Duurt ongeveer een dag als je het voor de eerste keer doet. Zou nu wel in een middag lukken. Veel gereedschap heb je niet nodig, alleen ringsleutels en een tang om je handremkabel los te wrikken uit je rechter achterremklauw.
Spreekt voor zich dat je zo min mogelijk (0,0 liter) benzine in je tank wilt hebben voordat je hieraan begint.
Het lukte dus "prima" zonder de handremkabels los te halen, alleen van de remklauw rechtsachter heb ik em losgehangen om nog een millimeter extra manouvreer-ruimte te krijgen.
Wat ik wel heb moeten loshalen was:
-de uitlaatdemper (gewoon loshangen was net genoeg, die hoeft er niet helemaal voor onderuit),
-het rechterachterwiel
-en je reservetank loshangen (zie foto).
Daarmee moet je genoeg plek hebben om je tank te kunnen loshangen (5 bouten in totaal).
Eerst nieuwe pumpke bestellen -Walbro 255liter/uur GSS 341 high pressure- sterkere hadden ze niet. Voor 112,- binnen 36 uur in huis vanuit Texas:
[img]http://members.home.nl/marcogroenewege/ ... 0nieuw.jpg[/img]
[img]http://members.home.nl/marcogroenewege/ ... nummer.jpg[/img]
Dan krikke men de auto eens goed op...zo hoog als ie gaat (Heerlen style):
[img]http://members.home.nl/marcogroenewege/ ... straat.jpg[/img]
Dan haal je de reservetank los van de grote tank en demonteert de uitlaatdemper (loshalen van je middendemper is voldoende, ding kan blijven bungelen). Je haalt de overige slangen los van je tank, markeren met wat tape is handig om ze op de juiste plek te kunnen terugmonteren.
Zo zou het moeten lukken om met wat passen, draaien en wrikken de volledige tank eronderuit te kunnen halen. Reservetank blijft gewoon hangen onder de auto, zie foto boven.
Dan moet je dus die grote ring openen om bij je pomp te kunnen komen. Zonder een passende tang maar met een werkend stel herses...2 schroevedraaiers en een lange lijmklem (of ander stuk staal) om de ring -met daaronder de pomp- te kunnen losdraaien:
[img]http://members.home.nl/marcogroenewege/ ... vangen.jpg[/img]
In het handboek stond dat je de ring naar alle waarschijnlijkheid toch kapot maakte en dat je dus maar gelijk met een stuk hout die hele ring naar de k*%$e kon jassen...rare gasten.
Vervolgens freubel je het iets kleinere pompje (dan de standaard bosch-pomp die je net kapot is gegaan) netjes erin.
Dat rubber wat onderin de houder zat zit nu in een licht gewijzigde positie en een stukje van het bij de nieuwe pomp bijgeleverde stukje (cm of 6) brandstofslang zit aan de "bovenzijde" (nu dus de onderzijde van op de foto bekeken, pomp staat namelijk ondersteboven op de foto) om de pomp in de iets te grote houder naar beneden te drukken en goed klem te houden. Dat stukje slang drukt de pomp dus vet naar beneden en dat is nodig omdat anders dat filtertje niet erop gezet kan worden omdat de houder (dat vergeelde stuk plastic) in de weg zat. Klinkt misschien iets ingewikkelder dan het is, je ziet het wel als je ermee bezig bent:
[img]http://members.home.nl/marcogroenewege/ ... p/Pomp.jpg[/img]
Oh ja, de houder bestaat uit 2 helften die via die twee alu buisjes (zie die 2 plastic "kokers" links op de foto) bij elkaar gehouden worden. Die "kokers" schuif je dus over die alu-buisjes heen. Aan het einde van 1 van die buisjes zat een popnagel die ik heb moeten vernielen om de houder te kunnen openen en daar zit nu die schroef en dat ringetje wat ook alles prima bij elkaar houd. Ik had er ook een plastic plug in gepropt maar die zal over 15 jaar wel opgelost zijn.
Kan ik nog melden dat je goed moet opletten hoe de pomp in de houder zit zodat ie ook daadwerkelijk in de tank gaat passen. Ik had het hele zaakje netjes in elkaar tot ik erachter kwam dat de benzine-pomp nog een kwart-slag gedraaid moest worden in de houder omdat anders het hele zooitje niet in de tank pastte (filter zat in de weg).
En vervolgens alles weer in omgekeerde volgorde terug monteren.
Vergeet niet elke leiding weer terug te demonteren! en te controleren anders spuit je de benzine over de tank heen.