Fritsie's Volvo 340 GTE drifter (dikke video!)

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Vandaag wat spulletjes gekregen om wat uit te proberen met het spruitstuk. Het zijn RVS bochtjes die ik niet ga gebruiken. Ik had gelezen dat ik beter gewoon staal kan gebruiken) Dus ik ga alsnog andere bochtjes bestellen.

De 12mm plaat waarvan de de verschillende flezen ga maken. (Op school heb ik een freesbank tot beschikking, echter heb ik nog nooit gefreesd, dus het wordt wat uitproberen)

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... lenzen.jpg[/img]

In eerste instantie zat ik eraan te denken de turbo zo te plaatsen (de huizen moeten nog gedraaid worden)

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/mt125/343.jpg[/img]

Echter denk ik dat de olieafvoer in de problemen komt: Je ziet op de foto dat de afvoer op het carter qua hoogte dan ongeveer gelijk aan de de onderkant van de turbo komt te zitten. Ook heb je dan weinig ruimte om de verschillende uitlaatpijpen naar de turbo toe te construeren.

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... obleem.jpg[/img]


Dus bedacht ik dat dit mischien wel een veel betere oplossing is:


[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/mt125/333.jpg[/img]

De turbo komt dan wel zowat tegen het inlaatspruitstuk te zitten. (anders komt de turbo tegen de lengte balk van de auto, beweging van motor meegerekend.)

Er is iig wel veel meer ruimte om de piping naar de turbo toe te ontwerpen. Bovendien heb je dan geen probleem meer met de afvoer.

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/mt125/rrrr.jpg[/img]

Groeten,

Frits
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Inmiddels heeft de intercooler een plaats gekregen. Naast de radiator zat een stuk plaatstaal dat nergens voor diende:

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... erplek.jpg[/img]

Dus even uitgemeten of dat ging passen. Vervolgens lekker met de slijptol me eigen uitgeleeft :mike

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... cooler.jpg[/img]

Ook gelijk een electrische fan gemonteerd voor de radiator. Origineel zat er een vaste fan op de waterpomp.

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... ooler2.jpg[/img]

De thermostaatklep in de interooler moet ik nog vastzetten.

Het frontje er op.

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... rgrill.jpg[/img]

Intercooler is nauwelijks te zien, want hij moet wel ze schaapskleren behouden

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... antsee.jpg[/img]

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... rgrill.jpg[/img]

Niet slecht toch? :p

Daarnaast heb ik nog het koelsysteem verder aangesloten. Ik moet een nieuwe plek verzinnen voor het expansievaatje. (plek zat) Als laatste heb ik nog even met de turboslangen liggen rotzooien, maar dat gaat wel goedkomen.

Ik ben nog aan het twijfelen of ik de accu ga verplaatsen naar het interieur/kofferbak. Ik kan dan mooi een koude "hoek" maken voor het luchtfilter.

Als laatste nog een vraagje, die carburateur/inlaat verwarming, moet die erop? Of heb je gauw last van een bevroren carb?

Groeten,

Frits
Hessel
Über-Spammer
Berichten: 12383
Lid geworden op: do 29 jul 2004 13:52
Car: renault 5gt turbo
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

lekker aan t knutselen!!! :worship: :worship:
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik zou em er wel oplaten ja, ik had in de winter nog wel eens dat als ik suf 100 ging rijden dattie idd wel eens wilde brevriezen en dat was met inlaatverwarming er nog op.

Denk dat het zomers wel mee zal vallen, maarja das een kwestie van proberen. Trouwens zijn toch geen slangen die echt in de weg zitten verder dus ik zou ze voorlopig maar gewoon monteren. Echt verlies zul je ooknie echt hebben, tis toch een warm hoekje daar :p
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Thanks,
Ik zal ze gewoon monteren. Eraf kan altijd nog.

Groeten,
Frits
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Clubspecials was leuk!

[img]http://www.racefotos.nl/fotos/E07%20CS2204%20(864).JPG[/img]

Ben met m'n standaard auto geweest. Heb wel gemerkt dat vermogen helemaal niet belangrijk is om fun te hebben!
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

Maar wel omlaag met dat ding ofnie?! :)
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... rzicht.jpg[/img]

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... spring.jpg[/img]

Voor de 343 turbo heb ik al wat spullen liggen :wink: Ik wil ook wat negatief camber op de voorwielen. Weg met onderstuur :gun: :lol:
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

Goed bezig! :)
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Ziet er machtig netjes uit (Y) :worship:
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Zijn dat de velgen die onder mijn oude GTT hebben gezeten, of lijkt dat maar zo? :D
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Gtt velgen? nee joh, die komen onder een Golf vandaan :lol:

Morgen weer eens verder met de 343, eens kijken of ik een mooie plaats kan vinden voor de benzinepomp.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

[img]http://members.home.nl/m.vandekamp/RTC/ ... efde01.jpg[/img]

Ze lijken op het eerste gezicht toch best wel... :)
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Op het tweede gezicht ook, op die extra spaak na dan :lol:

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/mt125/klein.jpg[/img]
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Om maar weer even ontopic te gaan: Koninginnendag was een mooie gelegenheid om de brandstofpomp en drukregelaar te monteren.

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... ofpomp.jpg[/img]

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... aar343.jpg[/img]

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/mt125/engine.jpg[/img]

Nu de olieleidingen, koeler, en spruitstuk nog.. :wink:

Als m'n belastinggeld binnen is ga ik een lasapparaat halen. Goede investering toch (D)
Laatst gewijzigd door Rwd-student op di 1 mei 2007 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Koop dan een goeie 2ehands en niet zo'n licht flutapparaat. (zo'n 125A Ferm bitch)

Sinds wij een megatoren op 380v hebben is het lassen zoveel simpeler. Een beetje oefenen gaat niet op zo'n klein kreng, keep that in mind....
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Probleem is dan wel dat ik alleen 230V heb.. Ik wilde eigenlijk zo'n 500 euro besteden... http://www.rustbuster.nl wou ik hem gaan halen. Slecht plan?

De Mig 150...
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

troep!
koop iets op 400 volt of een zwaardere op 230 volt 160A minimaal.
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Ga eens zoeken op marktplaats naar een Tico 160/180A, die kan op 220 en op 380v. (overal te gebruiken dus, itt tot alleen een 380 app) Meer amperage heb je echt niet nodig (voor een auto), tenzij dat je rioolbuizen wilt gaan lassen....

Heb er zoeen al 12 jaar (nieuw gekocht), en NOOIT problemen gehad, behalve dat de rol draad op is op het verkeerde moment ;-)

Nederlands fabrikaat, echt gewoon een goed ding. Tegenwoordig worden ze nieuw geleverd onder de naam Weldcare. Exact dezelfde apparaten (specs, bediening), maar blauw van kleur.
Oa. door Lasair in Tilburg.
Nieuw kost zon ding nu volgens mij tussen de 550 en de 650 euro, maar dan moet er nog een gasfles bij (kun je huren of kopen, maar kopen is voor een particulier, zeker nu de flessen slechts om de 10 jaar herkeurd hoeven te worden, een stuk voordeliger)
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

http://bouw-tuin.marktplaats.nl/lasappa ... ge=1#photo

zo een dus? Wordt wel een dure grap incl redelijke gasfles. Kwaliteit is ook wat voor te zeggen natuurlijk. Ik zal lasair eens bellen, tilburg is toch niet ver weg.

Op rustbuster.nl staan ook apparaten met 160 ampere, van cebora, is dat ook meuk? Of zijn die wel goed?
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Dasnie echt verkeerd, Florus heeft geloof ik ook zo'n ding en kan er iig aardig mee uit de voeten.

Die Tico is misschien nog wel beter.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ding van cebora is troep en die tico is prima waar voor zijn geld.
ik kan het weten schijnt het. :)
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Duidelijke taal :D
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

ding van Cebora is prima :p (Y) (Y) , nooit problemen mee,heb er al heel wat kilo's lasdraad mee weggestookt,las er ook zonder problemen RVS mee (Y) :)








Tico :~ ............zo heet de kat v/d buren ook...... (S) :p :D :lol:
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

mark is onderhouds monteur van lasapparaten.. dus ik denk dat florus geluk heeft gehad. :wink: maar ik zou op mark zijn kennis vertrouwen (Y)
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Een Weldcare (=tico) 220/380v kost bij Lasair volgens mij geen 800 euro, maar een stuk minder.
Bel ze eens.
Erg goede service ook.
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Na het verhaal gelezen te hebben van de 1.8 16v turbo waar de restrictor ontbrak en de turbo teveel olie(druk) kreeg, wilde ik het volgende vragen:
Ik ga nu alle olieleidingen zelf op maat maken (Via spullen van Guus de Koster). Maar de vraag is nu dus, waar zit origineel bij de GTT de restrictor voor de olietoevoer voor de turbo?

Alle olieleidingen ga ik dus vervangen, omdat origineel niet lang genoeg is voor mij.

Grtz en alvast bedankt.

Edit: lama, al gevonden. Het "blokje" net na de T-splitsing.... ;)
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Nu wil ik metertjes gaan aanschaffen. Ik wil 3 meters: turbodruk, oliedruk en olietemperatuur. Ben alleen aan het twijfelen waar ik ze ga halen. Ik wil betrouwbare meters, maar wat zijn die dingen duur zeg...

Vooralsnog wil ik voor deze gaan:

http://www.sandtler.de/katalogangebote/ ... ockpit.htm

Bij Dutchpowertrading. Kosten komen dan ongeveer op:

turbodruk: 45
oliedruk: 30 + 55 voor sensor
Olietemp: 30 + 20 voor sensor

= +/- 175 euro.

Is trouwens de originele GTT oliedruksensor te gebruiken met een VDO meter?


De bestelling voor de oliekoeler, thermostaat, leidingen en luchtfilter is bij Guus de Koster geplaatst.. 350 euro ongeveer.
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

turbodruk 27 euro
[img]http://www.carpointeurope.com/support/p ... 078304.gif[/img]
en olietemp meter 25 euro
[img]http://www.carpointeurope.com/support/p ... 078314.gif[/img]
oliedruk 28 euro
[img]http://www1.nl2.conrad.com/m/8000_8999/ ... FB.EPS.jpg[/img]

equus is goed zat, bij oliedrukmeter zit de bijpassende senor bij voor de olie temp moet je nog een senor van meenik 10 euro er bij halen

kun je via conrad of via http://www.carpoint.nl nummers scoren en bij Automat bestellen
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Ziet er goed uit. :)

Waar zit automat? of website?

Grtz.
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

op de carpoint website staan alle dealer van hun via die kun je die spullen krijgen http://www.carpoint.nl
bestel no:
10.783.09 turbodrukmeter
10.783.16 olietemp
10.783.35 olidruk

wel ff nog laten checken , staat namelijk en beetje wazig vermeld
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Ha, mooi! De velba zit hier om de hoek, en ik krijg meestal nog dikke korting ook. (Y)

Die online catalogus is wel ruk trouwens

Thanks!
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

geen probleem :P
Plaats reactie