R19-?????
Na het een en ander veranderd te hebben en de motor deels los genomen te hebben. Zijn we toch verder gegaan met het project. Een beoerd lopende motor verkoopt niet en rijden kan je er ook niet mee. Dus op me gemak de motor afgemaakt en loopt nu uit eindelijk goed op 0.4bar
Laatste veranderingen:
- 16 andere stoterbussen.
- Nieuwe GT25R turbo watergekoeld (wegens overlijden van de GT20)
- Clio16v Gasklephuis + RVS adapter
loopt het nu zo'n 1500km lekker,
Rij er 1x per week nu mee naar me werk (30km), voor de rest staat hij eigenlijk stil. Kan ik op me gemak bedenken wat ik er mee wil.
[img]http://www.minddrive.nl/autos/XP-HB-32/ ... 201529.jpg[/img]
[img]http://www.minddrive.nl/autos/XP-HB-32/ ... 201541.jpg[/img]
[img]http://www.minddrive.nl/autos/XP-HB-32/ ... 201518.jpg[/img]
[img]http://www.minddrive.nl/autos/XP-HB-32/ ... 201522.jpg[/img]
[img]http://www.minddrive.nl/autos/XP-HB-32/ ... 201521.jpg[/img]
Video:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 8851855800
Laatste veranderingen:
- 16 andere stoterbussen.
- Nieuwe GT25R turbo watergekoeld (wegens overlijden van de GT20)
- Clio16v Gasklephuis + RVS adapter
loopt het nu zo'n 1500km lekker,
Rij er 1x per week nu mee naar me werk (30km), voor de rest staat hij eigenlijk stil. Kan ik op me gemak bedenken wat ik er mee wil.
[img]http://www.minddrive.nl/autos/XP-HB-32/ ... 201529.jpg[/img]
[img]http://www.minddrive.nl/autos/XP-HB-32/ ... 201541.jpg[/img]
[img]http://www.minddrive.nl/autos/XP-HB-32/ ... 201518.jpg[/img]
[img]http://www.minddrive.nl/autos/XP-HB-32/ ... 201522.jpg[/img]
[img]http://www.minddrive.nl/autos/XP-HB-32/ ... 201521.jpg[/img]
Video:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 8851855800
Laatst gewijzigd door Chris16v op za 26 jan 2008 18:26, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
en had je niet al een topic? 

-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
incognito 

Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Prive situatie was laatste tijd niet geweldig,jacob schreef:zal hij wel een reden voor hebbenAbel schreef:waarom andere inlog naam??
vandaar het knoeien en knooien aan de auto,
Sinds het 1 en ander veranderd is, werkt hij in 1x zoals het zou moeten.
Afhankelijk van de omstandigheden (bij 0,4bar):
0 - 100km in 7seconden,
80 - 120 in 5 9,8seconden
0,4bar turbodruk vanaf +/- 3000 toeren.
Geplande aanpassingen zijn:
- beter hitteschild voor de startmotor(Want soms heeft hij geen zin meer bij warmestart.)
- verplaatsen van olietempsensor van carterpan naar T-splitblok bij oliedruksensor.
- verhogen van 0.4 naar 0.6bar
-
- Berichten: 382
- Lid geworden op: wo 21 sep 2005 19:50
- Locatie: Almelo (O)
hulde hulde...
volgens mij kwam ik die turbo's ergens te koop tegen
Als dat allemaal leuk loopt, moeten we maar eens gaan babbelen als mij combat weer eens klaar is en loopt voor zo'n kitje
Filmpjes zien er veelbelovend uit
0-100 in 7sec...dat moet veel sneller kunnen..
Geen vermogensuitdraai ?
Wat weegt zo'n 19 ook alweer?
Misschien dat de prestaties van zo'n blok in een 5 anders worden:D
volgens mij kwam ik die turbo's ergens te koop tegen

Als dat allemaal leuk loopt, moeten we maar eens gaan babbelen als mij combat weer eens klaar is en loopt voor zo'n kitje

Filmpjes zien er veelbelovend uit
0-100 in 7sec...dat moet veel sneller kunnen..
Geen vermogensuitdraai ?
Wat weegt zo'n 19 ook alweer?

Misschien dat de prestaties van zo'n blok in een 5 anders worden:D
Kan ook wel sneller, maar krijg het in zijn 1 maar eens op de grond.BlackEagle schreef:hulde hulde...
volgens mij kwam ik die turbo's ergens te koop tegen![]()
Als dat allemaal leuk loopt, moeten we maar eens gaan babbelen als mij combat weer eens klaar is en loopt voor zo'n kitje![]()
Filmpjes zien er veelbelovend uit
0-100 in 7sec...dat moet veel sneller kunnen..
Geen vermogensuitdraai ?
Wat weegt zo'n 19 ook alweer?![]()
Misschien dat de prestaties van zo'n blok in een 5 anders worden:D
2 lukt nog wel.
Verder merk ik dat na een tijdje stilstaan of langzaam rijden de intercooler zijn werk niet echt meer doet omdat hij dan aanzienlijk minder vlot is.
Vermogen is onbekend, zal een pk of 160a170 zijn.
1 van die turbo's is te koop die je op de foto zag.
De andere zit op de auto.
Ik weet wel dat de gehele cilinderkop dondersheet wordt,
daarom eerst wideband en dan meer druk.
Olietemperatuur is niet het probleem,Bart V schreef:Fatsoenlijke externe oliekoeler doet ook nog wel behoorlijk wat met je temperatuur.
Heb defi meter in de auto, sensor gemonteerd in de carterstop (oke niet helemaal lek vrij maar het idee was goed)
En daar kan ik zien dat hij tussen de 80 a 100 graden zit. Dus niet heel extreem. Mede waarschijnlijk doordat ik een warmtewisselaar van een DCi gemonteerd heb die dikker is dan de standaard variant.
Probleem licht hem meer bij de koelvloeistof. Stationair kan de ventilator het gewoon niet meer af

Niet heel erg maar je moet het wel even in de gaten houden.
-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
meet je in je carter wel een reeele waarde? laatst hier ergens ook een discussie over gelezen, schijnt nogal wat te kunnen schelen!
-
- Berichten: 382
- Lid geworden op: wo 21 sep 2005 19:50
- Locatie: Almelo (O)
tja, wordt natuurlijk altijd warmer met een turbootje..
Is het blok ook eigenlijk niet voor gemaakt..( zeggen ze )
Aan het blok ook nog wat aangepast dan?
Turbo olie gekoeld, of/en watergekoeld ?
Doet je waterpompie nog wel goed ?
Is het blok ook eigenlijk niet voor gemaakt..( zeggen ze )
Aan het blok ook nog wat aangepast dan?
Turbo olie gekoeld, of/en watergekoeld ?
Doet je waterpompie nog wel goed ?
100 graden is onder vollast, Maar ik draai eigenlijk nooit langer dan 20a30 seconden vollast.Bart V schreef:80 a 100 is opzich netjes, maar dan heb je hem zeker nog niet op vollast gehad
9:1 bottomend.BlackEagle schreef:tja, wordt natuurlijk altijd warmer met een turbootje..
Is het blok ook eigenlijk niet voor gemaakt..( zeggen ze )
Aan het blok ook nog wat aangepast dan?
Turbo olie gekoeld, of/en watergekoeld ?
Doet je waterpompie nog wel goed ?
Turbo olie gesmeerd,
Watergekoeld,
2 pompjes:
1 tussen warmtewisselaar en kop en radiateur (de standaard pomp)
1 tussen turbo en watervaatje. (bij het tijdrelais opgesoldeerd anders gaat het water koken in die leidingen na het afzetten)
Vanavond even paar video's gemaakt met de Nokia:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 9854&hl=nl
Wielspin in zijn 1 tijdens wegrijden, en ging tot zijn 3!
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 8876&hl=nl
Motorruimte closeup, tijdens het nadraaien

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 9854&hl=nl
Wielspin in zijn 1 tijdens wegrijden, en ging tot zijn 3!
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 8876&hl=nl
Motorruimte closeup, tijdens het nadraaien

-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
tikt die nou zo?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Berichten: 382
- Lid geworden op: wo 21 sep 2005 19:50
- Locatie: Almelo (O)
Ik blijf ut kicken vinden
Een projekt met een lekker resultaat..
Nu heel houden
Een projekt met een lekker resultaat..
Nu heel houden

80-100 graden in de carterpan is toch vrij pittig hoor, de carterstop is echt het minst accurate punt om je olie te meten. De onderzijde wordt gekoeld door rijwind en de sensor zal ook grotendeels de temp van de pan aannemen.
Koop maar een sandwitchplate met de meters daarin of meet ergens op een aftappunt in je blok, dan kun je met gemak 20 graden meer meten en dan zit je toch al aardig aan grenswaardes van je olie.
Koop maar een sandwitchplate met de meters daarin of meet ergens op een aftappunt in je blok, dan kun je met gemak 20 graden meer meten en dan zit je toch al aardig aan grenswaardes van je olie.
-
- Berichten: 382
- Lid geworden op: wo 21 sep 2005 19:50
- Locatie: Almelo (O)
wat is nu weer een sandwichplate...
ben toch blij dat ik niet alles weet
hebbie fotootje ?
ben toch blij dat ik niet alles weet

hebbie fotootje ?
Sandwich AdaptersBlackEagle schreef:wat is nu weer een sandwichplate...
ben toch blij dat ik niet alles weet
hebbie fotootje ?
[img]http://www.racerpartswholesale.com/images/sp1t.jpg[/img]
Hi Chris,
Ik vind het super dat je toch verder gaat met je project.
Even een paar dingen over je temperatuur verhaal.
1. Je gebruikt een warmtewisselaar om je olie te koelen, dus die extra warmte moet je koelwaterradiateur ook nog afvoeren. Misschien toch een reden om een oliekoeler te kopen. Ze bestaan ook in een uitvoering met sandwich plaat waar je ook nog een oliedruk- en olie temperatuurmeter op kunt monteren.
2. Kan het zijn dat je mengsel te arm is. Je maakt namelijk een opmerking dat de kop bloed heet wordt.
Succes!
Ik vind het super dat je toch verder gaat met je project.
Even een paar dingen over je temperatuur verhaal.
1. Je gebruikt een warmtewisselaar om je olie te koelen, dus die extra warmte moet je koelwaterradiateur ook nog afvoeren. Misschien toch een reden om een oliekoeler te kopen. Ze bestaan ook in een uitvoering met sandwich plaat waar je ook nog een oliedruk- en olie temperatuurmeter op kunt monteren.
2. Kan het zijn dat je mengsel te arm is. Je maakt namelijk een opmerking dat de kop bloed heet wordt.
Succes!
heb een wideband geleent,
onder vollast tot 4500 toeren heb ik een afr van 13:1
daar boven begint hij arm te lopen bij 6000 zit hij al op afr van 14,3:1
Dus vandaar de temperatuur,Dus daar gaan we eerst wat aan doen.
En de motor gaat pas aan de kook tijdens het afzetten wegens te weinig circulatie. Ondanks de 2 pompjes.
onder vollast tot 4500 toeren heb ik een afr van 13:1
daar boven begint hij arm te lopen bij 6000 zit hij al op afr van 14,3:1
Dus vandaar de temperatuur,Dus daar gaan we eerst wat aan doen.
En de motor gaat pas aan de kook tijdens het afzetten wegens te weinig circulatie. Ondanks de 2 pompjes.
heb een wideband geleent,
onder vollast tot 4500 toeren heb ik een afr van 13:1
daar boven begint hij arm te lopen bij 6000 zit hij al op afr van 14,3:1
Dus vandaar de temperatuur,Dus daar gaan we eerst wat aan doen.
En de motor gaat pas aan de kook tijdens het afzetten wegens te weinig circulatie. Ondanks de 2 pompjes.
onder vollast tot 4500 toeren heb ik een afr van 13:1
daar boven begint hij arm te lopen bij 6000 zit hij al op afr van 14,3:1
Dus vandaar de temperatuur,Dus daar gaan we eerst wat aan doen.
En de motor gaat pas aan de kook tijdens het afzetten wegens te weinig circulatie. Ondanks de 2 pompjes.
-
- Berichten: 382
- Lid geworden op: wo 21 sep 2005 19:50
- Locatie: Almelo (O)
Weer wat geleerd...tenksChris16v schreef:Sandwich AdaptersBlackEagle schreef:wat is nu weer een sandwichplate...
ben toch blij dat ik niet alles weet
hebbie fotootje ?
![]()
[img]http://www.racerpartswholesale.com/images/sp1t.jpg[/img]

-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Ik heb ook een externe olie koeler ......waterkoeleradaptor een schop geven en door lussen die waterslang .....en dan gewoon je oliekoeleradaptor er tussen vrottenChris16v schreef:ik kan niet dubbel sandwitchen,
dus moet ergens een mooie plek vinden in de kop.
Dat is 1 van de toekomst plannen,Jochem de Haas schreef:Ik heb ook een externe olie koeler ......waterkoeleradaptor een schop geven en door lussen die waterslang .....en dan gewoon je oliekoeleradaptor er tussen vrottenChris16v schreef:ik kan niet dubbel sandwitchen,
dus moet ergens een mooie plek vinden in de kop.
Maar voorlopig moet ik eerst voorkomen dat het koelwater gaat koken na het afzetten van de motor.
Dat is het ergste,
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Bij mij was het gewoon het standaard pompje laten draaien ( was bij mij eerst niet het geval, aangepaste kabelboom ) die heb ik nu handmatig bediend en probleem opgelost ....
Tijdens het rijden geen last ...maar na het uitzetten van de motor bouwde ie te veel druk op ( koken ) en ging ie lekken op/langs me onderste radiateur slang
Tijdens het rijden geen last ...maar na het uitzetten van de motor bouwde ie te veel druk op ( koken ) en ging ie lekken op/langs me onderste radiateur slang
Heb kleine modificatie erop gemaakt,Jochem de Haas schreef:Bij mij was het gewoon het standaard pompje laten draaien ( was bij mij eerst niet het geval, aangepaste kabelboom ) die heb ik nu handmatig bediend en probleem opgelost ....
Tijdens het rijden geen last ...maar na het uitzetten van de motor bouwde ie te veel druk op ( koken ) en ging ie lekken op/langs me onderste radiateur slang
2 pompjes. waarvan de 1 standaard en de 2e tussen turbo en kachel radiateur, maar die pomp nu tussen turbo en water vaatje. Weg is het probleem en scheelt gemiddeld 5 graden olietemperatuur,