wie kan me een paar tips geven? ik zit met het volgende:
heb na iedere rit last van koelslangen die scheuren. heb laatst de kop laten vlakken en de koppakking vervangen. heb verder de thermostaat vervangen en bijna alle slangen. maar ik blijf continu sukkelen met koelingsproblemen. het lijkt erop alsof er ergens iets verstopt is en daardoor de vloeistof niet meer rondgepompt wordt.
wie o wie kan mij tips geven, of denkt dat ie weet wat dit kan zijn?
zucht......weet het niet meer
dat is rot, effe iets meer info, bv lekt die koelvloeistof, hoe is de temperatuur van de vloeistof enz.audacious schreef:wie kan me een paar tips geven? ik zit met het volgende:
heb na iedere rit last van koelslangen die scheuren. heb laatst de kop laten vlakken en de koppakking vervangen. heb verder de thermostaat vervangen en bijna alle slangen. maar ik blijf continu sukkelen met koelingsproblemen. het lijkt erop alsof er ergens iets verstopt is en daardoor de vloeistof niet meer rondgepompt wordt.
wie o wie kan mij tips geven, of denkt dat ie weet wat dit kan zijn?
temp is normaal. heb nog steeds gigantisch veel olie in de koelvloeistof. de koppakking kan het echt niet zijn, deze heb ik vervangen en direct na deze vervanging had ik weer sludge in het systeem (ja, was doorgespoeld). ik zou bijna zeggen dat de radiator ergens olie laat lekken in het water, maar lijkt me sterk zoniet onmogelijk.....
Misschien zat die olie er al in. Je kan de cilinders laten afpersen, en het koelsysteem.
Heb je een gtturbo? Dan kan het zijn dat het via de radiateur komt. Heb je ook mayo aan de oliedop?
Heb je een gtturbo? Dan kan het zijn dat het via de radiateur komt. Heb je ook mayo aan de oliedop?
heb vanmorgen het expansiereservoir eraf genomen. bleek dat de slang van de onderkant van het reservoir naar de pomp verstopt was door sludge. heb dus gewoon een complete mayo-fabriek onder de kap. de koppakking is uitgesloten, die is vervangen en direct erna weer last van gigantisch veel sludge terwijl ik na de vervanging het hele systeem heb doorgespoeld.Riël Notermans schreef:Misschien zat die olie er al in. Je kan de cilinders laten afpersen, en het koelsysteem.
heb vervolgens de waterkoeling van de turbo afgekoppeld, maar kon geen olie zien die uit de turbo liep, zelf geen druppel.
verder zit dus echt alles vol met sludge.
op dit moment is mijn vermoeden dat de olie in de radiateur zich mengt met de koelvloeistof. echter vraag ik me af hoe dat in de radiateur dan kan gebeuren. iemand die me misschien eenvoudig kan uitleggen hoe de kanalen in de radiateur lopen van de olie en de koelvloeistof?
als dit dus het geval is, dan zal ik hem morgen maar demonteren en laten afpersen....
radiator van gt turbo heeft een olieaansluiting van 2 oliedrukslangen die lopen vanaf het oliefilter naar de radiator linkerzijde boven, het olie compartiment in de radiator kan gaan lekken, oplossing radiator vervangen
dat snapte ik, maar ik bedoelde inwendig. maakt ook niet uit, ik heb hem gistermiddag toch maar even snel uitgebouwd en meteen weggebracht om te laten afpersen. zal vandaag klaar zijn.pierre schreef:radiator van gt turbo heeft een olieaansluiting van 2 oliedrukslangen die lopen vanaf het oliefilter naar de radiator linkerzijde boven, het olie compartiment in de radiator kan gaan lekken, oplossing radiator vervangen
kan me iemand vertellen waar ik imitatie koelslangen kan krijgen? de automaterialenzaak hier in de beurt kan er niet meer aankomen, alleen alle andere types van renault. de leverancier die hun hebben is gates.
@ riël: geen sludge aan de oliedop of onder de kleppendeksel
-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Gewoon koelslangen bestellen met juiste diameter. Slang is flexibel genoeg om eventuele bochten te maken.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
heb de radiateur vandaag opgehaald, bleek in orde te zijn. moet dus toch de turbo zijn die lekt naar het koelsysteem. heeft in ieder geval niet gelekt bij het testen, maar lijkt me mogelijk dat ie pas lekt onder vollast.
wat de slangen betreft, heb universele flexibele slangen kunnen krijgen, die kun je mooi buigen zonder dat ze knikken. zal morgen het systeem maar eens met soda doorspoelen, en daarna met een apart spul dat vrij agressief werkt om alles eruit te krijgen. dan alles weer monteren en kijken of de turbo onder vollast wel lekt. zal maar even een klein reservoir ergens monteren bij de bak in de buurt. als zich daar wat in bevind na een paar km rijden, dan weet ik genoeg. mocht die uiteindelijk toch niet lekken, dan zal ik zeer binnenkort toch maar weer de kop eraf moeten halen.
wat de slangen betreft, heb universele flexibele slangen kunnen krijgen, die kun je mooi buigen zonder dat ze knikken. zal morgen het systeem maar eens met soda doorspoelen, en daarna met een apart spul dat vrij agressief werkt om alles eruit te krijgen. dan alles weer monteren en kijken of de turbo onder vollast wel lekt. zal maar even een klein reservoir ergens monteren bij de bak in de buurt. als zich daar wat in bevind na een paar km rijden, dan weet ik genoeg. mocht die uiteindelijk toch niet lekken, dan zal ik zeer binnenkort toch maar weer de kop eraf moeten halen.
geef ik je helemaal gelijk in, maar ik sluit het toch niet uit.pierre schreef:het is mij niet bekend dat de turbo olie lekt naar het koelsysteem, als deze olie lekt is dit naar de carburateur ( compressorzijde) of bij de turbinezijde naar de uitlaat.
gisteren maar even op ebay gekeken voor wat onderdelen, pakkingset + koppakking voor 20 pond gescoord. heb ik die in ieder geval al weer op voorraad.
vandaag alles gemonteerd, afgevuld. heb met 4 kilo soda en een halve liter ontvetter het systeem schoongespoeld.
ben in totaal een uur of 8 bezig geweest met spoelen, en 0,0 resultaat. nog steeds olieverbruik en nog steeds olie in de koelvloeistof.
lijkt me dat dus toch de koppakking weer is doorgeslagen, vind het maar raar, maar ik kan echt niks anders bedenken.
ben in totaal een uur of 8 bezig geweest met spoelen, en 0,0 resultaat. nog steeds olieverbruik en nog steeds olie in de koelvloeistof.
lijkt me dat dus toch de koppakking weer is doorgeslagen, vind het maar raar, maar ik kan echt niks anders bedenken.
-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Zou dit ook niet kunnen komen doordat de ring onder de cilinderbus niet meer goed is? Sasje had volgens mij een soortgelijk probleem? Heb je op de goede manier de cilinderkop eraf gehaald?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
op dit moment zou alles kunnen, maar als ik me niet vergis zou dan door een lekke o-ring onder de cilinderbus ook koelvloeistof in de olie moeten zitten, aangezien dit niet het geval is lijkt me dat hoogstonwaarschijnlijk.
in dat gedeelte van het blok is volgens mij de waterdruk hoger dan de oliedruk.
correct me if i'm wrong.....
in dat gedeelte van het blok is volgens mij de waterdruk hoger dan de oliedruk.
correct me if i'm wrong.....

-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
je weet het maar nooit
kan er ook geen haarscheurtje ergens zitten?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
heb de kop laten vlakken en na laten kijken, die was in orde. de radiateur is gisteren afgeperst op 4 bar, gaf ook niks. verder is het olieverbruik te hoog voor 1 of meerdere haarscheurtjes, duid toch echt op een aardig lek.Luco/Alpine-racer schreef:je weet het maar nooit
ik zal morgen maar weer es verder gaan met sleutelen, als eerste even eens ompressietest doen, misschien dat dat wat licht op de zaak werpt.
iemand een idee wat normaal het aantal bar moet zijn bij een compressiemeting?
-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
als het olieverbruik hoog is denk ik toch dat inderdaad de bus omhoog is gekomen met het erafhalen van de kop
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
ik denk dat ik dan toch moet meegaan in de suggesties, wordt dus weer flink sleutelen volgende week
gelukkig al het gereedschap voor handen wat nodig is.
weet iemand of de o-ringen voor de cilinderbussen overal te krijgen zijn, of kunnen die alleen bij de dealer besteld worden? heb geen zin om 2 weken op een bestelling uit la france te w8en

gelukkig al het gereedschap voor handen wat nodig is.
weet iemand of de o-ringen voor de cilinderbussen overal te krijgen zijn, of kunnen die alleen bij de dealer besteld worden? heb geen zin om 2 weken op een bestelling uit la france te w8en