Tikkend geluid onder ruitenwisser

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
luciano
Contacteer:

Hallo,

Vandaag hoorde ik opeens een raar getik.
Nja motorkap open. Daar zit onder de rechterruitenwisser een ventilatieroostertje, die heb ik eraf gehaald.
Daaronder zit een zwart kapje met 3 torx schroeven, die heb ik er ook afgehaald.
Daaronder zit een grote zwarte buis die van rechts naar links loopt. Wat lijd daar doorheen want daar komt het getik vandaan. en ik krijg dat niet echt los.

Ik heb ook mijn dashboard losgehaald en mijn teller eruitgehaald. Hier zit het niet het zit aan de onderkant van het chassis.

Kunnen jullie me helpen? Het gaat om een renault megane 1.6 uit 1996.

Alvast Bedankt! :worship:
P_alla_B

is het enkel met contact aan?
Heb je een recirculatieklep in je kachelhuis zitten?? (bij bed. paneel recirculatie)
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Inderdaad...recirculatieklepje hoor jetikken...kachelhuis eruit en beugeltje maken en monteren.

De dealer heeft er wel een handleiding voor, want het is een bekend probleem :wink:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
luciano
Contacteer:

het probleem is inderdaad als hij op contact staat.
maar die kan ik gewoon zelf vervangen dat beugeltje?
Dat is mooi maar hoe verwijder ik mijn ruitenwisser. die zit met een bout vast(heb ik eraf gehaald) maar krijg hem met geen mogelijkheid los hij zit alleen nog maar op de schroef gedraaid, moet ik nog iets apart doen?

gr luuk
MartijnG
Über-Spammer

Beetje wrikken en (subtiel) trekken...zit meestal wel wat vastgerot (zit een soort spiebaantjes op).

Je kan dat beugeltje op zich wel zelf vervangen, maar dan moet je wel precies weten wat je moete doen enzo. En volgens mij moet er dan ook een nieuw onderdeel in. Ik heb het wel eens vervangen bij een Megane, weet alleen niet 1 2 3 wat je dan ook alweer precies moest doen.

Misschien bij de dealer vragen naar zo'n 'handleiding'. Het is een bepaalde OTS geloof ik.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Mark van Nierop
Contacteer:

zo zit er weer een te spammen ofzo hier
Renault 19 1.8 16V Cabrio
Haas
Car: Megane RS

(Y) mark, edit deleteted..
Tom
Moderator
Car: MB

luciano schreef:het probleem is inderdaad als hij op contact staat.
maar die kan ik gewoon zelf vervangen dat beugeltje?
Dat is mooi maar hoe verwijder ik mijn ruitenwisser. die zit met een bout vast(heb ik eraf gehaald) maar krijg hem met geen mogelijkheid los hij zit alleen nog maar op de schroef gedraaid, moet ik nog iets apart doen?

gr luuk
hij zit niet op de schroef gedraaid. hij zit idd op een aantal conische spiebaantjes. Als je heel de ruitenwisser er nog aan hebt zitten moet je een beetje bewegen en dan komt hij wel los. Heel klein trekkertje erop helpt ook goed
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
luciano
Contacteer:

welk deel van de ruitenwisser bedoelen jullie?
Waar hij met die dikke bout vast zit of waar hij met een klein schroefje of iets dergelijks vastzit.
Ik krijg hem namelijk met geen mogelijkheid los.
MartijnG
Über-Spammer

De dikke boutr die op de ruitenwisser zit, onder het plastic afdekkapje zeg maar. Die eraf en dan wrikken zodat ie van dat asje af komt...
luciano
Contacteer:

ok toch wel, wow die zit echt muurvast! nja ff flink eraan sjorren dan, ga het morgen proberen.
Haas
Car: Megane RS

wat ook kan helpen is op de kopse kant van de ruitenwisser arm rondom de 'bout' wat tikken verkopen met de hamer. Niet te lomp dat je het emaille erafrost, maar gewoon rondom wat tikken verkopen.
luciano
Contacteer:

kom net van de renault garage af. Hij zei dat het motortje kapot was. Het laten vervangen kostte 300 euro en hij had er zelf geen handleiding voor. Er zit ook geen garantie op. Dus dat is mooi klote!

Misschien een domme vraag:
Wat is er erg aan eigenlijk? het getik is irritant maar ik heb toch altijd muziek op staan. De verwarming doet het nog, en voor 300 euro dat getik vind weer iets te.

Geen andere opties? en wat is het nu?het beugeltje of het motortje?

Bedankt voor alle reacties (L)
Plaats reactie