renault gereedschap

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
merrill

Beste renault liefhebbers,
Ik ga binnenkort mijn gasklephuis reinigen. Ik zie onder de kap dat daar speciaal gereedschap voor nodig is. Waar kun je het beste dit gereedschap halen. Renault zelf of ergens op internet...suggesties zijn welkom.

Thanks
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Wat voor speciaal gereedschap denk je nodig t e hebben dan? Hooguit een setje torx bitjes/schorvendraaiers?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
canonballman

wat voor auto?

maar waarschijnlijk zul je niet meer nodig hebben dan wat Martijn zegt; torx-spul
_Boonhead_

Investeer even en koop een setje sleutels.
Zorg dat je wat ring-steek hebt. Torx en gewone schroevendraaierssetje .
Bahcotje altijd handy.
Als je daar geen zin in hebt moet je een waterpomptang kopen :)
Nooit genoeg gereedschap eigenlijk.

Hoe verander ik grote van foto's nou in een post?
Is toch 800*600
merrill

thanks,

Ik heb een laguna grandtour uit 11-2001. 'k ga van de week ff naar een goede bouwzaak voor de torxbitjes..thanks
Tom
Moderator
Car: MB

Ga liever naar de automaterialenzaak of koop het betere spul bij de bouwmarkt. Over het algemeen verkopen ze daar namelijk ook een hoop crap gereedschap. Wellicht leuk om een schilderijtje mee op te hangen maar niet om aan vastgerotte auto's te sleutelen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Frank van Hees

precies..

als je een torx boutje hebt wat een beetje vast zit, heb je je goedkope bitje zo rond

succes ^O^
_Boonhead_

[img]http://www.gedore.nl/img/l_26.jpg[/img]

Het kost je even wat maar met zo een setje ben je al erg ver hoor
Heb zelf een hele kist maar reken dan maar op een 500 euri op een goedkoop adresje. (marktplaats of zo)
Maar ga eens bij Akkermans langs of zo.
Vraag eens naar Promat is voor hobbyer helemaal geen slecht gereedschap.
merrill

dank je voor het mooie plaatje erbij...het meeste gereedschap heb ik al. Ben er achter gekomen met de tips dat ik alleen de torx bitjes mis! Kijk en die zijn zo crusiaal voor het geheel. 'k ga daar ff op googlen daarbij neem ik de genoemde merken mee.
thanks en het wordt een heerlijk klus weekendje
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Zonder Torx ben je nergens bij een franse auto :p het complete interieur zit in elkaar met Torx-20 :D
_Boonhead_

en zonder sleutel 11 en 20 ook niet :S
Gekke fransen.Verder vind ik dat torx wel relaxed werken hoor tenzij het doordraait :@
Robert-Jan

Je moet een uitwendige torxdop 5 of 6 hebben voor het luchtfilterhuis en een torx 20 en een rateltje met een lange dop 10 voor de onderste boutjes van het gasklephuis.

1 Advies hou pleisters bij de hand! :lol:
VLK Groep
guusz

Hoi allemaal,

Ik heb dan ook een klein vraagje wat hier wel past denk ik.
Hoe doen degene het hier als ze een distributie riem vervangen....en dan met name het correct spannen van de riem.
ik lees namelijk in verschillende manuals dat je daar een soort spanningsmeter voor nodig hebt. Is dit zo..,of zijn er andere methodes??

Het vervangen opzich zie ik niet als een probleem.., maar het spannen komt nogal kritisch als ik het zo lees....
Alvast bedankt..
Tom
Moderator
Car: MB

je kunt met de hand ook goed voelen of hij op spanning staat
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
canonballman

Metertjes zijn prijzig, en ik gebruik ze nooit.
gebruik wel mn gezond verstand. :)

Richtlijn: langste vrije stuk van de riem goed 'vrij' trekken (op en neer trekken dat de riem op andere stukken strak ligt), en kijken of dat je de riem een kwartslag (90 graden) kan draaien. Als dat lukt, en niet veel meer (of minder), staat ie goed.
_Boonhead_

En ook een beetje feeling :)
guusz

Ok.... (Y)
guusz

sorrie..voor die dubbele posts.....internet bleef even hangen
Laatst gewijzigd door guusz op vr 9 nov 2007 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
merrill

zo heb vandaag het juiste gereedschap aangeschaft en voor het eerst de gasklephuis gedemonteerd en vervolgens schoongemaakt. Al om al wijst het redelijk vanzelf allemaal. (zegt een amateur)

Helaas was de actie geslaagd maar het resultaat is niet verbeterd. Moter maakt nog te lage toeren bij een koude start. 'k zal er een andere post van bakken...
Remco_Rs
Contacteer:

guusz schreef:Hoi allemaal,

Ik heb dan ook een klein vraagje wat hier wel past denk ik.
Hoe doen degene het hier als ze een distributie riem vervangen....en dan met name het correct spannen van de riem.
ik lees namelijk in verschillende manuals dat je daar een soort spanningsmeter voor nodig hebt. Is dit zo..,of zijn er andere methodes??

Het vervangen opzich zie ik niet als een probleem.., maar het spannen komt nogal kritisch als ik het zo lees....
Alvast bedankt..
Wat betreft het spannen van je distributieriem,Als het om een 16v motor gaat.Staat het aangegeven op de spanrol zelf.Doormiddel van merktekens.En LET goed op dat je de nokkenassen en krukas blokkeert,voor het vervangen van de Distributieriem......
guusz

Het gaat om een f3r motor, een 8 klepper dus....
Op zich niet ingewikkeld dus. Ik ben zelf redelijk technisch(zit in de vliegtuigtechniek) maar wil natuurlijk wel zeker weten dat ik het goed doe.
Het is nog niet echt aan de orde om h`m nu te vervangen in m`n laguna, maar zit er wel aan te denken om het gewoon zelf te doen in plaats van door een garage wat ook al gauw €400 kost...
_Boonhead_

maar als het fout gaat hang je en kan je niet terug naar de garage.
Dat soort karweitjes besteed ik wel uit bij mijn dagelijkse auto
Riël
Über-Spammer

Naja, als je handig bent kun je er niet veel fout aan doen. Merktekens spreken voor zich, en de gates riemen hebben zelfs markering op de riem zelf.

Je kan er goed bij bij een 8v, denk dat je met anderhalf uurtje klaar moet zijn.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie