Stuurbeschadigingen Clio RS [soort van Poll]

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
jhu

Beste allemaal,

Toen ik mijn RS uit 2002 begin dit jaar kocht waren er al wat stukjes van het stuur beschadigd, het materiaal leek er van af te pellen.

Nu is het op sommige punten helemaal losgekomen en 'gesmolten' tot een soort bobbelig oppervlak op sommige plekken. Dat komt vast door de extreme warmte van de zon en wat zweet van mijn handen van het spannende rijden in Frankrijk deze zomer :)

Nu heb ik al meer gelezen op het forum en Internet over deze RS kwaal, ik probeer nu te achterhalen hoe jullie dealers zijn omgegaan met deze kwestie. Het stuur van mijn RS ziet er niet meer uit, maar de dealer heeft vandaag de prijs opgezocht. 1200 tot 1800 euro voor een nieuw stuur (afhankelijk van de kleur).

Kan iedere RS bezitter die dit leest me vertellen of zijn stuur ook aan het aftakelen is?

Volgende week wordt mijn RS getuned naar een aanzienlijke vermogens verbetering en dan wil ik overige dingen zoals het stuur ook weer netjes krijgen.

Alvast bedankt
Tom
Moderator
Car: MB

tering wat een prijs. bedoel je dat suede achtig stuur? Is een volleder exemplaar geen optie. Denk dat die veel minder snel slijten
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Maus

Voor rond de 150 euro heb je een mooi suede Sparco-stuurtje. Nog een paar tientjes er tegenaan gooien voor een verlengde stuurnaaf en je stuurt een stuk prettiger. :)
Lisa&Bas

1200 euro ik kan niet geloven dat het prijs verschil
tussen een model uit 2001 en 2002 zo veel is.
wij hebben in de RS uit 2001 een leer stuur.

type nummer 7700437547 €387,- euro excl.btw
Deze prijs is opgegeven door een Renault dealer.
Sander2

Ik heb een RS ph3 en mijn stuurtje ziet er nog perfect uit.
-PAZ-
Über-Spammer

is die prijs inclusief de complete stuur inrichting ofzo, kan toch nooit zoveel geld voor een stuur :bonk: . ik zou er dan ook gewoon een mooi sport stuurtje in zetten. ben je alleen wel je airbag kwijt
R5GTT. Drive it like you stole it
Arno17
Car: Captur EDC130 Intens

Zal van de week even een picje posten van mijn stuur, dat ziet er niet meer uit.

Had dit ook al bij de 1.6 16V Dynamique, ik denk dat het komt door het met een hand sturen en slechte kwaliteit.
Misschien ook omdat ik links ben.

Foto komt morgen wel even, kan ik gelijk showen met me D900 foontje.. :foto:
jhu

Lisa&Bas schreef:1200 euro ik kan niet geloven dat het prijs verschil
tussen een model uit 2001 en 2002 zo veel is.
wij hebben in de RS uit 2001 een leer stuur.

type nummer 7700437547 €387,- euro excl.btw
Deze prijs is opgegeven door een Renault dealer.
Dat is wel apart, wat zit daar allemaal dan in, ook ruimte voor een airbag?

Dat bedrag wat ik eerder noemde is dus alleen voor het stuurgedeelte, dan moeten ze de Airbag van het oude stuur nog overzetten naar het nieuwe stuur.
Riël
Über-Spammer

Ik zou kijken of er nergens een oud vrouwtje niets te doen heeft en het voor een leuke cent opnieuw kan overtrekken. Ken een jongen hier in de buurt die dat ooit eens heeft laten doen voor n appel en een ei, en dat is dan 10x beter en ziet er erg goed uit!

Al laat je het professioneel opnieuw overtrekken, kom je bij lange na niet op 1200 euro. Bovendien heb je geen last van een ontbrekende airbag en dat soort zaken als wanneer je een ander merk stuurtje monteert (Y).
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Sander2

Staan er op de sloop geen RS'jes met nog goede stuurtjes?
Arno17

Sander2 schreef:Staan er op de sloop geen RS'jes met nog goede stuurtjes?
Als ze er staan allemaal met een uitgevouwen airbag ben ik bang.

En een leer stuurtje kan je dus idd laten overtrekken, desnoods een leuk Halfords hoesje. :p
Foeke

Naar mijn weten hadden alleen de ph.I dat snelle slijten van het stuur kwaal??
<-------So you know don't mess with a Reno------->
#Ron#
Car: Clio 4 RS Trophy

Het stuur van de ph1, dat neopreen/suede achtige materiaal, staat er om bekend inderdaad. Ook het lederen stuur van de ph2 schijnt bij sommige mensen nogal bizar te slijten. Vooral die rubberen duim-stukjes. Ik heb daar geen last van, niet met mijn vorige ph2 en ook niet met mijn huidige ph3. Ik rij ca.15000km/jaar. Over wat voor km-stand praten we eigenlijk? Komen dit soort zorgen ook bij andere auto's voor? Ik heb er eigenlijk nog nooit van gehoord, dat iemand z'n stuurwiel moet vervangen omdat het versleten is. Lijkt toch echt een kwaliteitsprobleem. In dat geval ligt de bal mijns inziens bij Renault-Nederland.

Ik zou in elk geval elders nog eens prijsopgave vragen, bij een andere dealer bijvoorbeeld. 1200-1800euro voor een nieuwe stuur is echt bezopen, 387euro klinkt al wat redelijker, maar nog steeds heel veel geld. Als je cruise-control hebt zitten er een aantal knoppen in het stuur, en is een stuur van een andere fabrikant geen optie, ook al niet vanwege de airbag eigenlijk.

Wellicht kun je het opnieuw laten bekleden, zoals hier al gesuggureerd wordt?
Tom
Moderator

Arno17 schreef:
Sander2 schreef:Staan er op de sloop geen RS'jes met nog goede stuurtjes?
Als ze er staan allemaal met een uitgevouwen airbag ben ik bang.
kun je die airbag van een clio niet los van het stuur vervangen?

En lederen sturen slijten nou eenmaal. Van iedere auto. Is ook volstrekt logisch. Bij de meeste auto's echter pas na tonnen op de klok.
Arno17

PaulM

en dat bij een auto uit 2002? lekker in elkaar gezet dan :S

bij normaal gebruik neem ik aan :)
Arno17

+Clio16v+ schreef:en dat bij een auto uit 2002? lekker in elkaar gezet dan :S

bij normaal gebruik neem ik aan :)
Oktober 2001 en tja, wat noem je normaal gebruik.

Ik stuur met de handen.......... :lol: , wat misschien wel uitmaakt is dat ik stuur met de linkerhand en dan de muis op je stuur gedrukt en zo sturen bij normaal autorijden.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

je mag van een stuur verwachten dat er slijtplekken op komen bij normaal gebruik, maar hele stukken eruit (N) (N) (N)
ook al is die vijf jaar en zou je geen garantie meer hebben, er is een europese wet die zegt dat je van bepaalde onderdelen van een gebruiksvoorwerp, mag verwachten dat ze net zolang meegaan als het gebruiksvoorwerp.
ik zou terug gaan naar de dealer of renault nederland bellen en ze duidelijk maken dat zij dat stuur gaan betalen :lol:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
clio_rs

bij mijn vorige clio II phase II had ik het ook. bij mijn begon het af te bladeren het leer. toen ik terug ging zeiden ze tegen mij of k niet wilde wachten tot het erger werd. waarop ik vroeg hoelang zit er garantie op het stuur . hij zei 2 jaar. toen zei ik dat de auto over een paar maanden 2 jaar werd en dat ik het nu vervangen wou hebben en dat hebben ze ook gedaan
Tom
Moderator

snap eigenlijk niet waarrom er juist op die plekken van die stomme rubber stukken zitten
Arno17

Tom schreef:snap eigenlijk niet waarrom er juist op die plekken van die stomme rubber stukken zitten
Inderdaad de spijker op de kop!

Maar ik zal eens even een mailtje eraan spanderen naar de Renault importeur hier in de buurt, zit volgens mij op Schiphol-Rijk.

Zal er bij vermelden dat een Hot hatch van dit kaliber niet gebaat is bij een afstervend stuurtje.

Btw, had dit ook bij mijn 1.6, alleen was dat extreem met heet weer en bij vochtig weer.
Slijtage plekken en afbrokkelen van het stuur was toen ook al gaande.
Sander2

Hmm, ik gebruik die rubber stukken tijdens dagelijks rijden eigenlijk nauwelijks...wellicht ziet mijn stuurtje er daarom nog goed uit. :lol:
elmotheelk (Eric)
Contacteer:

Als je altijd met 1 hand stuurt door flinke druk uit te oefenen zal dit inderdaad overmatige slijtage tot gevolg hebben. Echter, zelfs dan zou er nite zomaar een heel stuk uit moeten komen. Ik denk dat je van de dealer mag verwachten dat ze bij vervanging mee betalen, maar zeker niet alles (ook als omdat dit een waardevermeerdering van de auto betekend).

Succes ermee en laat je niet afzetten emt 1200 euro! 380 euro ex. btw en motage is al veel maar daar zal je wel aan komen.
Tom
Moderator

zijn die rubber stukken niet los te krijgen toevallig?
Harm
Car: Renault Grand Espace
Contacteer:

Mijn stuur is ook door de warmte vervormd. De duimstukken zijn bij mij nog wel goed. Het is iig geen top-garantie.

Gaat over m'n Clio Sport Ph2 bj 02-2002.
Arno17

Voor de volledigheid:

Mijn karretje is van Oktober 2001 en heeft nu op dit moment precies 106.500 kom achter de kiezen.
koentje85

RS ph 1 uit 01-2001 met 64.000 op de teller, en heb er een
heel klein beetje last van, heb gehoord van anderen dat mn
stuurtje er eigenlijk nog wel netjes uitziet :)
Menno

Mijn ph1 stuur begint nu toch zo gaar te worden dat ik 't ook echt ga voelen enzo, dat 't vervelend begint te worden. Hoe zijn de ervaringen met laten bekleden?
rev it like a rental
canonballman

Maus schreef:Voor rond de 150 euro heb je een mooi suede Sparco-stuurtje. Nog een paar tientjes er tegenaan gooien voor een verlengde stuurnaaf en je stuurt een stuk prettiger. :)
:pompom2:
elmotheelk (Eric)
Contacteer:

Ik heb bij mijn phase 1 ook last van heel veel krasjes en putjes omdat het materiaal zo zacht is. Dit is echter vrees ik gewoon een slijtage die verwacht mag worden. We moeten echter wel een heel duidelijk verschil maken tussen phases 1 en 2/3. Dit zijn hele andere stuurtjes van heel ander materiaal!
Ik zou er zelf nooit een Sparco stuurtje ofzo of zetten. Dit is mijns inziens toch het doorbreken van het design van je auto en je verliest je airbag (en inruilwaarde).

Mijn phase 1 stuurtje (niet zo heel erg duidelijk helaas):
[img]http://ekok.nl/fotos/d/6583-2/Mijn+Rena ... 0+-+11.jpg[/img]
canonballman

fuk design, en lang leve een sparco recht voor je snufferd (dichterbij als het orginele). En als je m in gaat ruilen haal je het orginele, haast ongebruikte, dus nauwelijks versleten stuur van zolder, en klaar is kees. :)
En je sparco schoref je in je volgende auto mbv evt. een andere naaf.
Petertje5

en dan heb je een of ander lelijk metalen wiel als stuur :wink:
nee dank je doen mij maar lekker org, maar ieder zo zijn mening (F)
Tijn
Contacteer:

canonballman schreef:fuk design, en lang leve een sparco recht voor je snufferd (dichterbij als het orginele). En als je m in gaat ruilen haal je het orginele, haast ongebruikte, dus nauwelijks versleten stuur van zolder, en klaar is kees. :)
En je sparco schoref je in je volgende auto mbv evt. een andere naaf.
ik vraag me af hoe het zit met plofzakken , aansprakelijkheid, verzekering, dat soort dingen....

verders , inderdaad, een fijn sparco of omp deep dish stuurtje van 33cm ... :worship:
there is no spoon.
Maus

Dat zou jij toch als rally-man moeten (kunnen) weten cq kunnen achterhalen?
Plaats reactie