
Siempie`s Clio`s + Twingo
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Succes! Zou je er wat foto's van kunnen posten. Ik moet ook de koppakking vervangen, dus ik vind t wel interessant waar je allemaal op moet letten enz.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Heb je al een werkplaatshandboek Willem-Jan? Anders ff op 5gt.nl downloaden. Er zullen toch wel wat dingen anders zijn aan Siempie's auto en de jouwe 
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Ik heb t werkplaatshandboek al gedownload en ik kan (hoop ik) van Robert Turbo wel zijn Nederlandstalige handboeken lenen. En met een beetje hulp van een maat moet het wel lukken.
Siempie, heel veel succes met het vervangen!
Siempie, heel veel succes met het vervangen!

Volgende week gaat het gebeuren. Gewapend met mijn werkplaats handboek ga ik de kop er aftrekken en er een nieuwe pakking tussen gooien. Zal wel een leuke klus worden. Ook gooi ik er meteen maar een grote beurt tegen aan.
Echter zit ik nog met een paar vragen. Ik ga de distributie ook meteen vervangen, maar is het dan ook aan te raden om de waterpomp ook te vervangen. Blokje heeft nu 180.000 gelopen.
Wat mij ook opviel is dat ik een bout mis in mijn uitlaat spruitstuk. Het gaat om de eerste bout waarmee het spruitstuk op het blok vast zit. Er zit nog wel een stuk van de bout in de kop. Enig idee hoe dat op te lossen
nog even een onderdelen lijstje:
kleppen deksel pakking
koppakking (duh)
trekbouten
dristibutie riem
spanrol
inlaatpakking
uitlaatpakking
oliefilter
olie
bougies
bougiekabels
luchtfilter
koelvloeistof
thermostaat
thermostaat pakking
waterpomp(?)
pakking van de waterpomp (?)
Op en aanmerkingen + tips zijn welkom.
Echter zit ik nog met een paar vragen. Ik ga de distributie ook meteen vervangen, maar is het dan ook aan te raden om de waterpomp ook te vervangen. Blokje heeft nu 180.000 gelopen.
Wat mij ook opviel is dat ik een bout mis in mijn uitlaat spruitstuk. Het gaat om de eerste bout waarmee het spruitstuk op het blok vast zit. Er zit nog wel een stuk van de bout in de kop. Enig idee hoe dat op te lossen
nog even een onderdelen lijstje:
kleppen deksel pakking
koppakking (duh)
trekbouten
dristibutie riem
spanrol
inlaatpakking
uitlaatpakking
oliefilter
olie
bougies
bougiekabels
luchtfilter
koelvloeistof
thermostaat
thermostaat pakking
waterpomp(?)
pakking van de waterpomp (?)
Op en aanmerkingen + tips zijn welkom.
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
waterpompje zeker mee vervangen. Je wilt achteraf niet de klos zijn als hij gaat lekken. Als het draadeindje nog vast zit zul je hem uit moeten boren en opnieuw draad moeten tappen. Als het zo goed zit kun je het ook lekker laten zitten.
opmerkingen: brandstoffiltertje, bakolie en koelvloeistof. Dan heb je volgens mij wel een kompleet beurtje
opmerkingen: brandstoffiltertje, bakolie en koelvloeistof. Dan heb je volgens mij wel een kompleet beurtje

Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Berichten: 170
- Lid geworden op: ma 9 apr 2007 15:13
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Waterpomp zeker doen liever nu 80 pleuro kwijt dan het over een jaar weer alles te doen qua distributie 

Zo, de klus is weer geklaard
heb de koppaking vervangen en meteen even wat dingen ververst. de distributie heb ik lekker laten zitten, dan zien we de volgende keer wel weer. Heb de kop nog laten vlakken, je weet immers maar nooit.
autotje rijd weer heerlijk, moet het nu alleen weer een tijdje blijven doen.
heb de koppaking vervangen en meteen even wat dingen ververst. de distributie heb ik lekker laten zitten, dan zien we de volgende keer wel weer. Heb de kop nog laten vlakken, je weet immers maar nooit.
autotje rijd weer heerlijk, moet het nu alleen weer een tijdje blijven doen.
Dus je laat de kop vlakken wat je weet maar nooit en vervangt niet de distributie. No offense: maar ik denk niet dat dit de slimste manier is om je geld uit te geven.... Of ben ik mis? 

[size=10:30bbfbe7a5][b:30bbfbe7a5]Clio RT[/b:30bbfbe7a5] & [b:30bbfbe7a5][color=darkblue:30bbfbe7a5]R5 GTE[/b:30bbfbe7a5][/color:30bbfbe7a5][/size:30bbfbe7a5]
-
- Berichten: 2992
- Lid geworden op: za 16 jul 2005 15:49
- Locatie: Staphorst
- Contacteer:
ja die had je toch beter in een keer kunnen vervangen
zo'n riempie en rolletjes zijn de kosten ook niet
zo'n riempie en rolletjes zijn de kosten ook niet
Renault 19 1.8 16V Cabrio
ja mis, tis wel beter voor de economieRianne Tinnemans schreef:Dus je laat de kop vlakken wat je weet maar nooit en vervangt niet de distributie. No offense: maar ik denk niet dat dit de slimste manier is om je geld uit te geven.... Of ben ik mis?


Trust me. I know what I'm doing.
Zo weer ff aan het sleuten geweest. Mijn oude remschijven waren helemaal op. Remde voor geen meter meer, en waren zo krom als een hoepel. Vandaar dat ik de afgelopen tijd onderdelen aan het sprokkelen was voor 16v remmerij. Klauwen heb ik via wyler, en blokken via arco, schijven zijn nieuw.
ff een paar
[img]http://simonmdejong.nl/rtc/Remmerij/IMG_5154-640.jpg[/img]
oud
[img]http://simonmdejong.nl/rtc/Remmerij/IMG_5155-640.jpg[/img]
wiel er af
[img]http://simonmdejong.nl/rtc/Remmerij/IMG_5146-640.jpg[/img]
oude schijf.
[img]http://simonmdejong.nl/rtc/Remmerij/IMG_5147-640.jpg[/img]
binnen kant oude schijf
[img]http://simonmdejong.nl/rtc/Remmerij/IMG_5148-640.jpg[/img]
nieuwe schijf.
[img]http://simonmdejong.nl/rtc/Remmerij/IMG_5149-640.jpg[/img]
oude en nieuwe schijf.
[img]http://simonmdejong.nl/rtc/Remmerij/IMG_5150-640.jpg[/img]
oude en nieuwe schijf nog een keertje.
[img]http://simonmdejong.nl/rtc/Remmerij/IMG_5156-640.jpg[/img]
weer op de auto.
[img]http://simonmdejong.nl/rtc/Remmerij/IMG_5153-640.jpg[/img]
en het wiel er weer op
Ben nu nog aan het inremmen, maar merk nu het verschil al. Remt een stuk feller en harder.
ff een paar

[img]http://simonmdejong.nl/rtc/Remmerij/IMG_5154-640.jpg[/img]
oud
[img]http://simonmdejong.nl/rtc/Remmerij/IMG_5155-640.jpg[/img]
wiel er af
[img]http://simonmdejong.nl/rtc/Remmerij/IMG_5146-640.jpg[/img]
oude schijf.
[img]http://simonmdejong.nl/rtc/Remmerij/IMG_5147-640.jpg[/img]
binnen kant oude schijf
[img]http://simonmdejong.nl/rtc/Remmerij/IMG_5148-640.jpg[/img]
nieuwe schijf.
[img]http://simonmdejong.nl/rtc/Remmerij/IMG_5149-640.jpg[/img]
oude en nieuwe schijf.
[img]http://simonmdejong.nl/rtc/Remmerij/IMG_5150-640.jpg[/img]
oude en nieuwe schijf nog een keertje.
[img]http://simonmdejong.nl/rtc/Remmerij/IMG_5156-640.jpg[/img]
weer op de auto.
[img]http://simonmdejong.nl/rtc/Remmerij/IMG_5153-640.jpg[/img]
en het wiel er weer op
Ben nu nog aan het inremmen, maar merk nu het verschil al. Remt een stuk feller en harder.
-
- Berichten: 2992
- Lid geworden op: za 16 jul 2005 15:49
- Locatie: Staphorst
- Contacteer:
Mooi hoor 

Renault 19 1.8 16V Cabrio
naaf goed schoongeborsteld? Zou zonde zijn als je ze meteen weer krom remt... 

ja, naaf goed schoon gemaakt. Zat vrij weinig op. Toch nog ff met de staalborstel en een veegertje er overheen. Had wel een probleempje met de plek waar de klauw op de fusee komt. Dat was een beetje verroest waardoor de klauw er niet helemaal goed op paste. Rond de rand zat een dikke laag roest. Dus daar even de dremel overheen gehaald met een schuur rolletje en de roest weggeschuurd.
zo weer eens een update,
is weer het een en ander veranderd aan de clio.
tijdens de vakantie in italie de nieuwe remmen kunnen proberen onder volledige belading.
berg af en vol in de anker door een of andere mongool die een vrachtwagen gaat inhalen.
Remmen werken prima, weet zeker dat ik met het oude spul nu geen clio meer had gehad.
wel heeft er 1 of andere idioot tegen mijn linker achterlicht aangezeten in pisa waardoor ik die ook moest vervangen.
voor de vakantie de koelventilator vervangen omdat de oude een kapot lager had.
En ook de tellerbak vervangen voor een model met temperatuur meter en toerenteller. Kon zo aangesloten door het plaatsen van 3 extra kabeltjes vanaf de interne kabelboom stekker.
Audio in de kofferbak zit nu vast op een mdf plaat zodat deze niet gaat schuiven.
Door de 16v remmerij moest ik weer andere winterbanden maar ik moest ook een ander reservewiel hebben.
Heb inmiddels een andere zwarte gordelset er ingezet omdat de gordel aan de bestuurderszijde niet meer oprolde. ook meteen de gordel verstelling er maar ingezet.
Ook heb ik nu klapraampje voor de achterstezijruiten. heb ondertussen 1 raamrubber weten te regelen, de andere komt nog. Ook nieuwe raamstickers besteld voor de nieuwe raampjes.
1 raampje zit er ook al in, andere moet nog. dus wie nog rubbers heeft.......
ook heb ik nog een goede vulling voor mijn bijrijders stoel gevonden, kan die ook weer toonbaar worden gemaakt.
is weer het een en ander veranderd aan de clio.
tijdens de vakantie in italie de nieuwe remmen kunnen proberen onder volledige belading.
berg af en vol in de anker door een of andere mongool die een vrachtwagen gaat inhalen.
Remmen werken prima, weet zeker dat ik met het oude spul nu geen clio meer had gehad.
wel heeft er 1 of andere idioot tegen mijn linker achterlicht aangezeten in pisa waardoor ik die ook moest vervangen.
voor de vakantie de koelventilator vervangen omdat de oude een kapot lager had.
En ook de tellerbak vervangen voor een model met temperatuur meter en toerenteller. Kon zo aangesloten door het plaatsen van 3 extra kabeltjes vanaf de interne kabelboom stekker.
Audio in de kofferbak zit nu vast op een mdf plaat zodat deze niet gaat schuiven.
Door de 16v remmerij moest ik weer andere winterbanden maar ik moest ook een ander reservewiel hebben.
Heb inmiddels een andere zwarte gordelset er ingezet omdat de gordel aan de bestuurderszijde niet meer oprolde. ook meteen de gordel verstelling er maar ingezet.
Ook heb ik nu klapraampje voor de achterstezijruiten. heb ondertussen 1 raamrubber weten te regelen, de andere komt nog. Ook nieuwe raamstickers besteld voor de nieuwe raampjes.
1 raampje zit er ook al in, andere moet nog. dus wie nog rubbers heeft.......
ook heb ik nog een goede vulling voor mijn bijrijders stoel gevonden, kan die ook weer toonbaar worden gemaakt.
Ondertussen ben ik werkzaam in Emmen, waardoor ik nu 125km per dag afleg met de clio.
daarom had ik al eens lopen zeuren bij de baas of ik niet een lease kon gaan rijden. Dat kon uit eindelijk, nu heb ik een "pool"auto gekregen. Kans is dus dat ik hem weer moet inleveren als ik een klus dichter bij huis heb.
Nu is mijn lease bak een Clio III 1.5 DCI met 70 pk. rijd lekker, zeker in vergelijking met die oude clio.
[img]http://simonmdejong.nl/rtc/Clio%203/Afb ... 40-800.jpg[/img]
[img]http://simonmdejong.nl/rtc/Clio%203/Afb ... 42-800.jpg[/img]
[img]http://simonmdejong.nl/rtc/Clio%203/Afb ... 43-800.jpg[/img]
[img]http://simonmdejong.nl/rtc/Clio%203/Afb ... 44-800.jpg[/img]
Uiteraard zit er al een RTC kentekenplaat houder op, en is mijn tomtom weer ingebouwd. verder ga ik er niets aan veranderen. gewoon rijden en snel promotie maken zodat ik er een kan uitzoeken met cruise control.
Clio I 1.2 gaat dus misschien de deur uit (dat denk ik niet) of hij gaat de stalling in om er een projectje mee te gaan doen. maar dat zien we dan wel weer. in de tussentijd staat hij werkloos voor huis.
daarom had ik al eens lopen zeuren bij de baas of ik niet een lease kon gaan rijden. Dat kon uit eindelijk, nu heb ik een "pool"auto gekregen. Kans is dus dat ik hem weer moet inleveren als ik een klus dichter bij huis heb.
Nu is mijn lease bak een Clio III 1.5 DCI met 70 pk. rijd lekker, zeker in vergelijking met die oude clio.
[img]http://simonmdejong.nl/rtc/Clio%203/Afb ... 40-800.jpg[/img]
[img]http://simonmdejong.nl/rtc/Clio%203/Afb ... 42-800.jpg[/img]
[img]http://simonmdejong.nl/rtc/Clio%203/Afb ... 43-800.jpg[/img]
[img]http://simonmdejong.nl/rtc/Clio%203/Afb ... 44-800.jpg[/img]
Uiteraard zit er al een RTC kentekenplaat houder op, en is mijn tomtom weer ingebouwd. verder ga ik er niets aan veranderen. gewoon rijden en snel promotie maken zodat ik er een kan uitzoeken met cruise control.
Clio I 1.2 gaat dus misschien de deur uit (dat denk ik niet) of hij gaat de stalling in om er een projectje mee te gaan doen. maar dat zien we dan wel weer. in de tussentijd staat hij werkloos voor huis.
Grote problemen met de witte 1.2
Vanavond thuis gekomen met vreemde geluiden uit het voor onder.
Klinkt als raspend metaal op metaal en gebonk. wat zeer heftig is bij ongeveer 60 kmh. Maakt niet uit met gas los of gas er op, ook koppeling of vrij maakt niets uit kwa geluid.
bij sturen naar links wordt het bonken erger, bij recht door is het meer scharpend metaal wat soms luider is als op andere momenten.
dacht eerst dat versleten remblokken met ene kromme schijf, maar na die vervangen te hebben is het geluid er nogsteeds. Heb onder de auto gekeken maar zie geen olie lekkage. aan de wielen gehangen, maar voelt niet als speling op een wiel lager. ook geprobeerd de aandrijf als links heen en weer te bewegen, maar zit geen ruimte op.
Dus wat kan het nog zijn? homokineet? versnellingsbak? Differentieel?
iemand enig idee.
Vanavond thuis gekomen met vreemde geluiden uit het voor onder.
Klinkt als raspend metaal op metaal en gebonk. wat zeer heftig is bij ongeveer 60 kmh. Maakt niet uit met gas los of gas er op, ook koppeling of vrij maakt niets uit kwa geluid.
bij sturen naar links wordt het bonken erger, bij recht door is het meer scharpend metaal wat soms luider is als op andere momenten.
dacht eerst dat versleten remblokken met ene kromme schijf, maar na die vervangen te hebben is het geluid er nogsteeds. Heb onder de auto gekeken maar zie geen olie lekkage. aan de wielen gehangen, maar voelt niet als speling op een wiel lager. ook geprobeerd de aandrijf als links heen en weer te bewegen, maar zit geen ruimte op.
Dus wat kan het nog zijn? homokineet? versnellingsbak? Differentieel?
iemand enig idee.
-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
lijkt mij bak/dif, alleen bij 60, niet bij een bepaald toerental of what so ever?
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Is je wiellager niet finaal doormidden? Had ik laatst ook met de Volvo, enorm rotgeluid. Gewoon ff opkrikken en aan de wielen trekken, dan moet je dat zo voelen.
He zou zonde zijn als je de Clio weg doet, als het zoiets zou zijn.
He zou zonde zijn als je de Clio weg doet, als het zoiets zou zijn.
wiel lager heb ik aan gehangen, niet de speling kunnen ontdekken die ik de vorige keer wel had bij een kapot lager.
auto gaat morgen naar de garage voor een diagnose. gaan we dan kijken wat het is en wat we er mee gaan doen.
heeft iemand nog een goeie JB3 liggen?
auto gaat morgen naar de garage voor een diagnose. gaan we dan kijken wat het is en wat we er mee gaan doen.
heeft iemand nog een goeie JB3 liggen?
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Nicolai in Drachtster Compagnie heeft heel veel Clio's staan. Die heeft misschien wel wat en hij is niet duur.Siempie schreef:wiel lager heb ik aan gehangen, niet de speling kunnen ontdekken die ik de vorige keer wel had bij een kapot lager.
auto gaat morgen naar de garage voor een diagnose. gaan we dan kijken wat het is en wat we er mee gaan doen.
heeft iemand nog een goeie JB3 liggen?
ben nog even verder op onderzoek gegaan.
eerst de peil dop van de vernellings bak er af, vinger er in gestoken en kijken wat voor olie er aan de vinger bleef kleven. Olie was nog helemaal helder, geen metaal of what so ever te bekennen.
toen nog eens goed nagedacht. geluid lijkt van links te komen, dus gisteren alleen links gecontroleerd.
haal ik de rechter velg er af, zie ik allemaal metaal schaafsel aan de binnenkant van de velg zitten.
Blijkt dus wel het wiel lager te zijn. met velg gemonteerd kan ik het in totaal zo`n centimeter heen en weer bewegen.
lager dus kats versleten.
al met al een meevaller.
eerst de peil dop van de vernellings bak er af, vinger er in gestoken en kijken wat voor olie er aan de vinger bleef kleven. Olie was nog helemaal helder, geen metaal of what so ever te bekennen.
toen nog eens goed nagedacht. geluid lijkt van links te komen, dus gisteren alleen links gecontroleerd.
haal ik de rechter velg er af, zie ik allemaal metaal schaafsel aan de binnenkant van de velg zitten.
Blijkt dus wel het wiel lager te zijn. met velg gemonteerd kan ik het in totaal zo`n centimeter heen en weer bewegen.
lager dus kats versleten.
al met al een meevaller.
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Geluk bij een ongeluk. Jammer dattie stuk is, maar mooi dat het een wiellager is. Succes met vervangen! 

Pfffff, even ontstoffen.
Update Clio I,
Hij doet het nog, al is het met wat meer roest. Klok staat ondertussen op 227.000 kilometers. Begin november nog een nieuwe koppakking er tussen gegooid, want die was er uitgeklapt. Op het moment wordt hij weer gebruikt voor mijn eigen prive kilometers.
Update Clio III,
Km stand 124.000. Mag van de baas niet meer prive gereden worden, dus de kilometers gaan niet zo hard meer. Trekhaak er om die reden ook maar onder vandaan gehaald. Mocht er nog iemand opzoek zijn naar een Clio III trekhaak, ik heb er nog 1 liggen (verwijderbare kogel)
En dan is er uitbreiding van de renault familie voor onze deur.
Mijn vriendin heeft een Twingo II gekocht. Hij is van 2008, 8v met airco. Bij aanschaf in november 2009 (hij is van augustus 2008 ) had hij nog maar 1200 km gedraaid (ja, 1200 en niet 12000) Auto gekocht via een collega, en dus ook voor een mooi prijsje. Ze gaat er iedere dag mee naar het werk, en wordt gebruikt voor gezamelijke uitstapjes. Autotje rijdt prima en ze is er onwijs trots op. Toekomstige veranderingen zijn mogelijk nog een paar velgjes in 15 of 16 inch. Maar dan moeten eerst de huidige banden op zijn.
Fototje:
[img]http://94.100.122.187/800500001-8005500 ... _QR0b.jpeg[/img]
Update Clio I,
Hij doet het nog, al is het met wat meer roest. Klok staat ondertussen op 227.000 kilometers. Begin november nog een nieuwe koppakking er tussen gegooid, want die was er uitgeklapt. Op het moment wordt hij weer gebruikt voor mijn eigen prive kilometers.
Update Clio III,
Km stand 124.000. Mag van de baas niet meer prive gereden worden, dus de kilometers gaan niet zo hard meer. Trekhaak er om die reden ook maar onder vandaan gehaald. Mocht er nog iemand opzoek zijn naar een Clio III trekhaak, ik heb er nog 1 liggen (verwijderbare kogel)
En dan is er uitbreiding van de renault familie voor onze deur.
Mijn vriendin heeft een Twingo II gekocht. Hij is van 2008, 8v met airco. Bij aanschaf in november 2009 (hij is van augustus 2008 ) had hij nog maar 1200 km gedraaid (ja, 1200 en niet 12000) Auto gekocht via een collega, en dus ook voor een mooi prijsje. Ze gaat er iedere dag mee naar het werk, en wordt gebruikt voor gezamelijke uitstapjes. Autotje rijdt prima en ze is er onwijs trots op. Toekomstige veranderingen zijn mogelijk nog een paar velgjes in 15 of 16 inch. Maar dan moeten eerst de huidige banden op zijn.
Fototje:
[img]http://94.100.122.187/800500001-8005500 ... _QR0b.jpeg[/img]