Clio RS '00 Motorsteun

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
hpeeters

Hoi,

Ik ben trotse bezitter van een Clio RS '00, echter wanneer ik in de 1e versnelling flink optrek dan maakt de auto een trrr trrr geluid met enkele kloppen onder de auto. Nu heb ik al gelezen dat dit waarschijnlijk de motorsteun(en) zijn. Hoe kan ik erachter komen WELKE motorsteun het is, waar zitten deze? en hoe kun je deze makkelijk zelf vervangen? Ik had hier en daar al gelezen dat het niet zo erg moelijke is om deze te vervangen.

Ik heb een dialogys maar ik kan de antwoorden daar niet vinden.

Groet,

Henry
Jeroen Wigger
Car: Laguna II 2.0 T 205

Dit is in de meeste gevallen de achterste motorsteun, deze zit aan de achterkant van de motor en aan 't subframe,carroserie...
Zeer goed bij te komen, als je een put of brug hebt dan...
succes..

Oja rijd in de 4, ongeveer 50 en laat je gas los... daar snel achteraan geef je weer gas en als dan je pook heftig naar voor en achter beweegt, weet je het zeker...
Hardcore RS

hey, ik zit ook met dit probleem met mijn RS.

wat kosten de standaard motorsteunen weet iemand dat?

en ik heb gehoord dat er ook versterkte steunen bestaan waar zijn die verkrijgbaar? ik heb al gekeken @ http://www.reichhard-motorsport.com maar kan niet de juiste vinden... snap dr vrij weinig van van die site :~
Hardcore RS

hpeeters

ben ik weer,

ik ben zojuist met m'n clio even naar de renault garage geweest. Een monteur heeft in m'n auto gereden en daarna nog op de brug gezet maar kon niet constateren dat 't geluid van een motorsteun afkomstig is. Hij kon 't zo niet thuisbrengen... zoals 't hier iig omschreven is lijkt 't mij toch een motorsteun, maar de monteur zal 't wel beter weten denk ik? Hij had meer tijd nodig om 't te onderzoeken, maar ik heb gezegd dat we dat wel doen bij de volgende beurt...

Enig advies?
Hardcore RS

misschien een aandrijfas, iets anders kan vrijwel niet,

ik heb het bijvoorbeeld niet als ik gewoon veel gas geef met koppeling in(dus de aandrijving niet belast)
hpeeters

ik heb 't ook niet als ik veel gas geef met koppeling in, enkel met flink wegtrekken in de 1, en af en toe in de 2 (maar zelden).
Hardcore RS

idd precies hetzelfde
hpeeters

Ik heb afgelopen weekend de baksteun gedemonteerd en volgekit met bison polymax, echter helaas is het probleem nog steeds aanwezig, ik zou verder niet weten waar het anders aan zou kunnen liggen.
Hardcore RS

hmm ... hij was niet zwak? de steun?

misschien dan toch aandrijfas
hpeeters

nee het viel inderdaad wel mee met de zwakte, ik heb 'm maar evengoed met polymax gevuld. Ik denk inderdaad dat 't de aandrijfas is dan, maar zekerweten doe ik 't niet omdat de garage er naar gekeken heeft en hij daar niets aan kon zien.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

je kan ook eens een andere garage vragen als second opinion. kan nooit kwaad. word het geluid ook erger als je door bochten gaat?

wiellager, homokineet?
Jeroen Wigger
Car: Laguna II 2.0 T 205

en wordt ie van die polymax niet knetter-stijf?
Hardcore RS

nou ik heb hetzelfde probleem dus antwoord ook maar ff

heel soms is et als ik de bocht door ga dat ik t hoor maat het word niet erger

het is gewoon in 1 wegrijden goed stevig... 4000 rpm>>> klapper klapper klapper>7000rpm>>> in zn 2 soms klapper en dan weg
hpeeters

het geluid wordt niet erger in de bochten, het is alleen vanuit de 1 voluit optrekken en dan hoor je het geluid. Je beschrijft het als TRTRRTRR TRRTRTR TRRRR en soms voel ik wat lichte klappen onder de carrosserie. Het lijkt alsof er iets "doorschiet" tijdens accelereren, iets wat ronddraait misschien en wat dan ff doorschiet ofzo, het geluid is wel echt TRTRRTRR TRTRRTRRR en ALLEEN vanuit de 1 voluit optrekken.

Overigens merk ik eigenlijk geen verschil nu ik die baksteun helemaal volgekit heb met polymax. Ik kan niet zeggen dat ie knetter-stijf is ofzo maar 't geluid trr trr gaat niet weg.

Verder ben ik inderdaad van plan om naar een andere renault dealer te gaan voor een second-opinion.
Laatst gewijzigd door hpeeters op di 11 sep 2007 7:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Hardcore RS

dus? het probleem is weg?
hpeeters

Hardcore RS schreef:dus? het probleem is weg?
nee, helaas, heb 't verkeerd geformuleerd, heb 't bericht al aangepast. ik bel jou binnenkort ff, kunnen we vergelijken.
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Klink mij in de oren als een aandrijfas/homokineet. Maar goed, een andere (renault) garage zal je uitsluitsel geven.
Hardcore RS

bij mij op de APK advieslijst staat wel de stuurkogel op? misschien is em daT?
Jean-Paul-S
Über-Spammer

mwah dat niet, dat geeft geen trrrr geluid.

ik gok net als frits op je aandrijfas :)
Hardcore RS

lijkt me ook dan, maar moet een aandrijfas dat geluid niet harder in de bocht maken?
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Hardcore RS schreef:lijkt me ook dan, maar moet een aandrijfas dat geluid niet harder in de bocht maken?
Homokineet wel, maar het kan ook de andere kant van de aandrijfas zijn dus het flexibele gedeelte aan de bakkant.
GJ
Car: Megane 4 RS

De mijne klapte ook rond de 6000 toeren als je in de 1 volop optrok. Heb er 2 jaar mee rondgereden. Heb ook gehoord dat meerdere mensen het hadden.
Hardcore RS

hmm hij trekt wel gewoon door idd maar het klinkt gewoon niet lekker....
hpeeters

ja klopt, klinkt niet lekker maar trekt gewoon door verder... lijkt me niet dat 't echt ernstig is maar goed, wil wel eens weten wat 't is.
franx

geloof me, motorsteunen.
Absolute kutkwaliteit. Ze schijnen standaard dezelfde onder de RS te douwen als onder de 1600 .....

Wanneer je slippend wegtrekt, komt er dan geen kabaal uit het vooronder ??
franx

Nog wat, wanneer je de bovenste motorsteunen bekijkt (1 zit onder de accu-houder!) dan zie je dat deze gesteld kunnen worden (ovale gaten). wanneer deze losgedraaid worden, links en rechts, dan moet je het blok zover mogelijk van je af duwen, misschien met behulp van koevoet o.i.d. en dan weer aandraaien die handel. Meestal zijn de klapper-klachten dan weer even weg.

Met de tijd zal het blok weer naar voren neigen door de krachten.
franx

Nog wat, wanneer je de bovenste motorsteunen bekijkt (1 zit onder de accu-houder!) dan zie je dat deze gesteld kunnen worden (ovale gaten). wanneer deze losgedraaid worden, links en rechts, dan moet je het blok zover mogelijk van je af duwen, misschien met behulp van koevoet o.i.d. en dan weer aandraaien die handel. Meestal zijn de klapper-klachten dan weer even weg.

Met de tijd zal het blok weer naar voren neigen door de krachten.
franx

Fout fout, heb na nalezen ontdekt dat het blok naar je toe gekanteld moet worden !
Hardcore RS

dus voor de duidelijkheid naar de bumperzijde?

nu klappert waatschijnlijk je moter tegen t schutbord of hoe zit het?
franx

naar de bumper idd.

Het schijnt dat het spruitstuk tegen het subframe aan klappert.

Bij http://www.cliosport.net is er een sticky waar erover gesproken wordt

Bij mij was het vandaag in 1 keer een stuk erger, volgens mij mag hij de werkplaats in .... met spelen van de koppeling (beetje kracht op de bak zetten) hoorde ik duidelijk iets werken.

Vooral de steun te vinden onder de accu schijnt de boosdoener. Hier zit 1 of andere lange pen in verbinding met de bak die los raakt. Deze hoeft dan ook niet stuk te zijn, moet worden aangedraaid met een maat 18, maar vanaf onder... dus moet op brug ... pffff
Hardcore RS

ok bedankt, zijn die motorsteunen niet aan te passen zodat ze niet meer verschuiven |:
franx

Groep N motorsteunen !
franx

Groep N motorsteunen !
hpeeters

Bedankt voor deze reacties, ik zal binnenkort weer eens wanneer ik tijd heb er verder naar gaan kijken, die motorsteun onder de accu heb ik nog niet gecontroleerd. Overigens is inderdaad (nu die kit in de baksteun is uigehard) het vibreren wel iets meer geworden in de auto. Maar dat maakt niet uit, is alleen bij vol optrekken. Ik ben benieuwd of het te motorsteunen zijn, ik denk toch meer aan de aandrijfas.
Plaats reactie