Hallo Renault-liefhebbers!
Na zo'n diike 10 jaar trouwe dienst moest het er maar eens van komen.
Mij Ford Mondeo Ghia 1.8 TD Hatchback reed nog prima, maar met zo'n 280000 km op de teller had 'ie toch wel hier en daar wat 'slijtplekjes' op gelopen.
Ik had vorig jaar nog een kleine 1500,- geinvesteerd in het opknappen.
Nieuwe voor en achterbumpers, nieuwe koppeling, aircoreparatie ......
Allemaal betaald uit een aanrijding die ik gehad had (een scooterhufter...).
Daarna wéér een klojo die tegen m'n bumper aan had gezeten (doorrijden na uitparkeren), maar ook hier weer m'n centen gekregen (buurvrouw noteerde kenteken ).
Ik had dit geld nog niet in m'n wagen gestoken ( 800,-) want de bumper had dan wel wat schade, maar dat viel niet echt op.
Tussendoor door eigen onhandigheid de voorbumper iets beschadigd en bij het aankoppelen van een aanhanger een deukje in m'n achterklep gekregen.
Dat in combinatie met een 'plotseling' deukje in een portier (fiets ertegen aangevallen??), maakte dat de 'glans' er een beetje af was.
Ook had ik nog een akkefietje met een remschijf (wat krom en dat merk je met remmen) en plotseling had 'ie bijgeluiden bij de sturen (uiterst links of rechts).
Kortom 10 jaar had z'n sporen nagelaten.
Overigens was het een hele fijne wagen om in te rijden hoor, Laatst naar Berlijn toch gemiddeld zonder enkel probleem 180 gereden. Fluitje van een cent en als een blok op de weg.
Maar toch....
De aanleiding om naar een andere auto te kijken was er niet meteen......
Eigenlijk kwam het doordat m'n vrouw er over begon, m.b.t. haar eigen autootje.
Ze heeft een Seat Marbella (model Panda) en ze denkt aan een ander wagentje als mijn dochters zelf hun rijbewijs hebben.
Dit 'leenbakkie' moet dan wat veiliger zijn dan de techniek uit de jaren '80, zo vind ze.
Wel eens zijnde met deze stelling ben ik eens gaan rondneuzen.
Met een budget van zo'n 5000,- moet je toch aardig ver komen voor een nieuw boodschappenkarretje, toch?
Onwillekeurig zit je toch te kijken naar wat sportief 'klein spul'.
Ik had m'n oog al laten vallen op een VW Golf Cabrio.
Ook een Citroën Pluriel stond op m'n lijstje.
Toen ik dat idee lanceerde werd ik fijntjes weer terugverwezen naar de oorspronkelijke gedachten, iets in de trand van een Corsa of zoiets.
(Ach, je laat je wel eens meeslepen)
Ik had al eens zo links en rechts gekeken.
M'n speurtocht bracht me ook bij een autobedrijf waar ik al eerder twee occasions van vandaan had. In de omgeving van Den Haag zit een handelaar die zeer redelijke prijzen heeft. Eén nadeel, inruilprijzen zijn laag.
Ik naar de oude lokatie toe (zo bleek). De toko was verhuisd.
Kom ik bij de nieuwe lokatie en kijk meteen m'n ogen uit. Het bedrijf lijkt meteen 10 x groter en heeft een prachtige showroom.
Ik dacht meteen aan mijn vorige twee contributies.....
Loop ik dus een beetje rond tussen de Corsa's, Matiz, Fiësta's e.d. en ik dacht meteen om m'n vrouw er maar bij te halen, want het aanbod is prima.
Teruglopend naar de ingang kom ik voorbij een rij MPV's (ruimtewagens).
Tsja, dat is ook niet gek!
M'n Mondeo is nog goed genoeg dacht ik nog, maar zo'n wagen is toch ook niet slecht.
Toch even rondneuzen.
Al rondbanjerend viel mijn oog al op een paar mooie karretjes....
Nee, ik dacht nog, dat is niet de opdracht, dus maar weer snel doorlopen.
Terug naar huis rijdende bedacht ik me dat er vlak bij ook een paar handelaren zitten.
Dus ik daar ook maar eens langs.
Ook weer leuk spul. Ook weer een plek om m'n vrouw mee naar toe te nemen (maar wel íets duurder).
Zie ik weer een rijtje MPV's staan.
Er stond een hele mooie Renauld Scénic tussen. Tsja.....
Ik sta er een beetje omheen te dralen, komt een driedelig pak naar me toe. Praatje....En voor ik het wist was hij m'n Mondeo aan het taxeren en een proefritje aan het maken.
Daar kwam ik natuurlijk niet voor.....Toch?
Eén voordeel, ik wist nu precis wat m'n wagen waard was. (keurig met lijsten, telefoontje naar tussenhandel (alles wat wordt ingeruid gaat toch naar Polen) en vergelijking met Internet).
Het viel me niet tegen (in de staat zoals hij nu is).
Ik naar huis.
Vertel uiteraard mijn belevenissen.
Goh, zei m'n vrouw. Als je een andere auto wilt, dan doe je dat toch!
Ik vind de instap van de Mondeo wel erg laag, dus wat mij betreft ga je kijken voor een MPV.....Of zow....Een wat hogere auto lijkt me wel wat.
Mijn autotje komt toch pas volgend jaar aande beurt. Wie weet hoelang het nog duurt voorad die meiden hun rijbewijs hebben.....
Ik ben nog hartstikke tevreden met mijn Tuutje, dus.
Nou, dat kwam dus mooi uit.
Ik vertelde dus van die Renauld Scénic. Komt overeen met de Citroën Picasso en zo'n wagen heeft een zwager. Ze had meteen een Idee. Ja, dat leek haar wel wat.
Wij de volgende dag naar dat bedrijf vlak bij.
Zij er in zitten. Er stond dus ook een Citroën Picasso naast. Ook nog even bekeken. Smoes verzonnen om weg te komen.... (als je eenmaal in een showroom sta, neem dan maar wat extra voedingsrepen en liters water mee of zo. Zo'n verkoper blijft kletsen...).
Weer naar huis en op het Internet de aanbiedingen in 'de omgeving van Den Haag' opgezocht. Toch beduidend goedkoper.
Dus wij daar naar toe. Dochter wilde ook mee. Ja zei ze, je moet nu wél een auto kopen met genoeg beenruimte achterin hoor!!! (die eisen van die kinderen ook....)
Eerst toch maar even langs de 'boodschappenwagentjes'.
Ja, daar zat wel wat tussen.....
Maar daar kwamen we niet voor.
We liepen naar de rij MPV's. M'n vrouw had al in zulke auto's gezeten (het ontloopt elkaar allemaal niet zo) dus zij keek meer naar de kleur en afwerking van interieur.
Zelf had ik eigenlijk al m'n oog laten vallen op de voorste auto in de rij.
Ik had 'm de vorige keer natuurlijk ook zien staan en had er al in gezeten, bekeken, geaaid, geinspecteerd,.....
Een maal hierbij stilstaande was er al zeer snel een goedkeurende blik van de dames.
Een metalic antraciet/zwarte wagen met mooie chroom accenten.
Er in zittende was ook daar meteen de goedkeuring. Mooi interieur, strak, luxe uitvoerening, een zee van (been)ruimte, hoge instap, gescheiden airco, enz, enz...
Alles wat op het (dames)verlanglijstje stond.
Dan maar een proefrit maken in die Renault Vel Satis 2.0 Turbo 16V Expression.
Wat een brute kracht! Een kanon en haalt dik 200. Toch zuinig in gebruik (6 versnellingen). Alles zit er op en eraan. Het enige is het gemis van een trekhaak (ik gebruik m'n Mondeo nog wel eens als traktor), maar verder zit er echt alles op en aan (full-options).
Heeft nog geen ton gelopen en is nu net 5 jaar oud.
De prijs lag tussen de overige MPV's, dus daar zat geen nadeel in. De ruimte is zelfs iets meer (brede wagen), maar doordat 'ie iets lager is (zo'n 5 cm maar) oogt hij minder 'verhuiswagen-achtig'.
Het heeft de looks van een personenauto, maar alle gemakken en ruimte van een MPV (5e deur b.v.).
De inruilwaarde was (zoals verwacht) stukken minder dan die vorige dealer. Ik denk dat al die handelaars een zware cursus 'moeilijk kijken' achter de rug hebben.
Ik heb natuurlijk ook een cursus 'vermoordde onschuld' gedaan, dus je begrijpt dat nu weer de voedingsrepen en flessen water te pas komen.
Daar waren we dus niet zomaar even uit.
Er kwam een ommezwaai toen ik nog opmerkte dat het dus de derde auto bij dit bedrijf zou kunnen worden.
Toen moest de man toch even overleggen. Weer werd er om m'n auto gelopen (nu met de grote baas erbij). Op afstand kon ik duidelijk zien dat mijn verkoper wat overredingskracht nodig had.
Hij kwam terug met een 'final'-bod. Nu lag de inruilwaarde precies daar waar ik op gehoopt had. Nog even volhouden dacht ik. Ik weer om de Renault lopen. Gewezen op twee minpuntjes (asbakje gaat niet open en een krasje op een achterlicht). Hij beloofde me toen nog (naast de grote beurt die erbij hoort, de nieuwe APK en nog wat standaard opleveriingspunten) ook nog een nieuwe mattenset en een volle tank (zit er normaal niet bij. Dat wist ik nog van de vorige keren).
De deal was gesloten.
Inmiddels heb ik de Vel Satis een dikke maand.
Wat een genot om er mee te rijden, zeg!
Ik ben dus uiterst tevreden!!!!!
Gompie (Erik) uit Gouda!
Een Vel Satis rijder erbij
-
Zoo he wat een verhaal!
Welkom @ RTC
van je bolide?

Welkom @ RTC

Laatst gewijzigd door Marco (ClioII) op wo 10 okt 2007 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Sow, leuk stukje !!
En tja, wat kan ik zeggen, zou m zo willen hebben, die Vel Satis
Ik rijd dan maar 'the next best thing' van n paar jaartjes daarvoor
En tja, wat kan ik zeggen, zou m zo willen hebben, die Vel Satis

Ik rijd dan maar 'the next best thing' van n paar jaartjes daarvoor

sjeeses wat een tekst....
welkom hier...
leuk he, lage restwaardes van speciale modellen? k ben m'n broer aan het overhalen ook een vel sat te nemen ipv een volvo s80
welkom hier...
leuk he, lage restwaardes van speciale modellen? k ben m'n broer aan het overhalen ook een vel sat te nemen ipv een volvo s80

- Rik Hamberg
- Car: Clio IV R.S. (JS)
Erg leuk verhaal
!
En, heb je ook al foto's
?
Veel plezier met deze opvallende auto (en dat is zeer positief bedoeld).

En, heb je ook al foto's

Veel plezier met deze opvallende auto (en dat is zeer positief bedoeld).
-
- Car: Megane coupe ph1 16V
- Contacteer:
mn ouders hebben ook een keer voor een velsatis gekeken,toen was het een 3.5 v6,gaat ook als een brandweer,maar toch van afgeweken,aangezien ze niet zon grote wagen nodig hadden.
veel plezier in je nieuwe bolide

veel plezier in je nieuwe bolide

Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
Hartelijk dank voor jullie aardige responce
Een foto zal ik binnenkort posten, maar eerst dit filmpje maar......
http://www.renault.be/nl/actu/downloads ... tis_nl.mpg

Een foto zal ik binnenkort posten, maar eerst dit filmpje maar......
http://www.renault.be/nl/actu/downloads ... tis_nl.mpg
-
Goeie keus, die Velsatis 

[img]http://www.avtomanija.com/fotoz/wallpap ... 0Satis.jpg[/img]
[img]http://www.rijtesten.nl/afbeeldingen/19 ... tis_07.jpg[/img]
[img]http://www.rijtesten.nl/afbeeldingen/19 ... tis_14.jpg[/img]
[img]http://www.rijtesten.nl/afbeeldingen/19 ... tis_09.jpg[/img]
Persbericht eind 2001
De Vel Satis, zo heette het nieuwe topmodel van Renault al in 1998, toen het merk haar toenmalige concept car voor het eerst aan het publiek toonde. In Genève is nog drie dagen de definitieve versie te zien. Het eindresultaat van de ontwikkeling mag er zijn. En dan bedoelen we hier niet alleen het design (Renault noemt zich niet voor niets 'Createur d'Automobiles'), maar ook uitrusting en motorisering zijn op topniveau uitgevoerd. Luxe, hightech en een relatief forse hoogte zijn kernbegrippen. Naar verwachting wordt de Vel Satis begin volgend jaar leverbaar.
Met een lengte van 4 m 86 is deze Vel Satis duidelijk een toplimousine. Maar ook de hoogte valt op: 1 m 58 en dat is gemiddeld zo'n 13 cm hoger dan de vergelijkbare modellen van de concurrentie. Kenners van de Safrane zullen overigens ook merken, dat de nieuweling hoger zit; de zitpositie scheelt hier zo'n 10 cm.
Het interieur van de auto is bewust licht gehouden. Geen protserigheid, moeten de ontwerpers gedacht hebben. In plaats daarvan zien we strakke lijnen, geperforeerd leder in de zitting en rugleuning van de stoelen, die overigens voorzien zijn van geontegreerde driepuntsgordels. Ook het vele glaswerk (zeker aan de achterzijde ruim aanwezig) draagt bij aan de lichte sfeer van de auto.
De binnenzijde is ook vorstelijk bedeeld met comfort verhogende attributen. Zo is er bijvoorbeeld een DVD speler en een video systeem voor de achterpassagiers; de bestuurder zelf is meer gebaat bij een navigatiesysteem en dat is er dan ook. De elektronische routeplanner houdt overigens rekening met de door de via de FM band uitgezonden verkeersinformatie.
Net als bij de nieuwe Laguna, is ook de Vel Satis voorzien van de Renault kaart, die een sleutel overbodig maakt en de diverse persoonlijke instellingen van twee bestuurders feilloos herkent. Een handrem ontbreekt. Hoewel, hij is wel aanwezig, maar wordt automatisch in- en uitgeschakeld. Een radarsysteem peilt de afstand tot de voorganger en past de snelheid van de auto zo nodig aan. Voorzieningen als het automatisch inschakelen van koplampen, een regelsensor, parkeerhulp, bandenspanningsmeter en ESP behoren tot de voorzieningen van deze Vel Satis.
De keuze in motorisering van deze Vel Satis bestaat vooralsnog uit een 3.5 V6 benzinemotor en een 3.0 V6 diesel. De eerstgenoemde is het resultaat van de samenwerking tussen Renault en Nissan. De zescilinder ontwikkelt een vermogen van 235 pk (6000 tpm), terwijl de grootste trekkracht (330 Nm) bij 3300 tpm beschikbaar komt. De 3.0 turbodiesel is geconstrueerd met vier kleppen techniek, beschikt over een varabele turbo, heeft aluminium cilinderkoppen en maakt gebruik van de inmiddels welbekende common rail techniek. Aan vermogen mag de bestuurder hier straks maximaal 180 pk verwachten (4400 tpm), terwijl de maximale trekkracht van 350 Nm al bij 1800 tpm beschikbaar is. Zowel de benzinemotor als de diesel zijn gekoppeld aan een proactieve vijftraps automaat met tipstand.
[img]http://www.rijtesten.nl/afbeeldingen/19 ... tis_07.jpg[/img]
[img]http://www.rijtesten.nl/afbeeldingen/19 ... tis_14.jpg[/img]
[img]http://www.rijtesten.nl/afbeeldingen/19 ... tis_09.jpg[/img]
Persbericht eind 2001
De Vel Satis, zo heette het nieuwe topmodel van Renault al in 1998, toen het merk haar toenmalige concept car voor het eerst aan het publiek toonde. In Genève is nog drie dagen de definitieve versie te zien. Het eindresultaat van de ontwikkeling mag er zijn. En dan bedoelen we hier niet alleen het design (Renault noemt zich niet voor niets 'Createur d'Automobiles'), maar ook uitrusting en motorisering zijn op topniveau uitgevoerd. Luxe, hightech en een relatief forse hoogte zijn kernbegrippen. Naar verwachting wordt de Vel Satis begin volgend jaar leverbaar.
Met een lengte van 4 m 86 is deze Vel Satis duidelijk een toplimousine. Maar ook de hoogte valt op: 1 m 58 en dat is gemiddeld zo'n 13 cm hoger dan de vergelijkbare modellen van de concurrentie. Kenners van de Safrane zullen overigens ook merken, dat de nieuweling hoger zit; de zitpositie scheelt hier zo'n 10 cm.
Het interieur van de auto is bewust licht gehouden. Geen protserigheid, moeten de ontwerpers gedacht hebben. In plaats daarvan zien we strakke lijnen, geperforeerd leder in de zitting en rugleuning van de stoelen, die overigens voorzien zijn van geontegreerde driepuntsgordels. Ook het vele glaswerk (zeker aan de achterzijde ruim aanwezig) draagt bij aan de lichte sfeer van de auto.
De binnenzijde is ook vorstelijk bedeeld met comfort verhogende attributen. Zo is er bijvoorbeeld een DVD speler en een video systeem voor de achterpassagiers; de bestuurder zelf is meer gebaat bij een navigatiesysteem en dat is er dan ook. De elektronische routeplanner houdt overigens rekening met de door de via de FM band uitgezonden verkeersinformatie.
Net als bij de nieuwe Laguna, is ook de Vel Satis voorzien van de Renault kaart, die een sleutel overbodig maakt en de diverse persoonlijke instellingen van twee bestuurders feilloos herkent. Een handrem ontbreekt. Hoewel, hij is wel aanwezig, maar wordt automatisch in- en uitgeschakeld. Een radarsysteem peilt de afstand tot de voorganger en past de snelheid van de auto zo nodig aan. Voorzieningen als het automatisch inschakelen van koplampen, een regelsensor, parkeerhulp, bandenspanningsmeter en ESP behoren tot de voorzieningen van deze Vel Satis.
De keuze in motorisering van deze Vel Satis bestaat vooralsnog uit een 3.5 V6 benzinemotor en een 3.0 V6 diesel. De eerstgenoemde is het resultaat van de samenwerking tussen Renault en Nissan. De zescilinder ontwikkelt een vermogen van 235 pk (6000 tpm), terwijl de grootste trekkracht (330 Nm) bij 3300 tpm beschikbaar komt. De 3.0 turbodiesel is geconstrueerd met vier kleppen techniek, beschikt over een varabele turbo, heeft aluminium cilinderkoppen en maakt gebruik van de inmiddels welbekende common rail techniek. Aan vermogen mag de bestuurder hier straks maximaal 180 pk verwachten (4400 tpm), terwijl de maximale trekkracht van 350 Nm al bij 1800 tpm beschikbaar is. Zowel de benzinemotor als de diesel zijn gekoppeld aan een proactieve vijftraps automaat met tipstand.
Jammer dat ik op 4 November niet in de gelegenheid ben om naar Reeuwijk te komen voor de Meeting. Ik zit dan helaas in het buitenland.
Ik had het wel leuk gevonden een aantal van jullie te ontmoeten en mooiste Renaults te
En ik woon notabene zowat 'om de hoek'.....
Ik had het wel leuk gevonden een aantal van jullie te ontmoeten en mooiste Renaults te

En ik woon notabene zowat 'om de hoek'.....

Ik heb onlangs wat foto's opgezocht en ik kwam daarbij m'n eerste Autootje tegen......
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-FLFJIESE.jpg[/img]
Het was een standaard Fiat 850.
In die tijd werkte ik naast mijn school, 's-avonds bij een autobedrijf. Daar hadden ze ook een uitdeukerij, annex spuiterij.
Ik vond de 850 wat saai, dus ik kwam met een idee. Dat idee was gepikt van de Opel Kadett. In die tijd was er een speciale uitgave met een soort 'zon' op de zijkant (vanaf het acherwiel).
Het kontje had ik zwart gespoten en er een extra set achterlichten bij geplaast.
Op het achterdekseltje had ik een (metalen) spoiler gemaakt.
Apetrots was ik toen 'ie uit de spuiterij kwam.
In die tijd waren er maar twee leerlingen op de MTS waar ik op zat die een eigen auto hadden. Die andere autobezitter is nog steeds een vriend van me. Toch wel bijzonder.
Als we gingen sporten op een naburig veld (drie straten verderop) werden onze auto's volgepropt met mede-klasgenoten (die te lui waren om te lopen).
Het record is 7 man in een 850. In die van m'n vriend gingen er meer. Hij had een Kadett-station. Daar gingen er 'met gemak' 12 in.
Rijden met zo'n 'sportauto' betekende ook de tol betalen.
Ik heb er twee keer een opgeblazen motor mee gehad.
Zo leerde ik aardig sleutelen.
M'n vader gaf me 'les' door ernaast te komen zitten op een stoel.
Ik mocht de vieze handen maken. Een zeer goede leerschool, dat wel.
Na deze 850 (die ik zéér goed kon verkopen) kwam er een bijna identieke (in kleur) die ik maar een paar maanden had. Die verkocht ik ook weer met winst.
Toen kon ik een Fiat 850 Special kopen. Deze:
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-QCJID4EP.jpg[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-NUC3QQQY.jpg[/img]
Hier heb ik me aardig op uitgeleefd.
Ik had al ervaring op gedaan met een 'apart' uiterlijk (wat me vaak op een aanhouding kwam te staan) dus ik besloot dat ik 'm aan de buitenkant niet te veel te 'pimpen' (dat woord bestond nog niet).
Ik hield me niet helemaal aan m'n eigen woord, toen ik er een hele rits lampen op de voorzijde zette (verstralers en breedstralers) die echt een giga (ook zo'n woord dat nog niet bestond) bak aan licht gaven.
De wielmaat vergrootte ik door er velgen van een Fiat 1300 onder te zetten. Die waren groter en breder. Het paste echt nèt (zonder uitbouwen).
De grootste uitdaging was toen ik een motor op de kop tikte (voor F 100,-) van een Fiat Spider. Dat was namelijk een 950 cc motor. De zwaarste uit die serie. Meer kracht dus!
In combinatie met een Abarth uitlaat, een grotere dubbele carburateur, een 'ranpipe' (een soort speciaal luchtfilter, omdat het standaard luchtfilter niet meer paste door de grotere carburateurs), en extra grote carterpan (ook van Abarth) en nog een paar kleine dingen, was het 850-je veranderd in een klein monstertje.
De Simca Ralley 1 en 2 (standaard te koop) reed ik er met gemak uit.
Uiteraard moest er wél een dikke stoeprand in de voorbak (waar normaal het reservewiel zat) anders begon hij te stuiteren.
Binnenin had ik de standaard stoelen verwijderd (incl achterbank) en daar had ik twee kuipstoelen van de Spider in geplaatst.
Op de plaats van de dashboard/middenconsole (daar waar de verwarmingsunit achter zat) kwam een mega grote toerenteller (van de sloop) in een behuizing van een oude speakerbox. Het was net of het zo hoorde. Nog wat ander (fake) tellers erbij en ik waande me in een Porche.
Toch wist ik zeer aardig te presteren met dit karretje.
In die tijd werden er veel georganiseerde straatralley's gereden en daar deed ik op een gegeven moment aan mee. Als bijrijder (kaartlezer) had ik m'n schoolmaatje bij me (van die Kadett). We moesten rijden in het Westland, tussen de kassen door. Hij was daar zeer goed bekend. Zo kon het gebeuren dat we TWEEDE werden (tussen de BMW's en andere professionele Ralley-auto's). We werden meteen gestrikt voor nóg een ralleyproef. Dat was meteen ook de laatste, want toen ik na afloop naar m'n banden keek, zat er bijna geen profiel meer op.
Als arme schoolgaande student kon ik niet financieel opboxen tegen de 'profs'
Later verkocht ik uiteindelijk de 850 (bijnaam Rolce Royce i.v.m. RR in het kenteken) en ben toen een Vauxhall gaan rijden.
Dat waren nog eens tijden...........
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-FLFJIESE.jpg[/img]
Het was een standaard Fiat 850.
In die tijd werkte ik naast mijn school, 's-avonds bij een autobedrijf. Daar hadden ze ook een uitdeukerij, annex spuiterij.
Ik vond de 850 wat saai, dus ik kwam met een idee. Dat idee was gepikt van de Opel Kadett. In die tijd was er een speciale uitgave met een soort 'zon' op de zijkant (vanaf het acherwiel).
Het kontje had ik zwart gespoten en er een extra set achterlichten bij geplaast.
Op het achterdekseltje had ik een (metalen) spoiler gemaakt.
Apetrots was ik toen 'ie uit de spuiterij kwam.
In die tijd waren er maar twee leerlingen op de MTS waar ik op zat die een eigen auto hadden. Die andere autobezitter is nog steeds een vriend van me. Toch wel bijzonder.
Als we gingen sporten op een naburig veld (drie straten verderop) werden onze auto's volgepropt met mede-klasgenoten (die te lui waren om te lopen).
Het record is 7 man in een 850. In die van m'n vriend gingen er meer. Hij had een Kadett-station. Daar gingen er 'met gemak' 12 in.
Rijden met zo'n 'sportauto' betekende ook de tol betalen.
Ik heb er twee keer een opgeblazen motor mee gehad.
Zo leerde ik aardig sleutelen.
M'n vader gaf me 'les' door ernaast te komen zitten op een stoel.
Ik mocht de vieze handen maken. Een zeer goede leerschool, dat wel.
Na deze 850 (die ik zéér goed kon verkopen) kwam er een bijna identieke (in kleur) die ik maar een paar maanden had. Die verkocht ik ook weer met winst.
Toen kon ik een Fiat 850 Special kopen. Deze:
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-QCJID4EP.jpg[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-NUC3QQQY.jpg[/img]
Hier heb ik me aardig op uitgeleefd.
Ik had al ervaring op gedaan met een 'apart' uiterlijk (wat me vaak op een aanhouding kwam te staan) dus ik besloot dat ik 'm aan de buitenkant niet te veel te 'pimpen' (dat woord bestond nog niet).
Ik hield me niet helemaal aan m'n eigen woord, toen ik er een hele rits lampen op de voorzijde zette (verstralers en breedstralers) die echt een giga (ook zo'n woord dat nog niet bestond) bak aan licht gaven.
De wielmaat vergrootte ik door er velgen van een Fiat 1300 onder te zetten. Die waren groter en breder. Het paste echt nèt (zonder uitbouwen).
De grootste uitdaging was toen ik een motor op de kop tikte (voor F 100,-) van een Fiat Spider. Dat was namelijk een 950 cc motor. De zwaarste uit die serie. Meer kracht dus!
In combinatie met een Abarth uitlaat, een grotere dubbele carburateur, een 'ranpipe' (een soort speciaal luchtfilter, omdat het standaard luchtfilter niet meer paste door de grotere carburateurs), en extra grote carterpan (ook van Abarth) en nog een paar kleine dingen, was het 850-je veranderd in een klein monstertje.
De Simca Ralley 1 en 2 (standaard te koop) reed ik er met gemak uit.
Uiteraard moest er wél een dikke stoeprand in de voorbak (waar normaal het reservewiel zat) anders begon hij te stuiteren.
Binnenin had ik de standaard stoelen verwijderd (incl achterbank) en daar had ik twee kuipstoelen van de Spider in geplaatst.
Op de plaats van de dashboard/middenconsole (daar waar de verwarmingsunit achter zat) kwam een mega grote toerenteller (van de sloop) in een behuizing van een oude speakerbox. Het was net of het zo hoorde. Nog wat ander (fake) tellers erbij en ik waande me in een Porche.
Toch wist ik zeer aardig te presteren met dit karretje.
In die tijd werden er veel georganiseerde straatralley's gereden en daar deed ik op een gegeven moment aan mee. Als bijrijder (kaartlezer) had ik m'n schoolmaatje bij me (van die Kadett). We moesten rijden in het Westland, tussen de kassen door. Hij was daar zeer goed bekend. Zo kon het gebeuren dat we TWEEDE werden (tussen de BMW's en andere professionele Ralley-auto's). We werden meteen gestrikt voor nóg een ralleyproef. Dat was meteen ook de laatste, want toen ik na afloop naar m'n banden keek, zat er bijna geen profiel meer op.
Als arme schoolgaande student kon ik niet financieel opboxen tegen de 'profs'
Later verkocht ik uiteindelijk de 850 (bijnaam Rolce Royce i.v.m. RR in het kenteken) en ben toen een Vauxhall gaan rijden.
Dat waren nog eens tijden...........

Laatst gewijzigd door Gompie op wo 28 nov 2007 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Jij moet echt een boek gaan schrijven
Mooie verhalen man 

'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi