probleem : Uitvallen motor renault 5 gt turbo >( Opgelost

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
BlackEagle

Probleempje van de turbo van me vriendin:

Na een poosje gereden te hebben, gaat hij op 3 poten lopen en valt de motor uit volgens haar, aan de kant stoppen, direct starten wil niet, na een paar minuten doet ie weer met een dikke blauwe pluim rook, en hij rijdt weer vrolijk door.

Dit is nu een aantal malen gebeurd.

Ik had een aantal iedeen :

1. - brandstofpomp functioneerd niet geheel lekker meer, oorzaak
misschien het relais onder de motorkap bij de ruitenwisser.
( is nog niet gecheckt, aangezien ik hem zaterdag pas krijg )
2. - brandstofrelais rechts boven bij de zekeringkast problemen ?
3. - verdelerkap met rotor vonkt niet goed, waardoor er een cilinder wordt
overgeslagen en uiteindelijk verzuipt.
4. - bougies aan vervanging toe.
5. - toch kleppen stellen ?

Ik zit te denken dat ie verzopen is dan, wil zaterdag een grote beurt geven, want ook de verdeler en rotor zijn niet al te best meer. Kan dit een oorzaak zijn, of zijn er nog andere ideen ?

Garage zegt ook de kleppen moeten gesteld worden, echter volgens mij stel je die dingen (bijna) nooit dus dit vind ik niet zo'n slimme opmerking.
Hun gaven ook aan verdeler en roter, aangezien er zo''n groot gat in de motorkap zit zal hier wel water in zijn gekomen.

Zowieso ga ik zaterdag een grote beurt geven :

- nieuwe bougies
- nieuwe verdelerkap met rotor
- nieuwe olie
- nieuw oliefilter
- nieuw benzine filter
- nieuw v-snaartje
- eventueel nieuwe koelvloeistof

Echter op de momenten dat ie uitvalt geen regenwater aanwezig...

Ben benieuwd naar de reacties.
Laatst gewijzigd door BlackEagle op za 16 feb 2008 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Blue Renault 5 1.4 GTT Combat , Grey Renault 5 1.8i 16v tuned Combat ( still building ).
Riël
Über-Spammer

Kleppen stellen zelfs met enige regelmaat bij de GTT! Domme opmerking is het niet maar of het direct je defect is?

Een BDP sensor geeft hogere weestand bij warmere motor. Deze kan te hoog worden. Zou het slechter kunnen lopen en niet starten, even afkoelen en dan wel starten wel verklaren. Check dat ding es, zit op je bak, warm es doormeten ca. 200 ohm moet ie zijn. Of gewoon vervangen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
BlackEagle

Riël Notermans schreef:Kleppen stellen zelfs met enige regelmaat bij de GTT! Domme opmerking is het niet maar of het direct je defect is?

Een BDP sensor geeft hogere weestand bij warmere motor. Deze kan te hoog worden. Zou het slechter kunnen lopen en niet starten, even afkoelen en dan wel starten wel verklaren. Check dat ding es, zit op je bak, warm es doormeten ca. 200 ohm moet ie zijn. Of gewoon vervangen.
thnx, daar had ik dus nog niet aan gedacht, zal dat ook ff checken
Blue Renault 5 1.4 GTT Combat , Grey Renault 5 1.8i 16v tuned Combat ( still building ).
Maarten-Jan
Car: R19.R

wij hebben met de alpine ooit ook zoŽn probleem gehad, ontsteking vervangen, was het niet, bleek het uiteindelijk de bobinekabel te zijn...
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

als je motor er uit valt is vast je subframe verrot :lol:
nu ff zonder lol
bdp sensor houd er tijdens het rijden niet mee op
alleen na het afzetten en je wilt hem bij nog niet afgekoelde motor weer starten doet hij het niet , als hij stuk of gaar is

die bobine kabel is wel een goeie dat heb ik ook gehad met mijn elf t
die zat er niet helemaal lekker op
gaf hetzelfde idee
Riël
Über-Spammer

Nou ik weet wel zeker, dat een BDP sensor tijdens het rijden zomaar kan ophouden. Heb het zelfs een keer voorgedaan op een oscilloscoop. Het is ook heel logisch.

De uitgaande spanning van de sensor wordt door toenemende weerstand (toenemende temperatuur) steeds lager. Op een gegeven moment zijn de sinussen te klein voor de onsteking om hoog en laag te onderscheiden. Af en toe een pruttel en dan gedaan met de pret. Afkoelen en hij kan weer.

Of het hier het geval is is punt twee, maar je kan niet zeggen dat een BDP er niet mee op kan houden onder het rijden. Het weerstandsverhaal geldt natuurlijk ook voor de kabels.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
BlackEagle

Ik ga het zaterdag merken, ff de BDP doormeten, en dan verdeler en roto vervangen en de grote beurt..

Dan ga ik wel een groot stuk rijden, en kijken wat ie doet
pierre

carburateur reservoir (onderaan de benzineaansluiting) is mogelijk vervuild, nazien, schoonmaken.
BlackEagle

pierre schreef:carburateur reservoir (onderaan de benzineaansluiting) is mogelijk vervuild, nazien, schoonmaken.
mm, zou hij het dan niet continue moeten doen lijkt me...

Dit betekend carberateur eraf schroeven, en zit ik dan niet met pakkingen

Eerst maar eens een beurt, en een andere BDP sensor, gelukkig heb ik er wat op voorraad :D
BlackEagle

Nou, het probleem is opgelost.

beurtje doet wonderen.

- Olie filter vervangen
- Olie vervangen
- Benzinefilter vervangen
- Distributiekappie en rotor vervangen
( die was echt verrot, en 1 boutje kapoet, en de rotor en kap waren zo
versleten dat ie idd slecht moest lopen )
- Bougies vervangen
- v snaartje vervangen

BDP doorgemeten, netjes 205 ohm, ook na lang eind rijden was ie netjes 205 a 210 ohm..

Heel eind gereden, en hij rijdt als een zonnetje...

Enigste wat ik nog niet heb kunnen tackelen is dat de snelheidsmeter als een gek heen en weer swabbert, maar daar hebben vast meerdere mensen last van...

Contactspray helpt niet, zal wel in de kabel zitten..

Nog wel beetje olie hier en daar bij de slangen van de intercooler, maar ach dat ben ik wel gewend...
Sputterd een beetje olie uit de uitlaat, maar ach, dat ben ik ook wel gewend.

Enigste wat me wel een beetje opviel was een klein beetje mayonaise aan de binnenkant van de oliedop, gelukkig voor de rest nergens te bekennen, zal wel wat vocht zijn geweest, en koelwater was netjes op peil...

We zien het wel :D

Maar het grootste probleem is iig opgelost :bang:
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Voor die snelheismeter moet je even de stekker in de buurt van je luchtfilterhuis checken. Even pinnetjes rechtbuigen en even inspuiten...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
BlackEagle

MartijnG schreef:Voor die snelheismeter moet je even de stekker in de buurt van je luchtfilterhuis checken. Even pinnetjes rechtbuigen en even inspuiten...
thnx, maar al eens gedaan...ligt denk ik toch aan de kabel zelf in de bak
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

of aan de stekker aan de tellerbak, is ook zon dramading :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
BlackEagle

Luco/Alpine-racer schreef:of aan de stekker aan de tellerbak, is ook zon dramading :D
Tis idd een but-ding
Plaats reactie