[twingo]Open lucht filter

Post hier al je vragen over de Renault Twingo
Plaats reactie
TwingoPurpleMonster

Ik wil een open lucht filter op mijn Twingo 1.2 16V uit 2000 gaat dat makkelijk en welk merk en vervangingsfilter of openlucht?
Want in die andere forums daar hebben ze het nooit over Twingo alleen Clio en de 5 GTT's :(
Maar goed ik hoor het wel!

Gegroet Stef
Bram

zijn toch nog wel redelijk wat mensen met een twingo hier hoor :)

http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... sc&start=0

Check dit topic eens, hier staat het een en ander in over de twingo.
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

En niet te vergeten:

Stel je even voor ;): http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 76#1434476
TwingoPurpleMonster

Is goed doe ik ff bedankt he! haha
Stefan T-SPORT
Contacteer:

Die kan je wel halen bij de plaatselijke autostyle dealer. Check anders ff op http://www.autostyle.nl en zoek daar onder products naar Twingo. Moet je alleen nog wel ff een autostyle dealer in de buurt vinden. Succes!

* Ps. Misschien handig om je topicnaam even te veranderen in iets duidelijkers?
* Stefan T-SPORT *
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Neobyte schreef: Misschien handig om je topicnaam even te veranderen in iets duidelijkers?

Voordat je vraagt hoe dat moet;
Kun je doen door je 1e post te 'editen' en daarin je titel aan te passen ;)
~thijs~
Contacteer:

topic titel even aangepast :)
Nick (germanstyle)

Ik had een Green Twister op mijn auto. Gewoon een universeel aangepast voor de twingo.

Werkte echt erg goed.
obi-Jan

Hallo,
waar is een open luchtfilter eigenlijk goed voor ? Zorgt die ervoor dat je minder verbruikt of dat de auto meer kan trekken. >-)
Ik heb een Twingo uit '99 automatique en zou hem een beetje zuiniger willen laten rijden.

groeten,
Jan
Chris@R5

minder ver het pedaal intrappen :wink:
Verder schiet je er niks mee op behalve een bak herrie en minder vermogen.
Winst is er niet en ook ver te zoeken bij een Twingo.
Mike (spitsoor)
Contacteer:

Je zou voor een 1.2 16V moter een K&N 57i kit kunnen bestellen. Deze heb ik ook alleen dan in een clio. Wel overigens hetzelfde blok in het vooronder dus het zou moeten passen
TeDDiO

Chris@R5 schreef:minder ver het pedaal intrappen :wink:
Verder schiet je er niks mee op behalve een bak herrie en minder vermogen.
Winst is er niet en ook ver te zoeken bij een Twingo.
Hoi, TeDDiO hier. Ben vandaag nieuw en zie al diverse interresante topics.
Ik heb mezelf ook al een paar keer afgevraagd wat zo,n filter nou doet. Nou zeg jij dat het niets doet, twee reacties voor jou wordt gemeld dat een green twister echt werkt.

Wat werkt er dan wel of niet aan een open filter? Oftewel, wat is de oorspronkelijke functie van zo,n filter?

Groeten TeDDiO
TheoV
Contacteer:

de algemeen aanvaarde uitleg:

een openluchtfilter zuigt meer lucht aan, waardoor er een rijkere verbranding teweeg gebracht wordt, en er dus meer energie uit vrijkomt, en zo een hoger vermogen haalbaar maakt. ook klinkt het, dankzij de structuur en gebrek aan dempingmateriaal (luchtfilterdoos) een pak sportiever, wat voor velen het voorgaande "bewijst"

nu het probleem is dat er, dankzij gebrekkige afscherming voor warme lucht, algemeen gesproken een heel pak warme lucht aangezogen wordt, en men dus, een minder efficiente verbranding bekomt. het feit dat je hier nog wel meer lucht aanzuigt zorgt dus voor een ex equo, of, in veel gevallen, zelfs een vermogensvermindering.

om dit tegen te gaan is een inlegfilter (bij voorkeur van een gerespecteerd merk, wegens de betere filtercapaciteiten dan de goedkopere zooi) een aan te raden oplossing, gezien men hierbij gebruik maakt van de intensief berekende lucht-aanvoer leidingen, waar de renault ingenieurs weken, of zelfs maanden (en in geval van een twingo, een namiddagje, met moeite) aan gewerkt hebben. hierbij heb je nog dus het zogenaamde "standaardfilter", dat je vervangt door een filter met betere eigenschappen, waardoor er meer lucht aangezogen wordt, zonder schadelijke vuil-deeltjes door te laten, en zo toch de motor toelaat meer lucht in het mengsel te krijgen.
dankzij het team ingenieurs, is de standaard luchtfilterdoos normaal gezien op een goede plaats gezet, en krijgt men er dus ook een koele lucht toevoer.
een van de beste voorbeelden dat ik hier zelf van heb gemerkt, is bij een daihatsu applause, waar na een intensieve rit van honderden kilometers, je de kap open kan doen, je hand op de luchtfilterhuis leggen, en het daar aangenaam fris is...

het grote nadeel van een inlegfilter, wat er ook voor zorgt dat het niet echt populair is bij het grotere publiek, is dat je geen stoere aanzuig-ronk krijgt, zoals je die wel hebt bij een openluchtfilter, en daarnaast staat dan nog dat je, als je de kap open hebt, er *niets* van merkt... "en daar gaan mij geen geld aan uitgeven hoor" :D

nu moet ik in alle eerlijkheid zeggen dat je't een heel klein beetje hoort toch :)

oh, en je hoeft er absoluut geen wonderen van te verwachten op vlak van prestaties, aangezien het hier eigenlijk maar om relatief kleine verschillen gaat. maar meestal merkt men wel dat de auto net iets directer reageert, of wat soepeler draait.

oh, en nog een heel groot voordeel van een inlegfilter tegenover de standaardfilter, na een 30-40 duizend kilometers heb je'm terugbetaald, gezien ie niet weg te werpen is, maar her-insmeerbaar met een goedje, waardoor je je filter (op lange termijn) vanzelf terugbetaald krijgt :)

da's nu een heel lange uitleg, waarvan ik hoop dat het merendeel ongeveer klopt :)

als er mensen zijn met aanvullingen of correcties, be my guest, dan weet ik dat ook ineens :)

EDIT: pfoe, ik zie net dat het echt wel een enorm lange tekst is (naar mijn normen) :D
TeDDiO

Bedankt voor je uitleg. Ik ga nog ff nadenken wat ik er mee wil. Een lekker ronkend geluidje is cool, maar daar hebben we de sportdempers toch al voor uitgevonden?

Wordt dus een "goed" filtertje denk ik...

thanx
Chris@R5

Een inlegfiltertje en een leuke sportuitlaat. Dat brengt je al een heel eind op weg.
SLOMP

of net als mij maken chris weet wel hoe dat klinkt bij me
TeDDiO

Ben benieuwd.

Mij lijkt een dubele uitlaat cool. Dus ik ga nog ff rondkijken wat ik mooi vind.

Ben al wel bezig met uiterlijke aanpassingen.

Heb diverse dingen zilver gespoten.

Wordt wel leuk. Beter dan grijs verkleurd zwart......
obi-Jan

Hallo,
bedankt aan TheoV voor de zo uitgebreide uitleg en informatie namens de geïnteresseerden. (Y) (Y) (Y)
Een auto zonder power is geen auto. :wink:
groeten,
Jan
Mike (spitsoor)
Contacteer:

Wat je het beste kan doen met een open lucht filter is hem direct achter een grill of iets dergelijks te plaatsen. Daardoor zuigt ie minder tot geen warme lucht en pakt ie in principe alleen maar koude lucht.
TheoV
Contacteer:

Mike (spitsoor) schreef:Wat je het beste kan doen met een open lucht filter is hem direct achter een grill of iets dergelijks te plaatsen. Daardoor zuigt ie minder tot geen warme lucht en pakt ie in principe alleen maar koude lucht.
het probleem hierbij is dat we't over een twingo hebben, en je dus keuze hebt tussen lekker warme radiatorlucht, of een ganse aanzuigbuis te leggen naar een betere plaats, maar dan word in die ganse lijn de lucht opgewarmd door de motorruimte (toegegeven, zeer waarschijnlijk vrijwel onmerkbaar), en ben je bezig gans je aanzuigcircuit in allerhande bochten en hoeken te wringen, en dan ben je je "flow" kwijt.. bovendien ben je dan, zeker bij een twingo, al enorm aan het hakken en zagen...
Mike (spitsoor)
Contacteer:

Das idd zo :wink:
Hardcore RS

een twingo heeft toch 3 luchthappertjes rechtsboven op de moterkap?? is daar niets mee te maken?
-jacco-
Über-Spammer

Ook hak- en zaagwerk :)

Zit een metalen bak onder die aansluit op de motorkap (als die dicht is)

Openluchtfilter is weinig tot niet merkbaar, enkel het geluidje wat het extra maakt, sportpijp eronder en het effect is ook weg...
Vermogensverlies of winst merk je niets van... Vermogen heb je toch al niet (0)
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
Miekje16V

wordt tijd voor mijn bed want ik las als topic naam... open lucht flikker :~

... een bericht waar niemand op zit te wachten (~)

maar goed... succes met de Twingo! Enne bij autostyle kun je toch wel bestellen via internet???
TeDDiO

Ik heb de luchthapper zilver gespoten, is wel mooi geworden, al zeg ik het zelf.

Ik zal eens kijken of ik binnenkort tijd heb om een foto te plaatsen, druk, druk, druk he...

Ombouwen tot een grotere luchthapper in het midden leek mij ook te veel hak en zaagwerk.
Plaats reactie