ACT: Algemeen Chat Topic. I

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Gesloten
pierre

dennisvr schreef:http://mediatheek.thinkquest.nl/~lla129/zonenergie.htm
Het maximale rendement dat theoretisch gehaald kan worden, met het beste materiaal, is ongeveer 30%. In laboratoria halen de allerbeste zonnecellen een rendement van ongeveer 25%, maar deze zonnecellen zijn onbetaalbaar.
Het rendement van zonnecellen voor commercieel gebruik ligt tussen de 6 en 16%. Dit komt omdat er goedkopere materialen gebruikt worden, goedkopere fabricage en grotere oppervlakten van de cellen toegepast worden.
investeren in zonne- en windenergie is trekken aan een dood paard
levert nooit wat op

windenergie info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Windenergie

pierre schrijft :

Kernenergie is buitengewoon gevaarlijk en in feite toen men dit realiseerde eind jaren 70-80 is het afgeschaft met uitzondering van de centrale in Petten ivm met bereiding van isotopen voor de medische industrie.

Ik vindt het bijzonder treurig dat diverse lobbyisten het weer als enige optie zien om energie op te wekken.

Het is zo gevaarlijk omdat bij een ongeluk straling vrijkomt die onze celstructuur aantast.
Het DNA wordt vernietigd en vele generaties zullen hier onder lijden.

100 procent veilig bestaat immers niet.
-jacco-
Über-Spammer

WouterW schreef:nog ff wachten en je krijgt ze gratis bij een pakje boter
Doe mij maar een doosje vol met pakjes boter dan :beer: :D
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
Wouter
Über-Spammer
Contacteer:

Jacco Osté schreef:
WouterW schreef:nog ff wachten en je krijgt ze gratis bij een pakje boter
Doe mij maar een doosje vol met pakjes boter dan :beer: :D
Ik weet nog een container te staan in Velzen met Campina boter, die kan je nu toch weggooien.
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Riël
Über-Spammer

Daniël W. schreef:
Riël Notermans schreef:
Daniël W. schreef:
pierre schreef:
Riël Notermans schreef:Ik wil ook zo'n auto.

[img]grafiek[/img]

Inschrijven voor model 2008 denk ik.
http://www.teslamotors.com/
teslamotor is een electromotor, wordt de stroom uit loodaccu's gehaald of komt de stroom via een brandstofcel ?
anders moeten we de auto elke avond aan het stroomnet hangen om op te laden.
Ja en dat is lekker schoon energie! Hang maar aan een kerncentrale! (S) (N)
Juist, dat wel. Stroom komt uit Li-Ion accus, oplaadtijd voor 250 mijl (dat is dus ong. 400km, meer als ik met mijn gastank) is 3,5 uur. Bovendien is li-ion milieuvriendelijk.

Maar het is nog altijd stukken schoner dan op benzine, diesel of gas rijden.
Bovendien kun je m best opladen met je eigen windturbine op t dak :p

Dit wordt de toekomst (Y)
Mwoah, ze mogen van mij liever schonere energie ontwikkelen; als iedereen elektrisch gaat rijden heb je zowat op elk straathoek een centrale nodig...en zolang er geen oplossing is voor kernafval, of een betere alternatief (afgezien van verschepen naar 3e wereld landen |: ) lijkt me dit géén verstandige ontwikkeling... :)
Elke straathoek? Als je bij elk tankstation kon laden was al een uitkomst ;) Je hebt nu al een actieradius van 250 mijl, dat is bijna het dubbele van mijn safrane met een 35l gastank :) Kortzichtigheid, de oude kerncentrales zijn echt niet de enige manier in de toekomst. http://nl.wikipedia.org/wiki/ITER is daar ook al een vrij concreet alternatief.

Wat denk je zelf dan, dat we beter maar fossiele brandstoffen kunnen blijven verstoken? Niet alleen qua opwekking en uitstoot, maar vanaf de BRON van de energie tot aan het verbruik scoort een electrische auto minstens 2x zo rendabel.

Bovendien zou het theoretisch mogelijk zijn een brandstofcel in te bouwen en op waterstof rijden mogelijk te maken, ipv de accu's.

Nu, voor waterstof te maken heb je ... stroom nodig!

Dus we zijn met zijn allen toch al op zoek om een milieuvriendelijke manier te vinden om electriciteit op te wekken, en hoe meer vraag naar electriciteit, hoe groter die inspanningen.

Ik vind het overigens een interessante discussie, dus vlieg er gerus tegenin. Ik wil een dag vullen bij ons opschool om hier uitgebreid over uit te wijden, over het vraagstuk is de electro-auto de toekomst :)

(moet nog wat vrije ruimte enzo volmaken :p)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

als we zo door gaan met verspillen van energie (incluus mijzelf) (0)
hoeven ze deze discussie over een jaar of 40 niet meer te voeren want dan is er geen fossiele brandstof meer :@

zonneenergie is nu misschien maar maximaal 30%, maar de technieken worden steeds beter en is erg schoon
als we alle daken in nederland volzouden leggen met die zonnepanelen dan is er een flinke besparing zeker mogelijk
plus dat het uiteindelijk erg goedkoop is en het wordt alleen maar duurder om energie in te kopen

kernenergie is natuurlijk best veilig alleen ja als er wat gebeurd is het gelijk een ramp
beetje het vliegtuig verhaal, is de veiligste vorm van vervoer, alleen als er wat gebeurd is het gelijk goed raak :@
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Maarten-Jan
Car: R19.R

Riël Notermans schreef:
Daniël W. schreef:
Riël Notermans schreef:
Daniël W. schreef:
pierre schreef:
Riël Notermans schreef:Ik wil ook zo'n auto.

[img]grafiek[/img]

Inschrijven voor model 2008 denk ik.
http://www.teslamotors.com/
teslamotor is een electromotor, wordt de stroom uit loodaccu's gehaald of komt de stroom via een brandstofcel ?
anders moeten we de auto elke avond aan het stroomnet hangen om op te laden.
Ja en dat is lekker schoon energie! Hang maar aan een kerncentrale! (S) (N)

Juist, dat wel. Stroom komt uit Li-Ion accus, oplaadtijd voor 250 mijl (dat is dus ong. 400km, meer als ik met mijn gastank) is 3,5 uur. Bovendien is li-ion milieuvriendelijk.

Maar het is nog altijd stukken schoner dan op benzine, diesel of gas rijden.
Bovendien kun je m best opladen met je eigen windturbine op t dak :p

Dit wordt de toekomst (Y)
Mwoah, ze mogen van mij liever schonere energie ontwikkelen; als iedereen elektrisch gaat rijden heb je zowat op elk straathoek een centrale nodig...en zolang er geen oplossing is voor kernafval, of een betere alternatief (afgezien van verschepen naar 3e wereld landen |: ) lijkt me dit géén verstandige ontwikkeling... :)
Elke straathoek? Als je bij elk tankstation kon laden was al een uitkomst ;) Je hebt nu al een actieradius van 250 mijl, dat is bijna het dubbele van mijn safrane met een 35l gastank :) Kortzichtigheid, de oude kerncentrales zijn echt niet de enige manier in de toekomst. http://nl.wikipedia.org/wiki/ITER is daar ook al een vrij concreet alternatief.

Wat denk je zelf dan, dat we beter maar fossiele brandstoffen kunnen blijven verstoken? Niet alleen qua opwekking en uitstoot, maar vanaf de BRON van de energie tot aan het verbruik scoort een electrische auto minstens 2x zo rendabel.

Bovendien zou het theoretisch mogelijk zijn een brandstofcel in te bouwen en op waterstof rijden mogelijk te maken, ipv de accu's.

Dus we zijn met zijn allen toch al op zoek om een milieuvriendelijke manier te vinden om electriciteit op te wekken, en hoe meer vraag naar electriciteit, hoe groter die inspanningen.

Ik vind het overigens een interessante discussie, dus vlieg er gerus tegenin. Ik wil een dag vullen bij ons opschool om hier uitgebreid over uit te wijden, over het vraagstuk is de electro-auto de toekomst :)

Zie jij al een bv ferrari voorbij "zoemen" ipv huilen???

Denk dat een verbrandingsmotor op waterstof het meeste potentieel heeft... electro heeft in elk geval het nadeel van de accupakketten, en daarnaast kun je het maar een "x" keer opladen en weegt het ook nog gruwelijk veel....

Wel grappig om te lezen van iemand met een dikke safrane trouwens :D Die is vast heel milieuvriendelijk (0) :wink:
Riël
Über-Spammer

Ik rij bewust op lpg (0) Da's al weer wat schoner hé.

Een verbrandingsmotor op waterstof? Denk het niet. Bovendien, waar haal je die waterstof vandaan? Wat heb je daarvoor nodig?

De li-ion accus van die tesla-auto die ik eerder poste zijn en licht (check je mobiel), laden snel, en zijn milieuvriendelijk.

Waterstof moet je onder zeer lage temperatuur en hoge druk opslaan. Het is al mogelijk, maar een joekel van een tank met een joekel installatie zorgt voor een zeer beperkte actieradius.

Daarbij bevat waterstof aanzienlijk minder energie dan benzine, en het zal nooit goedkoper worden dan benzine (huidige prijs zit rond de 5 euro per liter).

Wordt er al op waterstof gereden dan is een brandstofcel in mijn ogen de enige manier.
Maarten-Jan

lpg rulez :smoke:

BMW heeft een dikke V12 op waterstof, die het wel aardig goed schijnt te doen. In duitsland zijn al 2 pompstations voor dat ding trouwens! Renault heeft zelf ooit al een concept laguna op waterstof gehad (lang lang geleden, zowel als brandstofcel als brandstofmotor). Dat ding --> http://www.conceptcars.cz/img/wall/lagunaf01_800.jpg

Ook wel bekend als FEVER project.

Maar waterstof wordt toch gewoon gemaakt uit water met behulp van wat electriciteit (2 polen in water)? Dat proces moet toch wel rendabel te maken zijn, naarmate de gebruikers toenemen uiteraard. Ik denk dat dat meer kans heeft dan zo'n electromobiel...

Hoe zit het met de slijtage van deze Li-ion accus dan?

Zover ik weet verliezen Li-ion ongeveer 20/25% van hun capaciteit per jaar(!!). Dus je actieradius neemt elk jaar met 20% af... lijkt me nou niet zo interessant (0)
Riël
Über-Spammer

Vergelijk het vermogen van die v12 benzine eens met zjin vermogen op waterstof ...

De energiedichtheid in volume is lager: vloeibare waterstof 2,36 kWh of 8,5 MJ per liter, benzine 8,76 kWh of 31.5 MJ per liter.

oeps:p

En de afname lijkt me bij li-ion batterijen net NIET aangezien deze in tegenstelling tot nikkalcadmium geen geheugen-syndroom hebben.
Maarten-Jan

Ik weet het verschil in vermogen, dat is fors inderdaad, maar het staat dan ook in de kinderschoenen (Diesel had nou ook niet bepaald een indrukwekkend vermogen in zijn begintijd:lol: ). De afname in capaciteit die ik bedoel is wat anders dan het geheugen effect (Wat onstaat bij het laden van een niet geheel lege accu)...

Zie, bijvoorbeeld:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oplaadbare ... 8Li-ion.29
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

gewoon dieselen op plantaardige olie
altijd een frituurlucht in de buurt :D :lol:
Hessel
Über-Spammer
Car: renault 5gt turbo
Contacteer:

:p :p , lekker :ja: daar moet ik niet achterrijden!!
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
-PAZ-
Über-Spammer

Luco/Alpine-racer schreef:gewoon dieselen op plantaardige olie
altijd een frituurlucht in de buurt :D :lol:
Hier in de buurt rijden er ook een paar van die frietketels rond, rijd je wel redelijk goedkoop alleen die lucht |: |:
R5GTT. Drive it like you stole it
-PAZ-
Über-Spammer

Nu op Ned 3 de film "Vet Hard" die film is echt super :lol: :lol: (Y)
Wouter
Über-Spammer
Contacteer:

-PAZ- schreef:Nu op Ned 3 de film "Vet Hard" die film is echt super :lol: :lol: (Y)
Ik zit ook te kijken.

Die special effects zijn soms zoooooooooooooooooo slecht dat het gewoon leuk is
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

ja idd..gaat echt helemaal nergens over...
maar goed..potje online poker tussendoor en het is best te doen :p
-PAZ-
Über-Spammer

ik had em al eens gezien, maar vind em echt super, gewoon lekker platte ram en beuj humor :lol: :lol: :D
Daniël W.
Car: 5TL-T

Riël Notermans schreef:Elke straathoek? Als je bij elk tankstation kon laden was al een uitkomst ;) Je hebt nu al een actieradius van 250 mijl, dat is bijna het dubbele van mijn safrane met een 35l gastank :) Kortzichtigheid, de oude kerncentrales zijn echt niet de enige manier in de toekomst. http://nl.wikipedia.org/wiki/ITER is daar ook al een vrij concreet alternatief.
Kernfusie is imo een makkelijk alternatief; geen goede...enne, een 35l LPG tank in een 2.5l Safrane??? Moet je bijna je route uitplannen langs tankstations :p kun je het wel erg bot maken zo he :wink:
Riël Notermans schreef:Wat denk je zelf dan, dat we beter maar fossiele brandstoffen kunnen blijven verstoken? Niet alleen qua opwekking en uitstoot, maar vanaf de BRON van de energie tot aan het verbruik scoort een electrische auto minstens 2x zo rendabel.

Daar ben ik het helemaal mee eens (eerste alinea niet :p dikgedrukte wel ja). Vind dat we wel wat meer tijd en geld in dit soort ontwikkelingen kunnen steken.
Riël Notermans schreef:Ik vind het overigens een interessante discussie, dus vlieg er gerus tegenin. Ik wil een dag vullen bij ons opschool om hier uitgebreid over uit te wijden, over het vraagstuk is de electro-auto de toekomst :)

Ik ook! Mag hier vaker rondgaan :) (Y)

@pierre: Om nou te zeggen dat investeren aan zonne-, water- en windenenergie geen nut heeft? Werk je bij een groot multinationale oliemaatschappij? Kan me anders geen reden zien waarom je anders zo'n uitspraak maakt...de meest krachtige bronnen van energie op deze planeet, waar je niks voor hoeft te doen anders dan opvangen en omzetten...nee laten we daar niks mee doen (S)

@Luco: 40 jaar is reinste onzin, tenzij je bij de PR afdeling van Shell werkt :p En ik kan zelf nog niet de vergelijk trekken tussen vliegvervoer en kernenergie; vliegen is slechts onveilig als er een ongeluk gebeurt, maar dat is dan toch alles? Bij elkaar nog steeds het meest veilige manier van reizen. Kernenergie opwekken is nooit veilig... :)

Alles bij elkaar, sja. We lijken 'milieubewust' tegenwoordig, maar dat gaat maar zover als er geld te verdienen valt, dat is de harde waarheid. Daar rekening mee houdend komt het toch nooit helemaal goed... :beer:
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Riël
Über-Spammer

Eens bekijken.

Heb de volledige versie hier maar staat nergens ' legaal ' op t net :p
Interessant!

http://www.youtube.com/watch?v=MSBykAngDpY
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Riël Notermans schreef:Eens bekijken.

Heb de volledige versie hier maar staat nergens ' legaal ' op t net :p
Interessant!

http://www.youtube.com/watch?v=MSBykAngDpY
ja zolang er miljarden verdiend worden aan olie en olieproducten zullen de grote oliebedrijven dit soort dingen in de doofpot stoppen of afkopen

ik ken zelfs een verhaal van een man die door een oliemaatschappij afgekocht is vanwege een revolutionair aggregraat wat met heel weinig input verschrikkelijk veel stroom kan genereren ( je start het apparaat op 12 volt en dan genereert die zijn eigen stroom waar die dus op blijft draaien en hij kan dan genoeg leveren voor twee grote woningen)
(of het waar is weet ik niet)
maar dat oliemaatschappijen een heleboel af kunnen kopen en er zelfs mensen voor vermoorden geloof ik wel
Sander2

Remon-CL10 schreef:Ook geen geld!!!

CLIO V6 :bonk:
Iets zegt mij dat de distributie vervangen moet worden. (Niet wanwege aantal km's maar de leeftijd).
cyberdanny
Car: Renault 5 GT Turbo

STEMMEN STEMMEN STEMMEN STEMMEN op Tuningpark!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

We gaan winnen van de Ford XR/RS Club!!!!!!!!!!!!
Gabri van der Veen
Über-Spammer

Laatst gewijzigd door Gabri van der Veen op vr 2 feb 2007 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

haha elk keer als j de site vernieuwd kan je weer opnieuw stemmen als je geen vaste ip hebt
:lol: :lol:
Willem-Jan
Bestuurslid
Car: Megane RS Grand Tour

Mijn I-net explorer 7 denkt bij dat soort sites altijd dat ik al gestemd heb :@ Dus ik kan simpelweg helemaal niet stemmen op de site...grrr
*edit* het is me toch gelukt :)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Willem-Jan schreef:Mijn I-net explorer 7 denkt bij dat soort sites altijd dat ik al gestemd heb :@ Dus ik kan simpelweg helemaal niet stemmen op de site...grrr
de link is ook verkeerd, even op de knop club van de maad drukken en je kan stemmen als het goed is
Hessel
Über-Spammer
Contacteer:

Heee Egon je tafel valt me toch een beetje tegen!!! :D
Egon

welke tafel?
Hessel
Über-Spammer
Contacteer:

Die mooie met die velgen :ja: :ja: ....en nu is t een ikea ding :(
Egon

ff paak maandjes geduld hebben, komen de winterbandjes er weer onder
Hessel
Über-Spammer
Contacteer:

das kaak.....eh raar
Egon

grrrrrr. ik baal van die server kl#@%te
Hessel
Über-Spammer
Contacteer:

he gaan je raampjes nu echt sneller omhoog nu je er 60 ah in hebt zitten inplaats van 45 ah??????
Egon

zo nog een keer proberen te bellen met die site-boer?
Hessel
Über-Spammer
Contacteer:

Zullen we zelf dan maar een server nemen??? :ja:
Gesloten