Hallo leden
ik wil graag jullie mening
Mijn auto start niet meer.
Als ik hem wil starten hoor ik *klik*
hang ik er startkabels aan dat doet hij het wel.
nadat ik gereden heb start de auto weer niet
via startkabels weer wel
De accu is kapot? startmotor iets mis mee?
het gaat om een renault megane 1.6 benzine
alvast bedankt
greetz luciano
Startmotor/accu vervangen
Laatst gewijzigd door luciano op ma 15 jan 2007 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
1) over wat voor auto gaat het
2) dit topic wordt waarschijnlijk verplaatst
2) dit topic wordt waarschijnlijk verplaatst

Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
-
- Car: R19.R
3) Dynamo

weet je dat zeker of gok je het?
-
nou dat lijkt me zeg maar behoorlijk duidelijk, dat je accu niet meer bijgeladen wordt. Dit is vaak de dynamo die hem niet meer bijlaad. Je startmotor is het in elk geval niet --> via startkabels start die gewoon.
Wat je kunt doen is, zorg dat je een multimeter krijgt.
Zet hem op gelijkstroom (20 VDC bijv.), meet de spanning van de accu als je auto uit is --> boven de 12V. Start je auto en meet de spanning weer, zou nu ruim boven de 14V moeten liggen.
Als de eerste laag is ga je denken aan je accu, is de 2e laag dan aan je dynamo.
(Het is overigens een indicatie die voltages, eigenlijk zou je amperes moeten meten, maar er zijn maar weinig multimeters die (veel) meer dan 10A kunnen meten. Een auto accu levert al snel meer dan 50...en piek nog veel meer)
Wat je kunt doen is, zorg dat je een multimeter krijgt.
Zet hem op gelijkstroom (20 VDC bijv.), meet de spanning van de accu als je auto uit is --> boven de 12V. Start je auto en meet de spanning weer, zou nu ruim boven de 14V moeten liggen.
Als de eerste laag is ga je denken aan je accu, is de 2e laag dan aan je dynamo.
(Het is overigens een indicatie die voltages, eigenlijk zou je amperes moeten meten, maar er zijn maar weinig multimeters die (veel) meer dan 10A kunnen meten. Een auto accu levert al snel meer dan 50...en piek nog veel meer)
Dus mijn accu is te leeg om te starten?
Is het niet zo dat als ik contact maak en probeer te starten dat je de auto dan hoort proberen (puf puf puf maar dat hij hem net niet pakt)? nu hoor je alleen maar *klik*.
ik heb er weinig verstand van dat wel:p
Is het niet zo dat als ik contact maak en probeer te starten dat je de auto dan hoort proberen (puf puf puf maar dat hij hem net niet pakt)? nu hoor je alleen maar *klik*.
ik heb er weinig verstand van dat wel:p
-
Als ie "klikt" is je accu hoe dan ook leeg...
en dan kan of de accu stuk zijn of je dynamo waardoor je accu niet meer bijgeladen wordt. Meten is weten
en dan kan of de accu stuk zijn of je dynamo waardoor je accu niet meer bijgeladen wordt. Meten is weten
harstikke bedankt
ik heb hem 3 weken geleden laten repareren (nieuwe accu) met garantie erop. Ik heb het ook bij een kennis laten doen. die gaat hem morgen maken. gelukkig is het de startmotor niet want dat kost wat meer.
morgen meet ik hem ok met de multimeter.
jullie horen er nog van(Y)
ik heb hem 3 weken geleden laten repareren (nieuwe accu) met garantie erop. Ik heb het ook bij een kennis laten doen. die gaat hem morgen maken. gelukkig is het de startmotor niet want dat kost wat meer.
morgen meet ik hem ok met de multimeter.
jullie horen er nog van(Y)
gelukkig, er was iets met de accu/pluspool ervan er zat smurrie op waardoor hij niet goed genoeg contact maakten.
dit is weer een meevaller!
dit is weer een meevaller!