Hallo Phoenix,
Ik heb al 2 keer een kachelradiator vervangen. Het is een hele klus. Vooral de eerste keer, tweede keer ging makkelijker (3 uurtjes), omdat je dan weet wat los moet.
Ik zag hieronder iets staan van kabelboom losdraaien

, nou dat hoeft niet.
Om te beginnen :
1) Haal de vier bouten die je dashbord vasthouden los. Onder de voorspeakers kappen, en aan de onderkant van het dashbord onder het kapje.
2) Daarna haal je de kapjes om het stuur waar je contactslot enzo zit. Want daar onder zitten 2 schroeven met een kartonachtige ring (wit) die je dashbord en kilometer teller klok vasthouden.
3) Haal de middenconsole helemaal weg.
4) Onder het bedieningspaneel van de verwarming zit een kapje. Haal deze los. Daarna zie je het kachelhuis (zwart bak) .Je zie ook schroefjes die het aan het dashbord verbinden. Haal deze allemaal los.
5) Nu het belangrijkste, deze worden namelijk vergeten, ander krijg je het kachelhuis nooit gedraaid of los.
In de ruimte waar de accu zit vind je de aanjager. Deze zit vast met 2 schroeven. Deze zijn niet alleen voor de aanjager,maar zijn zo lang dat ze ook dienen om het kachelhuis op zijn plek te houden.
6) Haal nu de kabels los die de stand van de kachel stellen . Het is een dikke kabel en een dunnen. Deze zitten rechts van je kachelradiator, tussen de zekering kast en de kachelhuis. (zitten met metalen clipjes vast)
7) Maak je koelsysteem leeg ( kun je eigenlijk ook wel in het begin doen).
Haal de slangen los. Het is een pielwerk, maar met veel geduld krijg je ze los.
Tip: Gebruik een kleine ratel i.p.v een schroevendraaier. Ook met vastzetten veel makkelijker.

Als je nu het dashbod naar achter trekt, kun je het kachelhuis 180 draaien. Je kunt um zelfs helemaal eruit trekken. (Heb ik zelf gedaan).
Maar dat hoeft niet, je kunt um kantelen en dat is genoeg.
Kachelradiator zit met 4 klips vast, bij mij zijn ze allemaal afgebroken

.
Je kunt nu de kachel eruittrekken en de nieuwe erin doen.
Tip: ga ook even met je hand of stofzuiger in de ruitme, want er kunnen bladeren in zitten (was bij mij het geval).
9) Nu je toch alle slangen los hebt, spoel je hele koelsyteem met een tuinslang. Mischien ook een goed idee om je thermostaat mee te vervangen om omdat je toch al alles open hebt. Let er wel op als je een thermostaat koop, bij welke temperatuur ie opengaat. Je hebt verschillende ,geloof 82 graden celcius en 88/90 graden celcius.
10) Zet nu alles terug in omgekeerde volgorde.
Zoals ik hierboven al heb gezegd heb ik deze klus 2 keer mogen doen.
Ik heb altijd een kachelradiator op de sloop gehaald, koste me een tientje.
Maar das wel een risico, maar goed. Het is wel 2 keer goed gegaan.

Als ik jou was zou ik gewoon een nieuwe kopen.
Jammer dat ik nooit foto's had gemaakt, anders had ik een mooie ''How to'' kunnen maken.
Oja en vergeet niet heeeeeel goed te ontluchten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Laterzzzz