[Grotere Remmen]

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
-jo-

alee, men kont opheffen, bouten halen en fotos nemen...
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Arco
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Past niet op de 5 GT en een Clio II RS heb ik voorlopig nog niet. :-(
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-jo-

die fusees kunnen op een gt of clio1 of 19

*hint*hint*hint*

dat was mijn planning. Heb ook nog gewone rs klauwen liggen.
Arco
Über-Spammer

Nee. Ik laat deze over aan iemand die er echt serieus iets mee doet/kan. 8)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Riël
Über-Spammer

-jo- schreef:int fusee zit draad ;)

de fotos zijn enkel maar om aan te tonen dat het plug and play is.

@Arco, kopeuh ?
-Jo-, ik heb gehoord dat de fusee te breed is om tussen de originele schokdemperbevestiging te passen. Weet jij hier iets meer van? Even wat van af laten frezen is niet zo'n punt natuurlijk, maar ze zijn toch wat dikker dan normaal onder 5/clio/19?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
-jo-

jij bedoeld de bout aansluiting fusee/veerpoot. Ik heb er al gezien die zo passen, JPS heeft ze een paar mm afgefreesd. Die heeft er ook een foto van neergezet.
Tim
Car: E36 M3

En minimaal 17"? Of past het net in sommige 16" velgen?
-jo-

16 zal net gaan maar dan moet het lood wel aan de binnenkant of op een spaak :lol:
jacques

-jo- schreef:hier komen ze. Ter illustratie betreft de juiste afmeting heb ik de adaptors van Bart op de klauwen en fusee ge-illustreerd. Ter verduidelijking, dat zijn die flinterdunne plaatjes in vergelijk met de AP-klauw. :wink:

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... ing092.jpg[/img]
Jo het zijn hele mooie remmen!
Ja, je wrijft het er nog een keer in. De plaatjes van Bart zijn veel dunner.
Gelukkig blijven de plaatjes van Bart heel. Overigens zit bij de RS fusee het onderste gat verder naar binnen, waardoor de hele wielophanging breder wordt en een iets langere aandrijfas (of busje tussen aandrijfas en lager) nodig is. Ik ben toen ter tijd wezen puzzelen met een set RS fussees van Herman Minderhout en kwam er niet uit. De bovenkant van 24 naar 22 frezen was het probleem niet. Ik ben benieuw of een van de forum leden wel deze RS fusees gebruikt op een clio of 19?
Ik ga niet de discussie openen over het nut van deze remmen. De AP-remmen zijn gewoon heel mooie remmen!
-jo-

wij zijn daar mee bezig (19 met complete rs conversie) en als ik eerlijk moet zijn lijkt het allemaal beter mee te vallen dan gedacht. Helaas hebben we afgelopen maand weinig gedaan vanwege het weer.
-jo-

btw jacques, das makkelijk opgelost. Wij gebruiken een JC5-130 en clio rs GrN aandrijfassen. Het enige probleem waar we nog tegenaan kijken is het signaal naar de tellerbak maar daar wordt aan gewerkt. Renier had hier een oplossing voor.
Laatst gewijzigd door -jo- op di 13 jan 2009 8:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

-Jo-, ik heb gehoord dat de fusee te breed is om tussen de originele schokdemperbevestiging te passen. Weet jij hier iets meer van? Even wat van af laten frezen is niet zo'n punt natuurlijk, maar ze zijn toch wat dikker dan normaal onder 5/clio/19?
[img]http://img237.imageshack.us/img237/7573/cliorsat5.jpg[/img]

Dit is wat je bedoelt Riël. Is redelijk eenvoudig te maken.
En minimaal 17"? Of past het net in sommige 16" velgen?
zolang je met 285 rijd passen sommige 15'ers ook nog (net!).
Jean-Paul-S
Über-Spammer

jacques schreef:
-jo- schreef:hier komen ze. Ter illustratie betreft de juiste afmeting heb ik de adaptors van Bart op de klauwen en fusee ge-illustreerd. Ter verduidelijking, dat zijn die flinterdunne plaatjes in vergelijk met de AP-klauw. :wink:

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... ing092.jpg[/img]
Jo het zijn hele mooie remmen!
Ja, je wrijft het er nog een keer in. De plaatjes van Bart zijn veel dunner.
Gelukkig blijven de plaatjes van Bart heel. Overigens zit bij de RS fusee het onderste gat verder naar binnen, waardoor de hele wielophanging breder wordt en een iets langere aandrijfas (of busje tussen aandrijfas en lager) nodig is. Ik ben toen ter tijd wezen puzzelen met een set RS fussees van Herman Minderhout en kwam er niet uit. De bovenkant van 24 naar 22 frezen was het probleem niet. Ik ben benieuw of een van de forum leden wel deze RS fusees gebruikt op een clio of 19?
Ik ga niet de discussie openen over het nut van deze remmen. De AP-remmen zijn gewoon heel mooie remmen!
Wanneer je de rs remklauwen gebruikt zou er niks aan de hand mogen zijn. Of heb je andere remklauwen?

jij bedoelt met het onderste gat het boutgat links op de afbeelding van de fusee?!
-jo-

jacques schreef:Ik ga niet de discussie openen over het nut van deze remmen. De AP-remmen zijn gewoon heel mooie remmen!
Waarschijnlijk kijken we hier aan tegen een ultieme remmenupgrade. Zoals jullie waarschijnlijk wel weten gebruikte men in de clio1 cup en op de GrN wagens ook reeds AP 4 pots klauwen. Robert001 heeft een set van destijds liggen. Mssn is het handig daar ook eens fotos van te plaatsen.

Over het "nut" van deze remmen zal altijd discussie zijn. Laten we wel wezen, het originele spul van de gt/clio1/19 is waardeloos bij intensief gebruik. Met intensief gebruik bedoel ik dan circuitdagen, ring, slalom e.a.

Ikzelf bekijk het nut de remmenupgrade vanuit een ander standpunt, namelijk voor de turbo-conversie's. Verdubbeling van vermogen en koppel kan niet met standaard remmerij.

Als laatste zou ik er ook aan willen toevoegen dat het mij niet gaat over het merk of type. Standaard RS remmerij is ook een mooie upgrade voor de oudere types (zie JPS) maar niet vergelijkbaar met de wilwoods die Luco gebruikt. Appels en peren zijn ook niet te vergelijken. Nog even een noot toevoegen ivm de discussie die (heftig) gevoerd werd ivm de wilwoods. Ikzelf gebruik nu ook een wilwood conversie (4pots) in combinatie met AP-rotors op de 21T en moet zeggen dat er absoluut niks over de kwaliteit van wilwood te klagen valt.
[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... ing017.jpg[/img]
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

In die discussie werd wel degelijk beweerd dat de rs upgrade niet onder deed voor bv de wilwood set, maar goed die discussie is zinloos.

Het enige wat ik toe te voegen heb is dat ik met die hele dunne brackets geen wedstrijden zou durven te rijden, op straat zou ik zelfs twijfelen.
Maar dat is enkel mijn mening, ik vind ze er zeer fragiel uitzien en als ik dan ook nog de afgeslepen boutkoppen zie en dergelijke lopen bij mij de rillingen over mijn rug.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Bart rijd er zelf ook circuit mee, en waarschijnlijk durven mensen bij straatgebruik niet eens zo hard op hun remmen te trapen :p

Ik ga eerst eens met de rs remmen op rs fusees rijden, dan is de switch naar grotere klauwen altijd snel gemaakt (Y) Maar ach, ik moet eerst eens goed leren circuit rijden voor dat van belang word.
Steven
Car: M536

Gelukkig is 'iel uitzien' ook echt een criterium, ken je de term angstijzer? :p
En laat die koe nou toch es liggen over Wilwood, Luco, tis nu vervelend aan het worden (N)

Ik neem aan dat Bart hier toch een middelmatige staalsoort (S355) voor gebruikt heeft, daar kun je een hoop op loslaten hoor.
Als iemand eens'de afmetingen geeft van zo'n ding en de offset tov. het hart van de schijf eens opgeeft, kan ik em wel eens door een Eindig Elementen Prog heentrekken, maar volgens mij heeft Bart dat zelf al eens gedaan. Ik vertrouw er wel op.
Bart V

Alles is netjes doorgerekend met EEM (Cosmosworks to be exactly), en inderdaad is het geen pisbakkenstaal. Zitten best wat uurtjes in dat ontwerp, alvorens het precies was zoals ik wilde. Verder zou ik het niet in mijn hoofd halen om iets te verkopen waarbij de veiligheid in het gering komt, laat dat duidelijk zijn!! Dat spul zit zelfs nog een flinke veiligheidsfactor in.

Ik schat dat er zo'n 15 a 20 setjes in omloop zijn, verdeeld over ruim 3 jaar. Verder rij ik inderdaad zelf op het circuit met deze constructie, en die zijn wél van pisbakken staal en blijven zelfs prima heel. Met die zelfde platen reed ik al geruime tijd voor dat ik ze ben gaan verkopen. Er is nog nooit een probleem mee geweest. Ik denk dat de betrouwbaarheid dus wel bewezen is.

Verder ga ik er geen verantwoording over afleggen, en zeker niet tegen Luco.
Laatst gewijzigd door Bart V op di 13 jan 2009 16:19, 2 keer totaal gewijzigd.
MartijnG
Über-Spammer

Ieder mag er zijn eigen mening over hebben natuurlijk :wink:

Als jij er al een hele tijd mee rijdt zonder problemen is het goed toch (Y) Heb ook nooit problemen gehoord van andere gebruikers van jou adapters.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Steven schreef:Gelukkig is 'iel uitzien' ook echt een criterium, ken je de term angstijzer? :p
En laat die koe nou toch es liggen over Wilwood, Luco, tis nu vervelend aan het worden (N)

Ik neem aan dat Bart hier toch een middelmatige staalsoort (S355) voor gebruikt heeft, daar kun je een hoop op loslaten hoor.
Als iemand eens'de afmetingen geeft van zo'n ding en de offset tov. het hart van de schijf eens opgeeft, kan ik em wel eens door een Eindig Elementen Prog heentrekken, maar volgens mij heeft Bart dat zelf al eens gedaan. Ik vertrouw er wel op.
Ik ben in dit geval niet begonnen over wilwood Steven, maar dat terzijde :grin:
Niemand hoeft ook tegen mij verantwoording af te leggen, gelukkig niet zeg :beer:
Enige wat je dan wel zou kunnen doen is wat genuanceerder praten over de spullen van een ander (Y)
Steven
Car: M536

Jij moet je niet zo aangevallen voelen, zeker niet over spul wat je zelf niet eens gekozen hebt :p
antoine
Car: Renault Clio III RS

Heeft er iemand al eens geprobeerd om de remklauwen van een Peugeot 406 coupe op een clio 16v te plaatsen? Deze dus.. De remblokken van een peugeot 205 of 309 gti zijn hetzelfde als van een clio 16v, betekend dit dat de remklauwen dan waarschijnlijk ook hetzelfde zijn?
jacques

Ja dat kan blijkbaar. Er stond laatst een advertentie van Mathias de Groote, alias bossuit, die adverteerde met remklauwen van een Peugeot 406 coupe. Dit zijn 4 zuiger Brembo's. Volgens Mathias passen ze direct op de Clio RS met gebruikmaking van 285mm schijven. Dat laatste is vreemd. Clio RS heeft 280x24 schijven, maar dat kan verkeerd gemeten zijn. Ik denk wel dat je gezien de dikte van de remklauw aan de buitenzijde, een spacer nodig hebt. Maar de steek is blijkbaar ook 82mm.
Doe een search op marktplaats "Clio Brembo". Nog het antwoord van Mathias op mijn vraag: "Die passen er zerker onder ik gebruik een schijf van een clio rs 285 is het zeker . enkel 2 rondellekes dertussen en past perfect zat onder men clio williams."
PS: Overigens denk ik dat de gewone 1 zuiger remklauwen van Peugeot ook de moeite waar kunnen zijn. De steek is goed, de zuiger is 57mm. Nu nog de vraag of je uitkomt met de schijf (en welk merk/type schijf?)
antoine
Car: Renault Clio III RS

Die advertentie was ik ook al tegengekomen, vandaar eigenlijk mijn vraag. :wink: De zuiger in mijn remklauw is al 5 mm groter ten opzichte van de orginele klauw. De diameter zal ik zo niet weten, maar waarschijnlijk is die vergelijkbaar met de maat die jij opgeeft.
jacques

Zuigermaten:
- gewone klauwen 16V en niet 16V: 48mm
- Clio RS klauwen: 54mm
- Peugeot 406 eenzuiger remklauw: 57mm
Dit zijn volgens mij de maten.

En dan zijn er nog die prachtige Brembo's
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Misschien wat voor sommigen hier :grin: :grin: :grin:
http://www.tuning-gids.nl/remklauwen.htm
Tim
Car: E36 M3

Heel vet, dit MOET ik echt hebben :worship:
Waarom duizenden euro's uitgeven voor een upgrade?

De kapjes monteer je simpel (via lijm) over de fabrieks remklauwen
Daniël W.
Car: 5TL-T

Wil je echt voelbaar beter gaan remmen bekijk je onze auto remmen pagina.

Hier staat ook o.a. hoe je je bestaande remklauwen zelf kunt schilderen.
Ik haal gelijk zo'n busje rode raceverf! *zucht*
-jo-

RTC groupbuy ?
jacques

Dag Jo,
Over deze remmen hebben we in ieder geval geen verdeelde meningen.
Mark van Nierop
Contacteer:

Wie kan mij vertellen wat ik nodig ben als ik met m'n 2.0 8V Coupe RS remmerij monteer voorop...

schijven, adapters, klauwen ?? en andere hoofdremcilider ?
Renault 19 1.8 16V Cabrio
jacques

Ik zat er vanochtend aan te denken. Ik zal de text van het ombouwen naar Clio-RS remmen, zoals ik eens op het Renault1916V forum plaatste, over te zetten naar dit forum. (Het is niet de bedoeling om de hele discussie over het nut van deze remmen weer te herhalen).

Ook ik ben 1.5 jaar geleden begonnen met een Ph1 met Bendix ABS. Het systeem remde slecht. Alle schijven en blokken en de remdrukregelaar vervangen en vervolgens het systeem ontlucht volgens de regels zoals vermeld in dit forum. Resultaat: het remde goed. Nadat de auto een halfjaar stil had gestaan kwam er een nieuw probleem. Als je remde duurde het ongeveer 1 seconde en dan remde de auto vervolgens heel hard. Achteraf had het aan een vervuilde wielsensor kunnen liggen, maar toen besloot ik het ABS vaarwel te zeggen.
Volgende stap: Een remservo van een R19 met (naar achteraf bleek) een hoofdremcilinder met 19 mm zuiger.
Resultaat: snelle respons van het remsysteem, maar de remwerking was onder de maat. Ik heb er overigens wel 13000 km mee gereden.
Toen weer wat veranderingen: Nieuwe hoofdremcilinder met 20.6mm zuiger en zachte remblokken voor van het merk Textar. Resultaat: goed remmen, remblokken moesten even op temperatuur komen (1 x remmen), maar dat is inherent aan zachte blokken. Hier had ik kunnen eindigen!!

Een week later stond er een advertentie van Herman Minderhout: Clio RS remmen compleet met fusees, schijven en blokken. De RS schijven hebben een diameter van 280mm, zijn 24 mm dik. De klauwen hebben 130mm brede remblokken en de zuiger heeft een diameter van 54mm. De spullen gekocht en bij Bart Vos adapterplaten besteld. Weldra bleek dat er bij gebruik van nieuwe schijven een speling van 0mm tussen de remklauw en de schijf was. Er waren 2 mogelijkheden: schijf afdraaien of de oren van de fusees 1.5mm af te frezen. In mijn eigenwijsheid dacht ik gewoon wat van het remzadel af te vijlen. Doe dit dus niet (!), want het is ook voor een geoefend bankwerker niet mogelijk om alles vlak te houden. Dus heb ik bij de firma Opdam maar een andere remtang opgehaald.
Geluk bij een foutje: De buurman had een freesbank en die moest aangesloten worden. Ik heb aangeboden dit te doen en in ruil daarvoor kon ik de machine een paar uur gebruiken. Op advies van Bart heb ik het fusee opgespannen met de wielflens tegen het bed met behulp van een M10-bout door het lager en hele dikke ring. Het fusee was afgesteund tegen een machineklem om meedraaien te voorkomen en toen per keer 0.75mm van de oren afgefreesd. Na afloop de evenwijdigheid van het pasvlak van de remklauw en de wielflens gecontroleerd en deze lag binen de 0.02mm. Dus dat is wel OK. (Ik heb overigens wel even gerekend: bij 600 graden zou de schijf 0.3mm uitzetten t.g.v. de warmte. Dus in principe zou je met ca 0.5mm speling al uit de voeten kunnen.)
Vervolgens bleek dat het rubber van de remklauwzuiger tegen de adapterplaat aanlag. Dit komt niet de levensduur van het rubber ten goede. Dus heb ik uit beide adapters een klein stukje weg gevijld. (Volgens Bart is dit inmiddels aangepast bij de nieuwe adaptorplaten.)Toen nog even alle onderdelen mooi zwart gespoten en samen met Mathilde alles in elkaar geschroefd volgens de door Bart meegezonden handleiding, die zeer uitgebreid is.
Resultaat: het viel erg tegen. Een collega grapte al “straks moet je het pendaal door de bodem trappen” Hij had gelijk.
De RS remmen hebben 30% meer remolievolume nodig. (origineel remklauw48 mm zuiger, nu 54mm zuiger. Gevolg ((54x54)/(48x48))x100=30% meer volume nodig).
Ik heb toen een hoofdremcilinder van Laguna genomen, die heeft een zuiger van 23.8mm (resulterend in een verbetering van 33% t.o.v. de standaard remcilinder met 20.6mm zuiger ) Dit alles in combinatie met een nog grotere remservo van 24 cm (origineel 16V) resulteerde in een remsysteem dat net zo goed is als een moderne auto. Goed te doseren en het remt heel hard.
De hoofdremcilinder van de Laguna heeft voor 2 aansluitingen M12x1.0 en achter 2 aansluitingen M10x1.0.
Je moet dus 2 nieuwe remleidingen maken: leiding LV met aan een kant M12 en de andere kant M10 en lengte 30 cm en idem RA lengte 315 cm.

Nog wat adviezen: Voor je de fusees gaat demonteren:
1. teken de met een kraspen de stand van de schokbreken t.o.v. het fusee af
2. teken de met een kraspen de stand van de onderste kogel t.o.v. de wieldraagarm fusee af
3. Zorg dat je de spoorstang markeert, zodat deze later weer in dezelfde stand terug geplaatst word.
4. Als je wiellagers geluid maken, monteer pers dan eerst nieuwe lagers in, dan weet je zeker dat alles parallel staat.

Het hele feest past in een 15” velg en dan heb je nog 3 mm speling tussen de remklauw en het balanceerlood, als je plaklood op de binnenkant van de velg gebruikt.

Bijgaand wat plaatjes van de inspanning in de freesbank om de oortjes van het fusee af te frezen:
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/ ... 0_5330.jpg[/img]
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/ ... 0_5328.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door jacques op za 11 apr 2009 16:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Glekke
Contacteer:

En als je de volledige RS remmerij wilt zonder adapterplaten...
(voorbeeld is wel over m'n 19)

- Je neemt 2 fusees van een RS, en 2 fusees van een 19.
- Pers bij alle 4 de fusees de lagers eruit
- Van de fusees van de 19, houd je de binnenkant (waar de as inschuift en waar je de velg op schroeft)
- Van de fusees van de RS houd je enkel het hele vork, zonder de binnenzijde.
- Nu haal je een setje lagers (is voor beide wagens identiek)
- Pers de lagers in de RS fusee en pers de binnenzijde van de 19 erin...
- Nu de bevestiging van de veerpoot op de fusee wat laten afdraaien...
- Schijven erop, klauwen met blokken erop...
- Hoofdremcilinder van een Laguna (er zijn er trouwens te vinden met 4x M10 aansluiting, dus geen remleidingen e maken)

- En je hebt een volledige RS ombouw, zonder adapters :), en zonder dat je wat moet frezen aan cruciale delen...

Foto: (kijk naar de lekker grote spatie tussen de gaten waar de RS klauw op komt :D)

[img]http://i21.photobucket.com/albums/b286/ ... 2Small.jpg[/img]
-jo-

Plaats reactie