[Martijn's R5 Baccara] R5 diesel-radiateur

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Haas
Car: Megane RS

Robke schreef:ik heb wel een felstang, die mag je best lenen. Moet je hem alleen wel bij Haasje ophalen, daar ligt hij al een jaar ofzo. :lol:
:lol:

:shame:

:D
Patrick L.

ontluchten kun je het beste doen door het expansievat in je handen te pakken en erin beginnen te blazen met de onluchtingnippel(s) open, wel tussen door het expansievat bijvullen natuurlijk... :)
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Gisteren heb ik alle remleidingen weer gemonteerd. Bij een garage hier in de buurt kon ik zo'n felsapparaat lenen. Dat werkt mooi, in een bankschroef. Bij de leidingen die nog aan de auto zaten was het iets lastiger. De stalen leidingen lukten ook, maar wel moeilijker. De remslangen zijn nu vervangen door exemplaren met RVs-mantel. Aankomende zaterdag de boel vullen en ontluchten. Hopelijk is alles dicht. :~

Ontluchten van het koelsysteem ben ik nog niet aan toe gekomen. Het vervelende is dat dit koelsysteem geen ontluchtingsnippels heeft. Het is zelfontluchtend door een dun slangetje dat vanaf een 4-wegstuk achter de kop naar het expansievat loopt. Het zóu dus erg makkelijk moeten zijn. De layout van het koelsysteem is nu helemaal gelijk aan die van de oorspronkelijke motor. Of de 2.0 wel ontluchtingsnippels had, weet ik niet.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Danny van Duren
Car: GTT

Martijn schreef:Gisteren heb ik alle remleidingen weer gemonteerd. Bij een garage hier in de buurt kon ik zo'n felsapparaat lenen. Dat werkt mooi, in een bankschroef. Bij de leidingen die nog aan de auto zaten was het iets lastiger. De stalen leidingen lukten ook, maar wel moeilijker. De remslangen zijn nu vervangen door exemplaren met RVs-mantel. Aankomende zaterdag de boel vullen en ontluchten. Hopelijk is alles dicht. :~

Ontluchten van het koelsysteem ben ik nog niet aan toe gekomen. Het vervelende is dat dit koelsysteem geen ontluchtingsnippels heeft. Het is zelfontluchtend door een dun slangetje dat vanaf een 4-wegstuk achter de kop naar het expansievat loopt. Het zóu dus erg makkelijk moeten zijn. De layout van het koelsysteem is nu helemaal gelijk aan die van de oorspronkelijke motor. Of de 2.0 wel ontluchtingsnippels had, weet ik niet.

de moter laten lopen en het koelvloeistofvaatje een stuk omhooghangen zodat ie als ware helemaal boven scherm uitkomt
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

:( Hij start niet meer. Na de inbouw heeft hij gelopen, sinds die tijd heb ik er niks aan veranderd. En nu opeens pakt hij niet aan. Benzinepomp werkt. Er is geen vonk en geen benzinelucht uit de cilinders.

Ik heb vanmorgen eerst geprobeerd te starten zonder bobinekabel. Per ongeluk, dus daarna kabel eraan, waarna hij dus nog niet pakte. Bobine verwisseld met eenzelfde van een sloper: nog niks.

Ik start hem altijd met zo'n starthulp, omdat de accu wat zwak is. In hoeverre kan dat gevaarlijk zijn voor de computer? Die heb ik al even losgehad. Op het oog allemaal goed, in ieder geval geen zwarte plekken.

Worden ontsteking en inspuiting beide geregeld door de computer? Of staat de ontsteking daar los van? Wie heeft een goed idee?
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
Menno

worden allebij geregeld door de computer. Als de pomp nog aanslaat bij op contact zetten, draait de computer in ieder geval nog, en geeft ie ook de pompvoeding (is ook injectorvoeding) nog vrij.

Misschien BDP sensortje die (in ene) niet meer binnenkomt?
rev it like a rental
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Pomp draait inderdaad gewoon. Bij de aansluiting op de injectorrail komt ook benzine.

Ik heb de BDP-sensor van een sloop-21 afgehaald en gemonteerd. Hetzelfde resultaat. Wat vanmorgen wel gebeurd is: ik morste remvloeistof (lastig, zo'n litercan) en heb dat weggespoeld met ruim water. Ik heb de stekkers wel nagekeken, die waren binnenin allemaal droog.

Hoe is een BDP-sensor te testen?
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Als hij het niet doet, kan ik er altijd nog naar kijken:

[img]http://renault5baccara.nl/Afbeeldingen/ ... 0_0031.jpg[/img]
[img]http://renault5baccara.nl/Afbeeldingen/ ... 0_0034.jpg[/img]

Ik ben er erg blij mee. :pompom:

Wat me bij het starten opviel: de toerenteller loopt op tot zo'n 800 toeren tijdens het starten. Dat lijkt op wat er bij de startproblemen van een dTi optreedt. Zou het enig verband kunnen hebben? :)
Maarten

Ziet er echt "sjiek de friemel" uit Martijn :worship:
RENAULT CLIO III
Projecttopic
~thijs~
Contacteer:

Zit er gelikt uit Martijn :)
Menno

Niet gewoon iets sufs als een vochtige verdeler? Heb ik me bij mijn 5je ook ooit eens 't zuur naar gezocht. Zo'n nix aan de hand middag, beetje rommelen buiten, motorkap open laten staan, een paar spettertjes uit de lucht en daarna maar niet snappen waarom ie 't niet meer deed.........
rev it like a rental
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Ik hoop op zoiets. Misschien een gammel gesoldeerde verbinding ofzo. Ik wilde hem gaan ontluchten en heb dus wat gerommeld met de koelslangen en luchtfilterbuis. Daar lopen wel dé draden van bobine en BDP-sensor langs.

Woensdagavond maar eens alles door gaan meten. :)
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

:pompom:

Als een zonnetje. Ik heb de accu in het weekend opgeladen. Vandaag gemonteerd en: starten, lopen... Waarschijnlijk levert de startlader niet de goede spanning oid. Dat was dus erg eenvoudig. :)

Ontluchten is ook gelukt. Het tankje heb ik wat hoger gehangen en toen ging het perfect. De fan heeft het er wel druk mee. De radiateur van de 1.7 is schijnbaar wat aan de krappe kant voor de 2.0. Daar moet dus een ander in.

Verder weinig kunnen doen. Ik wilde de remmen ontluchten, maar opeens was ik m'n flesje remvloeistof kwijt. :( Morgen herkansing.
Tom
Moderator
Car: MB

niet stiekem opgedronken toch :lol:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-Ray-
Contacteer:

kijk ff bij je ouders tussen de lege flessen ;)
Immer wieder die verdammte Holländer
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Ik had al wat last van de maag. Maar dat kan ook van de pizzeria zijn.

Zaterdag daar ergens laten slingeren, denk ik. Ach, als dat het enige is.... Ik blijf blij vanavond. :pompom2: :pompom:
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

(Y) (Y) das goed nieuws (Y)

19 en 20 mei op de ring ermee? :p
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Ik blijf hopen. Helaas zit er nog een weekje Gran Canaria tussen.

Voor de APK moet ik alleen de aanjager nakijken. Die doet het nu niet, maar dat kon weleens een verkeerd aangesloten stekkertje zijn. Mag zo'n zuignapventilator eigenlijk voor de keuring....?
Bas
Bestuurslid
Car: Clio IV RS

Martijn schreef:Als hij het niet doet, kan ik er altijd nog naar kijken:

8< foto's
Netjes, binnenkort weer in de buurt te bewonderen? :)
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Jazeker.

En de jouwe? :)
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Mag zo'n zuignapventilator eigenlijk voor de keuring....?
dat mag ja :D
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

:D Heel fijn. 8)
Tom
Moderator
Car: MB

als ze het al controleren
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jean-Paul-S
Über-Spammer

volgens mij word er nogal wat overgeslagen, totdat ze steekproef krijgen :p
Mark van Nierop
Contacteer:

Ventilator wordt meestal vergeten bij de APK dus gewoon lekker zo'n
zuignapblower erop en afmelden maar...... :D
Renault 19 1.8 16V Cabrio
Bas
Bestuurslid
Car: Clio IV RS

Martijn schreef:Jazeker.

En de jouwe? :)
:p :p
Beetje een tijdprobleem zegmaar, maar wel ideeen.
-PAZ-
Über-Spammer

Mark Coupe schreef:Ventilator wordt meestal vergeten bij de APK dus gewoon lekker zo'n
zuignapblower erop en afmelden maar...... :D

Ben er nog niet zo zeker van of dat wel mag hoor met de apk, en bij een beetje apk bedrijf is dat het eerste wat de monteur controleerd als ie instapt, Blazer ruitensproier en claxon :) tenminste zo gaat het bij ons altijd
R5GTT. Drive it like you stole it
Riël
Über-Spammer

Jep, ontwaseming is APK punt.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Dat zal :) , maar is een zuignapblower voldoende.....?
canonballman

tja, ach.... hangt van de keurmeester af.
Sinds ik een keer een 911 uit 1968 door de keuring heb gehaald, waarvan de accu met 1 spanbandje vastzat (origineel), heb ik dat kunstje ook een keer geflikt bij een daihatsjoetje.... Beetje morren, maar geen probleem: de accu stond vast.

Ventilatortje: tja, in principe moet het ding wel wat ontwasemen, dus IN PRINCIPE goedkeur. Dreig desnoods dat je een herkeuring aanvraagt bij de RDW :)
Of fix het effe, veel kan het niet zijn, en heb ook het idee dat je nog wel een paar weken in je auto zal rijden voordat je m verkoopt :p
Steven
Car: M536

Idd dat ventilatorcircuit is niet heel ingewikkeld, desnoods leg je ff een nieuwe plus aan richting je kachelweerstand.

Tis ook wel fijn hoor als je sochtends met een beslagen raam staat :p
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Nou, als hij klaar is, gaat hij weg voor een 21T. :p Dan heb ik ruzie thuis.... :lol:

Het zal inderdaad niet al te lastig zijn, tenzij de kachelweerstand eraan is.
Mark van Nierop
Contacteer:

Martijn schreef:Dat zal :) , maar is een zuignapblower voldoende.....?
Jahoor is voldoende, Wij zijn zelf APK-keuringsstation en er staat in de boeken dat ontwaseming van de voorruit verplicht is, alleen er staat niet dat de originele ingebouwde ventilator het moet doen

dus zuignap geen probleem voor de APK (als tijdelijke oplossing) :wink:
Renault 19 1.8 16V Cabrio
-PAZ-
Über-Spammer

canonballman schreef:tja, ach.... hangt van de keurmeester af.
Sinds ik een keer een 911 uit 1968 door de keuring heb gehaald, waarvan de accu met 1 spanbandje vastzat (origineel), heb ik dat kunstje ook een keer geflikt bij een daihatsjoetje.... Beetje morren, maar geen probleem: de accu stond vast.

Ventilatortje: tja, in principe moet het ding wel wat ontwasemen, dus IN PRINCIPE goedkeur. Dreig desnoods dat je een herkeuring aanvraagt bij de RDW :)
Of fix het effe, veel kan het niet zijn, en heb ook het idee dat je nog wel een paar weken in je auto zal rijden voordat je m verkoopt :p
Met spanbandje mag gewoon, staat in het apk eisen boek alleen dat je accu goed vast moet zitten, niet hoe dit gedaan moet zijn :) .

En ik zou ook gewoon de ventilator gelijk goed maken, neem aan dat je ook niet blijven rond rijden met een zuignap ven op je ruit :p
R5GTT. Drive it like you stole it
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Gisteravond eens aan het puzzelen geweest met de aanjager. Motortje is wel goed, maar de bedrading leek wat vreemd: het lampje van het kachelpaneel gaat op contact al branden. Achteraf in het bedradingsschema gekeken en waarschijnlijk heb ik het stekkertje van de sigarettenaansteker aangesloten op het kachelpaneel. Dat past schijnbaar. :~ Zaterdag maar op zoek waar het goede stekkertje dan is gebleven.

Ook nog een paar foto's gemaakt, met gemonteerde grille, ruitenwissers en spiegels.
[img]http://renault5baccara.nl/Afbeeldingen/ ... 0_3791.jpg[/img]
[img]http://renault5baccara.nl/Afbeeldingen/ ... 0_3784.jpg[/img]
Plaats reactie