Brandstofprijzen
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
En een hobby/verslaving kost geld.+Clio16v+ schreef:weet niet hoe het bij jou zit, maar autorijden is voor mij niet alleen vervoer, heb er behoefte aan, vind het leuk en het is ontspannen. na 1 week vakantie zonder auto krijg ik al kriebels omdat ik zin heb om te knallen.
Bovendien: als hier geen belasting op geheven wordt, dan zal het op een ander punt omhoog gaan. De totale uitgaven moeten toch uit de belastinginkomsten gedekt worden.

5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
geen geld meer geven aan 3e wereld landen die lui moeten ook maar wat gaan verbouwen daar en wat minder kinderen baren
blijft er voor hun ook genoeg over en laat nederland maar is wat minder betalen aan de pot van de eu kleinste landje maar betalen op als 2e het meest aan de pot
en boot van de koningin laten zinken scheelt ook 3ton per jaar
hopla daar is ons geld al weer terug verdient

en boot van de koningin laten zinken scheelt ook 3ton per jaar

Klopt, Martijn. Maar laten we dan ook wat eerlijker belasting innen. Waarom moet de automobilist opdraaien voor zaken waar iedereen, dus ook de niet-automobilist, gebruik van maakt? Het is wel heel erg scheef gegroeid de afgelopen jaren.
Beetje krom, als je weet dat wij de 3e wereld met ons subsidiebeleid compleet arm concurreren. We geven om onszelf een goed gevoel te geven, niet om mensen daar een structurele oplossing te bieden. Da's een heel ander vraagstuk, maar het geeft wel aan dat er geen klote van klopt.puddinkie schreef:geen geld meer geven aan 3e wereld landen die lui moeten ook maar wat gaan verbouwen daar en wat minder kinderen barenblijft er voor hun ook genoeg over en laat nederland maar is wat minder betalen aan de pot van de eu kleinste landje maar betalen op als 2e het meest aan de pot
![]()
en boot van de koningin laten zinken scheelt ook 3ton per jaarhopla daar is ons geld al weer terug verdient
-
Stel de benzine kost echt 2euro aan het eind van dit jaar dan is het toch niet ontdenkbaar dat het dat jaar erop al 3 euro kost?! Als het zo explosief blijft stijgen zal autorijden binnen enkele jaren toch voor het gros van de mensen niet meer te betalen zijn lijkt me. Dan moet er toch echt heel snel iets bedacht worden om Nederland mobiel te houden.
Ik wil zelf graag een clio rs kopen volgend jaar maar als de benzine dan dik twee euro kost moet ik daar nog maar eens heel goed over na denken als student zijnde.
Ik wil zelf graag een clio rs kopen volgend jaar maar als de benzine dan dik twee euro kost moet ik daar nog maar eens heel goed over na denken als student zijnde.

nederlandse overheid is bang dat ze te kort doen aan de rest van de wereld daarom willen ze overal helpen en mee betalen
en daar zijn ze zelf de dupe van al hebben ze het nog niet door omdat hun loon velen malen hoger ligt dan het onze
zij kunnen zich wel 2 euro de liter permiteren.
en maar klagen over grote dure auto's terwijl ze zelf in de duurste bakken rond rijden.

en daar zijn ze zelf de dupe van al hebben ze het nog niet door omdat hun loon velen malen hoger ligt dan het onze
zij kunnen zich wel 2 euro de liter permiteren.
en maar klagen over grote dure auto's terwijl ze zelf in de duurste bakken rond rijden.
dit is pas kortzichtigMartijn schreef:En een hobby/verslaving kost geld.+Clio16v+ schreef:weet niet hoe het bij jou zit, maar autorijden is voor mij niet alleen vervoer, heb er behoefte aan, vind het leuk en het is ontspannen. na 1 week vakantie zonder auto krijg ik al kriebels omdat ik zin heb om te knallen.

Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
Het is goed het nutteloos autorijden te ontmoedigen. Wellicht dat een hoge benzineprijs daar een goede optie voor is.
Ik heb altijd gevonden dat álle belastingen in de benzineprijs moeten zitten (wegenbelasting, bpm, accijnzen).
Dát zou eerlijk zijn! De vervuiler, de veelrijder, de hardrijder, de nutteloosrijder, die betaalt. De persoon die zijn GTtje alleen naar de meetings rijdt betaalt die rit wellicht wat veel, maar is wel ontdaan van overige lasten. Ik rijd veel, en ik kies er toch voor een dikke, onzuinige sloep te rijden? Stort er maandelijks al 400 euro aan LPG doorheen, moet je nagaan als ik op benzine reed. Ik kan me net zo goed verplaatsen in een cliotje 1.2 hoor. Maar wil ik dat?
Benzineprijs is de enige EERLIJKE manier van het verdelen van de lasten over het autogebruik. Dat de prijs lager wordt kun je vergeten. Daarbij zijn er óók alternatieven (minder rijden, zuinigere auto's of for the time being op LPG rijden). Daarbij, de weg in Nederland is al zo vol ...
Verder kun je wel zeggen dat de overheid te veel verspilt (zal ook zeker zo zijn), maar of het voorkomen van deze verspilling veel zou kunnen bijdragen aan een lagere brandstofprijs .. ? En haal je het bij de brandstof weg, komt het ergens anders weer bij.
Dus het geef mij ook een oncomfortabel gevoel, die stijgende prijzen, maar ik zou het niet tegen willen houden. Als laatste reden lijkt het mij net een push-factor om versneld nieuwe alternatieven te ontwikkelen, zoals rijden op elektriciteit, waterstof, luchtdruk en weet ik niet wat er voor bijna-bruikbare vindingen zijn. Ik denk hoe sneller hoe beter, als die benzineprijs die 2 euro grens zou doorbreken lijkt het me mooi als het een nieuw tijdperk in luidt van andere energiebronnen en energiegebruik.

Ik heb altijd gevonden dat álle belastingen in de benzineprijs moeten zitten (wegenbelasting, bpm, accijnzen).
Dát zou eerlijk zijn! De vervuiler, de veelrijder, de hardrijder, de nutteloosrijder, die betaalt. De persoon die zijn GTtje alleen naar de meetings rijdt betaalt die rit wellicht wat veel, maar is wel ontdaan van overige lasten. Ik rijd veel, en ik kies er toch voor een dikke, onzuinige sloep te rijden? Stort er maandelijks al 400 euro aan LPG doorheen, moet je nagaan als ik op benzine reed. Ik kan me net zo goed verplaatsen in een cliotje 1.2 hoor. Maar wil ik dat?

Benzineprijs is de enige EERLIJKE manier van het verdelen van de lasten over het autogebruik. Dat de prijs lager wordt kun je vergeten. Daarbij zijn er óók alternatieven (minder rijden, zuinigere auto's of for the time being op LPG rijden). Daarbij, de weg in Nederland is al zo vol ...
Verder kun je wel zeggen dat de overheid te veel verspilt (zal ook zeker zo zijn), maar of het voorkomen van deze verspilling veel zou kunnen bijdragen aan een lagere brandstofprijs .. ? En haal je het bij de brandstof weg, komt het ergens anders weer bij.
Dus het geef mij ook een oncomfortabel gevoel, die stijgende prijzen, maar ik zou het niet tegen willen houden. Als laatste reden lijkt het mij net een push-factor om versneld nieuwe alternatieven te ontwikkelen, zoals rijden op elektriciteit, waterstof, luchtdruk en weet ik niet wat er voor bijna-bruikbare vindingen zijn. Ik denk hoe sneller hoe beter, als die benzineprijs die 2 euro grens zou doorbreken lijkt het me mooi als het een nieuw tijdperk in luidt van andere energiebronnen en energiegebruik.

Waar ik me vooral aan erger is dat ze in Amerika liggen te mieren als ze 5 dollarcent extra moeten betalen, terwijl wij hier praktisch 3x zoveel betalen voor de liter.
Daar rijd iedereen loos met achterlijke V8 motoren uit het jaar kruik die nog moeite hebben om 1:5 te halen op lange afstanden...
Laat die gasten eens wat extra pijn lijden, tuurlijk snap ik wel dat het bij ons meer mensen op de vierkante centimer wonen, maar verhoudingsgewijs zijn we nog steeds een klein landje dus als wij ietsje minder uitstoten merk je daar wereldwijd geen bal van.
Verder ben ik het wel eens met de tegengassers, als het goedkoper wordt schiet je er geen zak mee op. Dan koopt men opeens weer meer autos omdat het 'goedkoper' is en ben je snel het effect weer kwijt.
Allemaal illegale gastank dan maar?
Daar rijd iedereen loos met achterlijke V8 motoren uit het jaar kruik die nog moeite hebben om 1:5 te halen op lange afstanden...
Laat die gasten eens wat extra pijn lijden, tuurlijk snap ik wel dat het bij ons meer mensen op de vierkante centimer wonen, maar verhoudingsgewijs zijn we nog steeds een klein landje dus als wij ietsje minder uitstoten merk je daar wereldwijd geen bal van.
Verder ben ik het wel eens met de tegengassers, als het goedkoper wordt schiet je er geen zak mee op. Dan koopt men opeens weer meer autos omdat het 'goedkoper' is en ben je snel het effect weer kwijt.
Allemaal illegale gastank dan maar?

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Want? Als je uit hobby rondjes rijdt, heb je de keuze om dat geld uit te geven. En ooit schijnt de voorraad brandstof op te zijn, dus zal er toch ontmoedigd moeten worden. En met een hoge prijs lukt dat goed: want door milieubewustzijn alleen zal het niet bereikt worden.+Clio16v+ schreef:dit is pas kortzichtigMartijn schreef:En een hobby/verslaving kost geld.+Clio16v+ schreef:weet niet hoe het bij jou zit, maar autorijden is voor mij niet alleen vervoer, heb er behoefte aan, vind het leuk en het is ontspannen. na 1 week vakantie zonder auto krijg ik al kriebels omdat ik zin heb om te knallen.
@ Merijn: er zal nooit een 1-op1 relatie te leggen zijn tussen kosten en opbrengsten. Als dat zo zou zijn, hoeft er immers geen belsting geheven te worden. Ik betaal ook mee aan de ouderenzorg en kinderopvang, dat heb ik helemaal niet nodig.

5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
Ja de discussie hier gaat vooral over de accijnsen. In de US hebben ze de mazzel, dat ze die niet hebben.
1,65 landelijke adviesprijs voor Euro 95
Omgerekend naar $ per gallon is dat momenteel $ 11,81
(tegen circa $ 4,05 in de US momenteel)
1,65 landelijke adviesprijs voor Euro 95
Omgerekend naar $ per gallon is dat momenteel $ 11,81

(tegen circa $ 4,05 in de US momenteel)
Klopt, maar laten we gewoon algemene belastingen gaan heffen waar iedereen aan mee betaalt. Waarom moet degene die veel rijdt meer dokken voor iets waar hij geen gebruik van maakt dan een ander die minder rijdt en ook geen gebruik maakt van hetzelfde?Martijn schreef:@ Merijn: er zal nooit een 1-op1 relatie te leggen zijn tussen kosten en opbrengsten. Als dat zo zou zijn, hoeft er immers geen belsting geheven te worden. Ik betaal ook mee aan de ouderenzorg en kinderopvang, dat heb ik helemaal niet nodig.:)
Ik ben niet tegen belasting heffen, absoluut niet, maar de auto wordt sinds jaar en dag als melkkoe gebruikt, omdat het gemakkelijk is en iedereen nu eenmaal verslaafd is geraakt/gemaakt aan de auto. Lekker makkelijk, dus.
Haal de accijnzen er maar af en ga de lasten bij iedereen wegtrekken. Da's onder de streep toch een stuk eerlijker, niet?
Waar wil je het wegtrekken? Ik heb nu wel de keuze om NIET eraan mee te doen (door niet te rijden, te fietsen, zuiniger te rijden). Dat zou ik andersom niet hebben.
Rijden kost geld in dit land. So be it. Dit hele landje loont zich ook helemaal niet om ongelimiteerd te rijden, daar is het veel te klein voor !
Ik hoop dat dit binnen enkele jaren binnen bereik ligt van de doorsnee burger:
[img]http://www.teslamotors.com/display_data/homepage2.jpg[/img]
Rijden kost geld in dit land. So be it. Dit hele landje loont zich ook helemaal niet om ongelimiteerd te rijden, daar is het veel te klein voor !
Ik hoop dat dit binnen enkele jaren binnen bereik ligt van de doorsnee burger:
[img]http://www.teslamotors.com/display_data/homepage2.jpg[/img]
-
- Moderator
- Car: MB
Ik snap Merijn zijn standpunt ook wel. Ik zou het volgende doen denk ik:
- accijnzen eraf halen
- rekeningrijden invoeren. Waarbij bepaalde tijden/trajecten een zwaardere belasting kennen.
En belasting wordt er op andere plaatsen ook al voldoende geheven. Kijk maar eens waar een groot deel van je vakantiegeld deze maand naartoe gaat
- accijnzen eraf halen
- rekeningrijden invoeren. Waarbij bepaalde tijden/trajecten een zwaardere belasting kennen.
En belasting wordt er op andere plaatsen ook al voldoende geheven. Kijk maar eens waar een groot deel van je vakantiegeld deze maand naartoe gaat

Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Er is ook geen weg terug, dat klopt. Nooit gaat het gebeuren en bij de volgende grote energiebron voor transport zal ook die accijns terugkomen. Daar ben ik me van bewust... Daarom juist is deze discussie redelijk nutteloos. We gaan er nooit wat aan veranderen.
Wat mij alleen stoort is het feit dat er overal extra accijnzen op geheven worden onder het mom van de CO2 uitstoot en milieuvervuiling. Dat is gewoon dikke vette bullshit... Het geld gaat daar helemaal niet heen. Dat is gewoon bewezen! Nu gaat de diesel weer omhoog per 1 juli en met een mooi verhaal zeggen ze daarmee de automobilist te willen bewegen minder snel de auto te pakken, omdat deze vervuilend is, maar aan de andere kant worden de extra inkomste wel rechtstreeks in het budget opgenomen. Daar gaan ze dus de mist in...
Ze zeggen daarmee indirect dat het gewoon extra inkomsten zijn en helemaal niet bedoeld is om mensen minder te laten rijden. Ze weten immers toch dat dat niet gebeurd.
En door de hoge brandstofprijzen wordt er al een megawinst geboekt in de vorm van BTW die ze nu opstrijken. Maar het is blijkbaar nog niet genoeg... Waar gaat dat geld in hemelsnaam allemaal naartoe?? Grotendeels zal het goed besteedt worden, maar er wordt ook geld over de balk gesmeten en da's gewoon zonde. Het is wel 'ons' geld wat we hen toevertrouwen.
Wat mij alleen stoort is het feit dat er overal extra accijnzen op geheven worden onder het mom van de CO2 uitstoot en milieuvervuiling. Dat is gewoon dikke vette bullshit... Het geld gaat daar helemaal niet heen. Dat is gewoon bewezen! Nu gaat de diesel weer omhoog per 1 juli en met een mooi verhaal zeggen ze daarmee de automobilist te willen bewegen minder snel de auto te pakken, omdat deze vervuilend is, maar aan de andere kant worden de extra inkomste wel rechtstreeks in het budget opgenomen. Daar gaan ze dus de mist in...

En door de hoge brandstofprijzen wordt er al een megawinst geboekt in de vorm van BTW die ze nu opstrijken. Maar het is blijkbaar nog niet genoeg... Waar gaat dat geld in hemelsnaam allemaal naartoe?? Grotendeels zal het goed besteedt worden, maar er wordt ook geld over de balk gesmeten en da's gewoon zonde. Het is wel 'ons' geld wat we hen toevertrouwen.
Waarom in hemelsnaam rekeningrijden?Tom schreef:Ik snap Merijn zijn standpunt ook wel. Ik zou het volgende doen denk ik:
- accijnzen eraf halen
Waarom dan niet van alle belastingen af en gewoon in de benzineprijs laten zitten? Dat is toch EXACT hetzelfde?
- Rij je veel, betaal je meer
- Rij je hard, betaal je meer
- Rij je onzuinig, betaal je meer
- Rij je met je boodschappenkarretje naar de winkel, betaal je weinig
- Rij je uberhaupt niet, betaal je niks
Snap de moeilijkheden niet.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Daarvoor hebben we de 3e woensdag in mei, dan wordt verantwoording afgelegd over de bestedingen. Helaas wordt de poppenkast op Prinsjesdag nog belangrijker gevonden, want het is weer stilletjes voorbij gegaan.Merijn schreef:Waar gaat dat geld in hemelsnaam allemaal naartoe?? Grotendeels zal het goed besteedt worden, maar er wordt ook geld over de balk gesmeten en da's gewoon zonde. Het is wel 'ons' geld wat we hen toevertrouwen.
-
- Moderator
- Car: MB
Als je alles gelijk belast met rekeningrijden maakt het idd niet uit en heb je gelijk. Maar ik denk dat iets gespreider werken wat meer ingeburgerd moet gaan worden. Hierbij kan op bepaalde tijden (spits) meer heffen natuurlijk een rol spelen. Als we allemaal van 9 tot 5 willen werken dan komen we over 10 jaar niet eens meer op ons werk aan voor de lunch volgens mij.Riël Notermans schreef:Waarom in hemelsnaam rekeningrijden?Tom schreef:Ik snap Merijn zijn standpunt ook wel. Ik zou het volgende doen denk ik:
- accijnzen eraf halen
Waarom dan niet van alle belastingen af en gewoon in de benzineprijs laten zitten? Dat is toch EXACT hetzelfde?
- Rij je veel, betaal je meer
- Rij je hard, betaal je meer
- Rij je onzuinig, betaal je meer
- Rij je met je boodschappenkarretje naar de winkel, betaal je weinig
- Rij je uberhaupt niet, betaal je niks
Snap de moeilijkheden niet.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
@Riel:
Dát is nou precies de perfecte methode om alles eerlijk te laten verlopen.
Hoeft alleen van mij niet, is ook niet haalbaar. Moeten we hier zeker 5 euro voor een liter betalen? Ik dacht het niet. Nee, als de overheid nou met oplossingen kwam, in plaats van verbruik te beboeten, zouden we vanzelf overstappen (en nee, ik bedoel geen waterstof/accu/onzinauto's, is echt de reinste onzin). Als ik betrouwbaar en snel in het openbaar vervoer kan reizen, voor minder dan wat ik nu doe, zou ik het zo doen. Ze pakken het toch altijd aan het verkeerde eind...als iemand ligt dood te bloeden ga je toch ook geen pleister plakken? Kom op man.

Hoeft alleen van mij niet, is ook niet haalbaar. Moeten we hier zeker 5 euro voor een liter betalen? Ik dacht het niet. Nee, als de overheid nou met oplossingen kwam, in plaats van verbruik te beboeten, zouden we vanzelf overstappen (en nee, ik bedoel geen waterstof/accu/onzinauto's, is echt de reinste onzin). Als ik betrouwbaar en snel in het openbaar vervoer kan reizen, voor minder dan wat ik nu doe, zou ik het zo doen. Ze pakken het toch altijd aan het verkeerde eind...als iemand ligt dood te bloeden ga je toch ook geen pleister plakken? Kom op man.

1 probleem met het voorbeeld van Riel is dat iedereen er aan mee moet doen, want anders werkt het in grensgebieden niet. Dan kun je makkelijk over de grens gaan tanken, voor minder.
Bijkomend nadeel is dat je geen grip op de zaak hebt en er geen invloed op kan uitoefenen. In de spits dok je net zoveel als buiten en dat is wel 1 van de zaken die rekeningrijden moet kunnen gaan verhelpen.
Ik heb er alleen een groot probleem mee dat ermee kan worden bijgehouden waar ik allemaal ben (geweest). En vertel me niet dat dat niet gebeurt, want als de nood aan de man is, zal het wel hiervoor gebruikt worden. Hoe hard we ook roepen over onze privacy...
Bijkomend nadeel is dat je geen grip op de zaak hebt en er geen invloed op kan uitoefenen. In de spits dok je net zoveel als buiten en dat is wel 1 van de zaken die rekeningrijden moet kunnen gaan verhelpen.
Ik heb er alleen een groot probleem mee dat ermee kan worden bijgehouden waar ik allemaal ben (geweest). En vertel me niet dat dat niet gebeurt, want als de nood aan de man is, zal het wel hiervoor gebruikt worden. Hoe hard we ook roepen over onze privacy...
Riël heeft zeker wel gelijk, vooral als je alleen al nadenkt watvoor kostenpost dat rekeningrijden wel niet zal hebben.
Bovendien krijg je het nooit foolproof, je zal weer hackers krijgen op die kassies etc.
Als je op zo'n manier moet dwingen om werktijden te gaan spreiden gaat het ook nergens meer over.
Bovendien krijg je het nooit foolproof, je zal weer hackers krijgen op die kassies etc.
Als je op zo'n manier moet dwingen om werktijden te gaan spreiden gaat het ook nergens meer over.
Dat rekeningrijden heeft ons al miljarden gekost, en gaat alleen maar meer kosten...zo'n systeem hadden ze al 15 jaar geleden kunnen invoeren, als ze even waren wezen buurten in bijv. de VS. Het systeem bestaat al jaaaaren: ETC
@Merijn: Nog meer Europese wetgeving die we aan onze laars kunnen lappen? Europa kost alleeeeen maar geld....
@Merijn: Nog meer Europese wetgeving die we aan onze laars kunnen lappen? Europa kost alleeeeen maar geld....
We zullen wel moeten. Als iedereen zelf het wiel gaat uitvinden, kost het alleen nog meer. Dus of met z'n alles invoeren dat de brandstofprijzen gelijk worden getrokken of rekeningrijden. Ik denk dat de eerste optie toch wat beter en goedkoper is.
Ja, als heel nederland NEE stemt omdat ze er geen snars van snappen kost het geld ja. Dat Europees gebeuren had allang doorgevoerd moeten worden, en dan was dat benzinekopen bij onze buurlanden ook niet meer zo'n groot probleem.
Overigens, waar praten we dan over? Als ik er nu tank spaart het me zeker 3 euro ofzo per tank. Joepi! Begreep toch al nooit waarom mensen daar soms zo ver voor omreden.
Wat Tom zegt over gespreide werktijden is natuurlijk wel goed, maar dit heeft een compleet andere manier van leven nodig. Langere openingstijden van kantoren en winkels etc. Van 6u tot 13u en van 13u tot 20u
Relaxed! Kun je in de tweede helft van je werkdag ook nog zaken regelen.
@tom
in de spits gebruik je aanzienlijk meer brandstof
Ik ben ook bang dat dat rekeningrijden één grote flop gaat worden, en zoals steven al zegt: hacken is toch simpel dan? Ze kunnen nog geen ov-pas maken?
@ daniel
als ik relatief gezien mijn belastingen niet zou hoeven betalen en het gelijk zou trekken met de benzine prijs, zodat na een laten we zeggen 15 jaar (die termijn nemen ze nu ook) de belastingen en BPM betaald zijn. De saf kostte ca. 10.000 euro BPM en maandelijks een euro of 60 (op benzine). Totale belastinginkomsten 20.800 euro.
Ik ben veelrijder, maar stel de gemiddelde persoon heeft 200.000km gereden. 20.000 liter benzine verbruikt. Een euro per liter extra dus. Dan betaal je 2,50 euro per liter om dezelfde inkomsten te genereren! Maar anders ook niks!
Heeft iemand een idee hoeveel liter benzine gemiddeld per jaar gebruikt wordt en hoeveel km gemiddeld per jaar per persoon gereden wordt? Eigenlijk wel interessant te zien hoe hoog de benzineprijs moest zijn belastinginkomsten te dekken.
Overigens, waar praten we dan over? Als ik er nu tank spaart het me zeker 3 euro ofzo per tank. Joepi! Begreep toch al nooit waarom mensen daar soms zo ver voor omreden.
Wat Tom zegt over gespreide werktijden is natuurlijk wel goed, maar dit heeft een compleet andere manier van leven nodig. Langere openingstijden van kantoren en winkels etc. Van 6u tot 13u en van 13u tot 20u

@tom
in de spits gebruik je aanzienlijk meer brandstof

Ik ben ook bang dat dat rekeningrijden één grote flop gaat worden, en zoals steven al zegt: hacken is toch simpel dan? Ze kunnen nog geen ov-pas maken?
@ daniel
als ik relatief gezien mijn belastingen niet zou hoeven betalen en het gelijk zou trekken met de benzine prijs, zodat na een laten we zeggen 15 jaar (die termijn nemen ze nu ook) de belastingen en BPM betaald zijn. De saf kostte ca. 10.000 euro BPM en maandelijks een euro of 60 (op benzine). Totale belastinginkomsten 20.800 euro.
Ik ben veelrijder, maar stel de gemiddelde persoon heeft 200.000km gereden. 20.000 liter benzine verbruikt. Een euro per liter extra dus. Dan betaal je 2,50 euro per liter om dezelfde inkomsten te genereren! Maar anders ook niks!
Heeft iemand een idee hoeveel liter benzine gemiddeld per jaar gebruikt wordt en hoeveel km gemiddeld per jaar per persoon gereden wordt? Eigenlijk wel interessant te zien hoe hoog de benzineprijs moest zijn belastinginkomsten te dekken.
Riel, dat hangt er maar net vanaf hoe duur het uiteindelijk wordt...als je voor 2 miljoen een systeem invoert, en je hebt daar 0,1% fraude in, is het veel minder erg dan dergelijke fraude bij een systeem wat miljarden heeft gekost, en nog meer kost om te onderhouden
En je rekensom, daar zit inderdaad wat in
Ik had nog niet de moeite genomen 

afgelopen weekend was er een reportage over de brandstofprijzen in België. Blijkt dat wij 1 van de goedkoopste europese landen zijn inzake brandstof.
Kan best zijn maar als men dan smakeloos verteld dat 42% van de netto kostprijs in de zakken van vader staat verdwijnt begin ik me toch vragen te stellen. De overheid is er in ieder geval niet rouwig om dat de kostprijs schandalig blijft stijgen, integendeel ! En neen, dat heeft niks te maken met het promoten van groene energie maar puur om het winstbejag.
Kan best zijn maar als men dan smakeloos verteld dat 42% van de netto kostprijs in de zakken van vader staat verdwijnt begin ik me toch vragen te stellen. De overheid is er in ieder geval niet rouwig om dat de kostprijs schandalig blijft stijgen, integendeel ! En neen, dat heeft niks te maken met het promoten van groene energie maar puur om het winstbejag.
Zoals eerder gezegd, het geld moet érgens vandaan komen. Autoliefhebbers steek je ermee in de ogen, snap ik. Maar zie ook in dat je hoe dan ook die kosten maakt. Nu maken de 'autorijders' het. En de gemiddelde hobbyist voelt m dan niet zo hard als iemand die veel rijdt
het is dat ik een deel van de reiskosten op 't bedrijf kan zetten, maar gezien ik bijna een ton per jaar rijdt, draag ik inderdaad relatief veel af aan de staat. Ook al rijd ik lpg.

het is dat ik een deel van de reiskosten op 't bedrijf kan zetten, maar gezien ik bijna een ton per jaar rijdt, draag ik inderdaad relatief veel af aan de staat. Ook al rijd ik lpg.
Jo, wat is de actuele prijs voor een litertje 95 in belgie?
[size=10:30bbfbe7a5][b:30bbfbe7a5]Clio RT[/b:30bbfbe7a5] & [b:30bbfbe7a5][color=darkblue:30bbfbe7a5]R5 GTE[/b:30bbfbe7a5][/color:30bbfbe7a5][/size:30bbfbe7a5]
Daniël W. schreef:Riel, dat hangt er maar net vanaf hoe duur het uiteindelijk wordt...als je voor 2 miljoen een systeem invoert, en je hebt daar 0,1% fraude in, is het veel minder erg dan dergelijke fraude bij een systeem wat miljarden heeft gekost, en nog meer kost om te onderhoudenEn je rekensom, daar zit inderdaad wat in
Ik had nog niet de moeite genomen
Naja, ik ben druk aan het verzinnen, wie er een nadeel zou hebben bij een brandstofprijs van 2,50 per liter zonder bijkomende extra kosten. Ik zou bijvoorbeeld als ik op vakantie ben de auto kunnen laten staan zonder dat t wat kost (nu 85 euro per maand belasting!).
Ja, de transportsector kan nadeel hebben, maar daar zou je relatief eenvoudig een aftrekpost bij de belastingdienst kunnen maken. Daarbij zouden zaken als bijtelling enzo ook moeten verdwijnen: belastinginkomsten pure op verbruik.
Bijkomend voordeel lijkt me dan ook dat men écht gaat kijken hoe je km's kan besparen, wat in alle opzichten voordeel biedt.
Duitsland 1.449-jo- schreef:1.560Rianne Tinnemans schreef:Jo, wat is de actuele prijs voor een litertje 95 in belgie?
Is dan wer duidelijk naar welke kant ik straks de grens over moet...
[size=10:30bbfbe7a5][b:30bbfbe7a5]Clio RT[/b:30bbfbe7a5] & [b:30bbfbe7a5][color=darkblue:30bbfbe7a5]R5 GTE[/b:30bbfbe7a5][/color:30bbfbe7a5][/size:30bbfbe7a5]