Motor valt in storing met koude en soms warme motor

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Clio16vTR
Berichten: 310
Lid geworden op: wo 2 jul 2003 9:26
Locatie: Olst

Sinds enige tijd valt mijn clio uit 2001 met een 1.2 16v motor in storing.
Het oranje lampje op de dash gaat dan branden ter indicatie van een storing. Alleen het beroerde hiervan is, dat de storing niet wordt opgeslagen.

Symptonen:

- De auto gaat erg schommelen in zijn toeren tussen 1250 en 500 (en
soms minder)
- Dit gebeurd 95% van de gevallen en soms met een warme motor.
- De auto gaat erg stinken naar benzine.
- Wanneer de storing optreed en ik hou ongeveer 15 sec het gas er op
boven de 3000 rpm) dan valt de storing weg en heb er ook geen last
meer van.
- Je hoord de auto echt gewoon sputteren
- Soms, en dat viel mij laatst op, hoor je ook iets tikken onder de
motorkap. (en nee het is geen bom :smoke: )


De MAP sensor is reeds vervangen maar biedt geen oplossing. Bij het uitlezen van de computer word er ook niets geregistreerd.

Heeft iemand nog een idee wat het kan zijn? Heb namelijk geen zin om dik uurloon te betalen en onnodige onderdelen te kopen.
Clio16vTR
Berichten: 310
Lid geworden op: wo 2 jul 2003 9:26
Locatie: Olst

Niemand die nog een idee heeft wat het kan zijn? :~
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Er zijn 3 verdachten welke het probleem zouden kunnen veroorzaken.

- Lambdasonde
- Koelvloeistoftemp sensor
- Gaskleppotmeter

mede omdat je aangeeft dat de auto naar benzine ruikt kunnen je concluderen dat hij veel te rijk loopt op dat moment, wat veroorzaakt kan worden door 1 van bovenstaande sensoren als deze niet goed werken.

Als je handig bent kan je dit allemaal zelf meten. Als je niet handig bent zou ik er toch even mee naar de dealer gaan. Als de storing zich dan voor doet kunnen zij gegarandeerd zien wat de oorzaak is. Je hoeft er niet per se mee naar renault. Een garage met een universele EOBD-OBDII tester kan hem ook uitlezen.
Clio16vTR
Berichten: 310
Lid geworden op: wo 2 jul 2003 9:26
Locatie: Olst

Ik had ook al gelezen dat zoiets veroorzaakt kan worden door een vervuild gasklephuis.

Had het gelezen in een topic in de afdeling techniek.

Maar weet niet precies waar ik dat huis kan vinden of hoe dat ding er uit ziet. Heb wel een vermoeden maar voordat ik weer allerlei dingen loshaal terwijl het niet hoeft. Scheelt weer een hoop tijd en ergernis.

Iig bedankt Bart V :worship:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Het lampje gaat waarschijnlijk branden omdat je uitlaatgas niet klopt.
Vuil gasklephuis lijkt mij niet waarschijnlijk.

Met een uitlezer zou deze storing zeker opgeslagen moeten zijn! Elke keer wanneer het storingslampje brandt wordt er een 'screenshot' van de bedrijfsomstandigheden opgeslagen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Clio16vTR
Berichten: 310
Lid geworden op: wo 2 jul 2003 9:26
Locatie: Olst

De auto is al eerder om deze redenen aan de computer geweest, maar op de een of andere manier slaat ie het niet op.

Dus kunnen ze ook niets concreets zeggen. Ik ga nu zelf het gasklep huis open halen om te kijken of er enige viezigheid in zit waardoor deze storing veroorzaakt wordt.
Clio16vTR
Berichten: 310
Lid geworden op: wo 2 jul 2003 9:26
Locatie: Olst

niemand verder nog tips?
Clio16vTR
Berichten: 310
Lid geworden op: wo 2 jul 2003 9:26
Locatie: Olst

^up??

Niemand :~
P_alla_B
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 18 jul 2004 15:11

bereid je maar voor op een nieuwe rekeneenheid..
Lex
Über-Spammer
Berichten: 13324
Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

P_alla_B schreef:bereid je maar voor op een nieuwe rekeneenheid..
Ik ben benieuwd waar op je dit baseerd?

Ik denk eerder een bobine die de geest af en toe geeft. (Y)
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
P_alla_B
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 18 jul 2004 15:11

op ervaring.. :)
bobine zal deze vaak als storing aangeven bij dit type motor.
Laatst gewijzigd door P_alla_B op do 22 feb 2007 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Lex
Über-Spammer
Berichten: 13324
Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Zonder de auto zelf gehoord en bereden te hebben. En zonder een CLIP er aan gehad te hebben. Knappe monteur, hoe lang is je opzeg termijn?
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

ik ga ook voor de bobine

in het begin stadium zal hij geen foutcode er voor opslaan
pas als de bobine echt stuk is
en dus de motor continu beroerd loopt
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Heeft deze motor maar 1 bobine dan?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Nee, ook 4 penbobines volgens mij, net zoals de 1.4 en 1.6 16v?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

d8 ik ook, lijkt me sterk dat ze alle 4 de geest geven.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Maar als 1 kapot gaat, loopt de motor ook erg beroerd. Komt ook wel eens voor dat er 2 kapot gaan, dan loopt het helemaal beroerd :) En dan stinkt het achter de auto onwijs naar rotte eieren...

Maar over dat tikkend geluid in de 1e post...kan het dan niks met de injectoren te maken hebben? Vastzittende injector ofzo?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Lambdasonde ook eens na laten kijken eignelijk. Kan best dat deze gaar is, gezien het schommelen en het benzinestinken.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Clio16vTR schreef:niemand verder nog tips?
Jawel, laat er iemand naar kijken die er verstand van heeft, en ook weet hoe je zaken moet doormeten :) Er zijn al zat mogelijkheden aangedragen, maar als je niets probeert kom je ook niet verder.
P_alla_B
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 18 jul 2004 15:11

Alex Los schreef:Zonder de auto zelf gehoord en bereden te hebben. En zonder een CLIP er aan gehad te hebben. Knappe monteur, hoe lang is je opzeg termijn?
Wat bied je??? :)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Riël Notermans schreef:Lambdasonde ook eens na laten kijken eignelijk. Kan best dat deze gaar is, gezien het schommelen en het benzinestinken.
hoeft niet riel
hij heeft het (denk dat hij in de eerste post een woordje vergeten is)zover ik kan lezen vooral bij koude motor
dan werkt de lambda sonde toch nog niet

eerder een temp sensor of een bobine (ja een van de 4)
nu ik terug lees voraal koud dan eerder dus een temp sensor
Clio16vTR
Berichten: 310
Lid geworden op: wo 2 jul 2003 9:26
Locatie: Olst

Maar wat verklaart dat tikken dan?

Komt boven op het blok vandaan.
Heb al een keer de mapsensor eruit gehaald. En die tikte toen ook.
Deze is reeds vervangen. Het zit hem volgens de garagehouder in het luchtinlaat circuit.

Bobine is 3 jaar terug verangen, terwijl deze niet eens stuk was. Heb dus nog eentje op reserve.

Maar zal binnenkort eens het gehele luchtinlaat loshalen en eens even kijken wat ik zoal tegen kom.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Een mapsensor tikt niet :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:
Riël Notermans schreef:Lambdasonde ook eens na laten kijken eignelijk. Kan best dat deze gaar is, gezien het schommelen en het benzinestinken.
hoeft niet riel
hij heeft het (denk dat hij in de eerste post een woordje vergeten is)zover ik kan lezen vooral bij koude motor
dan werkt de lambda sonde toch nog niet

eerder een temp sensor of een bobine (ja een van de 4)
nu ik terug lees voraal koud dan eerder dus een temp sensor
Klopt wel wat je zegt. Maar omdat ie, wanneer ie m effe boven de 3000 houdt, het weer weg is, vind ik de lambda zo gek niet. Die voelt dat wel, dat toerental, een tempsensor niet. Bovendien is dat lampje en lambdasonde wel nauw verbonden. Vandaar de suggestie :) Maar eerst die bobine eens kijken ja, dan heb je ook een uitlaatgassamenstelling van niks.
Clio16vTR
Berichten: 310
Lid geworden op: wo 2 jul 2003 9:26
Locatie: Olst

Bobine is al vervangen. Zie 3 posten hierboven (F)

Blijft er niet veel over. Maar als de lambdasonde niet goed is, zou die dan niet altijd een foutmelding moeten geven?

Heb er deze week nog geen last van gehad btw
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Clio16vTR schreef:Heb al een keer de mapsensor eruit gehaald. En die tikte toen ook.
Deze is reeds vervangen. Het zit hem volgens de garagehouder in het luchtinlaat circuit.
Puur voor de zekerheid:
is dat slangetje naar de MAP-sensor nog wel goed genoeg, of is die ook al vervangen?
Want als ik bij mijn auto het slangetje loshaal, gaat de motor meteen beroerd lopen en gaat het ook ruiken naar benzine :)
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Clio16vTR
Berichten: 310
Lid geworden op: wo 2 jul 2003 9:26
Locatie: Olst

Er zit geen slangetje aan de map sensor.

Bij mij zit de sensor in box gedrukt, welke middels met 3 kabeltjes zit verbonden aan de computer.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Moet er toch op een of andere manier vacuum bij komen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie