1 vraag cq opmerking ik op geen foto van je een olieklip. ol hoop dat je het het monteen royaal bent geweest met de olie??
en je olie pomp droog inelkaar gezet? of is die zeiknat van de olie? als die droog is pompt hij waarschijnlijkniet.
filnke guts olie over de zuigers heen in de bussen. als het blok staat dan zakt het wel naar bebeden en zijn de zuigers, zuigeveren wel goed gesmeerd voor de eerste draai zonden op toeren.
Er is bij het monteren van eigenlijk alle onderdelen veel (dikke) olie gebruikt, maar de oliepomp is nog 'droog'. Aangezien ik er geen verstand van heb, ga ik uit van Patrick's kennis en dat zit wel goed, geloof ik. De oliepomp zit overigens nog niet vast, dus daar zal nog wel iets mee gedaan worden, denk ik. Bedankt voor je oplettend oog in ieder geval.
Matijs schreef:Die drijfstanglagers die je daar hebt zijn voor een R5 Turbo, niet voor een GTT. Die fout heb ik eerder gezien. De Turbo heeft een kanaal door de drijfstang lopen dat olie opvoert naar de onderkant van de zuiger. De sleuf laat olie door van de krukas naar het gaatje in de drijfstang. De GTT heeft dit niet, en heeft die sleuf dan ook niet nodig. Ik zou ze dus even omruilen voor de juiste.
Ben met je eens dat de GTT die sleuf niet nodig heeft, maar denk persoonlijk dat er geen anderen leverbaar zijn. Blokje van Luco/Yolanda loopt hier ook al even gewoon goed mee, evenals een ander 5je.
ik denk dat ze gewoon 1 type lager maken, wat in alle C motoren wordt gedaan (kostenbesparing van Mr. fed. mogul)
AMEN
Ik heb hier toch een setje van de dealer liggen dat gewoon mooi dicht is, en ik heb in mijn blok een setje ondermaatse lagers van fed. mogul, en die zijn ook dicht. Ze zijn er heus wel. Ik zou zelf geen gat willen hebben als dat niet nodig is, hoe klein de belasting op die kant van de big end dan ook mag zijn.
Zo, dag 2 zit erop, maar we hebben niet zoveel progressie geboekt als gehoopt... De kop zit erop, waterpomp, kleppendeksel, wat plaatjes op het onderblok gemonteerd. Helaas vertoont de carterpan wat slechte plekjes, dus gaat er naar alle waarschijnlijkheid een nieuwe onder. Heeft iemand enig idee wat dat gaat kosten?
Voor de rest moeten jullie de foto's maar even bekijken:
hahah... Inderdaad. Maar ik ga er mijn best voor doen 'm schoon te houden! Een trechter met een diameter van anderhalve meter moet dat toch wel kunnen voorkomen.
Zo, de lasser is zo goed als klaar! Vanavond ga ik er even langs om wat foto's te schieten en af te spreken wanneer 'ie terug komt. De spuiter is geboekt voor begin maart, dus het begint een beetje op te schieten. Aankomende donderdag hopen we de laatste hand te leggen aan het motorblok en dan hebben we in principe alle ingredienten om de auto weer eens in elkaar te gaan zetten.
Zo, de foto's zijn zojuist gemaakt. Beide dorpels zitten erin, moet alleen nog wat afwerking aan gedaan worden. Slijpen, schuren, popnagels plaatsen. Dat zal eind deze week klaar zijn en dan gaan we zorgen dat ie strakgemaakt wordt en gespoten.
Heheh... Ik heb geen idee of het netjes gelast is, omdat ik nog nooit zoiets gezien heb. Maar ik geloof dat het wel netjes is, toch? Ik ben wel tevreden in ieder geval.
Ja, de lassen worden nog afgevlakt, zoals dat in het achterscherm ook gedaan is. Dit werk is afgelopen weekend gedaan, dus is nog redelijk grof.
Wat lijkt jullie het beste trouwens... ML, tectyl of was, zoals ze dat bij VW gebruiken? Die was schijnt echt heel goed te werken en het is een nieuwe (betere?) techniek. Iemand ervaring mee?
geen ervaring met die was, maar ik zou zeggen. Veel ml in alle holle ruimtes (ook deuren, kofferklep en motorkap) en de complete bodem en wielkasten goed in de bodysafe zetten (dikke zwarte tectyl). En dit dan ieder jaar licht overdoen (in de zin van 1 busje ml in de dorpels en de schermen en 1 busje bodysafe op de bodem). Zo doe ik het ook, geen roest te zien
Je kunt em ook naar zo'n bedrijffie brengen die em voor je conserveren, moet je eens in de 5 jaar laten doen ofzo. Dacht dat het hier in de buurt iets van 125 kostte en dan spuiten ze em tot in elk lastig te bereiken hoekie vol.
Maarja zelf met wat bussen in de weer zoals Tom beschrijft is ook prima te doen. Origineel zat er zo goed als nix in, dus alles wat er nu inkomt is beter.
Matijs schreef:Die drijfstanglagers die je daar hebt zijn voor een R5 Turbo, niet voor een GTT. Die fout heb ik eerder gezien. De Turbo heeft een kanaal door de drijfstang lopen dat olie opvoert naar de onderkant van de zuiger. De sleuf laat olie door van de krukas naar het gaatje in de drijfstang. De GTT heeft dit niet, en heeft die sleuf dan ook niet nodig. Ik zou ze dus even omruilen voor de juiste.
Ben met je eens dat de GTT die sleuf niet nodig heeft, maar denk persoonlijk dat er geen anderen leverbaar zijn. Blokje van Luco/Yolanda loopt hier ook al even gewoon goed mee, evenals een ander 5je.
ik denk dat ze gewoon 1 type lager maken, wat in alle C motoren wordt gedaan (kostenbesparing van Mr. fed. mogul)
AMEN ...
kan dus geen kwaad als ik het goed begrijp??
Laatst gewijzigd door Luco/Alpine-racer op di 27 feb 2007 8:37, 1 keer totaal gewijzigd.
De motor is weer een stukkie verder af, maar helaas konden we 'm niet helemaal afmaken, omdat de vliegwielbouten niet goed waren. Die moeten dus besteld worden... Verder zit er nu ook het in- en uitlaatspruitstuk op, carterpan en nog wat steuntjes en plaatjes (wat een zooi is dat op een GT-blok ). Volgende week hopelijk de laatste loodjes wat het blok betreft.
Even een korte vraag over de turbo... Ik weet dat de meeste turbinehuizen aan de uitlaatkant gescheurd zijn. Hoe ernstig mag deze gescheurd zijn, zonder dat het problemen oplevert? Of mag het uberhaupt niet gescheurd zijn? Een foto volgt nog...
Het is het belanrijkste dat het niet rond de wastegate klep is ..is ie daar gescheurd ....dan blijft als het ware die klep "open" staan en zal je turbo dus meer druk moeten geven met hetzelfde resultaat .......door de scheur lekt er dus druk weg ....let wel moet een behoorlijke scheur zijn want door de hitte zet het spul ook wel weer iets uit zodat ie "dicht" gaat zitten