jeroen's Clio 16 kleppertje update 26-06

Vertel hier alles over je project.
Steven
Car: M536

Watvoor uitlaatspruitstuk isda eigenlijk?

En dat hitteschildje op het spruitstuk is ook een beetje iel, had je beter het hele spruitstuk kunnen heatwrappen, dit kleine plaatje doet niet zo heel veel zo. Of gewoon weer een hitteschild om de hele startmotor.

Maargoed de tijd zal het leren :p

En ga je nu een dynamo inbouwen met de motor er al in? Das ook feest ;)
Jerome16v
Contacteer:

Heb eigenlijk geen idee wat voor merk spruitstuk het is, zal wel eens van K-tec kunnen zijn, hij lijkt er tenminste wel heel erg op.
Wat betreft het hitteschild, die doet genoeg, hij bedekt bijna de hele startmotor, dat is op de foto's niet zo goed te zien, maar dit is perfect zo.
En tja, de dynamo monteren met de motor er al in is geen probleem man, 10 minuten, en dan zit ie erin, Ik heb de koeler en dergelijke nog niet gemonteerd, dus je kunt er zo bij.
Bart V

Heb je nog een flexibel deel tussen de downpipe en de rest van de uitlaat zitten?

Ziet er verder erg netjes uit trouwens die uitlaat (Y)
Jerome16v
Contacteer:

Heb er nog geen flexibel stuk tussen zitten, dacht ook niet dat dit persee nodig was, Als je namelijk dit spruitstuk monteert op de originele uitlaat zit het ook zo.
Er zit wel een deel aal het spruitsuk wat iets kan bewegen, dus misschien is het genoeg, zo niet, dan las ik er vandaag of morgen nog wel een flexibel stuk tussen.
Ben alleen bang dat met een flexibel stuk de uitlaat gaan hangen on de auto, niet zozeer bij het flexibele stuk, maar in de bocht naar rechts onder de achterbank.
Bart V

OEM uitlaat is behoorlijk flexibel hoor.

Zet er maar een flexibel stuk tussen, want anders scheurt gegarandeerd je uitlaat. Zo'n universeel flexstuk koop je voor een paar tientjes bij de automaterialenzaak.
Verder moet je ook zorgen dat je het spruitstuk zelf ontlast met een steuntje oid. Dat er dus geen krachten op het spruitstuk zelf komen als de motor kantelt, en dus aan de uitlaat trekt. Je kan er anders op wachten tot die dunwandige meuk scheurt.
Jerome16v
Contacteer:

Zal proberen of ik vandaag zo'n flexibel stuk kan kopen ergens, dan maak ik die er vanavond nog tussen.
Voor die andere steun moet ik dan nog even kijken, weet niet of ik er nu nog wel bij kom.
i.i.g bedankt voor de tip
B Prins
Contacteer:

Ziet er goed uit Jeroen. Ben blij dat je wat ervaring opdoet met je eigen blok voordat ons blok een dezer weken komt :p .
Ben benieuwd hoe die dalijk loopt .... op naar Hardenberg met al die Clio's
Jerome16v
Contacteer:

haha, ja met die motor komt het ook wel goed.
Ben zelf ook zeer benieuwd hoe die uiteindelijk gaat lopen, ff wachten nog :P.
En inderdaad, op naar hardenberg :bang:
Jerome16v
Contacteer:

Vanavond de uitlaat maar weer aangepakt, Had inmiddels een flexibel stuk gekocht, en heb deze er ook meteen na het spruitstuk tussen gehangen.
Op aanraden van Bart V ook maar een steun gemaakt tussen het spruitstuk en de bak zodat het spruitstuk niet te zwaar belast word.
Daarna nog een uitlaatrubber erbij geplaatst zodat hij echt super strak onder de auto hangt, hij hangt nu echt mooi vrij, en zelfs bij wild schudden met de uitlaat raakt hij niets (Y)
Ook was de dynamo binnen, maar bij het monteren stuitte ik op een probleem, de spanner van de multieriem deed niets, waarschijnlijk de tandjes van het aluminium kapot gedraaid, heb toen de originele spanner maar gewoon vast gezet, en een bestaande steun aangepast zodat ik hem met een boutje kan aanspannen.
Al met al was het weer laat :P, dus morgen maar weer verder.

weer wat :foto:
[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... s-0093.jpg[/img]
[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... s-0095.jpg[/img]
[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... 0096-1.jpg[/img]
[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... 0098-1.jpg[/img]

Eindpijpje zit er nog los in, weet nog niet precies wat ik daarmee doe:
[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... 0099-1.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door Jerome16v op di 15 apr 2008 21:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Geert
Contacteer:

super strak man, ik zal eens kijken of ik het deze week nog even kan komen kijken.
Steven

Wil niet vervelend zijn, maar die conische verbinding met die veren, tussen de voor- en downpipe, is je scharniepunt. Dus dat flexibele stuk was niet echt nodig geweest. :~
Gabri van der Veen
Über-Spammer

dat dacht ik eigenlijk ook al, die veren zitten ook bij mijn spruitstukje (die er nog onder moet)
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
Jerome16v
Contacteer:

Steven schreef:Wil niet vervelend zijn, maar die conische verbinding met die veren, tussen de voor- en downpipe, is je scharniepunt. Dus dat flexibele stuk was niet echt nodig geweest. :~
Je bent niet vervelend hoor :P
Maar zoiets had ik al gedacht, maar voordat ik gisteren dat flexibele stuk er tussen had gemaakt, vond ik zelf dat de uitlaat wel heel erg vast aan het spruitstuk zat, zat niet echt beweging in.
Nu met het flexibele stuk ertussen kan die mooi iets bewegen, dus helemaal overbodig is het niet.
Laatst gewijzigd door Jerome16v op di 15 apr 2008 9:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Geert
Contacteer:

Jerome16v schreef:
Steven schreef:Wil niet vervelend zijn, maar die conische verbinding met die veren, tussen de voor- en downpipe, is je scharniepunt. Dus dat flexibele stuk was niet echt nodig geweest. :~
Zoiets had ik al gedacht, maar voordat ik gisteren dat flexibele stuk er tussen had gemaakt, vond ik zelf dat de uitlaat wel heel erg vast aan het spruitstuk zat, zat niet echt beweging in.
Nu met het flexibele stuk ertussen kan die mooi iets bewegen, dus helemaal overbodig is het niet.
het kan in ieder geval geen kwaad, op deze manier zit je extra safe lijkt me.
Steven

Nouja 2 scharnierpunten naast elkaar is behoorlijk hoerig als je dwarskracht wilt overbrengen, je hebt best kans dattie wat gaat hangen na een tijdje.

Verder is die veerverbinding behoorlijk vast omdat het allemaal nog nieuw is, dat moet ook een beetje inscharnieren en het moet ook weer niet te los wezen.
Tom
Moderator
Car: MB

nou zit die verbinding met die conische ring en veertjes origineel wel een heel stuk hoger. Denk dat hij op de originele plaats wat beter zit om de kantelende beweging van de motor op te vangen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jerome16v
Contacteer:

Steven schreef:Nouja 2 scharnierpunten naast elkaar is behoorlijk hoerig als je dwarskracht wilt overbrengen, je hebt best kans dattie wat gaat hangen na een tijdje.

Verder is die veerverbinding behoorlijk vast omdat het allemaal nog nieuw is, dat moet ook een beetje inscharnieren en het moet ook weer niet te los wezen.
Het spruitstuk is niet nieuw, dus dat inschanieren heeft ie al gedaan.
die 2 bouten zitten ook aardig vast, en beweegt eigenlijk niet, het flexibele stuk vangt nu alles op, en doorhangen kan niet meer, hij hangt onder de auto nu ook in rubbers.
Jerome16v
Contacteer:

Tom schreef:nou zit die verbinding met die conische ring en veertjes origineel wel een heel stuk hoger. Denk dat hij op de originele plaats wat beter zit om de kantelende beweging van de motor op te vangen.
Inderdaad, op de plek waar die zit bij het spaghetti spruitstuk kan die eigenlijk niet verticaal kantelen, en dat doet de uitlaat juist als de motor beweegt.
Ben wel tevreden hoe het er nu onder zit :)
Bart V

Die veren zijn veel te stug naar mijn mening om axiale krachten op te nemen. Bij (vol gas open/dicht, ga je de uitlaat enorm belasten. Je spruitstuk trekt dan steeds aan je gehele uitlaatlijn. OEM gebeurt dat niet omdat de flex verbinding veel hoger zit, waardoor er een kantelmoment ontstaat wat die klap opvangt.

Dat flex stuk heb je echt nodig, tenzij je starre motorsteunen zou gebruiken :p Ik heb ook al 2 keer mijn spruitstuk moeten lassen omdat ik zo eigenwijs was om geen flex stuk te gebruiken.

Erg netjes opgelost zo (Y)
Jerome16v
Contacteer:

Thanxs, en nogmaals bedankt voor de tip, anders was het waaschijnlijk onveranderd gebleven.
Vanavond nog wel weer druk geweest, maar starten zat er helaas niet in, ik vond de beugels van de koeler/fan, en de aandrijfassen zelf weer niet mooi genoeg :), dus eerst die maar afgeschuurd en gespoten;.
De aandrijfassen zijn inmiddels ook al weer gemonteerd. en heb de laatste slangen voor de koeler nog even aangelegd.
Morgen hopelijk dus alleen nog een koeler plaatsten en dan kan ik i.i.g. kijken of er leven in het beestje wil komen >-).
Had gisteren ook nog twee wazige foto's gemaakt van het steuntje waar ik het over had om de riem te spannen, maar vergeten te posten, dus bij deze.

:foto:
[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... 0091-1.jpg[/img]
[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... 0094-1.jpg[/img]
Jerome16v
Contacteer:

JAAA :bang: , hij loopt.
was toch nog weer iets meer werk dan ik had gedacht om hem te laten lopen, kabeltje hier, slangklemmetje daar, die ik maar niet dicht kreeg.
En een hoop geworstel met die grote kap om de koeler, maar toen was het moment ook daar.
Eerst zonder bougies de motor een hele tijd gestart, todat het olielampje uit ging, en toen nog iets langer :D
Toen de bougies er weer in, bougiekabels eraan en toen.... Starten en lopen (Y) .
Natuurlijk tiktte de stoters als een gek de eerste 15 a 20 minuten, maar dit werd geleidelijk minder.
Voor zover ik kon zien was bij koude motor de oliedruk 5+ bar, dus dik in orde, en bij een warme motor is de druk iets lager vergeleken met mijn oude motor, nu zo'n 1.6 bar bij 2000 toeren bij 95 graden olie temperatuur, hoger in de toeren ben ik nog niet gegaan, kan er namelijk nog niet mee rijden, en onbelast toeren maken lijkt me niet echt tof voor de motor.
Had voor de gein ook nog filmpje gemaakt, beetje lomp filmpje i know, ik wou een andere posten, maar blijkt dat ik die niet eens heb opgenomen
|: :lol:
wel kun je hier me uitlaatje mooi horen, het geluid wat ie maakt ie namelijk mooier als ik had gedacht.

http://nl.youtube.com/watch?v=fxPVOpH2kDM

Greetz
Jerome16v
Contacteer:

Gisteren dan toch de auto helemaal weer rijklaar gekregen, er moesten nog een paar dingen gespoten worden, zoals de dwarsbalk en de remklauwen, dus die meteen smorgens maar gespoten, zodat de verf rustig kon drogen terwijl ik de laatste delen aan de auto monteerde.
Geert kwam ook nog ff gezellig buurten, hij was met zijn williams, en ik mocht zelfs nog een stukkie rijden (Y) . rijdt super zo'n williams, hoop dat de mijne ook zo gaat rijden:
[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... 0093-1.jpg[/img]
[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... 0094-2.jpg[/img]

Wat foto's van de compleet ingebouwde motor:
[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... 0095-1.jpg[/img]
[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... 0096-2.jpg[/img]
[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... 0098-2.jpg[/img]

Met rooie remklauwtjes:
[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... 0099-2.jpg[/img]

Heb er nu ongeveer een 50 kilometer mee gereden, en het loopt allemaal perfect, geen rare geluiden, of rare geurtjes.
Al met al een geslaagde eerste rit :bang:
heb alleen een probleem ontdekt met de remmen, die doen het namelijk bijna niet, ik moet echt kei hard trappen op het pedaal om ook maar iets te remmen.
Heb hem gisteravond nog maar een keer ontlucht, maar dit hielp niets, vacuum slangen nagekeken van de rembekrachtiger, maar die waren niet lek o.i.d.
Dit probleem was er voor de motorwissel ook al, en heb toen een nieuwe hoofdremcilinder gemonteerd, maar ik denk dus nu dat de rembekrachtiger zelf stuk is :(.
Zal vanmiddag nog eens kijken of ik er nog wat aan kan vinden.
Enige tips waar ik nog naar kan kijken?

Greetz
Tom
Moderator
Car: MB

Ik wilde net zeggen, het zou wel eens aan HRC kunnen liggen, maar die heb je dus al vervangen. Meestal zijn de problemen dan wel weg.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jerome16v
Contacteer:

Ja die had ik al vervangen tijdens de motorwissel, was hagelnieuw van de dealert.
Kan dus naar mijn weten eigenlijk alleen nog maar aan de rembekrachtiger zelf liggen?
Martijn Kool

heb nog wel een rembekrachtiger voor je liggen eventueel...
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Steven

Als het pedaal verder gewoon goed hard is, kan het alleen je rembekrachtiger zijn idd.

Als ie zompig is en je hebt abs, blijft daar dan geen lucht inhangen?
Jerome16v
Contacteer:

Heb geen abs, en het pedaal is verder ook gewoon hard.
Moet wel zeggen, nu ik er weer een 250 km meer mee gereden heb is het wel beter geworden.
Ik verdenk nu de remdruk verdeler op de achteras, als ik namelijk flink afrem, en ik trek de handrem er ook bij aan remt de auto wel harder, en de achterwielen blokkeren niet.
Steven

Eh dan zou ik alleen maar harder bekrachtiger roepen, als ik hard rem en trek de handrem erbij blokkeert ie mooi op 2 wielen.
-PAZ-
Über-Spammer

Als ik dit zo lees, kan het volgens mij ook niets anders zijn dan de rembekrachtiger. Controleer de leiding er naar toe ook goed, deze gaan ook regelmatig kapot.

Verder erg mooi project dit (Y) (Y)
R5GTT. Drive it like you stole it
Jerome16v
Contacteer:

over een week of 2 gaat de achteras er toch onderuit, samen met de tank, de bodem is daar nog niet getectyleerd, en de achteras is ook nog één bonk roest :).
Ik zal dan de remdrukverdeler ook maar gelijk vervangen, Hoorde van iemand van het forum iets over Tilton verdelers, had wel even gezocht, maar het lijkt erop dat die dingen in de auto moeten komen?, niet gewoon op de achteras?
Kan dat ding er niet gewoon tussenuit, of blokkeert ie dan eerder als voor?.
Bart V

Als je van die last(ige) drukregelaar af wilt, moet je gewoon gaan voor verstelbare remdruk in de auto. Dit is wat bedoeld wordt met die tilton regelaar. Is niets anders dan een kraantje waarmee je de remdruk naar achteren regelt. nadeel is inderdaad dat je wel leidingen in de auto moet gaan leggen, en dat is bij een straatauto niet echt praktisch.
Alternatief is gewoon zorgen dat die originele regelaar goed gangbaar is, en de druk gelijkmatig verdeeld.

Als je die last afhankelijke regelaar weg laat gaat hij inderdaad te hard remmen achter, en dat wil je echt niet :)
jacques

Remdrukverdeler.
Ik heb bij renault de originele remdrukverdeler gekocht 130 Euro.
Ze liggen ook bij autopartsonline.nl voor ca 80 Euro.
Zelf heb ik er spijt van en had achteraf liever een handinstelbare Tilton gehad en had dan met de hand de achterrem afgesteld. Gewoon net genoeg remdruk op de achterwielen als nodig en alle andere druk op de voorwielen. Zoals wel eens eerder omschreven Dit geeft meer verbetering als die staalomvlochten remleidingen!
B Prins
Contacteer:

Jeroen .... kom bij ons even kijken wij hebben de besproken remdrukverdeler in de auto gemonteerd en de leidingen vervangen. Is wel een behoorlijke ingreep maar dan heb je ook wat.
Steven

Nou sorry hoor, maar voor een gewone straatauto die ws. nooit het circuit gaat zien (of wel?) vind ik zo'n instelbare remdrukregelaar gewoon onzin.
Geert
Contacteer:

Steven schreef:Nou sorry hoor, maar voor een gewone straatauto die ws. nooit het circuit gaat zien (of wel?) vind ik zo'n instelbare remdrukregelaar gewoon onzin.
mee eens!
Plaats reactie