Fritsie's Volvo 340 GTE drifter (dikke video!)

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
DennisT
Moderator

Met een beetje mazzel is het alleen de koppakking die eruit ligt. Je reed toch ook op hogere druk?
Abel
Über-Spammer

als je zuigers nog heelzijn niet janken, andere koppakking en gaan :lol:
Rwd-student
Contacteer:

Gerald schreef:Waar staat je auto? In etten-leur of in Arnhem? Als je sleutelruimte in arnhem zoekt voor een paar dagen/ weekend, kan ik je misschien wat hulp bieden. Ruimte incl. brug, :wink:

GR.Gerald
:worship: Bedankt voor het aanbod! Echt super! De auto staat in Etten, ik heb een ruime plek met alle mogelijkheden tot beschikking. Ik hou het in het achterhoofd voor het geval ik ooit in arnhem strand :wink:

@ Steven: Hij loopt zeker weten niet meer op 4 cilinders. Hooguit 3... :D

@ DennisT: Ja ik rij op iets hogere druk ja, ik hoop heel erg dat het alleen een koppakking is.

@ Abel: pcies! Als de pakking alleen naar de kut is >> effe kop checken en zsm weer in elkaar! Anders een blokje opzoeken denk.

Ik moet 8 mei weer een wedstrijd rijden dusz...
Steven
Car: M536

Ik zou die hoofdsproeier even doorboren met een 1,35 [mm] boortje, krijgt ie net ff wat meer sap. Ik heb een sterk vermoeden dattie aardig arm loopt namelijk.

Of als je opeens nog een sok met geld in de kast vind, een groep A conversie van MBcarperformance. (Y)
-PAZ-
Über-Spammer

Groep A carb is opzich nog wel redelijk betaalbaar toch, en een erg goede upgrade zeker als je op hogere druk rijd. Mischien niet overstandig om hem strax effe op de vermogensbank te laten afstellen. Dan weet je in elk geval zeker dat ie niet te arm loopt (Y)
R5GTT. Drive it like you stole it
Steven

Misschien moeten we es een lijstje maken in ACT: 5GTTurbo wie met welke setup, druk en sproeierbezetting rijd, zal het zo wel ff omgooien.

Als ik het eens grof uit m'n hoofd moet doen met drukken onder de gasklep:

0.7 bar - standaard carb: 135 sproeier
0.7 bar - groep A carb: 140 sproeier
1.0 bar - groep A carb: 145 sproeier
1.3 bar - groep A carb: 150 sproeier
Rwd-student
Contacteer:

Oorzaak: het gescheurde wastegate-actuator-slangetje

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... ing002.jpg[/img]

Gevolg: Gescheurde cilinderbus

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... debus1.jpg[/img]

Ik heb een probleem denk ik
DennisT
Moderator

Nieuw bussie erin en knallen maar :wink:
Rwd-student
Contacteer:

Kan ik een gebruikte bus uit een NON-GTT overzetten? |:

Of kan ik überhaupt onderdelen van een NON-GTT gebruiken?

Wat is allemaal specifiek GTT? krukas? zuigers? bussen? lagers?
canonballman

Bussen van een NON GT kun je gewoon gebruiken, zijn allemaal hetzelfde.
Zuiger moet je wel van een GT hebben.
Busje honen, en een set nieuwe veren op de zuiger, en knallen maar.
Heb misschien nog wel wat liggen, voor weinag

Ben trouwens niet bedroefd, er zijn er genoeg die zon motorschade zouden willen hebben. Kapotte koppakkingen heeft iedereen wel eens gehad. Ga de eerstvolgende verjaardag waar je bent maar eens vertellen hoe je met het volgas driften 1 van je cilinderbussen volledig hebt doen scheuren.... Zelfs je OMA zal vol bewondering en interesse luisteren!
canonballman

Specifiek zijn alleen de zuigers, en heel misschien de oliepomp.
lagers, krukas, drijfstangen en bussen zijn hetzelfde, maar moet natuurlijk wel van een 1.4 zijn.
-PAZ-
Über-Spammer

Das een mooie motor schade :wink: Verder geen schade aan andere bussen en of zuigers??.

Een revisie setje bij MB kost trouwens ook de wereld niet, in elk geval succes met de reparatie (Y)
Steven

Kijk een gescheurde bus, ik had al zo'n vermoeden, knappe schade idd :)

CannonMaster heeft weer helemaal gelijk, enige is dat de nokkenas ook nog iets verschilt.
Ik weet wel dat Jeroen Lubking vroeger ook wel eens een normale 1.4 nam, daar de kop eraf chopte en direct een GTT kop met bijbehorende randzooi opflepte en zo in een half dagje een standaard 1.4GTS oid het vermogen zowat verdubbeld :lol:

Reviseren van het hele blok zou ik nognie aan beginnen, eerst de uitrusting foolproof maken en dan pas denken over het optimaliseren van de kleine dingen. Zijn vast nog wel wat members die een zuigertje+bus hebben liggen, Abel ofzo.
-PAZ-
Über-Spammer

Ik heb nog wel een setje zuigers en bussen liggen, heeft er maar +/- 4500 km ingezeten bij mij :D :D
-PAZ-
Über-Spammer

Is DIT of DIT niets voor je??
pistonpen paultje

Is de kop niks anders dan?

Frits heeft nog wel wat 340 (1.4) blokjes liggen. Dus ik denk dat hij daarin opzich wel voorzien is, er van uitgaande dat zn zuiger heel is.

Bizar dat zo'n klein slangetje zo veel kan doen, maar niet meer dan logisch eigenlijk...

Edit to Fridge: van Thiel?
-jo-

die slang eraf betekent toch druk op oneindig ? Of is dat bij een Gt niet het geval ?

Ik zie nog steeds het nut niet van die dubbele aansluiting op de actuator.
canonballman

Oneindig als in de maximale druk: ja!
Ach, hij weet iig dat zn turbo tot veel in staat is :p

Nokkenas is idd ook anders
Steven

-jo- schreef:die slang eraf betekent toch druk op oneindig ? Of is dat bij een Gt niet het geval ?

Ik zie nog steeds het nut niet van die dubbele aansluiting op de actuator.
Bij ene originele GT wordt ie gebruikt om bij hoge toeren het druk verlies door de (kleine) downpipe te compenseren door er iets meer druk op te houden. Op zich helemaal niet zo gek, al is een dikkere downpipe logischer :)

@Paulus, als je mijn bovenstaande post leest kun je opmaken dat de kop wel anders is ja...
-jo-

hmz ...

ik heb hier hetzelfde type liggen maar dan van een 21 europacup, verschil...tis een -38 :bonk: . Me like big maar dan stel ik me toch de vraag waarom zij ook die dubbele aansluiting produceren. Kan me niet voorstellen dat een europacup met een "te kleine" downpipe gaat rijden. Voor die downpipe hangt een jaap van een T4
Steven

Er zijn boostcontrollers die ermee overweg kunnen geloof ik.
Rwd-student
Contacteer:

Allemaal bedankt voor de reacties :worship:

Iedereen die wat aangeboden heeft; ik reageer later, ben nu effe te druk bezig :p als ik precies weet wat ik nodig heb komt er een reactie

Nog een aantal vraagjes/opmerkingen:

Zuiger + zuigerveren zijn onbeschadigd.. (Y)

Plan is nu om er een gebruikte bus uit een standaard blokje over te zetten.. Gaat dit het overleven? Ik snap ook wel dat het beter is om alles er nieuw in te knallen, maar ik heb eigenlijk geen geld (0)

Dan het volgende: De pistonpen zit vast IN de drijfstang, en draait in de zuiger... Dit klopt niet of wel? Bij m'n brommers was het NIET zo iig. iemand een reactie hierop?

M'n volgende vraag: de afdichting en hoogte van de bussen, hoe ga ik dat regelen? Er zat een dun sliertje rubber (o-ring?) onderaan de bus. Zijn de andere 3 cilinders nog (water)dicht?

Alvast bedankt :worship:
Riël
Über-Spammer

Dit klopt niet echt, de pistonpen wordt bij een zuiger op temperatuur in de zuiger geperst.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Rwd-student
Contacteer:

Ok, dus de pistonpen moet vast in de zuiger zitten. :D >> exit zuiger dan maar

hmm.. toch ander setje zuigers nodig. (U)
canonballman

Riël Notermans schreef:Dit klopt niet echt, de pistonpen wordt bij een zuiger op temperatuur in de zuiger geperst.
Riel heeft zeker nog nooit een C1J fatsoenlijk open getrokken.... (S)

De pistonpen zit GEPERST in de drijfstang, en DRAAIT VRIJ ROND in de zuiger.
Wat je zelf al zei dus, Frits

(en ja, bij een ander type motor kan het inderdaad anders zijn, maar das appels en peren.... C-motor zit het zo allemaal, klaar)

Drijfstangoog GOED verhitten, en dan kan de pen erin. Met beperkte middelen (ik gebruikte een speciaal apparaat op het revisiebedrijf waar ik toen werkte) zou ik het achterwege laten, en gewoon een zuiger scoren die op een goede stang zit, en dit compleet erin knallen.

Hoogte van de bussen hoef je je niet druk te maken, das alleen bij de 1.1 en 1.2 (met die verschillende dikte afdichtringen)

Bij een 1.4 is de hoogte niet instelbaar, en ligt er onderin alleen een o-ring voor de afdichting tussen koelwater en oliecarter.
nieuwe ringen kun je bij de dealer bestellen, kosten paar euro.
Als je er een andere bus inzet effe hoogte meten als ie gemonteerd is, maar is lastig (meetklok, stalen rei, voelermaten??).

Is het niet goed (niet vaak), heb je een probleem, en kun je beter ander blok scoren.

Wel voordat je de bus plaatst, de aanlegvlakken goed schoon maken, met fijn schuurpapier (1200-1600)
Rwd-student
Contacteer:

Grote dank voor de duidelijke uitleg Reinier.

Klein vraagje nog; hoe haal je normaal gesproken de pistonpen UIT de drijfstang/zuiger dan? Dat is me niet gelukt, waardoor de zuiger nu kassie weier is :p
Badlands

Drijfstangoog GOED verhitten, en dan kan de pen erin.
Maar dan omgekeerd? pen eruit? Correct me if i'm wrong..
Rwd-student
Contacteer:

Ja, dat vroeg ik me af. Ik heb het zonet met een verfbrander geprobeerd, maar alles verwarm je tegelijk natuurlijk.

Zodra je het oog verwarmt, verwarm je de pistonpen ook.
Badlands

Zit er niet nog een borging oid? heb er zelf nog nooit op gelet eigenlijk alleen bij mn scooter.. maar dat zit totaal anders :D
-PAZ-
Über-Spammer

Het zit vast dmv een krimpverbinding, vandaar dat je het moet verwarmen om los te krijgen. :wink:
Rwd-student
Contacteer:

Ok, dus met de verfbrander gewoon flink heet stoken? Dan ga ik zo nog effe de stekker erin knallen.. Ik moet het toch een keer leren. (ookal is de zuiger al naar de kut)
-jo-

Rwd-student schreef:Grote dank voor de duidelijke uitleg Reinier.

Klein vraagje nog; hoe haal je normaal gesproken de pistonpen UIT de drijfstang/zuiger dan? Dat is me niet gelukt, waardoor de zuiger nu kassie weier is :p
warm stoken en liefst een pers gebruiken met de juiste doorn.

Wat Renier zegt klopt als een 'niet gescheurde' bus ;). De zuigerpen zit vast in de drijfstang. eigenlijk logisch als je het even had bekeken.

Het mooiste is om te werken met een gelagerde drijfstang, geen perstoestanden. Je moet maar es op de site van wossner kijken.

edit: zie net dat je geen budget hebt, NIET kijken dan.
Rwd-student
Contacteer:

lol :D

Als je geen budget hebt moet je juist zoveel mogelijk bekijken. Daar leer je van.

Maargoed. Ik heb eerst wel goed gekeken hoor, maar ik wist het simpelweg niet. Ik dacht dat het top-end van de drijfstang soort van glijlager was en dat de pistonpen vast in de zuiger hoorde te zitten. Ik had nog nooit gehoord van een pistonpen die in de zuiger draait.

Nu ik het weet zal ik het nooit meer vergeten, dat beloof ik je.

Plan de campagne:

-Zuiger en bus regelen >> onze canonballman gaat kijken of hij wat heeft liggen
-Nieuwe o-ringen voor de cilinderbussen bestellen >> dealert
-zo'n bussie met kit halen om alles weer dicht te knoeien :D
-koppakking bij de automateriaalzaak halen
-de boel weer in elkaar zetten met oude lagers :~

Ben benieuwd of ik 8 mei weer aan de start van driftround 3 sta.
En dan gaan we kijken of hij t/m December heel wilt blijven.

Edit: overigens, met een beetje geluk komt er een compleet blokje, gesponsord. De contacten lopen.
Riël
Über-Spammer

Oeps :p
Stond me iets bij van verwarmen totdat een bolletje tin smelt en iemand die dan problemen had dat ie de zuiger ovaal perst :)
My bad :wink:
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
mark 5t
Contacteer:

haal dan direkt even een dikere koppakking of eentje van het merk spesso met staalinlages.
behoud voor je blok omdat je de turbodruk verhoogt hebt.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Plaats reactie