nerveus stuur gedrag

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
taz660
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 28 jan 2007 14:24

hallo

is het normaal dat een clio rs 182 een nerveus stuurgedrag heeft , of zou er iets mis zijn? bij elke oneffenheid in de weg voeld de clio heel zoekerig aan , en je kan dus praktisch niet met een hand aan het stuur rijden .
is echt wel vervelend wan je kan dus niet echt ontspannen auto rijden he, heb al eens gevoeld aan de wielen maar die staan goed vast, en de banden hebben ook geen vreemde slijtage, dus ik zou het echt ni weten .

iemand een idee?

groeten steven
Gast

kraakt of boenkt er iets ?

Ik heb het wel es met een rs gehad dat een afgebroken motorsteun dit probleem gaf.
Arnoud
Berichten: 240
Lid geworden op: di 23 dec 2003 10:27
Locatie: Poeldijk

zijn je banden misschien (veel) breder dan standaard? of heb je er spacers onderzitten? dan zou het daar door kunnen komen
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

is de uitlijning om te beginnen wel goed? dus op een vlakke rechte weg blijft de auto gewoon rechtuit rijden bij los laten van het stuur
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Ik zou idd ook eens beginnen met de auto te laten uitlijnen. Een kleine afwijking in de wielstanden kan soms al een er nerveus weg gedrag veroorzaken.
R5GTT. Drive it like you stole it
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

ik gok op versleten fuseekogels dan heb je bij elke kuil het idee de controle te verliezen.
taz660
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 28 jan 2007 14:24

velgen en banden zijn origineel, hij wijkt een beetje af , maar kraken en bonken,daar hoor ik niks van, heb wel als ik volledig afdraai dat er presies iets schuurd of vringt.

ik weet het anders ook ni, maar die motor steun doet mij ook twijfelen want als ik gewoon stilsta schokkeld de wagen en gaat som het lichtje van de motor branden, das ook ni normaal he. ofwel
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

wegligging heeft met het onderstel te maken, dus op naar de uitlijnbank en kogels checken.

piekeren en dagdromen kom je niet verder mee.
markske
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 4 okt 2004 18:28
Contacteer:

bij de rs182 gebeurt het inderdaad wel eens dat er een motorsteun is die het begeeft en dan krijgt hij ook met dat zoekerige gedrag te maken.
Vroeg of laat krijgt zo goed als elke 182 er last van
franx
Berichten: 313
Lid geworden op: di 26 sep 2006 22:51

motorsteunen zijn zwak, zou heel goed kunnen.
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

motorsteunen lijkt me vreemd, al zit er helemaal geen motor in dan nog rijdt een goed onderstel rechtuit als je er een paard voor zet.
franx
Berichten: 313
Lid geworden op: di 26 sep 2006 22:51

ik denk zodra er een steun niet goed is , dat de motor gaat tor-reren (? torsie ?) welk een invloed zal hebben op de aandrijfassen. Voila, nerveus stuurgedrag bij gas geven
franx
Berichten: 313
Lid geworden op: di 26 sep 2006 22:51

ik denk zodra er een steun niet goed is , dat de motor gaat tor-reren (? torsie ?) welk een invloed zal hebben op de aandrijfassen. Voila, nerveus stuurgedrag bij gas geven
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

dat de motor iets meer tordeert / kantelt lijkt me niet zo'n consequenties hebben voor de assen. Lijkt mij dat ze dat makkelijk op moeten kunnen vangen. Net als rijden over een hobbel ofzo
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Clio-power
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 15 jun 2007 10:45
Locatie: UK
Contacteer:

Als één van de motorsteunen slecht gepositioneerd is bij een RS, dan heeft dit in 9/10 gevallen gevolgen. Bonkerig geluid, zoekerig gedrag, vibraties bij accelereren, ...

Heb het al bij tientalle exemplaren gezien en opgelost

1) Als je voor de auto staat, heb je links van de motor een bevestigingspunt met 4 bouten. Maak ze alle 4 los, steek een koevoet achter de plaat onder die bouten en breng ze terug in de originele positie. Daarna zet je ze vast op 60Nm

2) Verwijder de batterij, waaronder de andere ophanging zit. Maak de 2 buitenste bouten los en verschuif opnieuw met de koevoet.

3) Vervang dit: http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=1485

Je gaat nu voelen dat de motor een flink stuk vaster zit.

Nu het zoekerige gedrag wordt meestal wel veroorzaakt door de wishbones en balljoint. Als je die stuurarmen bestelt, kijk dan wel dat je originele van Renault hebt. Bij piraatstukken staan ze meestal in de catalogus als gelijk voor elke Clio II met code C/CB/012 en andere, maar de meesten (zo goed als allemaal) hebben niet de bevestiging voor de anti roll bar, war de RS wel nodig heeft!!!
Plaats reactie