hallo.. deze week ruil ik mijn clio voor een r5 gtt.. ik heb al vele onderwerpen op de forum doorgelezen en een hoop geleerd.. alleen kon ik nix vinden over een turbo timer, is er mischien iemand die er een heeft ingebouwd of andere oplossingen ervoor heeft..
groete Ronnie
Turbo Timer R5 GTT
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Tja ik persoonlijk ben er niet zo'n voorstander van .....
Als je 1 min langer in je auto zit kan je zelf het contact omdraaien en is het ook goed ...dan is de turbo al weer uitgespint..
Een GT is meestal storings gevoelig qua kabelboom ( de meeste branden daarom ook uit )...ik zou niet graag me GT een tijdje nalaten draaien terwijl ik zelf al binnen zit ...ik zou gewoon voor het raam blijven staan ofdat ie wel uit gaat en niet affikt o.i.d........dus dan heeft het ook weinig zin
Als je 1 min langer in je auto zit kan je zelf het contact omdraaien en is het ook goed ...dan is de turbo al weer uitgespint..
Een GT is meestal storings gevoelig qua kabelboom ( de meeste branden daarom ook uit )...ik zou niet graag me GT een tijdje nalaten draaien terwijl ik zelf al binnen zit ...ik zou gewoon voor het raam blijven staan ofdat ie wel uit gaat en niet affikt o.i.d........dus dan heeft het ook weinig zin

- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Dan even een vraagje over het doel van een turbotimer. Is dat puur om de turbo rustig uit te laten spinnen of ook om de turbo te laten afkoelen op een rustige manier?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Tsja, wat heet afkoelen. Zo'n ding koel je niet ff 1, 2, 3 af. Het gaat er vooral om dat de turbo weer rustiger draait zodat ie niet te hard meer draait als je het contact uitzet en geen oliedruk meer hebt.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
[quote="Willem-Jan"]Dan even een vraagje over het doel van een turbotimer. Is dat puur om de turbo rustig uit te laten spinnen of ook om de turbo te laten afkoelen op een rustige manier?[/quote
Turbo koelt niet zomaar af en zolang de motor draait blijft ie ook heet/warm ....natuurlijk niet zo heet als bij vollast....
Start je auto maar eens en leg daarna je hand maar eens op je uitlaat/turbo.....is echt snel warm.
Dus eigenlijk is het puur dat ie ff kan uitspinnen.....1 min nalaten draaien bereik je het zelfde..........
Turbo koelt niet zomaar af en zolang de motor draait blijft ie ook heet/warm ....natuurlijk niet zo heet als bij vollast....
Start je auto maar eens en leg daarna je hand maar eens op je uitlaat/turbo.....is echt snel warm.
Dus eigenlijk is het puur dat ie ff kan uitspinnen.....1 min nalaten draaien bereik je het zelfde..........
Er is ook nog een andere reden waarom het nadraaien bij motoren met turbo's nut heeft. Zeker de oudere benzine types.
Als je echt vol gas heb gegeven, en dan de motor direct afzet, is de olie zo warm dat de olie in de toevoerleiding naar turbo komt te stroppen "vastkoken". Met als gevolg dat de turbo even geen olietoevoer krijgt (want hij draait nog na) met schade als resultaat.
Bij nadraaien koelt de olie af en heb je geen problemen meer.
Nadraaien --> turbo laten uitbollen en olie laten afkoelen.
Tis maar dat jet weet.
maar je moet echt al wel hoge olietemp. bereiken voor dit kan gebeuren.
At your service:
Stef
Als je echt vol gas heb gegeven, en dan de motor direct afzet, is de olie zo warm dat de olie in de toevoerleiding naar turbo komt te stroppen "vastkoken". Met als gevolg dat de turbo even geen olietoevoer krijgt (want hij draait nog na) met schade als resultaat.
Bij nadraaien koelt de olie af en heb je geen problemen meer.
Nadraaien --> turbo laten uitbollen en olie laten afkoelen.
Tis maar dat jet weet.
maar je moet echt al wel hoge olietemp. bereiken voor dit kan gebeuren.
At your service:
Stef