de algemeen aanvaarde uitleg:
een openluchtfilter zuigt meer lucht aan, waardoor er een rijkere verbranding teweeg gebracht wordt, en er dus meer energie uit vrijkomt, en zo een hoger vermogen haalbaar maakt. ook klinkt het, dankzij de structuur en gebrek aan dempingmateriaal (luchtfilterdoos) een pak sportiever, wat voor velen het voorgaande "bewijst"
nu het probleem is dat er, dankzij gebrekkige afscherming voor warme lucht, algemeen gesproken een heel pak warme lucht aangezogen wordt, en men dus, een minder efficiente verbranding bekomt. het feit dat je hier nog wel meer lucht aanzuigt zorgt dus voor een ex equo, of, in veel gevallen, zelfs een vermogensvermindering.
om dit tegen te gaan is een inlegfilter (bij voorkeur van een gerespecteerd merk, wegens de betere filtercapaciteiten dan de goedkopere zooi) een aan te raden oplossing, gezien men hierbij gebruik maakt van de intensief berekende lucht-aanvoer leidingen, waar de renault ingenieurs weken, of zelfs maanden (en in geval van een twingo, een namiddagje, met moeite) aan gewerkt hebben. hierbij heb je nog dus het zogenaamde "standaardfilter", dat je vervangt door een filter met betere eigenschappen, waardoor er meer lucht aangezogen wordt, zonder schadelijke vuil-deeltjes door te laten, en zo toch de motor toelaat meer lucht in het mengsel te krijgen.
dankzij het team ingenieurs, is de standaard luchtfilterdoos normaal gezien op een goede plaats gezet, en krijgt men er dus ook een koele lucht toevoer.
een van de beste voorbeelden dat ik hier zelf van heb gemerkt, is bij een daihatsu applause, waar na een intensieve rit van honderden kilometers, je de kap open kan doen, je hand op de luchtfilterhuis leggen, en het daar aangenaam fris is...
het grote nadeel van een inlegfilter, wat er ook voor zorgt dat het niet echt populair is bij het grotere publiek, is dat je geen stoere aanzuig-ronk krijgt, zoals je die wel hebt bij een openluchtfilter, en daarnaast staat dan nog dat je, als je de kap open hebt, er *niets* van merkt... "en daar gaan mij geen geld aan uitgeven hoor"
nu moet ik in alle eerlijkheid zeggen dat je't een heel klein beetje hoort toch
oh, en je hoeft er absoluut geen wonderen van te verwachten op vlak van prestaties, aangezien het hier eigenlijk maar om relatief kleine verschillen gaat. maar meestal merkt men wel dat de auto net iets directer reageert, of wat soepeler draait.
oh, en nog een heel groot voordeel van een inlegfilter tegenover de standaardfilter, na een 30-40 duizend kilometers heb je'm terugbetaald, gezien ie niet weg te werpen is, maar her-insmeerbaar met een goedje, waardoor je je filter (op lange termijn) vanzelf terugbetaald krijgt
da's nu een heel lange uitleg, waarvan ik hoop dat het merendeel ongeveer klopt
als er mensen zijn met aanvullingen of correcties, be my guest, dan weet ik dat ook ineens
EDIT: pfoe, ik zie net dat het echt wel een enorm lange tekst is (naar mijn normen)