startmotor

Post hier al je vragen over de Renault 19
Plaats reactie
Jacco

Dag mensen, heb wat problemen met de startmotor van mijn r 19 (1400 cc, uit 1992).

Drie kwart jaar geleden startte hij af en toe niet. Dan alleen een klik, verder niets.

Toen startmotor uit elkaar gehaald, en de bewegende cilinder van het startrelais en behuizing daarvan beetje geschuurd en gevet, want die leek teveel weerstand te geven. Sindsdien nooit meer problemen. (Los van herrie bij starten.)

Tot enkele weken geleden. Paar keer zelfde probleem (tandwiel wilde kennelijk niet meer uitslaan richting vliegwiel; weer teveel weerstand?)
Ook paar keer jankend geluid direct na starten. Tandwiel van vd startmotor wilde dan kennelijk niet direct terug en bij het vliegwiel weg.

Ook dit weekend paar keer wel draaiende startmotor, veel herrie, maar nam vliegwel kennelijk niet mee.
Dacht dat hij alleen in uiterste stand de tweede stroomkring sloot om het tandwiel vd startmotor te laten draaien? Of zouden de tandjes gewoon over elkaar heen draaien door slijtage oid?

Iemand ervaring hier mee? Kan ik ook het verkeerde vet gebruikt hebben; moet dat speciaal hittebestendig vet zijn, van dat kopervet als voor remmen gebruikt bijv?
Laatst gewijzigd door Jacco op wo 19 sep 2007 8:32, 2 keer totaal gewijzigd.
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Wat dacht je van een nieuwe/andere startmotor? Deze is duidelijk versleten...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Jacco

kan.... maar dat is zo makkelijk... :) Leek me leerzamer om eerst te kijken of ik hier nog wat mee kan.

(wel met een reserve startmotor bij de hand tijdens het sleutelen denk ik...)

Ik vraag me af wat er versleten kan zijn aan dat ding (behalve punten van tandjes eventueel).

Ik meen me te herinneren dat de koolborsteltjes nog redelijk waren, na slechts 250.000 km... 8)
Jacco

Ok, startmotor was ondertussen wel goed aan gort. Deels door beschadigd vliegwiel zo te zien.
(edit: tandwieltje van de startmotor vermalen, gruis door magnetisch veld naar binnen gezogen denk ik, vervolgens ook startmotor zelf beschadigd)

(Startmotor half jaar terug in eerste instantie verkeerd geplaatst (te ver af), daardoor was de starterkrans van vliegwiel beschadigd, die nu de startmotor beschadigt....)

Ik kan nu met andere startmotor zeker weer paar maanden vooruit, maar als nieuwe starmotor ook kapot gaat, zal vliegwiel vervangen moeten worden. Iemand daar ervaring mee? Flinke klus lijkt me. Zijn die op de sloop vd plank te koop, of moet je die zelf uitbouwen? (vermoed het laatste.... :~ )
Laatst gewijzigd door Jacco op ma 17 sep 2007 9:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer

Heeft hier vast wel iemand liggen hoor, n vliegwiel, da's niet zo'n punt.

Als de auto nog goed is, vervang je meteen de koppeling mee, en de keerring erachter. Dan rijdt ie weer heerlijk.

Maar, de bak moet er wel vanaf. VOlgens mij is dat redelijk goed te doen bij een 19, zonder de motor eruit te halen. Aanbevolen wordt even nieuwe vliegwielbouten te halen. Beetje loctite erop, op moment vastzetten, nieuwe koppeling monteren (setje heb je ook voor 150 euro als je even zoekt voor wat korting) en gaan met die banaan.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jacco

Bedankt, zal eens tijd en moed gaan verzamelen voor die klus.

Ik snap trouwens nog niet hoe het zit rond het feit dat er startmotoren met 9 en met 10 tandjes zijn voor de R19.

Is de omtrek van het tandwiel met 10 tandjes wat groter, zodat de tandjes nog steeds even ver van elkaar zitten en even groot zijn, en maakt het dus niet uit welke startmotor je hebt, of zijn er verschillen in de starterkranzen van verschillende vliegwielen?
Laatst gewijzigd door Jacco op ma 17 sep 2007 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer

Jep, t tweede.
Jacco

aha... Dan begin ik te vermoeden dat de auto toen ik hem kreeg al een verkeerde startmotor had... (met 9 tanden nl). |:

Hoe kom je daar achter?
Riël
Über-Spammer

Euh
geen idee :)

normaal functioneert het gewoon niet, dan draait ie vast neem ik aan.MAarja, dat gebeurde bij jou ook :lol:

Tandjes vliegwiel tellen?
Maar ik weet niet hoeveel het er moeten zijn...
Jacco

Eens een startmotorverkoper gebeld. En ja hoor, 1992 was een overgangsjaar van 9 naar 10 tandjes, wat vaak tot misverstanden geleid schijnt te hebben...

Nu nog achterhalen welke ik moet hebben. Maar eens een dealert lastigvallen en kijken of men dit specifiek voor mijn auto kan zien...
Jacco

Ok, na recentelijk door wat Walloniers aangeduwd te moeten worden |:
startmotor er weer uitgegooid, en er eentje met tien tanden in gehangen.

Bleek dat dat tandwieltje toch wel een ca 3 mm grotere diameter heeft.

Daarmee blijkt hij beter het vliegwiel te pakken (dieper er in te vallen?); start een stuk frisser.

Wel jammer dat er nu geen mensen meer vol angst opzij springen door metaalschraap geluid...

Ik hoop dat ik hiermee niet meer in dit topic hoef te posten (en niet uiteindelijk het vliegwiel toch te ver beschadigd blijkt...)

Wellicht zijn beide startmotoren voor dezelfde starterkrans maar vormt de 9 tands versie gewoon een wat labielere combinatie? Zo van na een beetje beschadiging gaat het eerder mis?
Plaats reactie