R19-?????

Vertel hier alles over je project.
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

uhm??? stiekem nog 1 gebouwd :p ?

klik
Chris16v
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 15 jul 2007 11:53

nee hoor,

maar nu hij klaar is,
doe ik hem weg,
BlackEagle
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 21 sep 2005 19:50
Locatie: Almelo (O)

Chris16v schreef:nee hoor,

maar nu hij klaar is,
doe ik hem weg,
zoooooo zonde...

Waarom doet iedereen toch projekten weg...snap ut nie...

Voldoet niet aan de verw8ingen ?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

waarom dan alleen de motor weg?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

chris had toch 2 motoren gebouwd? identieke?
Chris16v
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 15 jul 2007 11:53

Dat is correct, die is alleen nog niet opgebouwd.

maar ik wil iets anders op mijn gemak, voorwiel aandrijving met dit soort projecten is achteraf waanzin gebleken.

Dus wil het in iets anders bouwen waar ooit ook een renault motor ingeleverd is + achterwiel aandrijving. en daar wil ik de komende jaren mee bezig gaan op me gemak, [/i]
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

heb hier nog wel een alpinechassis staan

2.0 turbomotor achterin
dan heb je wat aparts en stuurt beter dan met een v6 achterin (Y) (Y)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Chris16v
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 15 jul 2007 11:53

Voorlopig houd ik het even bij 1 auto, maar wil het nog eens gaan proberen en dan zonder haast. Weet nu dat het best sterk is zo 'n F7P met turbo. en in de onderstaande auto heb je net even wat meer ruimte en betere tractie.

[img]http://i74.photobucket.com/albums/i275/ ... C00671.jpg[/img]
Marcello
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 19 mar 2003 19:34

Volvo 340 zo te zien..
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Chris16v schreef:Voorlopig houd ik het even bij 1 auto, maar wil het nog eens gaan proberen en dan zonder haast. Weet nu dat het best sterk is zo 'n F7P met turbo. en in de onderstaande auto heb je net even wat meer ruimte en betere tractie.
En dat probleempje met blauwe rook bij stationair, weet je al wat dat is?
Chris16v
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 15 jul 2007 11:53

Maarten-Jan schreef:
Chris16v schreef:Voorlopig houd ik het even bij 1 auto, maar wil het nog eens gaan proberen en dan zonder haast. Weet nu dat het best sterk is zo 'n F7P met turbo. en in de onderstaande auto heb je net even wat meer ruimte en betere tractie.
En dat probleempje met blauwe rook bij stationair, weet je al wat dat is?
jup te dunne olie bij warme motor. 5w40 voldoet dus niet.
Maargoed dat los ik nog wel op.
Chris16v
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 15 jul 2007 11:53

De hele ombouw kit is naar Marcello gegaan,

dus nu hebben we in princiepe weer een standaard 19 16v motor, alleen dan 9:1 :biertjuh:
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Nou,ben benieuwd wanneer dat turbo blok weer te koop staat :p :beer:
Chris16v
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 15 jul 2007 11:53

Heb al weer nieuw speelgoed,
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

en hoe staat het met de turbo :P
Trust me. I know what I'm doing.
Chris16v
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 15 jul 2007 11:53

Koppakking ligt eruit,

Olielekkage aan uitlaatzijde. Verbrandingsruimte en koelsysteem dicht!
Olieschraapveer 2e van 2e cilinder vast in groef.
Olieschraapveer 3e cilinder gebroken in 3 stukken.

2 Turbo's aan gort gedraaid door carterdruk wat te wijten valt aan gebroken/vastzittende Olieschraapveer.

Bij stationair draaiende motor zonder oliedop zie je de verbrandingsdampen/roken omhoog komen. (0)


Actie fotos

[img]http://minddrive.nl/autos/XP-HB-32/Afbe ... 201555.jpg[/img]
[img]http://minddrive.nl/autos/XP-HB-32/Afbe ... 201563.jpg[/img]
[img]http://minddrive.nl/autos/XP-HB-32/Afbe ... 201566.jpg[/img]
[img]http://minddrive.nl/autos/XP-HB-32/Afbe ... 201565.jpg[/img]
[img]http://minddrive.nl/autos/XP-HB-32/Afbe ... 201570.jpg[/img][/list]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Low budget? :~
Chris16v
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 15 jul 2007 11:53

Steven schreef:Low budget? :~
Mwa alle onderdelen die lowbudget waren zijn nog heel,

Juist de lagers en zuigerveren etc waren allemaal nieuw.
Maar heb een vermoeden waar het mis gegaan is.


[img]http://minddrive.nl/autos/XP-HB-32/Afbe ... 201187.jpg[/img]

Ik heb nieuwe zuigerveren gemonteerd op ingelopen cilinderbussen.
na wat advies dat nieuwe veren op ingelopen bussen voor olieverbruik zou gaan zorgen heb ik ze toch licht laten honen. En zo gemonteerd.
Waarschijnlijk zijn de cilinderbussen toch te ruim geweest waardoor direct bij warme motor het geluid te horen was van kantelende zuigers, wat hoorbaar was op 1 van de filmpjes.


maargoed Trail and Error, Boel gaat weer uit elkaar. Deze keer laat ik het onderblok prepareren. Zal tijd overheen gaan voordat ik het weer monteer. Voorlopig gaat er een orginele 1800 16v in.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Hoeveel zuigerspeling had je dan?
Chris16v
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 15 jul 2007 11:53

Zover ik weet zijn er 3 type zuigers fabriekaf gemonteerd qua tollerantie.

Merktekens:
1: 81,965 - 81,975
2: 81,976 - 81,985
3: 81,986 - 81,995

Waarvan ik dus al versie 2 heb.
De zuigerspeling in goede staat moet 0,025 - 0,045 zijn.

Een voelermaat van 0,10 past op de helft van de slag vrij makkelijk tussen.
Zal morgen eens exact op meten hoeveel speling hij heeft.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

dat kun je met een voelermaat toch nauwelijks meten? Een voelermaat van 0.10mm zit toch net zo klem bij 0.20mm speling omdat ie rond loopt?
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Riël Notermans schreef:dat kun je met een voelermaat toch nauwelijks meten? Een voelermaat van 0.10mm zit toch net zo klem bij 0.20mm speling omdat ie rond loopt?
Ik heb niets anders geleerd dan de zuigerveer los te monteren in de cilinder en dan de ruimte tussen de uiteinden te meten.. :) een voelermaat tussen zuigerveer en cilinderwand proppen gaat niet goed lijkt me :p en dan is er ook niets te meten :wink:
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Dat is de slotspeling die je meet, niet de zuigerspeling.

Zuigerspeling meet je tussen zuiger en cilinder. Cilinder moet je opmeten (liefst met torque plate) en de zuiger gegevens zijn bekend (of moet je ook meten). Dit doe je dus voordat je een motor inelkaar zet.
Chris16v
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 15 jul 2007 11:53

Bart V schreef:Dat is de slotspeling die je meet, niet de zuigerspeling.

Zuigerspeling meet je tussen zuiger en cilinder. Cilinder moet je opmeten (liefst met torque plate) en de zuiger gegevens zijn bekend (of moet je ook meten). Dit doe je dus voordat je een motor inelkaar zet.
De slotspeling viel binnen de tolerantie.
Waarschijnlijk de zuigerspeling net niet.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Wat ook nog een rol kan spelen in het debacle.
Ik heb zef een jaartje race-motoren in elkaar gezet in 1982 tijdens de avond-HTS (wtb). We raceten met een Moto Guzzi Le Mans (2 cilinder 1000cc), vermogen max 107 pk/krukas.
Ik heb meerdere collega's gezien, die de cilinders inkorten en vervolgens de originele zuiger afdraaiden om meer compressie te krijgen.
Het resultaat was meer compressie maar je zuigerbodem dikte wordt minder als origineel en uiteindelijk geeft de zuiger, die toch al zwaarder wordt belast (zowel mechanisch als thermisch) de geest. Ik zelf reed gewoon met speciale hoge compressie race-zuigers, met dikke zuigerbodem, en nooit een vastloper of doorgebrande zuiger.
Chris, Ik weet dat de speciale turbo zuigers voor je turbo-blok duur zijn, maar het is waarschijnlijk de enige manier om een degelijke zuiger met ca 8 mm zuiger bodem dikte te krijgen.
Zuigerspeling meet je als volgt:
Je meet diameter van de onderkant van de zuiger (het hemd) en je meet met een meetklok op verschillende plaatsen in de cilinder en berekent de speling.
De zuiger is altijd conisch. Diameter bovenaan is kleiner.
Chris16v
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 15 jul 2007 11:53

jacques schreef:Wat ook nog een rol kan spelen in het debacle.
Ik heb zef een jaartje race-motoren in elkaar gezet in 1982 tijdens de avond-HTS (wtb). We raceten met een Moto Guzzi Le Mans (2 cilinder 1000cc), vermogen max 107 pk/krukas.
Ik heb meerdere collega's gezien, die de cilinders inkorten en vervolgens de originele zuiger afdraaiden om meer compressie te krijgen.
Het resultaat was meer compressie maar je zuigerbodem dikte wordt minder als origineel en uiteindelijk geeft de zuiger, die toch al zwaarder wordt belast (zowel mechanisch als thermisch) de geest. Ik zelf reed gewoon met speciale hoge compressie race-zuigers, met dikke zuigerbodem, en nooit een vastloper of doorgebrande zuiger.
Chris, Ik weet dat de speciale turbo zuigers voor je turbo-blok duur zijn, maar het is waarschijnlijk de enige manier om een degelijke zuiger met ca 8 mm zuiger bodem dikte te krijgen.
Zuigerspeling meet je als volgt:
Je meet diameter van de onderkant van de zuiger (het hemd) en je meet met een meetklok op verschillende plaatsen in de cilinder en berekent de speling.
De zuiger is altijd conisch. Diameter bovenaan is kleiner.

Jacques bedankt voor je informatie.
Maar het vreemde is juist dat er helemaal geen schade aan zuigers / cilinderwand te zien is. Behalve 2 gebroken veren want ook nog montage fout geweest kan zijn wat ik niet vermoed.

en de zuiger is niet ingekort, zie afbeelding:

[img]http://minddrive.nl/autos/XP-HB-32/Afbe ... 201297.jpg[/img]
Chris16v
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 15 jul 2007 11:53

Ik heb afgelopen weekend op mijn gemak het blok uit elkaar gehaald,
en nu is duidelijk zichtbaar wat er gebeurd is.

Op alle 4 de zuigers zijn vreetsporen zichtbaar en op alle cilinerwanden zijn in de slagrichting lichte krassen te zien. zuigers kan je met 2 duimen in de cilinder vrij ver heen en weer kantelen. Waarom er krassen in staan ben ik nog niet helemaal achter. Kan een te arm mengsel hier de oorzaak van zijn?

Verder was de koppakking nog helemaal heel, dat is dus wel goed nieuws.
En geen pingelsporen zichtbaar. (0)

Fotos volgen.....
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Nu is de koppakking in eens weer heel ? mischien volgende keer even een beetje inrijden voordat je meteen volgas op volle druk gaat rijden enz ?
Chris16v
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 15 jul 2007 11:53

Ronald1916V schreef:Nu is de koppakking in eens weer heel ? mischien volgende keer even een beetje inrijden voordat je meteen volgas op volle druk gaat rijden enz ?
De eerste was een spesso, die is overleden.
De tweede was een orginele die is heel gebleven rond de verbandingskamers.
Zweette alleen beetje olie aan uitlaatzijde.

Waren dus geen stoterbussen maar kantelende zuigers... (I)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Waar staan de vreetsporen? Aan de zuigerpen-richting of inlaat-uitlaatrichting?

Eerste geval is te heet geworden, 2e is teveel speling. Door t bot genomen :)
Chris16v
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 15 jul 2007 11:53

Riël Notermans schreef:Waar staan de vreetsporen? Aan de zuigerpen-richting of inlaat-uitlaatrichting?

Eerste geval is te heet geworden, 2e is teveel speling. Door t bot genomen :)
staan aan in-/uitlaat kant.
Verder is het hoon profiel helemaal weg bij ODP en BDP. terwijl in het midden van de slag het er nog vers in staat. (S)
BlackEagle
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 21 sep 2005 19:50
Locatie: Almelo (O)

akelig stil, dut ie alweer ? :D
Blue Renault 5 1.4 GTT Combat , Grey Renault 5 1.8i 16v tuned Combat ( still building ).
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

BlackEagle schreef:akelig stil, dut ie alweer ? :D
Niks beters te doen dan de boel afstoffen? :D

Wij zoeken anders nog een schoonmaakster... :lol:
BlackEagle
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 21 sep 2005 19:50
Locatie: Almelo (O)

DennisT schreef:
BlackEagle schreef:akelig stil, dut ie alweer ? :D
Niks beters te doen dan de boel afstoffen? :D

Wij zoeken anders nog een schoonmaakster... :lol:
een frisse wind kan af en toe geen kwaad toch :smoke:
Blue Renault 5 1.4 GTT Combat , Grey Renault 5 1.8i 16v tuned Combat ( still building ).
Chris16v
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 15 jul 2007 11:53

BlackEagle schreef:akelig stil, dut ie alweer ? :D
Tsja dat zal ik even toelichten hoe het er met de Turbo motor staat:

Ik heb de boel dus uit 1 gehaald om de oorzaak vast te stellen.
Conclusie: Combinatie van te arm mengsel en cilinderbussen te ruim tijdens montage al.


Het compleet gereviseerde onderblok met uitgewogen krukas en +/- 3kg vliegwiel
[img]http://minddrive.nl/Afb012.jpg[/img]


Spruitstuk T25, Downpipe, Intercooler, Gasklep adatper, etc
[img]http://minddrive.nl/Afb014.jpg[/img]

En tot slot de laatste nieuwe turbo (GT25) waarmee nooit gereden is.
Ligt sinds september als aandenken op mijn kast.
[img]http://minddrive.nl/Afb073.jpg[/img]


Na demontage van de motor in september ben ik begonnen aan de inbouw van een standaard 19 16v.
Op dit moment staat de auto al 3maand te wachten totdat hij onder het laken vandaan mag.
En weer dienst mag gaan doen als dagelijks vervoer.
Plaats reactie