Fritsie's Volvo 340 GTE drifter (dikke video!)
-
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
- Locatie: Arnhem / Etten-Leur
- Contacteer:
Gerald schreef:Waar staat je auto? In etten-leur of in Arnhem? Als je sleutelruimte in arnhem zoekt voor een paar dagen/ weekend, kan ik je misschien wat hulp bieden. Ruimte incl. brug,![]()
GR.Gerald

@ Steven: Hij loopt zeker weten niet meer op 4 cilinders. Hooguit 3...

@ DennisT: Ja ik rij op iets hogere druk ja, ik hoop heel erg dat het alleen een koppakking is.
@ Abel: pcies! Als de pakking alleen naar de kut is >> effe kop checken en zsm weer in elkaar! Anders een blokje opzoeken denk.
Ik moet 8 mei weer een wedstrijd rijden dusz...
Ik zou die hoofdsproeier even doorboren met een 1,35 [mm] boortje, krijgt ie net ff wat meer sap. Ik heb een sterk vermoeden dattie aardig arm loopt namelijk.
Of als je opeens nog een sok met geld in de kast vind, een groep A conversie van MBcarperformance.
Of als je opeens nog een sok met geld in de kast vind, een groep A conversie van MBcarperformance.

Groep A carb is opzich nog wel redelijk betaalbaar toch, en een erg goede upgrade zeker als je op hogere druk rijd. Mischien niet overstandig om hem strax effe op de vermogensbank te laten afstellen. Dan weet je in elk geval zeker dat ie niet te arm loopt 

R5GTT. Drive it like you stole it
Misschien moeten we es een lijstje maken in ACT: 5GTTurbo wie met welke setup, druk en sproeierbezetting rijd, zal het zo wel ff omgooien.
Als ik het eens grof uit m'n hoofd moet doen met drukken onder de gasklep:
0.7 bar - standaard carb: 135 sproeier
0.7 bar - groep A carb: 140 sproeier
1.0 bar - groep A carb: 145 sproeier
1.3 bar - groep A carb: 150 sproeier
Als ik het eens grof uit m'n hoofd moet doen met drukken onder de gasklep:
0.7 bar - standaard carb: 135 sproeier
0.7 bar - groep A carb: 140 sproeier
1.0 bar - groep A carb: 145 sproeier
1.3 bar - groep A carb: 150 sproeier
-
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
- Locatie: Arnhem / Etten-Leur
- Contacteer:
Oorzaak: het gescheurde wastegate-actuator-slangetje
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... ing002.jpg[/img]
Gevolg: Gescheurde cilinderbus
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... debus1.jpg[/img]
Ik heb een probleem denk ik
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... ing002.jpg[/img]
Gevolg: Gescheurde cilinderbus
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... debus1.jpg[/img]
Ik heb een probleem denk ik
-
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
- Locatie: Arnhem / Etten-Leur
- Contacteer:
Kan ik een gebruikte bus uit een NON-GTT overzetten?
Of kan ik überhaupt onderdelen van een NON-GTT gebruiken?
Wat is allemaal specifiek GTT? krukas? zuigers? bussen? lagers?

Of kan ik überhaupt onderdelen van een NON-GTT gebruiken?
Wat is allemaal specifiek GTT? krukas? zuigers? bussen? lagers?
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Bussen van een NON GT kun je gewoon gebruiken, zijn allemaal hetzelfde.
Zuiger moet je wel van een GT hebben.
Busje honen, en een set nieuwe veren op de zuiger, en knallen maar.
Heb misschien nog wel wat liggen, voor weinag
Ben trouwens niet bedroefd, er zijn er genoeg die zon motorschade zouden willen hebben. Kapotte koppakkingen heeft iedereen wel eens gehad. Ga de eerstvolgende verjaardag waar je bent maar eens vertellen hoe je met het volgas driften 1 van je cilinderbussen volledig hebt doen scheuren.... Zelfs je OMA zal vol bewondering en interesse luisteren!
Zuiger moet je wel van een GT hebben.
Busje honen, en een set nieuwe veren op de zuiger, en knallen maar.
Heb misschien nog wel wat liggen, voor weinag
Ben trouwens niet bedroefd, er zijn er genoeg die zon motorschade zouden willen hebben. Kapotte koppakkingen heeft iedereen wel eens gehad. Ga de eerstvolgende verjaardag waar je bent maar eens vertellen hoe je met het volgas driften 1 van je cilinderbussen volledig hebt doen scheuren.... Zelfs je OMA zal vol bewondering en interesse luisteren!
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Specifiek zijn alleen de zuigers, en heel misschien de oliepomp.
lagers, krukas, drijfstangen en bussen zijn hetzelfde, maar moet natuurlijk wel van een 1.4 zijn.
lagers, krukas, drijfstangen en bussen zijn hetzelfde, maar moet natuurlijk wel van een 1.4 zijn.
Das een mooie motor schade
Verder geen schade aan andere bussen en of zuigers??.
Een revisie setje bij MB kost trouwens ook de wereld niet, in elk geval succes met de reparatie
Een revisie setje bij MB kost trouwens ook de wereld niet, in elk geval succes met de reparatie

R5GTT. Drive it like you stole it
Kijk een gescheurde bus, ik had al zo'n vermoeden, knappe schade idd 
CannonMaster heeft weer helemaal gelijk, enige is dat de nokkenas ook nog iets verschilt.
Ik weet wel dat Jeroen Lubking vroeger ook wel eens een normale 1.4 nam, daar de kop eraf chopte en direct een GTT kop met bijbehorende randzooi opflepte en zo in een half dagje een standaard 1.4GTS oid het vermogen zowat verdubbeld
Reviseren van het hele blok zou ik nognie aan beginnen, eerst de uitrusting foolproof maken en dan pas denken over het optimaliseren van de kleine dingen. Zijn vast nog wel wat members die een zuigertje+bus hebben liggen, Abel ofzo.

CannonMaster heeft weer helemaal gelijk, enige is dat de nokkenas ook nog iets verschilt.
Ik weet wel dat Jeroen Lubking vroeger ook wel eens een normale 1.4 nam, daar de kop eraf chopte en direct een GTT kop met bijbehorende randzooi opflepte en zo in een half dagje een standaard 1.4GTS oid het vermogen zowat verdubbeld

Reviseren van het hele blok zou ik nognie aan beginnen, eerst de uitrusting foolproof maken en dan pas denken over het optimaliseren van de kleine dingen. Zijn vast nog wel wat members die een zuigertje+bus hebben liggen, Abel ofzo.
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: wo 7 feb 2007 16:30
Is de kop niks anders dan?
Frits heeft nog wel wat 340 (1.4) blokjes liggen. Dus ik denk dat hij daarin opzich wel voorzien is, er van uitgaande dat zn zuiger heel is.
Bizar dat zo'n klein slangetje zo veel kan doen, maar niet meer dan logisch eigenlijk...
Edit to Fridge: van Thiel?
Frits heeft nog wel wat 340 (1.4) blokjes liggen. Dus ik denk dat hij daarin opzich wel voorzien is, er van uitgaande dat zn zuiger heel is.
Bizar dat zo'n klein slangetje zo veel kan doen, maar niet meer dan logisch eigenlijk...
Edit to Fridge: van Thiel?
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Oneindig als in de maximale druk: ja!
Ach, hij weet iig dat zn turbo tot veel in staat is
Nokkenas is idd ook anders
Ach, hij weet iig dat zn turbo tot veel in staat is

Nokkenas is idd ook anders
Bij ene originele GT wordt ie gebruikt om bij hoge toeren het druk verlies door de (kleine) downpipe te compenseren door er iets meer druk op te houden. Op zich helemaal niet zo gek, al is een dikkere downpipe logischer-jo- schreef:die slang eraf betekent toch druk op oneindig ? Of is dat bij een Gt niet het geval ?
Ik zie nog steeds het nut niet van die dubbele aansluiting op de actuator.

@Paulus, als je mijn bovenstaande post leest kun je opmaken dat de kop wel anders is ja...
hmz ...
ik heb hier hetzelfde type liggen maar dan van een 21 europacup, verschil...tis een -38
. Me like big maar dan stel ik me toch de vraag waarom zij ook die dubbele aansluiting produceren. Kan me niet voorstellen dat een europacup met een "te kleine" downpipe gaat rijden. Voor die downpipe hangt een jaap van een T4
ik heb hier hetzelfde type liggen maar dan van een 21 europacup, verschil...tis een -38

-
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
- Locatie: Arnhem / Etten-Leur
- Contacteer:
Allemaal bedankt voor de reacties
Iedereen die wat aangeboden heeft; ik reageer later, ben nu effe te druk bezig
als ik precies weet wat ik nodig heb komt er een reactie
Nog een aantal vraagjes/opmerkingen:
Zuiger + zuigerveren zijn onbeschadigd..
Plan is nu om er een gebruikte bus uit een standaard blokje over te zetten.. Gaat dit het overleven? Ik snap ook wel dat het beter is om alles er nieuw in te knallen, maar ik heb eigenlijk geen geld
Dan het volgende: De pistonpen zit vast IN de drijfstang, en draait in de zuiger... Dit klopt niet of wel? Bij m'n brommers was het NIET zo iig. iemand een reactie hierop?
M'n volgende vraag: de afdichting en hoogte van de bussen, hoe ga ik dat regelen? Er zat een dun sliertje rubber (o-ring?) onderaan de bus. Zijn de andere 3 cilinders nog (water)dicht?
Alvast bedankt

Iedereen die wat aangeboden heeft; ik reageer later, ben nu effe te druk bezig

Nog een aantal vraagjes/opmerkingen:
Zuiger + zuigerveren zijn onbeschadigd..

Plan is nu om er een gebruikte bus uit een standaard blokje over te zetten.. Gaat dit het overleven? Ik snap ook wel dat het beter is om alles er nieuw in te knallen, maar ik heb eigenlijk geen geld

Dan het volgende: De pistonpen zit vast IN de drijfstang, en draait in de zuiger... Dit klopt niet of wel? Bij m'n brommers was het NIET zo iig. iemand een reactie hierop?
M'n volgende vraag: de afdichting en hoogte van de bussen, hoe ga ik dat regelen? Er zat een dun sliertje rubber (o-ring?) onderaan de bus. Zijn de andere 3 cilinders nog (water)dicht?
Alvast bedankt

Dit klopt niet echt, de pistonpen wordt bij een zuiger op temperatuur in de zuiger geperst.
-
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
- Locatie: Arnhem / Etten-Leur
- Contacteer:
Ok, dus de pistonpen moet vast in de zuiger zitten.
>> exit zuiger dan maar
hmm.. toch ander setje zuigers nodig.

hmm.. toch ander setje zuigers nodig.

-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Riel heeft zeker nog nooit een C1J fatsoenlijk open getrokken....Riël Notermans schreef:Dit klopt niet echt, de pistonpen wordt bij een zuiger op temperatuur in de zuiger geperst.

De pistonpen zit GEPERST in de drijfstang, en DRAAIT VRIJ ROND in de zuiger.
Wat je zelf al zei dus, Frits
(en ja, bij een ander type motor kan het inderdaad anders zijn, maar das appels en peren.... C-motor zit het zo allemaal, klaar)
Drijfstangoog GOED verhitten, en dan kan de pen erin. Met beperkte middelen (ik gebruikte een speciaal apparaat op het revisiebedrijf waar ik toen werkte) zou ik het achterwege laten, en gewoon een zuiger scoren die op een goede stang zit, en dit compleet erin knallen.
Hoogte van de bussen hoef je je niet druk te maken, das alleen bij de 1.1 en 1.2 (met die verschillende dikte afdichtringen)
Bij een 1.4 is de hoogte niet instelbaar, en ligt er onderin alleen een o-ring voor de afdichting tussen koelwater en oliecarter.
nieuwe ringen kun je bij de dealer bestellen, kosten paar euro.
Als je er een andere bus inzet effe hoogte meten als ie gemonteerd is, maar is lastig (meetklok, stalen rei, voelermaten??).
Is het niet goed (niet vaak), heb je een probleem, en kun je beter ander blok scoren.
Wel voordat je de bus plaatst, de aanlegvlakken goed schoon maken, met fijn schuurpapier (1200-1600)
-
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
- Locatie: Arnhem / Etten-Leur
- Contacteer:
Grote dank voor de duidelijke uitleg Reinier.
Klein vraagje nog; hoe haal je normaal gesproken de pistonpen UIT de drijfstang/zuiger dan? Dat is me niet gelukt, waardoor de zuiger nu kassie weier is
Klein vraagje nog; hoe haal je normaal gesproken de pistonpen UIT de drijfstang/zuiger dan? Dat is me niet gelukt, waardoor de zuiger nu kassie weier is

-
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
- Locatie: Arnhem / Etten-Leur
- Contacteer:
Ja, dat vroeg ik me af. Ik heb het zonet met een verfbrander geprobeerd, maar alles verwarm je tegelijk natuurlijk.
Zodra je het oog verwarmt, verwarm je de pistonpen ook.
Zodra je het oog verwarmt, verwarm je de pistonpen ook.
-
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
- Locatie: Arnhem / Etten-Leur
- Contacteer:
Ok, dus met de verfbrander gewoon flink heet stoken? Dan ga ik zo nog effe de stekker erin knallen.. Ik moet het toch een keer leren. (ookal is de zuiger al naar de kut)
warm stoken en liefst een pers gebruiken met de juiste doorn.Rwd-student schreef:Grote dank voor de duidelijke uitleg Reinier.
Klein vraagje nog; hoe haal je normaal gesproken de pistonpen UIT de drijfstang/zuiger dan? Dat is me niet gelukt, waardoor de zuiger nu kassie weier is
Wat Renier zegt klopt als een 'niet gescheurde' bus

Het mooiste is om te werken met een gelagerde drijfstang, geen perstoestanden. Je moet maar es op de site van wossner kijken.
edit: zie net dat je geen budget hebt, NIET kijken dan.
-
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
- Locatie: Arnhem / Etten-Leur
- Contacteer:
lol
Als je geen budget hebt moet je juist zoveel mogelijk bekijken. Daar leer je van.
Maargoed. Ik heb eerst wel goed gekeken hoor, maar ik wist het simpelweg niet. Ik dacht dat het top-end van de drijfstang soort van glijlager was en dat de pistonpen vast in de zuiger hoorde te zitten. Ik had nog nooit gehoord van een pistonpen die in de zuiger draait.
Nu ik het weet zal ik het nooit meer vergeten, dat beloof ik je.
Plan de campagne:
-Zuiger en bus regelen >> onze canonballman gaat kijken of hij wat heeft liggen
-Nieuwe o-ringen voor de cilinderbussen bestellen >> dealert
-zo'n bussie met kit halen om alles weer dicht te knoeien
-koppakking bij de automateriaalzaak halen
-de boel weer in elkaar zetten met oude lagers
Ben benieuwd of ik 8 mei weer aan de start van driftround 3 sta.
En dan gaan we kijken of hij t/m December heel wilt blijven.
Edit: overigens, met een beetje geluk komt er een compleet blokje, gesponsord. De contacten lopen.

Als je geen budget hebt moet je juist zoveel mogelijk bekijken. Daar leer je van.
Maargoed. Ik heb eerst wel goed gekeken hoor, maar ik wist het simpelweg niet. Ik dacht dat het top-end van de drijfstang soort van glijlager was en dat de pistonpen vast in de zuiger hoorde te zitten. Ik had nog nooit gehoord van een pistonpen die in de zuiger draait.
Nu ik het weet zal ik het nooit meer vergeten, dat beloof ik je.
Plan de campagne:
-Zuiger en bus regelen >> onze canonballman gaat kijken of hij wat heeft liggen
-Nieuwe o-ringen voor de cilinderbussen bestellen >> dealert
-zo'n bussie met kit halen om alles weer dicht te knoeien

-koppakking bij de automateriaalzaak halen
-de boel weer in elkaar zetten met oude lagers

Ben benieuwd of ik 8 mei weer aan de start van driftround 3 sta.
En dan gaan we kijken of hij t/m December heel wilt blijven.
Edit: overigens, met een beetje geluk komt er een compleet blokje, gesponsord. De contacten lopen.
Oeps 
Stond me iets bij van verwarmen totdat een bolletje tin smelt en iemand die dan problemen had dat ie de zuiger ovaal perst
My bad

Stond me iets bij van verwarmen totdat een bolletje tin smelt en iemand die dan problemen had dat ie de zuiger ovaal perst

My bad
haal dan direkt even een dikere koppakking of eentje van het merk spesso met staalinlages.
behoud voor je blok omdat je de turbodruk verhoogt hebt.
behoud voor je blok omdat je de turbodruk verhoogt hebt.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl