Is het mogelijk om van de nieuwe Twingo II de standaard (stalen) velgen op een Twingo I uit '99 te monteren zonder problemen?
De steek en naafdiameter zijn gelijk, alleen is de ET waarde van de Twingo II met 29 een stuk lager dan die van de Twingo I (36). Ik had ergens gelezen dat een afwijking van 5 nog acceptabel is? Dus 7 is teveel?
Ik kan niet goed inschatten wat de gevolgen zouden zijn als ik deze velgen zou monteren.
Aanlopen in de wielkasten? Zouden de wielen teveel naar buiten komen zodat hij niet meer door de APK komt?
De banden die op de Twingo II velgen zitten wijken uiteraard ook iets af van de Twingo I maat weet ik. 165/65R14 ipv 155/70R13. Dat geeft een afwijking van 4.2%. Lijkt me geen probleem.
Velgen Twingo II op Twingo I?
dat verschil in ET valt ook wel mee hoor, 7 mm verder naar buiten. Ik zie geen probleem als het gaat om ET waarde 

Mooi! Daar hoopte ik al op
De banden zijn dus ook 10 mm breder. Klopt het dan dat ik beide afwijkingen moet optellen en ze in totaal 17 mm meer naar buiten komen?
APK eis is dat het niet meer dan 30 mm buiten de wielkast mag steken, dus volgens mij zit ik dan met 17 mm nog safe.
Is het nog een probleem met de wegligging die iets bredere banden? Ik zie af en toe Twingo's met zeer brede banden op het forum, dus 165 banden lijkt me geen probleem?

De banden zijn dus ook 10 mm breder. Klopt het dan dat ik beide afwijkingen moet optellen en ze in totaal 17 mm meer naar buiten komen?
APK eis is dat het niet meer dan 30 mm buiten de wielkast mag steken, dus volgens mij zit ik dan met 17 mm nog safe.
Is het nog een probleem met de wegligging die iets bredere banden? Ik zie af en toe Twingo's met zeer brede banden op het forum, dus 165 banden lijkt me geen probleem?
Ik heb uiteindelijke de volgende velgen gekocht. Zelfe ET als de standaard velg, alleen iets breder (165/65R14 ipv 155/70R13)
[img]http://members.home.nl/hrs123/Clio%20velg.jpg[/img]
Nu komen de achtervelgen tegen de handremkabels aan.
Is hier nog wat aan te doen?
Is de enige oplossing dan spacers te monteren.?
Dit is voor mij geen oplossing, gezien de negatieve verhalen die ik her en der hierover lees.
Als deze velgen al aanlopen, hoe hebben anderen dit dan opgelost met nog veel bredere velgen (185 lees ik regelmatig, zelfs 195)? Heeft iedereen dan toch spacers gemonteerd?
Gaat om een Twingo uit 1999.
[img]http://members.home.nl/hrs123/Clio%20velg.jpg[/img]
Nu komen de achtervelgen tegen de handremkabels aan.


Is hier nog wat aan te doen?
Is de enige oplossing dan spacers te monteren.?
Dit is voor mij geen oplossing, gezien de negatieve verhalen die ik her en der hierover lees.
Als deze velgen al aanlopen, hoe hebben anderen dit dan opgelost met nog veel bredere velgen (185 lees ik regelmatig, zelfs 195)? Heeft iedereen dan toch spacers gemonteerd?
Gaat om een Twingo uit 1999.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Volgens mij kun je die kabels ook eenstukje aan de kant trekken met tieraps? Kan me er iets vaag van herinneren dat het eerder voorgekomen is namelijk...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Bijvoorbeeld dat het slecht zou zijn voor je wiellagers omdat de krachten groter worden doordat alles meer uitsteekt? Zou natuurlijk niet heel grote spacers nodig hebben, met 10 mm zit ik volgens mij weer op dezelfde situatie als met de originele velgen.
Hoe denkt de gemiddelde Renault dealer hierover als hij de achterwielen zou demonteren bij de beurt/APK? Heb je er ooit opmerkingen over gehad?
Ik weet dat de APK norm 30 mm is maar het gaat mij dus vooral om de veiligheid.
Hoeveel mm spacers heb jij en heb je ze alleen achter, ook om dezelfde reden?
Hoe denkt de gemiddelde Renault dealer hierover als hij de achterwielen zou demonteren bij de beurt/APK? Heb je er ooit opmerkingen over gehad?
Ik weet dat de APK norm 30 mm is maar het gaat mij dus vooral om de veiligheid.
Hoeveel mm spacers heb jij en heb je ze alleen achter, ook om dezelfde reden?
Je wiellagers zullen wel iets meer te lijden hebben maar dat stelt weinig voor.
Ben zelf geen dealer en werk er ook niet maar die zullen er niets van denken, hooguit dat ze je velgen leuk of niet vinden. Opmerkingen zul je er niet over krijgen, het mag gewoon.
Qua veiligheid maakt het niets uit, zelf heb ik ze omdat ze erop zaten en omdat de spoorbreedte aan de achterkant wat breder is en dat bied voordelen in mijn geval. Dat zal met jou auto niet zoveel uitmaken want voor die doeleinden zul je hem niet gebruiken denk ik zo... Ik heb voor niets, dat is ook niet prettig voor de wegligging. Achter heb ik 1,5 cm spacers
Ben zelf geen dealer en werk er ook niet maar die zullen er niets van denken, hooguit dat ze je velgen leuk of niet vinden. Opmerkingen zul je er niet over krijgen, het mag gewoon.
Qua veiligheid maakt het niets uit, zelf heb ik ze omdat ze erop zaten en omdat de spoorbreedte aan de achterkant wat breder is en dat bied voordelen in mijn geval. Dat zal met jou auto niet zoveel uitmaken want voor die doeleinden zul je hem niet gebruiken denk ik zo... Ik heb voor niets, dat is ook niet prettig voor de wegligging. Achter heb ik 1,5 cm spacers

Ik zal woensdag eerst kijken of ik die handremkabel uit de weg kan krijgen. hopelijk is dat inderdaad voldoende.
Ik schrik trouwens wat die spoorverbreders kosten, ik zie prijzen van zo'n €60,- tot boven de €100,- per paar?
Ik schrik trouwens wat die spoorverbreders kosten, ik zie prijzen van zo'n €60,- tot boven de €100,- per paar?
handremkabels zitten in een soort 'beugeltje' als je ze daar uit haalt en je legt ze onder de as met tie raps tegen de as aan, is er geen probleem
.
