Ventilator Twingo defect

Post hier al je vragen over de Renault Twingo
Plaats reactie
HFKHFK

Hoi,

Sinds enige maanden is de ventilator van de Twingo (1997) ermee opgehouden. Op geen enkele stand blaast de ventilator meer. Dit moet echter gerepareerd worden voordat de herfst/winter eraan komt.

Echter, ik heb geen idee wat er precies kapot is. De zekeringen zijn doorgemeten en daar mankeert verder niets aan. Het lijkt er dus op dat het motortje van de ventilator stuk is. Kan dat, en hoe kan dit het beste gerepareerd worden?

Alvast bedankt!
Tom
Moderator
Car: MB

alles kan. Haal de fan eens los (of de bedrading iig) en sluit hem eens direct op 12v aan. Weet je iig zeker of de fan kapot is. Anders wellicht kachelweerstandje of de schakelaar....???
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
HFKHFK

Tom schreef:alles kan. Haal de fan eens los (of de bedrading iig) en sluit hem eens direct op 12v aan. Weet je iig zeker of de fan kapot is. Anders wellicht kachelweerstandje of de schakelaar....???
Ok, maar waar zit de fan? Of beter gezegd, hoe kom ik daar bij? Moet dan het dashboard helemaal ervoor weg of...?
Tom
Moderator
Car: MB

effe in de parafan koekeloeren (onder de kap, onder de voorruit) en dan zal hij wel in het midden zitten denk ik.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
TheoV
Contacteer:

Tom schreef:effe in de parafan koekeloeren (onder de kap, onder de voorruit) en dan zal hij wel in het midden zitten denk ik.
bij 'n twingo zal ie waarschijnlijk eerder achter de luchthapper verborgen zitten langs de binnenkant, en dan zal je er waarschijnlijk het dash voor moeten afhalen . . . . gelukkig is dat niet echt veel werk, en ben je zo in 'n half uurtje rond :)

oh, tijdsschattingen kunnen er tot 95% naast zitten, gezien ik momenteel onder de invloed ben van 'n handjevol biertjes met 'n handje of twee vol promillage :)
HFKHFK

Bedankt voor de reacties. Vanuit de motorkap kan ik inderdaad niet verder komen dan de luchthapper helaas.
Bij het verwijderen van het dashboard, moet dan het gehele paneel ervoor weg, of kan ook (alleen) het gedeelte onder het raam los?
TheoV
Contacteer:

HFKHFK schreef:Bedankt voor de reacties. Vanuit de motorkap kan ik inderdaad niet verder komen dan de luchthapper helaas.
Bij het verwijderen van het dashboard, moet dan het gehele paneel ervoor weg, of kan ook (alleen) het gedeelte onder het raam los?
gans het dash moet eruit. maar geen nood, 't is 'n twingo. dus je vindt dat wel in 'n half uurtje hoe dat moet :P (en anders staat het wel ergens uitgelegd op dit forum. t is overigens niet moeilijk.)
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Hele dashboard eruit om bij een kachelmotor te komen? Heb geen ervaringen bij Twingo's, maar neem toch wel aan dat het anders kan? Ook niet onder het dashboard ('achter het dashboard-kastje')?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
henny

Hallo HFKHFK,
Zelf zou ik even op de stekker van het ventilator schakelaar paneeltje 12V kontroleren. Om hier bij te komen verwijder de asbak, draai 4 schroeven van van het afdek paneeltje los en maak het schakelaar paneeltje los. De mechanische kabels hoeven niet los. Maak de stekker los en meet met een voltmeter (of een 12V test lampje) op de geel/paarse draad (B2). Als op dit punt 12V staat is de zekering (20A) okay. Dan moet je toch zoals Theo aangeeft bij de ventilator of bij de voorschakel-weerstanden zijn. Dus het dashboard moet echt even weg. Hoe? zoek op dit forum! Ook op forum van het "Renault forum" technische vragen Twingo link; http://www.renaultforum.nl/Forum/index. ... 59de622bb6 Dit forum kan je zeker helpen met tips en tricks. Let op; als uw Twingo ventilator meer dan 2 snelheden heeft (zoals 4 snelheden in de jongere modellen) airco heeft en alleen de hoogste snelheid defect is, kan dit komen door nog een andere zekering (zekering box motorcompartiment). Dit geld dus niet voor uw probleem, daar de klacht is "op alle snelheden en geen airco"
Succes met storingzoeken gr Henny
Plaats reactie