
Über-Spammer

Wat is er aan die van jou veranderd dan?
Sander2

Cli0 Styl3 schreef:
Sander2 schreef:
Ok cool dus je heb een turbo :D. 220 pk nu? trouwens de mijne is niet meer standaard he ;)
Wat is ermee gebeurd dan? En ik hoop dat de turbo er momenteel opzit, ik haal de auto zaterdag pas op, dan moet fastchip hem nog onderhanden nemen voor een dag en dan is het knallen :bang:
GeniustheGzA

-jo- schreef:Wederom heeft Reinier gelijk
niet te vaak zeggen...
gaat ie naast zijn schoenen lopen en zijn tarief omhoog... :p
canonballman

alleen voor jou G.
alleen voor jou.... :wink:
Sanderrs
Contacteer:

MartijnG schreef:Wat is er aan die van jou veranderd dan?
Ander spruitstuk rechte pijp onder de auto simota filter en binnekort een chip.
-jo-

das zeker goed voor 40 extra ...................................................
Maarten-Jan
Car: R19.R

mg uitstoot per 100 km :p :lol: ?
Sanderrs
Contacteer:

Weet jij het :lol:
koentje85

er is nog steeds niemand die zon geintje voor elkaar heeft gekregen...?
Remon

Staat wel een blok op MP :) Gewoon proberen :grin:
Plaats reactie