ACT: 5 GT Turbo

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

"Onze" spullen zijn de C-motorblokken van Renault Martijn. :wink:

Maar zijn de drijfstanglagers dan beschadigd ??
En waarom niet meteen de oliepimp meenemen ??
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

met "onze" spullen bedoel ik dan ook C,J,F motoren :wink:
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Arco schreef:Van de axiaal heb je maar 1 set nodig van 2 ja. Die zitten links en rechts van van je middelste tap van de krukas. Deze kan je van onder vervangen.

De lagerschalen van de krukas kun je niet van boven vervangen, of je moet je krukas demonteren....
Kun je die niet erin 'draaien'? Heb dat bij de corrado al vaker gedaan.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Arco schreef:"Onze" spullen zijn de C-motorblokken van Renault Martijn. :wink:

Maar zijn de drijfstanglagers dan beschadigd ??
En waarom niet meteen de oliepimp meenemen ??
Het is meer een beetje preventief onderhoud(2ton gelopen), aangezien die lagers nog wel eens kapot gaan(drijfstanglagers) en ik toch de carterpan eronder weg moest trekken aangezien deze pakking lekte.


hoe zitten de axiaal lagers eigenlijk vast? ka me er zo geen voorstelling van maken :)

zal morgen de bende bestellen en zal wel ff foto's schieten
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

de drijfstangbouten hoef je niet te vervangen die gaan nooit stuk van een gtt.
investeer dan aub in een nieuwe oliepomp als je echt iets preventiefs wilt doen.
natuurlijk ism de nieuwe lagerschalen.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Riël Notermans schreef:
Arco schreef:Van de axiaal heb je maar 1 set nodig van 2 ja. Die zitten links en rechts van van je middelste tap van de krukas. Deze kan je van onder vervangen.

De lagerschalen van de krukas kun je niet van boven vervangen, of je moet je krukas demonteren....
Kun je die niet erin 'draaien'? Heb dat bij de corrado al vaker gedaan.
en hoe ga je dan de axiaals steken ? (0)
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Martijn Kool schreef:
Arco schreef:"Onze" spullen zijn de C-motorblokken van Renault Martijn. :wink:

Maar zijn de drijfstanglagers dan beschadigd ??
En waarom niet meteen de oliepimp meenemen ??
Het is meer een beetje preventief onderhoud(2ton gelopen), aangezien die lagers nog wel eens kapot gaan(drijfstanglagers) en ik toch de carterpan eronder weg moest trekken aangezien deze pakking lekte.


hoe zitten de axiaal lagers eigenlijk vast? ka me er zo geen voorstelling van maken :)

zal morgen de bende bestellen en zal wel ff foto's schieten
[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... ing007.jpg[/img]

2de van links :wink:

als je graag wat info wil opsteken, hier is het een beetje uitgelegd.

http://www.renaultclubbelgie.be/modules ... &start=390
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

weer zo een helder moment (I) ik zie net dat het over een GTT gaat. Tis precies hetzelfde systeem.

Als je email hebt stuur ik je een aantal fotos van een opbouw waar je ook alle nummertjes kan vinden voor lagers en dergelijke.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

-jo- schreef:
Riël Notermans schreef:
Arco schreef:Van de axiaal heb je maar 1 set nodig van 2 ja. Die zitten links en rechts van van je middelste tap van de krukas. Deze kan je van onder vervangen.

De lagerschalen van de krukas kun je niet van boven vervangen, of je moet je krukas demonteren....
Kun je die niet erin 'draaien'? Heb dat bij de corrado al vaker gedaan.
en hoe ga je dan de axiaals steken ? (0)
De axiaallagers kun je erin "draaien" van onder af als je je krukastap (de middelste( los hebt. .

Als je een beetje geduld hebt en je hebt toch de krukastappen los, zou je met wat wrikken zelfs de krukaslagers kunnen doen (al zit je wel met het vliegwiel in je bak...?? )
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

het valt te proberen om die axiaals er zo in te krijgen maar dat gaat vies tegenvallen.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Hmmmzz... ik had toen wel de krukas eruit ja..... De 2 de keer dat ik ze wou bekijken moest ik aardig pielen met de krukas er nog in....
Middelste tap los gehaald en een lange platte fittingschroevendraaier gebruikt.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Alles zit in de auto, de auto staat op de brug met de carterpan eraf. meer ga ik ook niet doen, aangezien de auto prima liep, ik pak alleen ff wat ik ff mee kan pakken nu.

hoorde net van ronald dat axiale lagers niet te doen zijn met de krukas nog in het blok..

wat is het nu?
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Die axiale lagers moet je ook lekker vanaf blijven.

De drijfstangen krijgen altijd het meeste voor hun kiezen, dus lekker alleen die doen en evt. de oliepomp, maar die kun je nameten dus wie weet valt het nog binnen de marges.
Je wint ook wel weer iets aan oliedruk met nieuwe lagers, dus kijk niet teveel naar de huidige druk.

Als je die motor er nog eens uitvist kun je lekker alles aanpakken, maar das nu helemaal niet aan de orde.
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Oliepomp even nameten is wel verstandig. :)

Hier de gegevens.

[img]http://i182.photobucket.com/albums/x184 ... iepomp.jpg[/img]
[img]http://i182.photobucket.com/albums/x184 ... epomp1.jpg[/img]
5 GT Turbo '88 GT5
Bart GTT
Berichten: 398
Lid geworden op: vr 4 mar 2005 23:20
Locatie: Eindhoven

Even een oliepomp/drukmeter vraag: als ik een redelijk beetje gas geef staat mijn oliedrukmeter in het dash als een gek op en neer te stuiteren.
Is hier een reden voor of iets aan te doen? Of is het niks om me zorgen over te maken?? :biertjuh:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Das gewoon de baggerelectronica van Reno...

Vaak gewoon de stekkerverbinding op de druksensor, daar op je blok ter hoogte van je radiateurfanmotor. Van onderaf beter te zien.

De mijne zwaaide ook wel es heen en weer bij vol accelereren in 2, niet op letten :p
Bart GTT
Berichten: 398
Lid geworden op: vr 4 mar 2005 23:20
Locatie: Eindhoven

Gelukkig! Bedankt!! Zal de aansluiting maar weer eens schoonmaken dan... :worship: :biertjuh:
Bart GTT
Berichten: 398
Lid geworden op: vr 4 mar 2005 23:20
Locatie: Eindhoven

Iemand geld "over"? KLIK
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Martijn Kool schreef:hoorde net van ronald dat axiale lagers niet te doen zijn met de krukas nog in het blok..

wat is het nu?
had ik al gezegd, dus val in herhaling: neen

Je gaat ook niet kloten om 1 kant van de lagering te vervangen en de andere niet of als een bezettene te gaan pielen met allerlei gereedschap om toch maar die ene kant van de lagerschalen op zijn plaats te krijgen.

Tevens vind ik het nu stilaan te gek voor woorden worden omdat er in het ledentopic wordt gesproken om een FAQ op te bouwen met een resultaat dat hier reeds naar voor springt: de ene zegt zus, de ander zegt zo. Iedereen werkt op een verschillende manier en niet iedereen beschikt over dezelfde gereedschappen of plaatsbeschikking zoals brug of lift materiaal.

Om af te ronden, als je nu even aandachtig naar de foto had gekeken zou je dadelijk gezien hebben dat je vragen overbodig waren. Hier een paar antwoorden van mijn kant, persoonlijk dus:

Kan ik het onderblok aanpakken, op verantwoorde en degelijke manier, zonder de krukas te verwijderen: NEEN.

Wat is trouwens het nut van lagers te vervangen als men de krukas niet nameet of laat nameten ? Bij de minste fout in de krukas gaat de levensduur van nieuwe lagers met minimaal 60% ingekort worden.

Sorry Martijn, veel tekst, daar ben ik me van bewust maar dit is mijn persoonlijke mening.

Nog even een kleine, korte toevoeging naar Arco toe. Je kan gaan klooien en beunen langs de onderkant. Lagerkappen loshalen terwijl de bak er nog aanhangt om toch een geringe ruimte te creeën en gelijk het risico te lopen dat je de krukaskeering hebt verkloot waar je dan toch al niet bij kan.Gevolg: je kan opnieuw beginnen en tevens gelijk een nieuwe koppeling plaatsen alsook krukaskeerring...maar daar kom je pas achter als je de onderkant terug hebt dichtgelegd...
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

nee duidelijk,

enige wat vervangen gaat worden zijn dan de drijfstanglagers. Ik vervang deze wel, omdat ze nogal eens kapot lopen bij dit soort kilometerstanden en ik de carter er toch onder weg heb. wilde gewoon wat meer informatie, aangezien ik dit nog nooit heb gedaan. ga vandaag die zooi losdraaien, zal wel foto's schieten van de huidige drijfstanglagers, ben benieuwd hoe die eruit zien na +2ton kilometers..

moge 1 ding duidelijk zijn, ik heb het nooit over revisie van het onderblok gehad... als ik revisie had willen doen, dan lag het blok er al lang naast.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Uit ervaring kan ik je vertellen dat je gelijk hebt. (F)

@ Bart : gezocht, maar niet gevonden. :p
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Arco schreef:Uit ervaring kan ik je vertellen dat je gelijk hebt. (F)

@ Bart : gezocht, maar niet gevonden. :p
kan dat geratel van jou witte gt nog goed voor de dag halen toen op zandvoort, dat wil ik dus voorkomen :wink: , hoeveel had jou blok toen gelopen arco? aangezien na de winter mijn 5 ook kennis gaat maken met zandvoort en ik een nog paar keer naar de ring wil volgend jaar :P
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Bart GTT schreef:Gelukkig! Bedankt!! Zal de aansluiting maar weer eens schoonmaken dan... :worship: :biertjuh:
Is dit eigenlijk al lang zo, Bart? Ik kan me herinneren dat het een half jaar geleden nog niet zo was.

Ik zat daarom te denken aan storing die dat xenon-systeempje veroorzaakt, want ook je radio is niet meer om aan te horen... Geen idee of het mogelijk is; het is maar een ideetje. :)
Bart GTT
Berichten: 398
Lid geworden op: vr 4 mar 2005 23:20
Locatie: Eindhoven

Daar zou misschien nog wel wat in kunnen zitten...

Maar hebben wij gisteren dan de hele tijd met de lichten aan gereden??
Voor zover ik het me kan herinneren doet ie het al een hele tijd, maar het lijkt wel alsof het erger begint te worden.
Binnenkort maar eens even een beurtje geven, kijken of dat wil schelen. :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Och

Mijn oliedrukmetertje ging ook eens hop naar 0, ik denk klote electronica :)

Thuis aangekomen had ik een oliespoor van 1 meter breed over een paar kilometer weggesproeid. Oliefilter afgebroken.

Dus, ja, zeker met jouw setup is een betrouwbaar metertje toch wel prettig denk ik ? :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Bart GTT schreef:Daar zou misschien nog wel wat in kunnen zitten...

Maar hebben wij gisteren dan de hele tijd met de lichten aan gereden??
Voor zover ik het me kan herinneren doet ie het al een hele tijd, maar het lijkt wel alsof het erger begint te worden.
Binnenkort maar eens even een beurtje geven, kijken of dat wil schelen. :)
We hebben continu met lichten aan gereden, dus het zou kunnen. Ga het eens testen! Of euh... ik doe het wel. :P
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Die van Bart knalt ws. van min naar max heen en weer niet? Dat heb ik wel meerdere keren zien gebeuren bij mijn GT, vooral bij hard optrekken in lagere versnellingen. Dan hoor je de naald gewoon heen en weer tikken.

Als ie ineens doodvalt ist anders ja :p
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Hij gaat inderdaad van min naar max op en neer. :)
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Riël Notermans schreef:Och

Mijn oliedrukmetertje ging ook eens hop naar 0, ik denk k*%$e electronica :)

Thuis aangekomen had ik een oliespoor van 1 meter breed over een paar kilometer weggesproeid. Oliefilter afgebroken.

Dus, ja, zeker met jouw setup is een betrouwbaar metertje toch wel prettig denk ik ? :)
dat ruik je toch gelijk ? En zie je toch ook aan de watertemp. die plots de hoogte inschiet ??
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Misschien beter om een after-market metertje erin te zeggen...
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ja en dan?

Je moet stekkerverbindingen ff nalopen op de sensor, stekker onder het koelvaatje ff inspuiten met contactspray en als laatste de tellerbak, maar das de laatst verdachte.
En even de massa's checken van die Xenon, als de radio daar ook mee stoort.

Verder is die meter handig om te zien of je oliedruk niet na langere tijd ernstig begint af te wijken door steeds verder te zakken. Of zoals bij Riël als die meter ineens doodvalt. De schaalverdeling is ooknie intressant, die klopt ook vaak niet. Als de meter staat waar ie normaal ook altijd staat ist goed.
En als ie heen en weer springt ben je stevig aan het gassen, dus moet je er niet naar kijken maar op de weg letten :p
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Martijn Kool schreef:
Arco schreef:Uit ervaring kan ik je vertellen dat je gelijk hebt. (F)

@ Bart : gezocht, maar niet gevonden. :p
kan dat geratel van jou witte gt nog goed voor de dag halen toen op zandvoort, dat wil ik dus voorkomen :wink: , hoeveel had jou blok toen gelopen arco? aangezien na de winter mijn 5 ook kennis gaat maken met zandvoort en ik een nog paar keer naar de ring wil volgend jaar :P
Als je het spul toch los hebt liggen, las dan gelijk een paar schotten in je carterpan (Y)
rev it like a rental
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Menno schreef:
Martijn Kool schreef:
Arco schreef:Uit ervaring kan ik je vertellen dat je gelijk hebt. (F)

@ Bart : gezocht, maar niet gevonden. :p
kan dat geratel van jou witte gt nog goed voor de dag halen toen op zandvoort, dat wil ik dus voorkomen :wink: , hoeveel had jou blok toen gelopen arco? aangezien na de winter mijn 5 ook kennis gaat maken met zandvoort en ik een nog paar keer naar de ring wil volgend jaar :P
Als je het spul toch los hebt liggen, las dan gelijk een paar schotten in je carterpan (Y)
Zitten er standaard geen schotten in dan? er zit volgens mij al een schot in namelijk..
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Er zijn idd diverse PH1's die al een slingerschot hebben (Y) :wink:
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Mijn ph.2 heeft het niet, volgens mij...
Plaats reactie