Vreemde Stotter Clio RSi !?
hey mensen..
ik ben eigenaar van een Clio RSi..en sinds een tijdje heb ik last van een rare stotter tijdens het rijden..
het gebeurt als je rustig acceleert, en eigelijk altijd tussen de 2000 en 3000 toeren..daarboven helemaal niet. ook als je een constant toerental rijd van +- 2800 toeren, gaat de auto een beetje inhouden en bokken... niet extreem, maar tis zwaar irritant..
ik heb dus nu nieuwe verdelerkap, nieuwe bougies en nieuwe bougiekabels erop zitten..maar nog steeds heb ik het probleem.
ik dacht zelf iets met de injectie? of injectoren? of benzine filter? moet wel zeggen dat ik met een K&N inlegfilter rijd zonder buis aan het filterhuis ( wat rijmt dat mooi zeg)
iemand tips om na te kijken? of te vervangen?
word er langzamerhand steeds gekker van!
bedankt!
ik ben eigenaar van een Clio RSi..en sinds een tijdje heb ik last van een rare stotter tijdens het rijden..
het gebeurt als je rustig acceleert, en eigelijk altijd tussen de 2000 en 3000 toeren..daarboven helemaal niet. ook als je een constant toerental rijd van +- 2800 toeren, gaat de auto een beetje inhouden en bokken... niet extreem, maar tis zwaar irritant..
ik heb dus nu nieuwe verdelerkap, nieuwe bougies en nieuwe bougiekabels erop zitten..maar nog steeds heb ik het probleem.
ik dacht zelf iets met de injectie? of injectoren? of benzine filter? moet wel zeggen dat ik met een K&N inlegfilter rijd zonder buis aan het filterhuis ( wat rijmt dat mooi zeg)
iemand tips om na te kijken? of te vervangen?
word er langzamerhand steeds gekker van!
bedankt!
die aanzuigbuis zorgt er wel voor dat je wagentje lekker koele lucht krijgt ipv warme.
Het stotteren zou ik je niet durven vertellen
Het stotteren zou ik je niet durven vertellen
ik heb een beetje zitten searchen..en nu kwam ik tegen dat de motor ook kan gaan inhouden en stotteren als de luchtinlaatsensor kapot is...
misschien deze maar eens doormeten??
hoeveel kost een nieuwe luchtinlaat sensor?
misschien deze maar eens doormeten??
hoeveel kost een nieuwe luchtinlaat sensor?
-
is dit vooral met slecht weer Danos?
Is overgins ook een kwaaltje van de 16v hoor..
vuile stappenmotor, of een van de vele sensortjes is vochtig waardoor deze niet meer optimaal functioneert.
Is overgins ook een kwaaltje van de 16v hoor..
vuile stappenmotor, of een van de vele sensortjes is vochtig waardoor deze niet meer optimaal functioneert.

rsi is een 8klepper..
ja oke..das waar... hoeveel kosten nieuwe sensoren? en dan vooral die boven op je inlaatspruitstuk zit, en in je luchttoevoerbuis..
want ik zie dat bij de sensor die bovenop het spruitstuk zit 1 van die klemmetjes in de sensor naar beneden is gebogen..hoe dat kan, geen idee..miss dat hij de boosdoener is?
want ik zie dat bij de sensor die bovenop het spruitstuk zit 1 van die klemmetjes in de sensor naar beneden is gebogen..hoe dat kan, geen idee..miss dat hij de boosdoener is?
joh...bel de dealer eens.... 

ja, dus als hier iemand 20 eu zegt, en hij kost bij de dealer 30, wordt je dan ook boos? 
Kom op zeg,als iedereen hier voor een onderdeel de prijs gaat vragen, mogen we wel centen gaan vragen...
Bel zelf even rond en dan kun je alsnog een vraag stellen als je dat nodig acht.
een forum is voor informatieuitwisseling ja, maar niet van dit soort onzin

Kom op zeg,als iedereen hier voor een onderdeel de prijs gaat vragen, mogen we wel centen gaan vragen...
Bel zelf even rond en dan kun je alsnog een vraag stellen als je dat nodig acht.
een forum is voor informatieuitwisseling ja, maar niet van dit soort onzin

ik ga ook niet voor alles de prijs vragen
tis meer om een schatting te krijgen van hoe duur zo'n sensor is.. en ik hoef het ook echt niet op de cent nauwkeurig.. en boos worden? haha..waarom zou ik?
heb zelf alleen geen idee wat zo'n dingetje waard is.
en ik begrijp heus wel wat je bedoelt... zou er ook gek van worden van telkens zulk soort vragen, maar om het meteen onzinnig te noemen.. dat niet..als je er iemand mee kan helpen is dat toch mooi?
maar goed.. let's zip it..
ff een ander vraagje...waar dient het stekkertje voor dat in je luchtfilter buis zit? vlak voor je inlaat..
had die ff losgetrokken tijdens lopende motor, maar merkte geen verschil..
of is het een temperatuur meter?

en ik begrijp heus wel wat je bedoelt... zou er ook gek van worden van telkens zulk soort vragen, maar om het meteen onzinnig te noemen.. dat niet..als je er iemand mee kan helpen is dat toch mooi?

ff een ander vraagje...waar dient het stekkertje voor dat in je luchtfilter buis zit? vlak voor je inlaat..
had die ff losgetrokken tijdens lopende motor, maar merkte geen verschil..
of is het een temperatuur meter?
-
- Car: R19.R
Heb je motor management opnieuw ingeleerd nadat je het luchtfilter geplaatst hebt? (oftewel, accu pool 10/15 minuten los en weer vast, daarna starten (geen gasgeven!), dan loopt ie ff 30 seconden heel raar/onregelmatig en daarna goed...)....
das een goeie..dat heb ik niet gedaan...
ik heb dan wel alleen maar een inlegfilter, weet niet of het daar ook noodzakelijk bij is..
dus als ik het goed begrijp moet ik ff de + en ook - erafhale.. en kort daarna alles erweer op zetten na een tijdje??
als dat zo is ga ik het meteen proberen!:D
ik heb dan wel alleen maar een inlegfilter, weet niet of het daar ook noodzakelijk bij is..
dus als ik het goed begrijp moet ik ff de + en ook - erafhale.. en kort daarna alles erweer op zetten na een tijdje??
als dat zo is ga ik het meteen proberen!:D
-
Gewoon de massa los halen, zolang de ecu maar geen spanning krijgt... 10/15 min wachten en weer vastzetten
In principe wordt het zelfs voorgeschreven bij vervangen van het papieren filter...

In principe wordt het zelfs voorgeschreven bij vervangen van het papieren filter...
uuh volgens mij is 10 tot 15 min echt VEELS te kort. Als ik lig te kloten aan de auto en de accu ligt er paar uur af dan hoef ik de ecu niet in te leren volgens mij. Toen ie er 2 maanden af lag, ja toen wel
of lul ik nu poep 

Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
-
jij hebt een 16V blokje neem ik aan aan je naam te zien
Bij de F3P blokjes, dus RSi, en RT (95 en 155 peekaa) is 155 minuutjes genoeg om de ecu tot een inleer actie te bewegen
Hoe dat bij 16V zit zou ik niet weten, geen ervaring mee

Bij de F3P blokjes, dus RSi, en RT (95 en 155 peekaa) is 155 minuutjes genoeg om de ecu tot een inleer actie te bewegen

Hoe dat bij 16V zit zou ik niet weten, geen ervaring mee
doe mij ook zon rt blok van 155 peekaas

Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
Toch twijfel ik bij het 'inleren' van een ecu. Zover ik weet draait de ecu gewoon een vast programma.
nou, als alles 6 weken losligt, is dat toch echt wel te merken. Die van paul liep in t begin echt als een hoer.. Na een half uur warmdraaien en een half uur rijden, liep hij perfect.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Mijn Laguna-blok liep na ruim een maand de eerste keer ook slecht. Na een minuut was het beter. Vooral de gasaanname was slecht.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
-
+Clio16v+ schreef:doe mij ook zon rt blok van 155 peekaas![]()

kan me voorstellen dat een ECU zichzelf calibreert als ie te lang geen spanning heeft gehad, er zal een ram inzitten die de sensorwaarden opgeslagen heeft, en ik denk ook een stroom voorzieningkje, als deze leeg is wordt de ram gewist en moeten de sensoren opnieuw "ingelezen" worden.
vaak werkt het namelijk ook om beide polen van de accu af te halen en deze tegen elkaar aan te leggen. (niet als je een condensator in je auto hebt voor de audio!!!)
maar er ligt toch echt geen AI (artificial intelligence) in je auto hoor,
alles wat dat ding doet wordt gewoon volgens een vast algoritme geproduceerd op basis van de sensorwaarden..(dmv proportionele versterking, integratie, en derivatie van het uitgangssignaal, met feedback van de sensorsignalen)
bovendien, als een ECU continu zou leren, dan zou je motor op een gegeven moment optimaal lopen en presteren, en zou chiptuning koemest zijn..
vaak werkt het namelijk ook om beide polen van de accu af te halen en deze tegen elkaar aan te leggen. (niet als je een condensator in je auto hebt voor de audio!!!)
maar er ligt toch echt geen AI (artificial intelligence) in je auto hoor,
alles wat dat ding doet wordt gewoon volgens een vast algoritme geproduceerd op basis van de sensorwaarden..(dmv proportionele versterking, integratie, en derivatie van het uitgangssignaal, met feedback van de sensorsignalen)
bovendien, als een ECU continu zou leren, dan zou je motor op een gegeven moment optimaal lopen en presteren, en zou chiptuning koemest zijn..
oke dan..ga ik zeker doen.. alleen ff een geschikte dealer hier in de buurt vinden..
ik moet zeggen dat hij stationair ook niet helemaal lekker loopt..hij springt toch wel van toertjes.. het is niet extreem, maar tis wel hoorbaar..
word er nu langzamerhand wel beetje gek van! het moet iets kleins zijn, maar ik kan het egt niet vinden!
ik moet zeggen dat hij stationair ook niet helemaal lekker loopt..hij springt toch wel van toertjes.. het is niet extreem, maar tis wel hoorbaar..
word er nu langzamerhand wel beetje gek van! het moet iets kleins zijn, maar ik kan het egt niet vinden!

-
Heeft mijn 19 ook een beetje last van, loopt ook niet perfect stationair...
Heb dezelfde motor (maar dan met monopoint injectie in het gasklephuis ipv multipoint injectie wat jij hebt, voor de rest gewoon hetzelfde). Ik weet ook wel waar het bij mij aan ligt
Ten eerste, stappenmotor is gewoon gaar
En heb een klein lekje in de uitlaat, dus af en toe gaan de uitlaatgassen daar langs waardoor de tegendruk veranderd en die wat in toeren varieert...
Mij boeit het verder niet zo, want hij houdt niet in bij mij... en of die stationair mooi loopt zal me eigenlijk een rotzorg wezen
zolang die maar geen 3000 toeren stationair gaat lopen
(Het uitlaat probleempje wordt vandaag opgelost overigens, krijg een devil 2x85 sport eind demper binnen
).
Maar in elk geval, je zou je stappenmotor nog een keer kunnen reinigen met remmenreiniger voor je stationair probleempje...
En voor het inhouden zou je toch echt erachter moeten proberen te komen wat daarvan de oorzaak is... (dus ff diagnose en kijken of er fouten in het geheugen staan).
Heb dezelfde motor (maar dan met monopoint injectie in het gasklephuis ipv multipoint injectie wat jij hebt, voor de rest gewoon hetzelfde). Ik weet ook wel waar het bij mij aan ligt

Ten eerste, stappenmotor is gewoon gaar

En heb een klein lekje in de uitlaat, dus af en toe gaan de uitlaatgassen daar langs waardoor de tegendruk veranderd en die wat in toeren varieert...
Mij boeit het verder niet zo, want hij houdt niet in bij mij... en of die stationair mooi loopt zal me eigenlijk een rotzorg wezen

(Het uitlaat probleempje wordt vandaag opgelost overigens, krijg een devil 2x85 sport eind demper binnen

Maar in elk geval, je zou je stappenmotor nog een keer kunnen reinigen met remmenreiniger voor je stationair probleempje...
En voor het inhouden zou je toch echt erachter moeten proberen te komen wat daarvan de oorzaak is... (dus ff diagnose en kijken of er fouten in het geheugen staan).
-
Achterop je motor zit een zwart "object", (die verbonden is met je luchtfilter)... daaraan zit je gaskabel, daar moet ook een motortje zitten onder zitten zeg maar, ergens in de buurt waar je gaskabel aan de gasklep zit... moet niet moeilijk te vinden zijn
Kan zo snel even geen plaatje vinden... en de 19 is niet thuis... als ie er vanavond weer is maak ik wel ff een foto.
Kan zo snel even geen plaatje vinden... en de 19 is niet thuis... als ie er vanavond weer is maak ik wel ff een foto.
-
Dat is een plaatje van een 16V... een RSi is een 8 klapper
Plaatje 1:
[img]http://home.planet.nl/~muld3459/stapjes1.jpg[/img]
Het is dat apparaat waar een rode "warning" sticker op staat
[img]http://home.planet.nl/~muld3459/stapjes2.jpg[/img]
Hier van de zijkant...
Je moet het 1 en het ander verwijderen wil je het ding weg kunnen halen overigens
Bij jou zal het er overigens wel iets verschillen hoe het er uitziet, omdat je multipoint injectie hebt, dus die bruine stekker heb je niet, en de benzine+retour leiding loopt ook niet naar het gasklephuis (bij dit motortje zit de (erg eenzame) injector in het gasklephuis)

Plaatje 1:
[img]http://home.planet.nl/~muld3459/stapjes1.jpg[/img]
Het is dat apparaat waar een rode "warning" sticker op staat
[img]http://home.planet.nl/~muld3459/stapjes2.jpg[/img]
Hier van de zijkant...
Je moet het 1 en het ander verwijderen wil je het ding weg kunnen halen overigens

Bij jou zal het er overigens wel iets verschillen hoe het er uitziet, omdat je multipoint injectie hebt, dus die bruine stekker heb je niet, en de benzine+retour leiding loopt ook niet naar het gasklephuis (bij dit motortje zit de (erg eenzame) injector in het gasklephuis)

Dat zit bij hem niet zo.
[img]http://members.lycos.nl/rielnotermans/rsi.jpg[/img]
Dat is je stationairregelaar.
[img]http://members.lycos.nl/rielnotermans/rsi.jpg[/img]
Dat is je stationairregelaar.
dat het een 8 klepper is weet ik ook wel
wilde weten waar het zat bij een 16v